Bordenfoto's A2 Vught -> Deil begin jaren 90

Moderator: Moderatoren

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » vr 02 jun 2006, 18:26

waldo79 schreef:De A325 en A326 hebben geen afritnummers in tegenstelling tot de A348. Wat is daar nu weer de logica van? Beiden tellen 2 afritten
De A261 heeft ook geen afritnummers, maar die heeft ook maar één echte afrit. Is het niet zo dat provinciale snelwegen geen afritnummers krijgen??

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 02 jun 2006, 18:32

dat verklaart niet waarom de A348, ook provinciaal, wél afritnummers heeft...
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op za 03 jun 2006, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 02 jun 2006, 19:12

De A348 was ooit rijksweg (A48).

(Maar ja, de A325 was ook ooit A52).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 02 jun 2006, 21:02

Op onderstaande borden van knooppunt Deil, komende vanuit de richting 's-Hertogenbosch, werd in oostelijke richting alleen Tiel aangegeven:
Afbeelding

Ik kan me nog wel herinneren dat het groen omkaderde portaalbord rond 1998 is vervangen door een nieuw bord met onder Tiel "Nijmegen" toegevoegd. Het frappante is echter dat het rood omkaderde bord pas in 2004 is vervangen. Lange tijd stond Nijmegen dus wel aangegeven op de vooraanduidingsborden, maar niet op het beslissingsbord. Daar stond tot genoemde datum nog steeds het op de foto staande bord met alleen "Tiel".

Dus voor onbekenden was het tussen 1998-2004 "gokken" of men voor Nijmegen "Tiel", danwel "Gorinchem/Rotterdam" moest volgen.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 03 jun 2006, 14:01

Vanuit 's Hertogenbosch is Nijmegen beter te bereiken via de A 59
Vanuit Zaltbommel ging Nijmegen vroeger over de Van Heemstraweg
Nijmegen zou alleen zin hebben voor verkeer vanuit Waardenburg. Die zijn niet onbekend met de situatie neem ik aan...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » za 03 jun 2006, 16:25

Nu staat er op alle borden wel "Nijmegen", Vincent. In de periode 1998-2004 niet op het rood omkaderde portaal. Het ging hier dus voornamelijk om de discrepantie tussen de borden.
Vinny schreef:Nijmegen zou alleen zin hebben voor verkeer vanuit Waardenburg. Die zijn niet onbekend met de situatie neem ik aan...
Euhm...ooit gehoord van buitenlanders, Vincent? :roll:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » za 03 jun 2006, 16:30

harry schreef:
René schreef:N65 is niet vreemd geplaatst. Alleen voor het doel Tilburg geldt het nummer N65.
Toch doen ze het op (bijna?) alle andere plekken anders: het wegnummer komt naast de pijl.
Als het wegnummer bij alle doelen (of een groot deel van de doelen) hoort, wordt het wegnummer "algemeen" aangegeven, kortom op de onderste regel. Als een wegnummer bij één doel hoort, zoals hier, is de bewegwijzering niet consistent. Hier wordt het nummer aan het ene doel gekoppeld, maar op de A 16 bij de afrit Rotterdam-Centrum staat N 210 (?) de hele tijd op de onderste regel, zelfs als je op de parallelbaan zit. En dat terwijl het doel eigenlijk maar bij één doel hoort, namelijk Capelle a/d IJssel. En zo zijn er wel wat meer voorbeelden.

Zelf vind ik zo'n schildje náást een doel altijd gek overkomen. Onnodig kleurig ook, zo'n schildje midden op een bord in plaats van onderop.

Wat betreft afritnummers, afritnummering werd in het najaar van 1993 aangekondigd. Men heeft toen de tijd genomen tot 1996 voor plaatsing, maar in mijn herinnering waren vrijwel alle afritten binnen een jaartje wel genummerd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 04 jun 2006, 11:27

In principe is vanuit het zuiden de N 65 een indirecte verwijzing dus hoort het wegnummer in wit-op-blauw... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » ma 05 jun 2006, 8:40

Waarom wordt Nijmegen eigenlijk gekozen als eindpunt van de A15 en niet Arnhem? Dan zou je het op Deil op kunnen lossen door 'Tiel, Arnhem' aan te geven. Arnhem is een stuk zinvoller dan Nijmegen, ook voor mensen uit de Bommeler Waard.

Hierbij nog even de foto van het bord 'Tiel':

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 05 jun 2006, 10:57

Arnhem wordt op de A15 zelf niet gecontinueerd, Nijmegen wel.
De logische route naar Arnhem vanuit de Randstad is de A12, en vanaf 's-Hertogenbosch de A59 - A50 via Nijmegen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 05 jun 2006, 12:41

N.B. Arnhem verschijnt pas vanaf afrit 32 (Tiel-West) op de wegwijzers ;)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 05 jun 2006, 12:47

Vinny schreef:In principe is vanuit het zuiden de N 65 een indirecte verwijzing dus hoort het wegnummer in wit-op-blauw... ;)
O o, dit is ditmaal toch niet serieus bedoeld mag ik hopen? :roll:

Net als bij veel andere kruispunten die hier 'indirect' genoemd worden kan je betogen dat de genoemde weg direct begint na het kruispunt, en je het dus in zekere zin zelfs 'direct' zou kunnen noemen. (Aangezien wegwijzers altijd naar de wegen NA het kruispunt verwijzen.)

Bij A-nrs heb je dan nog het probleem dat die in wit-op-rood suggereren dat er een directe overgang (zonder VRI) is. In een N-weg is een VRI echter geen enkel punt, dus is deze verwijzing zwart-op-geel wmb 100% correct.

(Als men begrijpt wat ik bedoel.)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 05 jun 2006, 13:09

Hanno schreef:Hierbij nog even de foto van het bord 'Tiel':
Afbeelding
Dit bord is, i.t.t. de voorafgaande portalen, in 1998 niet vervangen, maar pas in 2004 (waar ik op mijn vorige posts op doelde). Bij het beslissingsportaal (zoals op de foto te zien is) ontbrak hierdoor zes jaar lang "Nijmegen".
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bordenfoto's A2 Vught -> Deil begin jaren 90

Bericht door Matthijs » ma 05 jun 2006, 13:22

Afbeelding
Afbeelding
Als ik dit zie kan ik maar tot 1 conclusie komen: het oude bord was op alle fronten beter... :(
Ik ga binnenkort maar weer eens met het tekenprogramma aan de slag. Voornaamste motto: meer blauw, minder wit.

Overigens ben ik er ook voorstander van om N65 op de bovenstaande manier aan te geven, als het slechts voor 1 bestemming geldt. De N210-manier op de A16 ziet er weliswaar mooier uit, maar is m.i. verwarrend.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 jun 2006, 20:53

Pino schreef:Wat betreft afritnummers, afritnummering werd in het najaar van 1993 aangekondigd. Men heeft toen de tijd genomen tot 1996 voor plaatsing, maar in mijn herinnering waren vrijwel alle afritten binnen een jaartje wel genummerd.
Ze zijn geleidelijk aan ingevoerd tussen 1993 en 1995.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 05 jun 2006, 21:30

Al dat wit is mij ook een beetje te veel. Gewoon een bordje "Transferium richting Amsterdam" ofzo, en de Ring 's-Hertogenbosch hoeft wat mij betreft ook niet aangegeven te worden. Het westelijke deel stelt weinig voor, en de doorgaande route is de A2 met een aantal zijwegen.

Voor rechtdoor wat mij betreft dus: 's-Hertogenbosch, Nijmegen (A59), Waalwijk (A59) en Amsterdam.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 jun 2006, 21:36

Waalwijk aangeven lijkt me nou niet bepaald noodzakelijk. Bovendien moet je daarvoor gewoon de ring-west volgen :)

Ook ontgaat mij het nut van het aangeven van indirecte verwijzingen van wegnummers over genummerde wegen. Wat mij betreft kan Tilburg (A 65) nog net door de beugel, maar hier aangeven Nijmegen (A 59) is wat over the top. Indirecte verwijzingen kunnen vooral een rol spelen bij ongenummerde wegen, en bij het meeliften van een bestemming/weg over een relatief kleine afstand.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » ma 05 jun 2006, 22:22

ViaHaaren schreef:
E6 schreef:Nog wat nostalgischer: volgens mij heb ik nog ergens een boek met foto's van de vooraankondigingsborden van de rotonde bij Deil. In het weekend eens kijken of ik het kan vinden en scannen.
Bespaar je de moeite, die heb ik al gepost in het topic ''Verkeerscode 1988'', ook in wegenfotografie. ;)
Inmiddels gevonden! (zoveel info die ik nog niet gezien heb)

In mijn herinnering stond er ook nog een brandweerauto op (of wellicht is dit slechts een deel van de foto). Het viel me nu op dat in de rotonde-tijd er voor de richting A15-west maar één bestemming aangegeven werd (bestemming Rotterdam was zeker belangrijker dan Gorinchem?).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 06 jun 2006, 11:07

Pino schreef:Als een wegnummer bij één doel hoort, zoals hier, is de bewegwijzering niet consistent. Hier wordt het nummer aan het ene doel gekoppeld, maar op de A 16 bij de afrit Rotterdam-Centrum staat N 210 de hele tijd op de onderste regel
Er zijn niet zo veel plekken waar het N-nummer (op geel) aan 1 doel gekoppeld is. Ik kan geen ander voorbeeld dan deze N65 bedenken. Misschien zijn er nog 1 of 2 meer, maar het blijven uitzonderingen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 06 jun 2006, 12:22

harry schreef:Er zijn niet zo veel plekken waar het N-nummer (op geel) aan 1 doel gekoppeld is. Ik kan geen ander voorbeeld dan deze N65 bedenken. Misschien zijn er nog 1 of 2 meer, maar het blijven uitzonderingen.
De genoemde afrit Rotterdam-Centrum op de A 16 dus.

Een voorbeeld uit het verleden is het (toen nog) incomplete Knooppunt Klaverpolder, komend uit de richting Breda. Als je vanaf de A 16 de A 17 opwilde, moest je de afrit nemen (Zevenbergschen Hoek?). Die afrit had een aantal reguliere doelen, en het doel "Roosendaal [A 17]". Ook daar stond het wegnummer op een schildje, direct achter het doel.

Maar goed, inderdaad uitzonderingen.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » di 06 jun 2006, 12:32

Pino schreef:Een voorbeeld uit het verleden is het (toen nog) incomplete Knooppunt Klaverpolder, komend uit de richting Breda. Als je vanaf de A 16 de A 17 opwilde, moest je de afrit nemen (Zevenbergschen Hoek?). Die afrit had een aantal reguliere doelen, en het doel "Roosendaal [A 17]". Ook daar stond het wegnummer op een schildje, direct achter het doel.
Helemaal niet waar!

Toen het knooppunt Klaverpolder nog incompleet was, moest je voor de A17 richting Roosendaal de nu niet meer bestaande afrit Moerdijk, Lage Zwaluwe nemen. Voor de bestemmingen op de A17/A59 stonden Zevenbergen, Zierikzee en Roosendaal aangegeven. De schildjes A17 én A59 stonden gewoon in wit-op-rood op de reguliere plaats naast de pijl aangegeven. Op het stukje OWN stonden de wegnummers ook gewoon in wit-op-rode schildjes aangegeven en niet achter de plaatsnaam. Hoe zou dat ook moeten met drie doelen voor de A17/A59. Ik zal vanavond de foto's van die situatie eens posten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 06 jun 2006, 17:16

Ja dat klopt. Ik heb me op dit forum buitengewoon kwaad gemaakt over deze situatie, vooral omdat het een levensgevaarlijk complex aan op/afritten betrof. Het zal niet de eerste keer geweest als daar een fietser plat is gereden... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 06 jun 2006, 17:23

Pino schreef:
harry schreef:Er zijn niet zo veel plekken waar het N-nummer (op geel) aan 1 doel gekoppeld is. Ik kan geen ander voorbeeld dan deze N65 bedenken.
De genoemde afrit Rotterdam-Centrum op de A 16 dus.
Dit is toch juist een voorbeeld van de andere mogelijkheid die wel veel gebruikt wordt?
Pino eerder schreef:op de A 16 bij de afrit Rotterdam-Centrum staat N 210 (?) de hele tijd op de onderste regel
Pino schreef:Een voorbeeld uit het verleden is het (toen nog) incomplete Knooppunt Klaverpolder
En nu nog een voorbeeld uit het heden. :D
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 06 jun 2006, 17:46

Knooppunt Paalgraven.
*zucht* :roll: [/u]
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » di 06 jun 2006, 20:26

Knooppunt Paalgraven? Daar staat A50 toch ook gewoon onderaan het bord? Overigens wordt N50 en A50 door elkaar heen gebruikt. :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier trouwens nog de beloofde foto's van de voormalige situatie bij Moerdijk:

Afbeelding
Het valt me op dat hier zelfs geen Roosendaal staat!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 06 jun 2006, 20:28

Bij Paalgraven zijn de borden met ''N50'' gewoon wat ouder, dat kun je ook zien aan de kleinere schildjes. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 06 jun 2006, 20:40

Het valt me op dat hier zelfs geen Roosendaal staat!
Dat hoeft er ook niet te staan. Vanaf de A59 (uit oostelijke richting) word je bij Zonzeel naar het zuiden gestuurd, naar de A58. Die toevoeging is daarmee alleen nuttig voor verkeer dat bij oprit Zevenbergschen Hoek/Lage Zwaluwe de weg is opgekomen.

Dat er Zevenbergen stond, heeft waarschijnlijk een oorzaak in het verleden. Vroeger werd Zevenbergen over de hele A59 aangegeven als doel (vanaf 's-Hertogenbosch al). Dat is een jaar of 10 geleden in Zierikzee veranderd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » di 06 jun 2006, 21:55

Waarom 3 verschillende N wegen vermelden op 1 afrit?? Normaal vermeld je er toch maar 1 ... waar de afrit op uit komt? en de rest zou je dan toch tussen haken moeten vermelden?
****

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 06 jun 2006, 22:05

Dat komt omdat die 3 N wegen (eigenlijk 2) die afrit kruisen ;)

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » di 06 jun 2006, 22:36

Ds79m schreef:
Het valt me op dat hier zelfs geen Roosendaal staat!
Dat hoeft er ook niet te staan. Vanaf de A59 (uit oostelijke richting) word je bij Zonzeel naar het zuiden gestuurd, naar de A58. Die toevoeging is daarmee alleen nuttig voor verkeer dat bij oprit Zevenbergschen Hoek/Lage Zwaluwe de weg is opgekomen.
Toch staat er tegenwoordig Roosendaal. Is inderdaad een beetje dubbelop, maar wel handig bij omleidingen e.d.
Ds79m schreef:Dat er Zevenbergen stond, heeft waarschijnlijk een oorzaak in het verleden. Vroeger werd Zevenbergen over de hele A59 aangegeven als doel (vanaf 's-Hertogenbosch al). Dat is een jaar of 10 geleden in Zierikzee veranderd.
Dat is niet helemaal waar. Zevenbergen stond als doel op de A59 vermeld en ging bij Terheijden verder via de N285, toen nog N59, doordat het stuk A59 tussen Terheijden en Zonzeel ontbrak. Toen dat stuk is opengesteld, bleef Zevenbergen via de afrit Terheijden en de N285 bewegwijzerd. Dat Zevenbergen hier op de A16 is vermeld, heeft dus in principe niks te maken met de vermelding op de A59. Overigens vind ik het wel nuttig om Zevenbergen langs de A16 te vermelden en vind ik het een misser dat dat nu is weggelaten. Zevenbergen is nu echt zo'n plaats die vanaf de A16 niet te bereiken is. Ook op de afrit Terheijden vanaf knp. Zonzeel staat geen Zevenbergen vermeld. Verder kan verwarring ontstaan met Zevenbergschen Hoek. Wat mij betreft moet Zevenbergen vermeld blijven op de A16.

Gesloten