Bijzondere wegwijzers in Amsterdam Zuidoost

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bijzondere wegwijzers in Amsterdam Zuidoost

Bericht door Rene » vr 15 apr 2005, 17:55

Vlakbij afrit 3 van de A9 (Amsterdam Zuidoost) staan een paar opmerkelijke wegwijzers.

Allereerst deze: een in redesign uitgevoerd verwijzingsbord naar de autosnelweg. Bijzonderheid: het volgend kruispunt is gewoon van bewegwijzering voorzien, maar niet vanuit deze zijstraat. Deze zijstraat moet het dus enkel doen met deze erg summiere aanwijzing...
Afbeelding

Vervolgens bij de aansluiting Zuidoost zelf. Daar staan rechthoekige handwijzers met gesloten pijlen en het Interstate lettertype. Ik had het nog nooit eerder zó gezien, maar ik was er wel meteen "verliefd" op, als ik het vergelijk met redesign... Opvallend: de wisselbewegwijzeringsbak richting ArenA...
AfbeeldingAfbeelding
(2x dezelfde wegwijzer, vanuit verschillende hoeken.
Excuses voor de matige kwaliteit van de linker foto.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 15 apr 2005, 20:29

Mwah...ik vind ze niet mooier (dan wel lelijker) dan de Redesign-uitvoering. Zelf vind ik de vorm van de handwegwijzers en de nieuwe Redesign-pijl (ook te zien op je eerste foto) erg geslaagd. Maar ik weet inmiddels dat ik in mijn mening alleen sta op dit forum... :cry:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 15 apr 2005, 20:30

Alargule schreef:Maar ik weet inmiddels dat ik in mijn mening alleen sta op dit forum... :cry:
Dat valt wel mee hoor. :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 15 apr 2005, 22:06

@René: Zo waren toch vroeger alle handwijzers uitgevoerd? Kijk ook eens op de foto hieronder. Daar staan ook nog van die exemplaren op. Ik vind ze niet mooier dan Redesign, maar de pijlen zijn wel duidelijker. :)

Waarom is het bord met het snelwegsymbool en de pijl eigenlijk zo breed? Het is helemaal niet nodig voor duidelijkheid o.i.d. en ik dacht dat Redesign ging over blauwvakbesparing... :roll:

Afbeelding

Bron: http://wegnummers.autosnelwegen.nl

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 15 apr 2005, 22:38

ViaHaaren schreef:@René: Zo waren toch vroeger alle handwijzers uitgevoerd? Kijk ook eens op de foto hieronder. Daar staan ook nog van die exemplaren op. Ik vind ze niet mooier dan Redesign, maar de pijlen zijn wel duidelijker. :)
Maar dat is met Cc-alfabet. De door mij geschoten exemplaren zijn met Ee-alfabet, waarvan werd gesteld dat het niet kon op de nieuwe generatie handwijzers, en waarvoor dus uiteindelijk primair het Uu-alfabet is ontwikkeld... :roll:

Overigens: rechthoekige wijzers werden vooral gebruikt in combinatie met een pijl naar boven, boven-rechts of boven-links. Al vanaf 1961 was het chevron-vormige uiteinde van de wijzers namelijk de standaard-vorm.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 16 apr 2005, 8:31

Ik dacht dat sommige gemeenten (zoals Nijmegen) voor alle wegwijzers de rechthoekige lichtbakken hanteerden. Maar ik kan me vergissen. :roll:

Dat Ee-alfabet viel me ook al op, maar dat kan dus best op wegwijzers. En dat in combinatie met het brede bord haalt alle redenen voor Redesign onderuit. We zijn dus eigenlijk gewoon voorgelogen en min of meer bedrogen. :evil:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 16 apr 2005, 11:17

Zo'n wegwijzer heeft het wel: het is heel simpel en iedereen weet meteen waar hij/zij aan toe is. Dit werkt beter dan een waslijst met 7 bestemmingen.

Nu zal dit natuurlijk niet op iedere plek kunnen, maar toch.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » za 16 apr 2005, 13:00

Alargule schreef:Mwah...ik vind ze niet mooier (dan wel lelijker) dan de Redesign-uitvoering. Zelf vind ik de vorm van de handwegwijzers en de nieuwe Redesign-pijl (ook te zien op je eerste foto) erg geslaagd. Maar ik weet inmiddels dat ik in mijn mening alleen sta op dit forum... :cry:
Nee hoor. Niet alleen. Mijn steun heb je Alargule! ;)
Rainier

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 16 apr 2005, 14:44

Gelukkig! Gedeelde smart is halve smart, zullen we maar zeggen? ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 16 apr 2005, 20:04

Trouwens, ik heb in het echt eigenlijk nog nooit een 'wisselhandwijzer' gezien. In mijn reclamefolder van VDL Bewegwijzering staat er ook een van het Gelredome. Maar in het echt nog nooit gezien.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 25 apr 2005, 19:52

Ik heb nog nooit dat bord gezien die teksten kan wisselen op zo'n oud bord.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 26 apr 2005, 11:08

ViaHaaren schreef:Trouwens, ik heb in het echt eigenlijk nog nooit een 'wisselhandwijzer' gezien. In mijn reclamefolder van VDL Bewegwijzering staat er ook een van het Gelredome. Maar in het echt nog nooit gezien.
Klopt. In ieder geval op het kruispunt A325/N325 staat richting zuiden (A325) zo'n wisselhandwijzer. (Vorige week gezien.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie