Wegweizer en handwegweizer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Wegweizer en handwegweizer

Bericht door IQ[] » ma 02 okt 2006, 19:44

Handwegweizertje:
Achter 's-Hertogenbosch wel een snelwegsymbool (dat is best bijzonder), achter Tilburg niet.
Foto 1
Foto 2
Andere kant: beide met snelwegsymbool.
Foto 3

Wegweizer: rechtdoor is ook N396, niet alleen rechtsaf.
Afbeelding

Voor freaks: ik heb een grotere en betere versie beschikbaar per pb.


Edit: typfout
Laatst gewijzigd door IQ[] op ma 02 okt 2006, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Wegweizer en handwegweizer

Bericht door Frits » ma 02 okt 2006, 19:50

IQ[] schreef:Achter 's Hertogenbosch wel een snelwegsymbool (dat is best bijzonder), achter Tilburg niet.
In feit is dat gewoon een fout, want het wekt de suggestie dat de route naar Tilburg dan via het OWN gaat.
De autogordel: een band voor het leven.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Wegweizer en handwegweizer

Bericht door IQ[] » ma 02 okt 2006, 19:57

IQ[] schreef:Foto 1
Foto 2
Even vergeten te vermelden: twee verschillende soorten pijlen onder elkaar (met dank aan Rien, die het zag).

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » ma 02 okt 2006, 23:05

De toegevoegde waarde van dit snelwegsymbooltje is geloof ik een beetje aan het verdwijnen. Het is vandaag de dag meer regel dan uitzondering dat dergelijke verbindingen via een autosnelweg zijn. Wat mij betreft mag het symbooltje op die plaats dan ook worden afgeschaft.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 03 okt 2006, 8:59

Er kan beter een wegnummer staan dan een snelwegsymbool.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 03 okt 2006, 9:51

Ds79m schreef:Er kan beter een wegnummer staan dan een snelwegsymbool.
In plaatsen met maar één nabije snelweg (Assen, Woerden, Sneek, Winschoten, etc) voldoet het snelwegsymbooltje prima. Ook als aanduiding "stad uit". Alle snelwegen noemen die allemaal dezelfde kant op zijn plus bestemmingen (het riedeltje A12, A4, A13 bij Rijswijk) is ook wat overkill soms. Wegnummers ipv bestemmingen kan wel weer een oplossing zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 03 okt 2006, 10:42

Nou ja goed, Ede (A30) is nog steeds een stuk minder informatie dan 's-Hertogenbosch # ;) Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het nadeel met plaatsen langs de snelweg is dat het soms om kleine plaatsen gaat, die niet direct nuttige informatie geven. Voor ter plekke onbekenden zeggen aanduidingen als Meppel # of Gorinchem # misschien niet zo veel, als ze de A28 naar Groningen of Zwolle dan wel A15 naar Rotterdam of Nijmegen zoeken. Dan nog liever alleen wegnummers.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 03 okt 2006, 10:50

Ds79m schreef:Voor ter plekke onbekenden zeggen aanduidingen als Meppel # of Gorinchem # misschien niet zo veel, als ze de A28 naar Groningen of Zwolle dan wel A15 naar Rotterdam of Nijmegen zoeken. Dan nog liever alleen wegnummers.
Ik denk eerder andersom. Als onbekende is het ook goed mogelijk dat je niet zo vertrouwd bent met die snelwegnummers, en dan is 'A28' of 'A15' een stuk cryptischer dan een snelwegtekentje, dat ALTIJD duidelijk is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 03 okt 2006, 10:52

Dan kun je net zo goed een bordje: 'uitgang' ophangen :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 03 okt 2006, 11:48

Wicher schreef:Ik denk eerder andersom. Als onbekende is het ook goed mogelijk dat je niet zo vertrouwd bent met die snelwegnummers, en dan is 'A28' of 'A15' een stuk cryptischer dan een snelwegtekentje, dat ALTIJD duidelijk is.
Precies. Als het zo eenvoudig is dat er maar één snelweg langs een stad loopt, zet je wat mij betreft een snelwegteken neer op de borden. Dat moet je dan wel wat duidelijker dan dat het nu gebeurt, dus op zijn Duits (zo'n breed ding) of Frans een vierkant omkaderd symbool over twee regels. Alleen het reguliere Nederlandse symbool -zoals je tegenwoordig wel eens ziet op wegwijzers- is naar mijn mening te klein. Het op zijn Zwitsers uitschrijven van "Autobahn" (of "Autoroute" of "Autostrada") op de bij snelwegen behorende afritkleur heeft in Nederland, bij gebrek aan afwijkende achtergrondkleur, denk ik geen zin.

Het alleen plaatsen van een snelwegsymbool staat ook mooi op één lijn met het gebruik in de grotere plaatsen om alleen maar naar de "Ring" te verwijzen. Kennelijk is het idee dat men mensen maar zo snel mogelijk op de doorgaande weg wil hebben. Waar die doorgaande weg dan heengaat, is schijnbaar een detail dat in de stad zelf niet boeit.

Plaatsing van het symbool áchter een wegnummer vind ik overbodig. Idee van het symbool is dat wordt aangegeven dat de route naar een bepaalde plaats over de snelweg loopt (d.w.z. niet toegankelijk voor bepaalde soorten weggebruikers) én als een manier om ook meteen naar de snelweg te verwijzen. Als je alleen een A-wegnummer neerzet, zijn beide van zichzelf al duidelijk. Aan het A-nummer zie je dat je naar een snelweg gaat én dat er restricties gelden. Achter een A-nummer laat je het snelwegsymbool dan ook liever weg.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 03 okt 2006, 12:03

Gewoon het symbooltje consequenter gaan toepassen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegweizer en handwegweizer

Bericht door Vinny » zo 01 nov 2009, 16:03

Ook hier weer een gevalletje wegweizer: Foutje, bedankt :D
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegweizer en handwegweizer

Bericht door Chris » zo 01 nov 2009, 16:07

Grappig, ik liep donderdagavond nog precies over die straat. Bad Bentheim staat er wel, maar de letters "Bad" zijn weggevallen. Wanneer het ding intern verlicht wordt, zie je ze nog wel vaag staan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegweizer en handwegweizer

Bericht door Vinny » zo 01 nov 2009, 16:12

Dat is ook grappig inderdaad. Hoewel ik er al weer enige tijd geleden was. Ik ben nu bezig om mijn foto's een beetje uit te zoeken...(regenachtige zondagmiddagklus) :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegweizer en handwegweizer

Bericht door Via » zo 01 nov 2009, 16:29

Chris schreef:Grappig, ik liep donderdagavond nog precies over die straat. Bad Bentheim staat er wel, maar de letters "Bad" zijn weggevallen. Wanneer het ding intern verlicht wordt, zie je ze nog wel vaag staan.
Misschien zijn ze wel uitgesneden maar niet eruit gepulkt?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegweizer en handwegweizer

Bericht door harry » ma 02 nov 2009, 12:50

Typisch geval van een Bad road sign dus.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wegweizer en handwegweizer

Bericht door boe! » ma 02 nov 2009, 19:35

Chris schreef:Bad Bentheim staat er wel, maar de letters "Bad" zijn weggevallen.
Meegenomen door een inwoner van Nieuweschans?

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Wegweizer en handwegweizer

Bericht door N342 » za 07 nov 2009, 18:43

Vinny schreef:Ook hier weer een gevalletje wegweizer: Foutje, bedankt :D
http://img262.imageshack.us/img262/6841 ... enzaal.jpg
Grappig om deze wegwijzer te zien, die staat bij m'n ouders op de hoek... jarenlang tegenaan gekeken. Recentelijk (in een van de afgelopen weken) zijn de bordjes met "Station/Bahnhof" vervangen door een extra arm aan deze paal (onder Hengelo/Enschede). Daar wordt nu het Ziekenhuis (met als symbool een H op een blauw veld, en niet zoals bijv. in Enschede een rood kruis) en Station (met het bekende Koploper-symbool) aangegeven. Jammer is dan dat enige verwijzing naar het station op het volgende bewegwijzerde kruispunt (voorlopig) ontbreekt. Daar wordt alleen richting Enschede/Losser/Luchthaven Twente verwezen.

Als ik het me overigens goed herinner heeft men dit zelf zo aangepast. Oorspronkelijk stond er wel "Bad Bentheim" aan beide zijden, maar om de een of andere redenen heeft men het aan de achterzijde afgeplakt. Zeker door iemand met nostaligische pré-1979 neigingen.
*11-08-2017 L.M.

Plaats reactie