WegwEIzer in Julianadorp

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

WegwEIzer in Julianadorp

Bericht door mavas » wo 01 jun 2005, 15:49

Jawel, ik heb er weer een gezien. Wat leuk is het toch om fouten te ontdekken! :lol:

In Julianadorp (bij Den Helder), staat een wegwijzer, die richting Den Helder een autoweg symbooltje weergeeft. In de richting waar de wegwijzer naartoe wijst is de N9 geen autoweg. De N9 is alleen autoweg bij Alkmaar.
Verder bestaat er vanaf Julianadorp geeneen autoweg richting Den Helder.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 jun 2005, 16:06

Het autosymbooltje betekent geen autoweg. Maar geeft aan dat fietsers anders moeten rijden, en dat klopt ook, want er staat een fietsroute naar Den Helder aangegeven in rechtdoorgaande richting. Het bord klopt dus volgens de richtlijnen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 01 jun 2005, 16:13

He jammer. :lol:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 01 jun 2005, 17:11

Waarom is dat symbooltje eigenlijk afgeschaft?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 jun 2005, 8:29

Omdat het te verwarrend is; zoals blijkt suggereert het een autoweg terwijl dat niet eens altijd zo hoeft te zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 02 jun 2005, 20:56

Ach ja, in het pittoreske Kwadijk staat ook een wegwijzer naar het plaatsje Hobrede (pak het vergrootglas maar bij je kaart ;) ). Daar staat dus ook zo'n auto-symbool achter. De weg heeft een breedte van amper 4 meter en is zéér bochtig. Maar dat is inderdaad gedaan om deze bewegwijzerde route te onderscheiden van een kortere, die alleen voor (brom)fietsers toegankelijk is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 11:09

Nou het is iig. duidelijk dat de aangegeven route voor auto´s afwijkt dan dat voor fietsers. Ik zou niet weten hoe je dat zonder auto symbool zou moeten weergeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 03 jun 2005, 11:43

Vinny schreef:Nou het is iig. duidelijk dat de aangegeven route voor auto´s afwijkt dan dat voor fietsers. Ik zou niet weten hoe je dat zonder auto symbool zou moeten weergeven.
Nou, je kunt altijd wel iets verzinnen. Bijvoorbeeld een fietsje met een kruis erdoor.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 12:20

Maar ik begrijp niet waarom mensen in de war raken met het autowegsymbooltje. Dat doet toch helemaal niet ter zake? En vroeger, toen het snelwegsymbool nog niet werd gebruikt onstond die verwarring sowieso niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » vr 03 jun 2005, 13:12

harry schreef:
Vinny schreef:Nou het is iig. duidelijk dat de aangegeven route voor auto´s afwijkt dan dat voor fietsers. Ik zou niet weten hoe je dat zonder auto symbool zou moeten weergeven.
Nou, je kunt altijd wel iets verzinnen. Bijvoorbeeld een fietsje met een kruis erdoor.
Een aparte verwijzing voor het langzaam verkeer (rode tekst op wit met een fietsje erbij) op de zelfde kruising lijkt me wel voldoende.
Rij met je hart

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » vr 03 jun 2005, 14:09

Of zo:

Afbeelding

:) ;)
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » vr 03 jun 2005, 14:11

peejay schreef:Een aparte verwijzing voor het langzaam verkeer (rode tekst op wit met een fietsje erbij) op de zelfde kruising lijkt me wel voldoende.
Als je goed kijkt is die ook aanwezig (wijst in een andere richting).
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 03 jun 2005, 14:58

Matt's oplossing is dan het best. Alleen een rood-witte verwijzing in de juiste richting voldoet hier niet, omdat je als fietser niet nog eens op het bord voor de rechtdoorgaande richting gaat kijken of Den Helder toevallig rechtdoor is. En ik spreek uit ervaring, want vroeger maakte ik vaak fietstochten van 100 km op een dag. En dan wil ik wel dat de bewegwijzering een beetje soepel te lezen is en niet een zoekplaatje is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 03 jun 2005, 15:16

Matts oplossing is niet goed. Het suggereert namelijk dat naar rechts verboden is voor fietsers, maar dat is niet zo.

Zoals het nu is toch het beste. Alleen lijkt het auto-symbooltje idd te veel op het autoweg-symbool. Dan toch maar een symbooltje met een zijaanzicht van een auto, zoals je dat soms wel ziet?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 19 sep 2006, 15:04

Ik heb vandaag in een of ander CROW-boek (ik meen de ASVV of het Handboek Wegontwerp Gebiedsontsluitingswegen) gelezen dat het autosymbool nog wel degelijk mag worden toegepast!

De weg moet dan wel naar een autoweg leiden waar 100 km/h mag worden gereden, omdat anders verwarring ontstaat en mensen gaan denken dat ze op gewone wegen 100 mogen rijden. ;)

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » di 19 sep 2006, 15:35

Wicher schreef:Matts oplossing is niet goed. Het suggereert namelijk dat naar rechts verboden is voor fietsers, maar dat is niet zo.

Zoals het nu is toch het beste. Alleen lijkt het auto-symbooltje idd te veel op het autoweg-symbool. Dan toch maar een symbooltje met een zijaanzicht van een auto, zoals je dat soms wel ziet?
Een autosymbooltje suggereert dat rechtsaf alleen voor auto's is, dan lijkt rechtsaf dus ook verboden voor fietsers. Beide oplossingen zijn dus even (on)duidelijk.

Plaats reactie