Voorsorteren bij dicht bij elkaar gelegen afritten

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Voorsorteren bij dicht bij elkaar gelegen afritten

Bericht door harry » di 14 jun 2005, 16:53

Is dit iemand wel eens opgevallen?

Onderstaande borden staan op de A15 vanuit Gorinchem richting westen, bij KP Ridderkerk-Zuid.

Afbeelding

Op het linkerbord staan de A16 en A15 niet 2x naast elkaar tussen de pijlen, zoals gebruikelijk zou zijn.
In plaats daarvan staat er links alleen A16, en rechts alleen A15.
Dit om de automobilist alvast te laren voorsorteren, want direct na deze afrit komt de splitsing A16-noord/A15-west.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 14 jun 2005, 16:54

Ik kom daar vaak maar het is me niet opgevallen. :D

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 jun 2005, 17:04

Hier een soortgelijke variant bij het naderen van het Kleinpolderplein.
Afbeelding

@Harry, je hebt hem zelf op je website staan met een soortgelijke opmerking. Kennelijk is het fenomeen je al eerder opgevallen.

Hoe dan ook, vind deze wijze van aanduiden niet geslaagd. Op Knooppunt Ridderkerk kom je daadwerkelijk op een stukje A 15 / A 16 terecht, dus dat kun je op deze manier op de borden zetten. Tussen het Schieplein een het Kleinpolderplein zit je toch echt uitsluitend op de A 20, dus een rood schildje "A 13" heeft hier werkelijk niets te zoeken.

Als men op de een of andere manier al wil verwijzen naar de naderende splitsing met de A 15 west c.q. de A 13, moet er wat mij betreft een voorwegwijzer worden neergezet, althans moet op het portaalbord uitdrukkelijker worden verwezen naar de naderende splitsing.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 14 jun 2005, 17:06

Ik vind de A13 er lelijk opstaan of legt dat aan mij?

Sjef

Bericht door Sjef » di 14 jun 2005, 17:08

Dat legt niet aan jou...was mij ook al opgevallen. Het is inderdaad afschuwelijk afgewerkt.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 14 jun 2005, 17:09

Waarom moest men dit doen. Je kon er beter A20 op laten staan.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 14 jun 2005, 17:10

Pino schreef:Hier een soortgelijke variant bij het naderen van het Kleinpolderplein.
@Harry, je hebt hem zelf op je website staan met een soortgelijke opmerking. Kennelijk is het fenomeen je al eerder opgevallen.
In dit geval is A13 er later opgeplakt, op een behoorlijk lelijke manier. Bij A16-A15 is het vanaf het begin zo ontworpen.
Ik beschouwde A20-A13 als een uitglijder van een wegbeheerder (geld besparen door te knoeien met bestaande wegwijzers). Maar A16-A15 toont aan dat er echt een gedachte achter zit...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 14 jun 2005, 17:13

Ik ben het met je eens Harry.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 14 jun 2005, 17:18

Dit is een mooie situatie voor een aparte regel Naar A13 synchroon met het Franse Vers A13. Zo geef je aan dat de A13 eraan komt. Aangezien de regel is dat een andere snelweg rechts uitvoegt, weet men dat voor de A13 rechts voorgesorteerd moet worden.
Rainier

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 14 jun 2005, 17:20

De fransen hebben een goede wegwijzers.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 14 jun 2005, 17:26

snelwegracer schreef:De fransen hebben een goede wegwijzers.
Ontbreekt hier niet ergens een "g"? :)
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 14 jun 2005, 17:27

Riva schreef:Aangezien de regel is dat een andere snelweg rechts uitvoegt
Maar dat is te vaak niet het geval!
--Harry.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 14 jun 2005, 17:27

De Fransen hebben goede wegwijzers bedoelde ik. Sorry daarvoor.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 14 jun 2005, 20:00

Ik vind die A13 en A15 allebei niet zo sterk. Zet dan gewoon een voorsorteerbord neer zoals ikdat heb ontworpen. Dat is toch niet zo moeilijk?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 jun 2005, 22:34

ViaHaaren schreef:Ik vind die A13 en A15 allebei niet zo sterk. Zet dan gewoon een voorsorteerbord neer zoals ikdat heb ontworpen. Dat is toch niet zo moeilijk?
Dat voorsorteerbord vind ik een prima bord, maar ik weet niet of het gebruik daarvan in de beperkte ruimte rondom Kleinpolderplein en Schieplein op zijn plaats is. Rondom Knooppunt Ridderkerk is wat meer ruimte en zou gebruik weer wel kunnen.

Naar mijn mening hebben de Zwitsers een erg elegante oplossing voor twee afritten kort na elkaar. Boven de banen voor rechtdoor worden twee borden gehangen.
- op de meest rechtse daarvan komen zowel de bestemmingen van de volgende afslag als die van rechtdoor
- op de linker daarvan komen alleen de bestemmingen, waarvoor je ook bij de volgende afslag rechtdoor moet gaan.

Dit systeem suggereert dat men voor de volgende afslag alvast de rechter rijbaan moet opzoeken, maar dat degenen die dan rechtdoor zullen gaan, nog niet per se van die baan afhoeven. Een soort pre-voorsorteren dus.

Afbeelding
(zie de toevoeging "Zürich City" op de middelste baan, die zich één bord verder ontwikkelt tot een afslag)

Bij het Schieplein zou dat uiteraard betekenen dat de afslag Rotterdam-Centrum zijn eigen bord behoudt. Boven de rechter rijbaan van de snelweg zou komen te staan Ring Rotterdam / Hoek van Holland / Havens / Den Haag. Daarbij de wegnummers A 20 en A 13 en eventueel een horizontale streep tussen de twee scheidende wegen. Boven de linker twee rijbanen zou echter alleen Ring Rotterdam / Hoek van Holland / Havens en A 20 komen te staan.
Laatst gewijzigd door Pino op di 14 jun 2005, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 14 jun 2005, 22:39

Pino schreef:Naar mijn mening hebben de Zwitsers een erg elegante oplossing voor twee afritten kort na elkaar. Boven de banen voor rechtdoor worden twee borden gehangen.
- op de meest rechtse daarvan komen zowel de bestemmingen van de volgende afslag als die van rechtdoor
- op de linker daarvan komen alleen de bestemmingen, waarvoor je ook bij de volgende afslag rechtdoor moet gaan.

Dit systeem suggereert dat men voor de volgende afslag alvast de rechter rijbaan moet opzoeken, maar dat degenen die dan rechtdoor zullen gaan, nog niet per se van die baan afhoeven. Een soort pre-voorsorteren dus.
Dat gedoe hebben we in Nederland her en der ook. Het leidt tot veel rijstrookwisselingen. Bekend/berucht was vroeger de A2 bij Maarssen, in de tijd dat daar nog een klein Shell-stationnetje lag. Boven de linker 2 rijstroken hing een paneel richting Amsterdam A2, boven de rechter strook een paneel Maarssen Utrecht-noord A2 N230, daarnaast een afritbord voor het tankstation. Amper 300 meter verderop was de afrit Maarssen Utrecht-noord N230, met weer een 3-strooks paneel A2 richting Amsterdam. Je wilt niet weten hoeveel mensen daar eerst wisselden van rechts naar midden, om vervolgens weer naar rechts te gaan.

Ik vind deze oplossing dus allerminst elegant. Geef mij maar vorkborden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 14 jun 2005, 22:40

@Pino: Zoiets kennen we in Nederland wel. Bijvoorbeeld bij Knooppunt de Stok. In noordelijke richting zijn hier 2 borden, met op het rechterbord alvast de plaatsnamen voor de afrit die vlak na het knooppunt volgt. Op vergelijkbare wijze als op die Zwitserse foto dus.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 jun 2005, 22:49

René schreef:Ik vind deze oplossing dus allerminst elegant. Geef mij maar vorkborden.
Waar wil jij nog vorkborden kwijt op de uiterst beperkte ruimte van de Ring Rotterdam? Staat al vol genoeg daar. Hoogstens met een "schmatisch portaalbord" zou je nog ergens kunnen komen.

Wat betreft rijbaanwisselingen: als je niet wilt dat uiteindelijk rechtdoorgaande mensen de rechter rijstrook gaan gebruiken (en daar vervolgens weer vanaf moeten), moet voor nog een andere oplossing worden gekozen. Dan dient al op het Schieplein boven de rechter rijstrook een bord te worden gehangen, dat aan die strook uitsluitend de richting Den Haag / Overschie geeft. Dan drijf je verkeer richting Hoek van Holland in een vroeger stadium van de rechter rijstrook af en is het risico op rijstrookwisselingen eerder beperkter.

@Ds79m: ik ken de Nederlandse varianten wel, maar ik heb het idee dat ik ze steeds minder zie. Ook uit de post van René meen ik op te maken dat ze in Nederland aan het verdwijnen zijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 14 jun 2005, 22:59

Hier rijd ik dagelijks onderdoor - KP Zaandam.

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 14 jun 2005, 23:12

Pino schreef:Naar mijn mening hebben de Zwitsers een erg elegante oplossing voor twee afritten kort na elkaar. Boven de banen voor rechtdoor worden twee borden gehangen.
Die oplossing kennen we toch ook in Nederland? Alleen wordt die enkel toegepast als er echt per se al moet worden voorgesorteerd.
Erg elegant vind ik het echter ook niet. Een aantal bestemmingen staat er namelijk 2x op, wat ik eigenlijk altijd slecht vind.

Dan zie ik liever iets in deze richting:

Afbeelding
(Dank, René, voor het origineel.)

Hebben ze in de USA niet weleens zoiets?
Dit is evenwel nog geen 'definitief' voorstel, het is meer een schetsje betreffende de denkrichting. Van vage voorsorteersuggesties als het A15/A16-voorbeeld wordt ik niet erg enthousiast, maar van allerlei bestemmingen 2x noemen ook niet. Dan kom je al snel op zoiets uit.
Belangrijk is dat duidelijk is dat de bovenste bestemmingen voor beide stroken gelden. Misschien kan het verticale streepje nog beter onderbroken worden, of geheel verdwijnen.

Hm, ik ben zo lang bezig met het maken van dit bericht dat intussen al 10 andere mensen deels hetzelfde hebben gezegd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 14 jun 2005, 23:49

René schreef:Hier rijd ik dagelijks onderdoor - KP Zaandam.

plaatje
Dat wilde ik ook nog zeggen.
Knooppunt Zaandam is wel een mooi voorbeeld hoe het goed kan.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 14 jun 2005, 23:54

Goed ? Nee.
Zaandam-zuid en Amsterdam staan 2x genoemd. Dat maakt het geheel er bepaald niet overzichtelijker op.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 14 jun 2005, 23:58

René schreef:Goed ? Nee.
Zaandam-zuid en Amsterdam staan 2x genoemd. Dat maakt het geheel er bepaald niet overzichtelijker op.
Dat is dan jouw mening. :PP:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 15 jun 2005, 0:00

mavas schreef:
René schreef:Goed ? Nee.
Dat is dan jouw mening. :PP:
En de mijne.
Wat vinden jullie van mijn voorstel?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 0:12

Tja, het is wel beter dan 2 aparte borden. Maar echt warme gevoelens heb ik er niet bij, Matthijs. De verhoudingen van het bord lijken niet helemaal te kloppen.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 15 jun 2005, 0:15

Mm tja. Er kan misschien wat minder ruimte boven en onder [A1]...
Maar ja, de verhoudingen hangen natuurlijk ook sterk af van de bestemmingen die erop moeten. Een hoog bord wordt het sowieso.
Een erg mooi bord zal het wellicht nooit worden, alleen al doordat de situatie die het bord aangeeft niet mooi is. Het is een gekunstelde situatie, die dus altijd een gekunsteld bord oplevert.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jun 2005, 8:51

Voor de volledigheid ook nog even deze Franse variant. De volgende afslag krijgt een standaard afslagbord en dat wordt nog buiten de buitenste rijbaan geplaatst. Kortom, er wordt op geen enkele manier aan voor-voorsorteren gedaan.

Afbeelding

Vind deze oplossing zelf trouwens al helemaal onduidelijk, al was het alleen maar vanwege de positie van het bord.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 15 jun 2005, 10:33

Ik heb nog een tweede variant waarbij de wegnummers bij de pijlen zijn geplaatst, zoals gewoonlijk. Hierdoor is het bord gelijk een stuk minder hoog en zijn de verhoudingen beter.

Afbeelding

Als ik goed kijk lijkt het trouwens nog wel alsof Deventer e.d. nog ietsje naar rechts moeten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 jun 2005, 12:00

Het leidt tot veel rijstrookwisselingen. Bekend/berucht was vroeger de A2 bij Maarssen, in de tijd dat daar nog een klein Shell-stationnetje lag. Boven de linker 2 rijstroken hing een paneel richting Amsterdam A2, boven de rechter strook een paneel Maarssen Utrecht-noord A2 N230, daarnaast een afritbord voor het tankstation. Amper 300 meter verderop was de afrit Maarssen Utrecht-noord N230, met weer een 3-strooks paneel A2 richting Amsterdam. Je wilt niet weten hoeveel mensen daar eerst wisselden van rechts naar midden, om vervolgens weer naar rechts te gaan.
Drie opmerkingen: 1: Dit pleit voor het 'keep your lane' systeem waarbij mensen richting Amsterdam AL VANAF OUDENRIJN de twee linkerrijstroken berijden en de mensen van en naar Utrecht (Ring Utrecht) de rechterrijstrook.
2: Op de ring-Antwerpen heb je een afritbord met afstandsindicatie (voor de tweede afrit). Dat tussen de rijstrook portaal en de afritportaal wordt geplaatst. Kan ook hier worden toegepast.
2: (nostalgiemodus aan) Ja, vanaf het tankstation stond een bord Amsterdam met A 2 tussen haakjes. Een geweldig bord. Vooral omdat je bijkans op de A 2 stond. Maar toch keurig netjes tussen haakjes. (En een leuk tankstation sowieso. Knus. Hield ik van als kind).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 jun 2005, 12:12

Ik denk dat je zoiets zou kunnen doen:
Afbeelding
(Reageer a.u.b. niet op de lelijkheid van mijn borden. Het is een ruwe schets in paint. Ik ben niet zo goed als ViaHaaren en andere knutselaars om mooie borden te maken in Paint)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.