Voorsorteren bij dicht bij elkaar gelegen afritten

Moderator: Moderatoren

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 16 jun 2005, 19:56

Juustem! :D

Toch ook een aardige oplossing, niet? Vaak worden in routebeschrijvingen de afritnummers gebruikt. Men rijdt dan alvast rechts en ziet even later de bestemmingen staan...
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 16 jun 2005, 20:01

Bij knooppunten kun je overigens i.p.v. het afritnummer het wegnummer neerzetten.
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 16 jun 2005, 23:34

Ik heb 2 varianten bedacht op mijn eerdere bord.

Afbeelding

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 17 jun 2005, 0:11

René schreef:Ik heb 2 varianten bedacht op mijn eerdere bord.
Ik blijf ook bij de eerste nieuwe variant de kans op verwarring te groot vinden. Ik kies dan ook voor je tweede voostel. Lekker Duits ;)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 17 jun 2005, 0:15

Inderdaad. De 1e variant suggereert dat men voor Purmerend ook op de afslaande strook moet rijden die onder het Zaandam-bord loopt/begint.

Overigens ook een puntje bij het 2e bord: hoe pakt dit uit als de strook naar Zaandam al daadwerkelijk begonnen is? Blijven Purmerend en Zaandam dan nog gewoon boven elkaar staan, maar de eerste aan de vork en de tweede met eigen pijltje?

Overigens zijn er nog weinig systemen voorbijgekomen die volgens mij ook daadwerkelijk een oplossing bieden voor de A15/A16-situatie waarom dit topic begonnen was. Daar ging het namelijk niet om een simpele afslag, maar meer om een snelwegsplitsing. (Als ik me niet vergis.)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 17 jun 2005, 13:32

Je zou voor de A15/A16 bij Ridderkerk tussen de pijlen A16 kunnen zetten en boven de meest rechtse pijl A15 of naar A15. Zie mijn voorbeeld van Leenderheide (afrit 33). Ik vind dit een duidelijke en mooie oplossing. De bestemmingen van de afrit verschijnen 100 meter verder, maar verkeer dat afrit 33 (bijvoorbeeld) moet hebben, weet al dat het rechts moet gaan rijden.
Rainier

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 17 jun 2005, 17:21

Die onderste vind ik het beste rene, zelfs heel erg goed!

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 17 jun 2005, 18:47

Ik heb zelf ook nog 2 variantjes in elkaar gegooid voor de 'A15/A16-kwestie'.

De eerste bouwt voort op het concept van de omhoogwijzende pijlen, hier geintroduceerd door René. De rechter pijl hoort bij de rechter afslaande strook. De middelste pijl heeft een knik, om aan te geven dat die strook verderop gaat afbuigen. Helemaal links staan 2 stroken rechtdoor. Deze hebben nogal lange pijlen om even lang te zijn als de geknikte pijl, in normale situaties mogen deze pijlen van mij korter. Doordat Den Haag en Europoort bij elkaar op het bord staan, wordt m.i. genoeg duidelijk gemaakt dat ze vooralsnog nog over dezelfde baan gaan. Het witte vlak van Ring over de hele breedte benadrukt de eenheid nog eens. Het stippellijntje geeft echter al wel aan dat ze niet toevallig naast elkaar staan, en er een splitsing aan gaat komen.
De E-nrs heb ik trouwens maar even weggelaten.

Afbeelding

Voor de liefhebbers van oldschool heb ik ook een meer klassieke variant. De pijlen wijzen hier gewoon omlaag, en doen niet hun best om het wegverloop uit te leggen. (En leiden daardoor ook minder de aandacht af.) Toch is dit bord m.i. behoorlijk duidelijk.
Zoals te zien op het plaatje levert deze oplossing ook nog eens blauwvlakbesparing op. Joepie!
Voor het echte oldschool-gevoel heb ik ook nog even E-ruitertjes toegevoegd, hoewel ik daar eigenlijk geen voorstander van ben. (Zet ze goed op de borden, of niet.)

Afbeelding

Bij deze borden ben ik er trouwens vanuitgegaan dat automobilisten voor Den Haag beter op de 2 linker stroken kunnen voorsorteren. Eigenlijk zou het dan misschien nog wel beter zijn sowieso gewoon losse borden te maken voor Den Haag en Europoort...
Als dat NIET zo is (ofwel: met deze borden stuur ik Hagenezen onnodig naar links), dan zijn deze borden minder geschikt, en komen we weer op oplossingen uit zoals eerder geplaatst in dit topic.
Laatst gewijzigd door Matthijs op vr 17 jun 2005, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 17 jun 2005, 19:03

Ik vind dit mooie borden. De pijlen voor de richting A15/Europoort suggereren mij alleen te veel dat de rechterrijstrook uitsluitend voor A15/Europoort is bedoeld. Ik ken de situatie aldaar niet. Als de rechterrijstrook inderdaad naar de A15 afbuigt is het een prima oplossing. Gaan alledrie de stroken door richting Den Haag, dan vind ik het geen goede oplossing en moet je m.i. gewoon het oude bord handhaven met twee maal A16 tussen de pijlen en boven de meest rechtse pijl een kadertje met A15 of naar A15.
Rainier

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 17 jun 2005, 19:08

Riva schreef:Gaan alledrie de stroken door richting Den Haag, dan vind ik het geen goede oplossing en moet je m.i. gewoon het oude bord handhaven met twee maal A16 tussen de pijlen en boven de meest rechtse pijl een kadertje met A15 of naar A15.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat sowieso niet alledrie de stroken naar Den Haag gaan. (Bedenk wel: je rijdt hier op de A15 he, niet op de A16.) Dat is ook waarom ik de eerder geopperde varianten vaak geen oplossing voor de situatie hier vond.
Ik neem aan dat de verdeling hier 2+2 (taper), 1+2 of 2+1 is. Mijn bord gaat eigenlijk uit van het laatste. Bij 1+2 kun je 'm gewoon omdraaien, bij een taper kan-ie blijven zoals-ie is hoewel dat niet ideaal is.
Iemand die even zekerheid kan verschaffen over de situatie ter plaatse?
Laatst gewijzigd door Matthijs op vr 17 jun 2005, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 17 jun 2005, 19:37

Matthijs, de tweede oplossing is geweldig! Dat mag van mij ook wel worden ingevoerd.

Victor
autoweg

2 afslagen of splitsing na afslag

Bericht door Victor » vr 17 jun 2005, 20:17

René: het onnodig wisselen van rijstrook (naar links en weer terug) is natuurlijk alleen van toepassing op situaties zoals het door jou genoemde: 2 afslagen kort achter elkaar, beide met uitvoegstrook naast de doorgaande rijstroken.
Voor de overige hier genoemde situaties (splitsing van rijstroken kort na een afslag) kan het "voor-voorsorteren" wel degelijk nuttig zijn, lijkt me.
Overigens moeten we er dan wel rekening mee houden, dat vrachtwagens dat ook doen!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 17 jun 2005, 20:42

Matthijs, deze 3 rijstroken splitsen dus verderop in 4 stroken; 2 richting A15 en 2 richting A16.
Afbeelding

Jouw wegwijzers zorgen er dus voor dat het verkeer zich nodeloos over grote afstand in de rechter rijstrook gaat proppen.
Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 17 jun 2005, 21:35

René schreef:Matthijs, deze 3 rijstroken splitsen dus verderop in 4 stroken; 2 richting A15 en 2 richting A16.
Dat dacht ik al.
Tapers zijn trouwens sowieso niet erg handig wat dat betreft. Het zijn namelijk niet alleen de pijlen, maar het is ook de blokmarkering op de weg die afslaand verkeer naar die ene rijstrook duwt. Wat dat betreft zou je wellicht afslaande tapers moeten voorkomen. Invoegende tapers zijn alweer een heel ander verhaal, deze werken volgens mij prima.
Jouw wegwijzers zorgen er dus voor dat het verkeer zich nodeloos over grote afstand in de rechter rijstrook gaat proppen.
Maar laten we niet overdrijven. Ik vind dat mijn wegwijzer redelijk duidelijk aangeeft dat de splitsing pas verderop gaat komen, en dat men nog niet per se nu opzij hoeft. Dat kan ik niet 'proppen' noemen.
Voor zover er gepropt gaat worden zit dat in de aard van de taper.

Voor het geval van de taper had ik al wel dit liggen:

Afbeelding

Deze komt eigenlijk vrijwel overeen met eerdere voorstellen van jouw hand. Ik vind 'm echter niet zo ideaal, aangezien-ie suggereert dat de splitsing Den Haag / Europoort al zo'n beetje hier begint.

Of je komt op zoiets al dit uit:

Afbeelding

Het punt is ook: je moet wat he.
Een taper is sowieso niet ideaal dus. En dat zo kort na een andere afrit. Wat doe je dan? Niet voorsorteren? Of wel voorsorteren? Dan kom je toch op zoiets uit. De huidige 'oplossing' vind ik in elk geval sowieso niks.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 17 jun 2005, 21:44

Sorry Matthijs, maar hier is geen sprake van een taper. Een taper is een toegevoegde rijstrook pal voor het puntstuk. Hier wordt de rijbaan al een paar honderd meter voor het puntstuk opgedikt naar 4 stroken; dit is dus geen taper.

Ik vind overigens de bovenste wegwijzer met de vorkpijlen het meest geslaagd.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 17 jun 2005, 21:51

René schreef:Sorry Matthijs, maar hier is geen sprake van een taper. Een taper is een toegevoegde rijstrook pal voor het puntstuk. Hier wordt de rijbaan al een paar honderd meter voor het puntstuk opgedikt naar 4 stroken; dit is dus geen taper.
Okee...
Ik weet wat een taper is, en was in de veronderstelling dat er hier ook eentje was. Niet dus.
Tja, ik heb er dan ook nog nooit gereden. :)

Maar wat vind jij trouwens van m'n algemene punt wat betreft tapers, namelijk dat ze per definitie verkeer te veel op 1 strook proppen door de blokmarkering?
Ik vind overigens de bovenste wegwijzer met de vorkpijlen het meest geslaagd.
Dat dacht ik wel ja. ;)
Puntje is natuurlijk wel dat die niet zomaar is in te passen zonder alle portaalwegwijzers te veranderen. Anders wordt het een nogal vreemde eend in de bijt met z'n omhoogwijzende pijlen.
Mijn laatste bord kan op zich wel redelijk makkelijk worden ingepast in het huidige systeem. Wat vind je men van dat bord? En is het een verbetering tov de huidige situatie?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 17 jun 2005, 21:59

Wicher schreef:Puntje is natuurlijk wel dat die niet zomaar is in te passen zonder alle portaalwegwijzers te veranderen. Anders wordt het een nogal vreemde eend in de bijt met z'n omhoogwijzende pijlen.
Niet als we er hetzelfde vervangingstempo op na gaan houden als de ANWB doet met redesign...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 17 jun 2005, 22:59

Zelf zou ik analoog aan wat Wicher had gedaan:
Afbeelding

de layout nog een tikje anders maken, maar dat zijn meer details:
Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 18 jun 2005, 0:29

^^
Zoals je 'Ring Rotterdam' hebt gedaan is mooi, goed idee!

Verder heb ik wel wat aanmerkingen. Op het rechterportaal staan de zaken niet meer gecentreerd. In Nederland is het beleid om alles op een portaalbord te centreren, dat zou ik dus hier ook gewoon doen. Dit zorgt er ook voor dat het onderscheid met een voorwegwijzer nog enigszins duidelijk is, dat onderscheid valt in jouw voorbeeld nogal weg. Zo zou ik bijv. ook de pijl in het midden willen hebben, de nrs moeten dan maar links en rechts.

Daarnaast zijn de letters nu ERG klein. Bedenk dat de lettergrootte die ik had ongeveer de originele grootte was. Maar goed, dit is misschien meer een detail.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 18 jun 2005, 9:40

Wicher schreef:In Nederland is het beleid om alles op een portaalbord te centreren
Nee, dat geldt alleen voor situaties met vallende pijlen.
Portaalborden met een afritpijl zijn ook heden links uitgelijnd.
Bovendien ken ik een bord nabij knooppunt Holendrecht, op de A9, waar bij vallende pijlen de 3 bestemmingen ook links zijn uitgelijnd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 18 jun 2005, 10:35

Hmm. Zie het plaatje van Knp. Leenderheide om het nut van centreren van bestemmingen op portaalborden te zien. En dan moet dat dus ook op ALLE portaalborden, ter implementatie van de uniformiteit.

Verder ben ik veel op de A 15 geweest, toen mijn grootouders nog leefden en in Dordrecht woonden. Mij is de 16 / 15 grap nooit opgevallen, en volgens mij ook helemaal niet nodig. Op het moment dat de twee rijstroken zich splitsen heb je nog genoeg tijd om richting Den Haag danwel Europoort te rijden. In uiterste nood zou je nog een 300 meter bord kunnen neerzetten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 18 jun 2005, 10:52

De borden van Matthijs en René (met vork) vind ik heel mooi, maar ik blijf vinden dat ze iets teveel suggereren dat de afslag meteen begint.
Het bord van Matthijs met Den Haag boven de linkse pijlen gecentreerd en Europoort gecentreerd boven de twee rechtse pijlen vind ik heet duidelijk. Of het echter voor iedereen duidelijk is betwijfel ik, aangezien in het buitenland bestemmingen wel vaker naast elkaar worden gezet en dit niet duidt op een naderende splitsing.

Overigens zou ik nog altijd graag willen weten wat jullie van de "Leenderheide-variant" vinden (zie eerder in dit topic)... :D
Rainier

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 18 jun 2005, 11:43

Misschien is het een idee om het op deze manier op te lossen?
Afbeelding

of misschien deze:
Afbeelding
Ik denk dat hier commentaar op komt dat deze laatste niet al te duidelijk is :P

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 18 jun 2005, 12:12

Riva schreef:De borden van Matthijs en René (met vork) vind ik heel mooi, maar ik blijf vinden dat ze iets teveel suggereren dat de afslag meteen begint.
Ja, da's ook mijn bezwaar ertegen.
Het bord van Matthijs met Den Haag boven de linkse pijlen gecentreerd en Europoort gecentreerd boven de twee rechtse pijlen vind ik heet duidelijk. Of het echter voor iedereen duidelijk is betwijfel ik, aangezien in het buitenland bestemmingen wel vaker naast elkaar worden gezet en dit niet duidt op een naderende splitsing.
Daarom staan ook de subtiele stippeltjes ertussen, om de splitsing wat te suggereren. Als het echter niet helemaal duidelijk is maakt dat ook niet veel uit, omdat er zoals gezegd nog zat ruimte na het bord is. Het lijkt me in elk geval duidelijker dan de huidige 'vlees noch vis'-oplossing.
Overigens zou ik nog altijd graag willen weten wat jullie van de "Leenderheide-variant" vinden (zie eerder in dit topic)... :D
Nogal lelijk, en ook niet erg duidelijk. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat dit in Nederland bijna nergens voorkomt.
Wat ik ook onduidelijk vind is dat er enkel het afritnr staat, en wie rijdt er nu op afritnr?

Afbeelding
Geen goede oplossing. Verscheidene bestemmingen staan dubbel genoemd, wat ik erg onduidelijk vind.

Afbeelding
Huh? Wat is hier precies de gedachte?
Oke, het is wel duidelijk dat de middelste strook splitst, maar wat doet 'Zurich-Nord' daaronder?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 18 jun 2005, 12:20

Wicher schreef:Afbeelding
Geen goede oplossing. Verscheidene bestemmingen staan dubbel genoemd, wat ik erg onduidelijk vind.
Ik vind het juist best duidelijk. De middelste rijstrook is voor beide richtingen. Weet je tenminste zeker dat je je niet op de rechterstrook moet persen. Maar op de middelste kan blijven rijden.
Afbeelding
Huh? Wat is hier precies de gedachte?
Oke, het is wel duidelijk dat de middelste strook splitst, maar wat doet 'Zurich-Nord' daaronder?
Dat is t Zwitserse knooppuntsymbool, alleen dan toepasselijk gebruikt, met de naam van het knooppunt eronder.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 18 jun 2005, 12:23

IQ[] schreef:Ik vind het juist best duidelijk. De middelste rijstrook is voor beide richtingen. Weet je tenminste zeker dat je je niet op de rechterstrook moet persen. Maar op de middelste kan blijven rijden.
Het is in feite dezelfde situatie als hier:

Afbeelding

Ik vind het nogal slecht om 2 redenen:
1 Allerlei bestemmingen staan er 2x op, wat verwarring en een onnodig vol bord oplevert.
2 Het suggereert dat beide borden naar verschillende wegen verwijzen (omdat ze gescheiden zijn), via welke weg moet je dan Amsterdam bereiken?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 18 jun 2005, 12:27

Ik vind het nogal slecht om 2 redenen:
1 Allerlei bestemmingen staan er 2x op, wat verwarring en een onnodig vol bord oplevert.
Helemaal mee eens, duidelijk nadeel.
2 Het suggereert dat beide borden naar verschillende wegen verwijzen (omdat ze gescheiden zijn), via welke weg moet je dan Amsterdam bereiken?
Dat maakt niet uit, je ziet dat als je bij het knooppunt komt en de taper begint... Dit is vooral bedoelt voor de afslaande richting en niet voor de doorgaande richting. Want voor Amsterdam maakt t niet uit op welke rijstook je zit, als je bij de feitelijke afrit+taper komt, je blijft dan opdezelfde rijstrook.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 18 jun 2005, 13:06

Afbeelding
Dit is toch echt een gotspé !

Eerst een linker afstreping naar 3 stroken en dan pal daarachter vlak voor het divergentiepunt met 2x2 rijstroken uit elkaar laten gaan. :roll:
De ontwerper van dit gedrocht moeten ze in het gevang stoppen.
Logisch had natuurlijk geweest de linker 2 rijstroken linksaf te laten gaan, en de rechter 2 rijstroken rechtsaf...

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 18 jun 2005, 13:09

Wicher schreef: Nogal lelijk, en ook niet erg duidelijk. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat dit in Nederland bijna nergens voorkomt.
Wat ik ook onduidelijk vind is dat er enkel het afritnr staat, en wie rijdt er nu op afritnr?
Ik vind het zo'n gekke oplossing nog niet. In veel routebeschrijvingen worden wel degelijk afritnummers gebruikt. Bovendien zie je 100m verderop welke bestemmingen deze afrit bedient, namelijk bij het daadwerkelijke afritbord. De vermelding van het afritnummer-in-kader op het doorgaande bord dient alleen om het verkeer vast naar rechts te dirigeren en er attent op te maken dat er snel een volgende afrit komt. Als je ergens onbekend bent let je daar wel op en ken je vaak ook het afritnummer (je moet je natuurlijk wel goed voorbereiden voor je op reis gaat, nietwaar? :D ).

Over de lelijkheid (lelijk woord trouwens) valt te twisten, maar meer dan het op een iets andere manier (boven elkaar) integreren van het huidige afrit-ruitertje in het paneel is het niet. Je zou het woord afrit natuurlijk ook kunnen vervangen door het afritsymbool.

Bij snelwegen (zoals het voorbeeld van de A13) zou ik hetzelfde kadertje gebruiken, maar dan i.p.v. het woord afrit het woord naar en i.p.v. het afritnummer, het snelwegnummer. Gewoon blauw-op-wit.
Rainier

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 18 jun 2005, 14:23

IQ[] schreef:
Wicher schreef:Afbeelding
Ik vind het juist best duidelijk. De middelste rijstrook is voor beide richtingen. Weet je tenminste zeker dat je je niet op de rechterstrook moet persen. Maar op de middelste kan blijven rijden.
Ik woon hier een paar km vandaan. Overigens is er verderop wegens werkzaamheden een rijstrook afgesloten, en is een bord tijdelijk andersom (aan de achterkant) gemonteerd, blijkbaar om het niet elders te hoeven opslaan.

Misschien probeer ik het een keer te fotograferen, er is wat moeilijk bij te komen.