Inconsequente maximumhoogte borden Delft

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Inconsequente maximumhoogte borden Delft

Bericht door Peter » do 09 jun 2005, 13:42

In Delft staat bij de spoorviaduct-onderdoorgang aan de Westvest een leuke inconsequentie. De maximum doorrijhoogte (rode rand weergave) is verschillend tussen de conventionele borden en het bord op de handwijzer.

Het scheelt maar 10 cm, maar toch slordig. Wellicht een leuke wegweizer voor Harry ? (of had je hem al als Delftenaar in werktijd, Harry ?)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 09 jun 2005, 13:53

Dan zou ik als vrachtwagen chauffeur maar van de laagst aangegeven hoogte uitgaan... :D Het is maar 10 cm., maar toch. Wel slordig hoor.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » do 09 jun 2005, 14:16

Ik vind het maar vreemd, want die Irenetunnel (daar gaat het blijkbaar om) is niet bepaald nieuw en de laatste reconstructie is ook alweer een tijdje geleden volgens mij.

Je noemt niet de doorrijhoogten.
In Tilburg is er een viaduct met een hoogte van 3.8 meter. Dat wordt met alle mogelijke signalen aangegeven, maar desondanks presteren vrachtwagens het om zich daarop klem te rijden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 09 jun 2005, 14:35

kees schreef:Ik vind het maar vreemd, want die Irenetunnel (daar gaat het blijkbaar om) is niet bepaald nieuw en de laatste reconstructie is ook alweer een tijdje geleden volgens mij.

Je noemt niet de doorrijhoogten.
In Tilburg is er een viaduct met een hoogte van 3.8 meter. Dat wordt met alle mogelijke signalen aangegeven, maar desondanks presteren vrachtwagens het om zich daarop klem te rijden.
Ik heb ooit, toen ik in de bus 80 zat van Spijkenisse naar Schiedam (voordat de Beneluxlijn werd geopend) meegemaakt dat de bus bij de Beneluxtunnel vlak achter een vrachtwagen reeds die te hoog was: Alarmbellen aan, verkeerslichten op rood. De vrachtwagen reed na even aarzelen gewoon door... gevolgd door de bus! (waarik dus voorin zat). Gelukkig reed hij zich (net) niet klem in de tunnel, maar ik denk dat de bus (en ik dus ook) een probleem had gehad als dat wel gebeurd was.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 09 jun 2005, 18:41

Kees schreef:Je noemt niet de doorrijhoogten.
In Tilburg is er een viaduct met een hoogte van 3.8 meter. Dat wordt met alle mogelijke signalen aangegeven, maar desondanks presteren vrachtwagens het om zich daarop klem te rijden.
Klopt, maar dat viaduct is toch eigenlijk ook niet zo laag. Het gaat erom dat alle andere viaducten 3,9 meter zijn. Maar die signalen lijken me overduidelijk, signalering boven de weg, knipperborden op de zijwegen en ook nog op de hoofdweg. Dan zit je echt te slapen als je dan nog vastrijdt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 09 jun 2005, 18:44

Vergeet niet dat veel chauffeurs vaak op andere wagens rijden. De een is wat hoger dan de ander. officieel is een brug meestal nog een paar cm hoger dan wat aangegeven staat. Hier in Zwolle had je de berucht A28 brug bij afslag Zwolle-Noord, soms meerdere malen per dag raak. Veel chauffeurs vergissen zich nog al eens in de hoogte.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » do 09 jun 2005, 19:27

Het kan ook om de onderdoorgang ter hoogte van de Binnenwatersloot gaan. Bij de Irenetunnel staan dacht ik geen borden met een hoogtebeperking.
Het viaduct loopt dacht ik (eigenlijk was het me nog niet opgevallen, dat krijg je als je er vaak onderdoor rijdt) iets omhoog op die plek en dan hangt het af van de plek waar ze de exacte hoogte van het viaduct hebben gemeten.

Overigens rijden zich regelmatig vrachtwagens klem onder het lage viaduct.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » do 09 jun 2005, 23:34

Willem, iki zat later ook te denken aan de onderdoorgang bij de Buitenwatersloot, want als ik het me goed voor de geest kan halen, dan komen daar de Westvest, de Binnenwatersloot, de Phoenixstraat en de Buitenwatersloot daar bij elkaar?

Daar zou ik me het nog wel voor kunnen stellen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 10 jun 2005, 8:37

Ik bedoelde inderdaad de onderdoorgang Binnenwatersloot, waar de Westvest overgaat in de Phoenixstraat en niet de Irenetunnel. De maximum doorrijhoogtes die staan aangegeven zijn 3,6 en 3,7 m (of zoiets)

Meestal zit er een marge tussen de aangegeven en technisch mogelijke doorrijhoogte.

Standaard remedie voor een vrachtwagen die net te hoog is en zich klem rijdt: de banden deels laten leeglopen, waardoor truck ca 10-15 kan zakken. Wel gezien in het spoortunneltje in de Rijswijksweg nabij het Rijswijkseplein (Hollands Spoor, Den Haag), waar ook regelmatig vrachtauto's zich klem rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » vr 10 jun 2005, 12:17

Peter schreef: Wel gezien in het spoortunneltje in de Rijswijksweg nabij het Rijswijkseplein (Hollands Spoor, Den Haag), waar ook regelmatig vrachtauto's zich klem rijden.
Die doorrijhoogtel is groter geworden door het wegdek te laten zakken. Middelste banen zijn nu exclusief voor de tram, door de bovenleiding was die doorgang nog lager...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Plaats reactie