Richting van de pijlen op portaalborden

Moderator: Moderatoren

Hoe zie je de pijlen op de portaalborden liever ?

Naar beneden (zoals oa. in Nederland)
10
43%
Naar boven (zoals oa. in Duitsland)
13
57%

Totaal aantal stemmen: 23

Hugo
dorpsstraat

Richting van de pijlen op portaalborden

Bericht door Hugo » wo 15 jun 2005, 13:35

Even afgezien van de plaats en vorm van de pijlen,
welke voorkeur hebben jullie, de pijlen naar beneden zoals in Nederland of naar boven zoals in Duitsland ?

Afbeelding

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jun 2005, 13:41

Vind in ieder geval dat de pijlen onderop het bord thuishoren. Verder maakt het mij niet zo veel uit, dus ik stem ook niet.

Wat ik wél van belang vind is dat alle pijlen op borden boven de weg eenzelfde kant uit staan. Dus niet dat op het rechtdoor-bord de pijlen naar beneden wijzen, maar dat tegelijkertijd op een voorwegwijzer boven de weg de pijl weer (schuin) naar boven wijst. Kortom, deze situatie:
Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 15 jun 2005, 13:43

Het probleem van "deze situatie" ontgaat mij volledig eigenlijk...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » wo 15 jun 2005, 13:46

Het Duitse systeem graag! Past ook beter bij de prachtige (duitse) borden die ik elders op het forum heb voorbij zien komen! ;)
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 13:56

Ik vind net als Pino dat pijlen zoveel mogelijk onderin het bord thuishoren; vorkpijlen kunnen m.i. eventueel langer zijn.

Verder vind ik dat als je het bord als het ware zou "neerklappen" op de weg, de pijlen overeenkomstig de situatie op de weg moeten zijn. Dit mede vanwege de situatie met uitvoegende tapers.

Daarom opteer ik dus duidelijk voor omhoog wijzende pijlen, zoveel mogelijk in het onderste deel van het bord geplaatst.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 15 jun 2005, 14:12

Pino schreef:Vind in ieder geval dat de pijlen onderop het bord thuishoren. Verder maakt het mij niet zo veel uit, dus ik stem ook niet.

Wat ik wél van belang vind is dat alle pijlen op borden boven de weg eenzelfde kant uit staan. Dus niet dat op het rechtdoor-bord de pijlen naar beneden wijzen, maar dat tegelijkertijd op een voorwegwijzer boven de weg de pijl weer (schuin) naar boven wijst. Kortom, deze situatie:
Afbeelding
Ik zie het probleem ook niet echt. Wmb kunnen naar beneden wijzende pijlen best. De 'afslaande pijl' heeft duidelijk als doel de rijrichting aan te geven, terwijl de omlaagwijzende pijlen vooral de bijbehorende strook aanwijzen. Volgens mij duidelijk zat.

Een voordeel van deze manier is dat een pijl op een portaalbord altijd gewoon recht omlaag kan wijzen, aangezien deze namelijk de strook aanwijst en niet de rijrichting. Als je de pijlen omhoog laat wijzen moeten deze ook daadwerkelijk de goede rijrichting aangeven. Dat houdt in dat pijlen boven een afslaande strook dus niet omhoog kunnen wijzen, maar schuin omhoog moeten wijzen. Zeker als je dit bij portaalborden bij gewone kruispunten ook gaat toepassen kan dit volgens mij nog weleens wat onduidelijker worden, aangezien de borden minder duidelijk bij stroken horen. Ook het onderscheid met een gewoon afslagbord is minder duidelijk omdat de pijlen hetzelfde zijn.

Even een voorbeeldje:
Afbeelding
(hierbij moet je er even vanuitgaan dat de linksafstrook daadwerkelijk al bij dit bord begonnen is.)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jun 2005, 14:30

Wicher schreef:Ik zie het probleem ook niet echt. Wmb kunnen naar beneden wijzende pijlen best. De 'afslaande pijl' heeft duidelijk als doel de rijrichting aan te geven, terwijl de omlaagwijzende pijlen vooral de bijbehorende strook aanwijzen. Volgens mij duidelijk zat.
Tuurlijk kunnen omlaagwijzende pijlen best. Zie mijn punt dat die keuze voor mij niet uitmaakt.

Wat ik alleen niet snap is dat de pijl wordt "omgedraaid" bij het portaalbord voor rechtdoor (ten opzichte van een bord langs de weg), maar dat de pijl niet wordt omgedraaid bij een afslagbord. Het lijkt mij niet meer dan logisch dan op borden boven de weg alle pijlen hetzij naar boven wijzen, hetzij naar beneden. Sterker nog, bij afslagborden boven de weg vraag ik me altijd af, waarom ik schuin omhoog zouden moeten :mrgreen:

In Frankrijk staan pijlen boven de weg naar beneden en dat wordt daar wel consequent doorgevoerd: op het bord voor rechtdoor staat de pijl recht naar beneden en op het bord vlak voor de uitrit staat de pijl schuin naar beneden. Dat is consistentie !!! (iets waar de Fransen normaal gesproken niet echt in uitblinken).
Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 15 jun 2005, 14:46

Pino schreef:Wat ik alleen niet snap is dat de pijl wordt "omgedraaid" bij het portaalbord voor rechtdoor (ten opzichte van een bord langs de weg), maar dat de pijl niet wordt omgedraaid bij een afslagbord.
De pijlen omlaag hebben een ander doel (nl. aanwijzen van een rijstrook) dan de pijlen omhoog (nl. aanwijzen van een rijrichting.)

Schuin omlaag wijzen zou wmb wel kunnen binnen het huidige systeem, maar dan enkel op het punt waar de afslaande strookt begint. Als de afslaande strook er al is hoort de pijl (binnen het huidige systeem) gewoon recht omlaag de strook aan te wijzen. Vóór de afslaande strook mag de pijl m.i. nog niet omlaag wijzen, aangezien-ie dan naar een strook zou wijzen die er (nog) niet is.

Dit soort gedoe voorkom je natuurlijk wel als je alle pijlen omhoog laat wijzen. Vóór de afslaande strook kan de pijl dan gewoon schuin omhoog wijzend in de bovenhoek staan. Boven de afslaande strook wijst de pijl nog steeds dezelfde kant op, maar dan midden onderaan de onderkant van het bord, zo aangevend dat-ie bij de strook hoort.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 15 jun 2005, 14:54

Wicher schreef:Schuin omlaag wijzen zou wmb wel kunnen binnen het huidige systeem, maar dan enkel op het punt waar de afslaande strookt begint. Als de afslaande strook er al is hoort de pijl (binnen het huidige systeem) gewoon recht omlaag de strook aan te wijzen. Vóór de afslaande strook mag de pijl m.i. nog niet omlaag wijzen, aangezien-ie dan naar een strook zou wijzen die er (nog) niet is.
Eens. Denk dat ik het huidige Franse systeem zo goed samenvat:
- op de voorwegwijzers geen pijl;
- bij het begin van de uitrijstrook een pijl schuin naar beneden;
- boven de uitrijstrook een pijl recht naar beneden.

Deel van het Nederlandse probleem (en mogelijk ook de oorzaak daarvan) is dat wij wel een pijl zetten op onze voorwegwijzers. Dat zou betekenen dat wij al een pijl schuin naar beneden zouden zetten op 1200 m van de afslag en dat heeft inderdaad iets geks.

Punt blijft: de huidige discrepantie heeft net zozeer iets geks. Mogelijke oplossingen zijn dan ook (1) alle pijlen naar boven; en (2) pijlen van de voorwegwijzers af, want afstand tot de afslag alleen is zeker op de snelweg meer dan voldoende.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 15 jun 2005, 15:06

Pino schreef:Mogelijke oplossingen zijn dan ook (1) alle pijlen naar boven; en (2) pijlen van de voorwegwijzers af, want afstand tot de afslag alleen is zeker op de snelweg meer dan voldoende.
Dat laatste zou ik toch ook vreemd vinden. In Nederland gebruiken we tot dusver ALTIJD een pijl op voorwegwijzers. Het zou dus wel een kleine omslag betekenen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 15:07

Pino schreef:Punt blijft: de huidige discrepantie heeft net zozeer iets geks. Mogelijke oplossingen zijn dan ook (1) alle pijlen naar boven; en (2) pijlen van de voorwegwijzers af, want afstand tot de afslag alleen is zeker op de snelweg meer dan voldoende.
Met uitzondering van de door mij gewenste vorkpijlen op voorwegwijzers ben ik het hier verder helemaal mee eens.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 15 jun 2005, 17:04

Hier is al eens een hele discussie over gevoerd. Vroeger kon het mij eigenlijk niet schelen, maar n.a.v. die discussie bij het onderwerp "eigen bewegwijzering" ben ik duidelijk van mening veranderd. René had daar een heel goed punt: bij vallende pijlen zie je vaak dat het verkeer voor de afslaande richting al onder de eerste pijl gaat rijden, terwijl er iets verderop twee rijstroken afbuigen. Zo'n situatie is met vallende pijlen erg lastig aan te geven. Omhoog wijzende pijlen zijn dan een betere oplossing: rechtdoor en rechtsaf omhoog wijzende pijl boven de middelste rijstrook. Ter verduidelijking, dit is wat ik bedoel:

Afbeelding

Heb effe je tekeningetje geleend, René. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 15 jun 2005, 17:13

Het is een goed idee maar ik vind de manier van de Fransen bij een afrit een schuine pijl rechts naar benenden toch beter.

Sjef

Bericht door Sjef » wo 15 jun 2005, 17:18

snelwegracer schreef:Het is een goed idee maar ik vind de manier van de Fransen bij een afrit een schuine pijl rechts naar benenden toch beter.
Mee eens, maar ik zou de schuine pijl dan wel op gelijke hoogte hangen met de recht omlaagwijzende pijlen.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 15 jun 2005, 17:20

Dat zou ik ook doen Sjef.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 15 jun 2005, 18:40

Een voorbeeld uit Duitsland op de A3 bij Kreuz Kaiserberg:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 jun 2005, 19:09

Ik vind dat de pijlen gewoon naar beneden moeten wijzen. Wel zo duidelijk voor de weggebruikers. In Nederland kan dat toch vaak zo met afvallende rijstroken? Ik zie niet in waarom je dat weer zou moeten veranderen (kapitaalvernietiging).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 jun 2005, 19:16

M.b.t. Kaiserberg:
Iemand een idee waarom er op 900m en 400m LANGE pijlen staan en op de laatste wegwijzer voor het knooppunt KORTE pijlen?
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op wo 15 jun 2005, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 15 jun 2005, 19:17

Ik vind dat de pijlen naar beneden moeten wijzen.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Sjef

Bericht door Sjef » wo 15 jun 2005, 19:30

Persoonlijk vind ik de hier op dit forum zo vaak bejubelde Duitse bewegwijzering helemaal niks. Pijlen die zomaar van grootte en lengte veranderen, pijlen die omhoogwijzen, geen uniform lettertype, noem de gebreken maar op! Het enige mooie aan de bewegwijzering van onze oosterburen vind ik het knooppunt- en afritsymbooltje.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 20:20

Sjef schreef:Persoonlijk vind ik de hier op dit forum zo vaak bejubelde Duitse bewegwijzering helemaal niks. Pijlen die zomaar van grootte en lengte veranderen, pijlen die omhoogwijzen, geen uniform lettertype, noem de gebreken maar op! Het enige mooie aan de bewegwijzering van onze oosterburen vind ik het knooppunt- en afritsymbooltje.
Een voorwegwijzer op de Duitse Autobahn heeft -indien deze van pijlen is voorzien- lange omhoogwijzende pijlen, een beslissingswegwijzer lage.

Het omhoog wijzen vind ik een enorm voordeel - heb ik al eerder betoogd.

Duitsland heeft een uniform lettertype - DIN1451. Uitgevoerd in gewoon of in engschrift. Net op de wijze als Ee en Uu "versmald" kunnen worden.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 16 jun 2005, 7:41

Ik vind de Duitse bewegwijzering ook niet bepaald mooi, het systeem is echter wel zeer goed.
Rainier

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 jun 2005, 9:05

René schreef:Het omhoog wijzen vind ik een enorm voordeel - heb ik al eerder betoogd.
Omdat pijlen omhoog niet tot "premature" rijbaanwisselingen leiden? Vat ik je punt zo goed samen?

Daar valt iets voor te zeggen. Maar dat psychologisch effect werkt natuurlijk averechts, wanneer het de bedoeling is dat de weggebruiker nu een bepaalde rijbaan gaat gebruiken dan wel verlaten.

Verder kun je het gebruik van pijlen voor afslaande rijbanen natuurlijk ook uitstellen, totdat die rijbanen er ook daadwerkelijk komen. In een land als Duitsland is het gebruikelijk om -ook op portaalborden- al op een kilometer van tevoren enorme pijlen neer te zetten om de splitsing visueel aan te geven. In Frankrijk hangen er voor rechtdoor de gebruikelijke pijlen boven de weg, maar staat er op de afslagborden geen pijl, totdat die ook daadwerkelijk een rijbaan krijgen. In dat geval is het ook de bedoeling dat er direct van richting wordt gewisseld en dat zou -in jouw theorie- weer pleiten voor pijlen naar beneden.

Kortom, ik heb nog steeds geen voorkeur. Veel zal afhangen van de verdere stijl van bewegwijzering.

@ViaHaaren, de kosten van aanpassingen aan de Nederlandse bewegwijzering ("kapitaalvernietiging") zijn natuurlijk een buitengewoon belangrijk aspect ... voor de relevante overheidsorganen. Op dit forum lijkt het me echter een nietszeggend argument. Wij doen immers niets anders dan een ideaal systeem van bewegwijzering uitdenken en hebben met de implementatie daarvan niets te maken. Tenminste zo voel ik dat. Bovendien zal ik geen auteursrechten opeisen, wanneer enig land mijn ideeën overneemt :)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 16 jun 2005, 19:07

Ik moet zeggen dat het Franse systeem mij ook wel bevalt. Sowieso vind ik de scheiding in 3 kleuren voor autosnelwegen, hoofdwegen en overige wegen erg goed, net als het gebruik van losse panelen. Erg handig wanneer je bijvoorbeeld bestemmingen op kruisende autosnelwegen wilt aangeven. De belijning op de foto in dit topic vind ik trouwens ook fantastisch, maar dat terzijde.

Het Duitse systeem heeft ook veel voordelen. De vorkpijlen vind ik, mits niet teveel volgepropt met bestemmingen, zeer duidelijk. De afstandstableaux na afslagen (met kruisende wegen en vaak een flink aantal bestemmingen) zijn briljant.

Overigens vind ik het Nederlandse systeem prima voldoen. Het kan nog beter worden door een aantal goede zaken uit andere systemen over te nemen...
Rainier

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 jun 2005, 22:20

Ik heb op de traditonele Nederlandse manier, dus naar beneden, gestemd. Niet omdat het mij veel uitmaakt, maar omdat ik niet zo hou van het geklungel met pijlen wat dreigt te gaan gebeuren als ze naar boven wijzen. Dan wordt er te snel een vork getekend of een andere creatieve pijlvorm die de aandacht wat mij betreft veel te veel afleidt. Het moet nl. gaan om de bestemmingen die zo duidelijk mogelijk naar voren moeten komen. Zoals eerder betoogd vind ik een wegwijzer erg onduidelijk worden als je als weggebruiker twee dingen tegelijk moet interpreteren, namelijk de vorm van de kruising én allerlei vreemd wijzende pijlen. Ik ben dus ook voor een zo simpel mogelijk bord dat de kruisingsvorm aangeeft, terwijl op ´bestemmingsborden´ zo min mogelijk aan opvallende pijlfiguren moet worden gedaan. De traditionele Nederlandse pijl, onopvallend maar zeer duidelijk voldoet daar m.i. het meest aan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 18 jun 2005, 11:05

De discussie over de Franse bewegwijzering staat nu in apart topic.
Klik hier om naar betreffende topic te gaan.