Maastricht snoeit in bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Rene » vr 22 apr 2005, 23:08

Dagblad De Limburger (22-4-2005) schreef: 'Wegwijzerwoud' wordt fors gesnoeid

Maastricht - Maastricht gaat snoeien in het enorme woud aan wegwijzers om het zoekverkeer terug te dringen. Op die manier willen burgemeester en wethouders de stad leefbaarder, veiliger, beter bereikbaar en dus attractiever te maken.
In een nota constateert het stadsbestuur dat sprake is van ,,wildgroei van objectbewegwijzering op de openbare weg''. Het ontbreekt aan beleid waarin de doelen van bewegwijzering zijn opgesomd. Ook zijn er geen toetsingscriteria als bedrijven of instellingen verzoeken om verwijsborden te mogen toevoegen aan het aanbod.

Het huidige systeem is gebaseerd op een nota uit 1983. Sindsdien is Maastricht flink gegroeid en zijn verkeerstechnisch tal van grote veranderingen doorgevoerd. In de loop der jaren zijn vervolgens diverse verschillende bewegwijzeringssystemen aan elkaar geknoopt, met als resultaat ,,een grote verscheidenheid aan kleuren, formaten en vormgeving van borden''.
Dat is niet in het belang van de verkeersveiligheid. Met name automobilisten van buiten, die Maastricht niet kennen, raken vaak het spoor bijster. Op sommige plekken worden ze overstelpt met bordinformatie, waardoor ze zich niet voldoende kunnen concentreren op hun hoofdtaak: het veilig besturen van hun wagen. Het gevolg voelt het verkeer in de hele stad: langzaam rijdende auto's met zoekende bestuurders die voor opstoppingen zorgen, een soepele verkeersafwikkeling hinderen en voor onveilige situaties zorgen door onverwacht te draaien of te keren. Het draagt niet bij aan een goede bereikbaarheid van Maastricht, waardoor nadelige economische effecten optreden.

In de nieuwe bewegwijzeringsnota wordt gekozen voor het verstrekken van ,,de meest essentiële informatie'' langs de hoofdwegen naar de stad. Voorbeelden: centrum, Luik, Tongeren, de wijknummering en informatie over bijvoorbeeld P&R-plaatsen. Hoe dichter de automobilist het stadshart nadert, hoe gedetailleerder andere informatie wordt verstrekt. Uitgangspunt daarbij wordt: minder is beter. ,,Dit geldt wellicht niet voor de individuele belanghebbende, maar wel voor het algemeen belang, waaronder de verkeersveiligheid'', staat in de nota.
Borden op buurtniveau zullen voor een belangrijk deel worden opgeheven en ook verwijzingen naar bedrijven worden weggehaald. Voor voetgangers komt er een nieuw systeem. Onderzocht wordt of bedrijven- en kantorenlocaties een cijferverwijzing kunnen krijgen naar het voorbeeld van de op postcodes gebaseerde wijknummering. Verder vindt er een actualisatie plaats van de stadsplattegronden en de wegwijzers naar fietsenstallingen. Voor hotels komt ook een nieuw systeem,. Bekeken wordt of een 'beddenroute' als uitgangspunt kan dienen.

Het is de bedoeling dat vanaf dit jaar tot en met 2007 een totale actualisatie van het bordenbestand plaatsvindt. Continuïteit, leesbaarheid (afgestemd op rijsnelheden, lettergroottes en contrasten), consequent toegepaste uniformiteit en begrijpelijkheid (logisch gebruik van pictogrammen en symbolen, geen overdaad aan informatie) zijn daarbij de uitgangspunten. De onbekende Maastrichtbezoekers moet ,,met een minimum aan aanduidingen een maximum aan informatie krijgen''.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » za 23 apr 2005, 1:32

Dat zoekverkeer is volgens mij alleen maar op zoek naar een legale parkeerplaats die geen 2,20 per uur kost. :shock: (en geen vergunninghoudersplaats is, natuurlijk, want de bewoners in de omliggende wijken willen ook graag kunnen parkeren).

Ik zou de gemeente Maastricht willen adviseren om het parkeren nog iets duurder te maken (4 euro per uur of zo), dan kunnen alle borden worden opgedoekt (behalve die voor langzaam verkeer en voetgangers).
Rij met je hart

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » za 23 apr 2005, 8:40

Onderzocht wordt of bedrijven- en kantorenlocaties een cijferverwijzing kunnen krijgen naar het voorbeeld van de op postcodes gebaseerde wijknummering.
Net zoiets als de "Havens"-verwijzingen op de Rotterdamse en Amsterdamse snelwegen. Lijkt me in eerste instantie geen slecht idee.
Ik zou de gemeente Maastricht willen adviseren om het parkeren nog iets duurder te maken (4 euro per uur of zo), dan kunnen alle borden worden opgedoekt
Hebben ze bijv. in Rotterdam allang gedaan :kwaad: en daar blijven de mensen ook gewoon met de auto komen. Dus het zal wel een kwestie van tijd zijn voordat je ''advies'' wordt opgevolgd...
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 23 apr 2005, 12:03

peejay schreef:Dat zoekverkeer is volgens mij alleen maar op zoek naar een legale parkeerplaats die geen 2,20 per uur kost. :shock:
Ik vind €2,20 per uur ook te veel van het goede, maar doel van die prijs is om mensen te bewegen hun auto in een parkeergarage te zetten. Tarieven van die garages liggen duidelijk lager. Parking "De Griend" heeft zelfs nog een dagtarief van €6.00
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op ma 05 apr 2010, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 23 apr 2005, 13:09

Het is de bedoeling dat vanaf dit jaar tot en met 2007 een totale actualisatie van het bordenbestand plaatsvindt. Continuïteit, leesbaarheid (afgestemd op rijsnelheden, lettergroottes en contrasten), consequent toegepaste uniformiteit en begrijpelijkheid (logisch gebruik van pictogrammen en symbolen, geen overdaad aan informatie) zijn daarbij de uitgangspunten. De onbekende Maastrichtbezoekers moet ,,met een minimum aan aanduidingen een maximum aan informatie krijgen''.
Dus geen Redesign. :PP:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Seat Ibiza » wo 07 nov 2007, 21:18

Vandaag stond een stukje in Dagblad de Limburger dat de wijknummering van de borden gaat verdwijnen:
Dagblad de Limburger schreef:
Maastricht krijgt nieuw 'wegwijssysteem'


De bewegwijzering in Maastricht gaat drastisch op de schop. De 'wijkbewegwijzering', waarbij weggebruikers door middel van witte bordjes in de richting van het door hen gezochte postcodegebied worden gestuurd, wordt afgeschaft. Er voor in de plaats komt een systeem waarbij automobilisten aan de hand van een viercijferig nummer naar hun eindbestemming worden geleid. Deze zogeheten duizendtallen - bestaande uit een hoofdnummer en een bedrijfsnummer - is vooral bedoeld om het bestuurders van vrachtauto's gemakkelijker te maken. Om te voorkomen dat gewone automobilisten zonder navigatie de weg kwijtraken in het drukke stadsverkeer, worden bij de invalswegen informatiezuilen geplaatst waar automobilisten hun verdere routebeschrijving kunnen printen.
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op ma 05 apr 2010, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » wo 07 nov 2007, 21:28

En die informatiezuilen komen dan zeker ook op de vluchtstroken van de A2 te staan? :? En wat is nou precies de winst ten op zichte van het huidige systeem? Want nu moet met met viercijferige codes gaan werken in plaats van met tweecijferige...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Seat Ibiza » wo 07 nov 2007, 21:45

Ik denk dat het er op neerkomt dat Rijkswaterstaat niet ook nog eens de industriebewegwijzering op de borden wilde plaatsen naast de wijknummers. Denk dat men de gemeente Maastricht heeft laten kiezen: wijknummer OF industriebewegwijzering, waarbij de keuze dus op laatste is gevallen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 07 nov 2007, 22:00

Jaaaaaaaaaaa, nog een stad met industrienummering ! :shoot:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Via » wo 07 nov 2007, 22:03

Nou, het is wel makkelijk. Ik wilde vandaag dat Dordrecht het ook had gehad, dan was ik tenminste niet verkeerd gereden... ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 07 nov 2007, 22:11

Ik vind die wijknummers maar niks. Ze staan doorgaans niet op een kaart. Doe mij maar wijknamen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Ds79m » wo 07 nov 2007, 22:24

ViaHaaren schreef:Nou, het is wel makkelijk. Ik wilde vandaag dat Dordrecht het ook had gehad, dan was ik tenminste niet verkeerd gereden... ;)

Hoe kun je nou verkeerd rijden? Er is 1 rechte weg die langs zo'n beetje alle industrie komt :puh2:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door harry » do 08 nov 2007, 13:17

Ds79m schreef:Er is 1 rechte weg die langs zo'n beetje alle industrie komt :puh2:
Nog nooit in "De Staart" geweest dan?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Ds79m » do 08 nov 2007, 14:36

Zo'n beetje alle industrie dus :)

Er zijn nog wel meerdere bedrijventerreinen, maar de kern ligt in het gebied ten westen van de A16 waar de Rijksstraatweg/Mijlweg langskomt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Via » vr 09 nov 2007, 17:25

Alleen de zijwegen zouden stukken beter aan kunnen worden gegeven. Tilburg heeft daar wel mooie bordjes voor.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door mavas » vr 09 nov 2007, 19:58

Jammer, ik heb altijd veel gebruik gemaakt van die wijknummering. Dan kwam je altijd via de snelste route de wijk binnen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Giuseppe » ma 05 apr 2010, 15:26

Afgelopen zaterdag industrienummer wegwijzers gespot in Maastricht, om precies te zijn op het bedrijventerrein Europaplein of Wijckerpoort Zuid (Ze staan er allebij, wat nu de officiele naam is...)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Willem » ma 05 apr 2010, 15:30

mavas schreef:Jammer, ik heb altijd veel gebruik gemaakt van die wijknummering. Dan kwam je altijd via de snelste route de wijk binnen.
Je bent wel een van de weinigen. In Delft hebben ze ook wijknummering, maar heb nog nooit iemand ontmoet die daar gebruik van gemaakt heeft.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Maastricht snoeit in bewegwijzering

Bericht door Seat Ibiza » ma 05 apr 2010, 16:06

Giuseppe schreef:Afgelopen zaterdag industrienummer wegwijzers gespot in Maastricht
Men is al een paar weken bezig om de nieuwe borden te plaatsen. Ik heb ze reeds gezien in de Beatrixhaven en in Wyckerpoort t.h.v. de Mosa aan de Meerssenerweg. Als ik het goed gezien heb, zijn de industrienummers samengesteld uit 5 cijfers. Dat betekent dat dit bord, dat ruim een jaar geleden als eerste geplaatst werd, niet correct zal zijn. Kennelijk zijn de plannen dus tussentijds weer gewijzigd...

Afbeelding

Plaats reactie