Foute RING...

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Foute RING...

Bericht door Seat Ibiza » za 30 apr 2005, 16:42

Deze is al eens ter sprake gekomen op het oude forum, maar ik heb er nu een foto van. Deze foto is gemaakt op oostzijde van het Tongerseplein in Maastricht. De aanduiding RING had hier in zwart op wit moeten staan.

Afbeelding

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 30 apr 2005, 19:03

Ik kan me er niet aan onttrekken dat ANWB Bewegwijzering helemaal in de war is. Ze maken de laatste tijd zoveel fouten op nieuwe borden, beetje opmerkelijk. :?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 30 apr 2005, 19:17

Wat een fout, tering! :lol:

Gelukkig nemen de meeste verkeersdeelnemers (iig die in mijn omgeving) weinig boodschap van de kleur en achtergrond van een wegwijzer. Met andere woorden, dezelfde interpretatie voor RING in zwart-op-wit als voor wit-op-blauw, en op dezelfde wijze voor wegennummers. Maar goed, dat soort gebrek aan kennis wordt door dit soort fouten niet verminderd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » za 30 apr 2005, 19:33

Het betreft hier eigenlijk een indirecte verwijzing, dus is het helemaal correct op deze manier. Na het passeren van deze handwegwijzer kun je kiezen tussen "Ring (Zuid)" en "Ring (West)" (o.i.d.). Vergelijkbare situaties tref je in heel Rotterdam aan, het is vaak een misverstand van de wegbeheerder als de ringweg juist zwart-op-wit staat aangeduid.
Laatst gewijzigd door Charles op za 30 apr 2005, 19:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Groet, Charles

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 30 apr 2005, 19:39

Charles schreef:Het betreft hier eigenlijk een indirecte verwijzing, dus is het helemaal correct op deze manier. Na het passeren van deze handwegwijzer kun je kiezen tussen "Ring (Zuid)" en "Ring (West)" (o.i.d.)
Nee, dit is al OP de ring. De wegwijzer verwijst eigenlijk naar de Ring-west. Als je het Tongerseplein nadert vanuit de richting België staan op de voorwegwijzer wel de aanduidingen Ring-west en Ring-zuid (ook in zwart op wit overigens). Alle andere handwegwijzers zijn wel in zwart-wit.

Maastricht kent geen aanduidingen NAAR de Ring toe zoals dat in Rotterdam het geval is.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » za 30 apr 2005, 20:02

Seat Ibiza schreef:Nee, dit is al OP de ring. De wegwijzer verwijst eigenlijk naar de Ring-west. Als je het Tongerseplein nadert vanuit de richting België staan op de voorwegwijzer wel de aanduidingen Ring-west en Ring-zuid (ook in zwart op wit overigens). Alle andere handwegwijzers zijn wel in zwart-wit.
Daar ben ik het half mee eens, want verkeer vanuit het Centrum moet ook verwezen worden naar Ring-Zuid en niet alleen naar Ring-West. Zolang het om beide richtingen gaat, vind ik het dus gewoon goed om het blauw-op-wit te doen i.p.v. beide windrichtingen zwart-op-wit.
Groet, Charles

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 30 apr 2005, 20:11

Charles schreef:Daar ben ik het half mee eens, want verkeer vanuit het Centrum moet ook verwezen worden naar Ring-Zuid en niet alleen naar Ring-West. Zolang het om beide richtingen gaat, vind ik het dus gewoon goed om het blauw-op-wit te doen i.p.v. beide windrichtingen zwart-op-wit.
Maar verkeer vanuit het centrum komt van rechts op deze foto en kijkt dus tegen de achterkant van de betreffende handwegwijzer. En op die achterkant staat helemaal niets...

Toch heb je wat betreft het verwijzen naar meerdere richtingen op deze handwegwijzer wel deels gelijk: de richtingen Ring (west...), Hasselt, P Vrijthof en de wijken 11, 14 & 16 t/m 19 zijn op de eerstvolgende afslag van het Tongerseplein naar rechts. Voor de wijken 13&15 moet je één afslag verder. De Ring zuid is echter nog een afslag verder.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » za 30 apr 2005, 20:52

Seat Ibiza schreef:Maar verkeer vanuit het centrum komt van rechts op deze foto en kijkt dus tegen de achterkant van de betreffende handwegwijzer. En op die achterkant staat helemaal niets...
Okee, ik nam dus aan dat op de achterkant hetzelfde stond.
Toch heb je wat betreft het verwijzen naar meerdere richtingen op deze handwegwijzer wel deels gelijk: de richtingen Ring (west...), Hasselt, P Vrijthof en de wijken 11, 14 & 16 t/m 19 zijn op de eerstvolgende afslag van het Tongerseplein naar rechts. Voor de wijken 13&15 moet je één afslag verder. De Ring zuid is echter nog een afslag verder.
Precies, en ik vind dus dat het zwart-op-wit hoort wanneer je direct de betreffende ringweg op gaat, en wit-op-blauw wanneer er vóór de afslag ook nog naar een andere richting wordt verwezen (wat ik dus met indirect bedoelde), volgens mij is dat volgens de regels ook de bedoeling. Andersom zou het dus kunnen suggereren dat de wijken 13+15 via de westelijk ringweg zijn te bereiken. Het blijft een twijfelgeval...
Groet, Charles

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 01 mei 2005, 0:42

Charles schreef:Precies, en ik vind dus dat het zwart-op-wit hoort wanneer je direct de betreffende ringweg op gaat, en wit-op-blauw wanneer er vóór de afslag ook nog naar een andere richting wordt verwezen (wat ik dus met indirect bedoelde), volgens mij is dat volgens de regels ook de bedoeling. Andersom zou het dus kunnen suggereren dat de wijken 13+15 via de westelijk ringweg zijn te bereiken. Het blijft een twijfelgeval...
Vroeger stonden deze nummers ook niet op dit bord vermeld... Later weer wel, maar met Ring in zwart-op-wit. De Ring loopt dus ook over het plein zelf, maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb de fout ook eens doorgestuurd naar de ANWB; eens kijken wat zij hierop melden!
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op vr 23 sep 2005, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 01 mei 2005, 12:09

Het zou mooi zijn als er eens een uniforme bewegwijzering voor RINGen kwam...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 mei 2005, 12:13

Ik denk dat het zo wel een mooie manier is:
Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 01 mei 2005, 12:16

Ziet er netjes uit, maar hoe bewegwijzer je dan NAAR de Ring? Wit-op-blauw?

En hoe doe je dat bij de A10?

En bij bijv. een Centrumring, zoals we die in Zutphen kennen? Centrum ervoor zoals in het plaatje noord/zuid erachter staat? Of het hele woord CENTRUMRING binnen de 'spoel'?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 01 mei 2005, 12:25

Het valt alleen wel op dat het gloednieuwe ANWB-borden zijn (met Redesign-pictogrammen), maar ze hangen aan een stokoude paal met externe verlichting eraan. Ik dacht dat ze dat sowieso opruimden als er een nieuw bord kwam te hangen.

Maar de ring staat mooi aangegeven ja. :)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 02 mei 2005, 8:09

Charles schreef:Het betreft hier eigenlijk een indirecte verwijzing, dus is het helemaal correct op deze manier. Na het passeren van deze handwegwijzer kun je kiezen tussen "Ring (Zuid)" en "Ring (West)" (o.i.d.). Vergelijkbare situaties tref je in heel Rotterdam aan, het is vaak een misverstand van de wegbeheerder als de ringweg juist zwart-op-wit staat aangeduid.
Zie ook deze foto in Barendrecht, ook deze verwijzing is indirect. Dit bord staat er vlakbij, maar er zijn borden in de nieuwbouwwijk Carnisselande die ook deze indirecte verwijzing hebben, en wel langs een rondweg (die dus niet die ring is!!). Erg verwarrend.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 02 mei 2005, 14:05

Zutphen en Zwolle zitten nog niet in mijn verzameling RINGen:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/xring.html

De Centrumring van Arnhem staat er nog niet bij, maar heb ik al wel (ietsje minder goed leesbaar, om een mooier plaatje te krijgen...).

Afbeelding

Deze centrumring is volgens mij een éénrichtingsring, net als de centrumring van Hilversum.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 23 sep 2005, 19:49

Even een oud onderwerp uit de mottenballen halen...

Het bord op het Tongerseplein zoals bovenaan in dit topic stond, is vervangen door een gecorrigeerde versie: ring staat (weer) in zwart op wit. Ik zal proberen dit weekend een foto te maken.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 25 sep 2005, 17:04

Seat Ibiza schreef:Even een oud onderwerp uit de mottenballen halen...

Het bord op het Tongerseplein zoals bovenaan in dit topic stond, is vervangen door een gecorrigeerde versie: ring staat (weer) in zwart op wit. Ik zal proberen dit weekend een foto te maken.
Zoals het hoort. Fout hersteld dankzij dit forum? :P
Donateur Vereniging Wegenforum

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 25 sep 2005, 17:09

harry schreef:...
De Centrumring van Arnhem staat er nog niet bij, maar heb ik al wel (ietsje minder goed leesbaar, om een mooier plaatje te krijgen...).

Afbeelding

Deze centrumring is volgens mij een éénrichtingsring, net als de centrumring van Hilversum.
Dat klopt. De route langs de Nederrijn kun je alleen volgen in richting west-oost ;)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 27 sep 2005, 16:39

harry schreef:
Ik denk dat je in de war bent met een andere ring, Harry. Die in Hilversum is 2-richtingen. Of doel je op een P-route (ring ?) in het centrum ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 27 sep 2005, 18:10

Peter schreef:
harry schreef:Deze centrumring is volgens mij een éénrichtingsring, net als de centrumring van Hilversum.
Ik denk dat je in de war bent met een andere ring, Harry. Die in Hilversum is 2-richtingen. Of doel je op een P-route (ring ?) in het centrum ?
Ik bedoel wat ik zeg: de centrumring van Hilversum. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 27 sep 2005, 21:30

Hilversum heeft twee ringen, een binnenring (of centrumring) in 1 richting en een buitenring met twee richtingen.
Daartussen in hebben bijna alle straten eenrichtingverkeer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 28 sep 2005, 8:08

Hm, een ring in 1 richting. Het zal best, maar het komt bij niet niet over als een 'echte' ring. Een Ring is bedoeld om vanuit bv. het centrum snel naar andere wijken van een stad te kunnen. Bij een ring in 1 richting wordt dat nogal lastig, want ik het ergste geval kun je kilometers omrijden. Het blijft dan toch een merkwaardig geval.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 28 sep 2005, 9:07

Een P-ring is wel vaker 1-richting, omdat het krappe centrum het niet toelaat verkeer (over de hele ring) in 2 richtingen te laten rijden. Het is vaak meer een route om langs alle parkeergarages geleid te worden (net zo lang tot er eentje niet vol is) en niet noodzakelijk een handige route voor wie niet wil parkeren.

Excuses voor het niet goed lezen Harry, maar centrumring is wat vaag, ook al gebruikt men dat wellicht ter plekke, omdat de buitenring ook midden door de stad loopt (alleen niet door de wijk Centrum :) .
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 28 sep 2005, 12:52

Peter schreef:centrumring is wat vaag, ook al gebruikt men dat wellicht ter plekke
Inderdaad. :)
Afbeelding
--Harry.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 28 sep 2005, 16:33

Wat hebben steden met Centrumringen, Parkeerringen, Wijkringen, Stadsringen, Vingerringen en weet ik veel wat je nog allemaal hebt. Dat maakt het er maar voor mij niet echt duidelijker op. 1 Ring rond de stad vind ik goed, zoals Spijkenisse. Je moet niet overdrijven vind ik om een wijk ook een ring te geven :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 sep 2005, 16:35

Mark schreef:Wat hebben steden met Centrumringen, Parkeerringen, Wijkringen, Stadsringen, Vingerringen en weet ik veel wat je nog allemaal hebt. Dat maakt het er maar voor mij niet echt duidelijker op. 1 Ring rond de stad vind ik goed, zoals Spijkenisse. Je moet niet overdrijven vind ik om een wijk ook een ring te geven :roll:
Inderdaad. Een ring is in feite voldoende, das meestal een (ruime) ring om het centrum waarvanaf je de meeste wijken kan bereiken. Begrippen als randweg vind ik ook vrij vaag, maar die zijn wel handig als het geen volledige ring betreft zoals Dordrecht en Eindhoven.
Zijn er eigenlijk steden in Nederland die zowel een echte snelwegring hebben en een OWN-Ring?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 28 sep 2005, 16:48

Chrizz schreef:Zijn er eigenlijk steden in Nederland die zowel een echte snelwegring hebben en een OWN-Ring?
In zekere zin heeft Utrecht ook nog wel een OWN-ring. Er zitten alleen 2 'totso's' in: 't Goyplein en het Kard. Alfrinkplein. De straten die de ring vormen veranderen nogal vaak van naam, maar de belangrijkste zijn: Waterlinieweg, Beneluxlaan, Einsteindreef, Kard. De Jongweg.

Deze ring staat alleen niet bewegwijzerd. In gemeentestukken wordt-ie naar ik meen 'Stedelijke verdeelring' genoemd. Er zijn wel plannen geweest deze ring te versterken, bijv. door fly-overs te bouwen langs de westkant, bij het 24 Oktoberplein en de 'Koffieknoop'. Hierdoor zou de ring beter doorstromen, en zou zo minder verkeer dwars door de stad (over de Catharijnesingel en Croeselaan) rijden. Ik neem aan dat men er dan ook wel voor zou hebben gekozen een Ring-bewegwijzering in te voeren.

Dit is uiteindelijk toch niet doorgegaan. Op het 24 Oktoberplein komt wel een fly-over, maar deze is precies voor de andere richting, nl. oost-west ipv noord-zuid.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 28 sep 2005, 20:56

Mark schreef:Centrumringen, Parkeerringen, Wijkringen en weet ik veel wat je nog allemaal hebt.
Cityringen :)
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 28 sep 2005, 21:02

Chrizz schreef:Zijn er eigenlijk steden in Nederland die zowel een echte snelwegring hebben en een OWN-Ring?
Amsterdam: heeft "Ring A10" en "CentrumRing s100" (en "Cityring").

Trouwens, volgens mij zijn Amsterdam en Rotterdam de enige steden met een volledige snelwegring.

(Zoals ik eerder al schreef, zie ook hoofdstuk Ringen op mijn website:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/xringen.html)
--Harry.