Lichtbakken N237 Zeist

Moderator: Moderatoren

Sjef

Lichtbakken N237 Zeist

Bericht door Sjef » do 16 jun 2005, 19:48

Afbeelding
Zou iemand mij kunnen vertellen waarom dit bord (vergeef me dat ik de technische termen niet ken), dat niet behoort tot de "oudste" borden (de donkerblauwe borden, die bijv. nog staan bij afrit Abcoude en op de snelwegen te herkennen zijn aan grote lichtbakken die onder de betreffende borden hangen) en niet behoort tot het "Diamond Grade"-type, dat vervaardigt is met een donkere kleur blauw dan zijn voorganger, waarvan het bord dat op de foto staat een voorbeeld is, voorzien is van een lichtbak?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 16 jun 2005, 20:02

Dit zijn geen Diamond Grade-borden, want die hebben een donkerdere kleur blauw. Ik denk dat dit klasse II of klasse I met klasse II teksten is. De lichtbakken zullen ze wel hebben laten hangen.

Sjef

Bericht door Sjef » do 16 jun 2005, 20:06

ViaHaaren schreef:Dit zijn geen Diamond Grade-borden.
René, ik heb gezegd dat het geen Diamond Grade is...beter lezen ;).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 16 jun 2005, 20:13

Het zijn niet volreflecterende borden, en ze zijn al een flink aantal jaartjes oud. Deze borden hingen hier in deze toestand al in 1993, dat weet ik zo goed als zeker. Die lichtbakken zullen er denk ik dus nog wel aanhangen van sinds de tijd dat het nog een rijksweg was, zoals René uit Haaren ook al vermoedde.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 16 jun 2005, 20:14

Dat is trouwens ook te zien aan het portaal, dat verder bijna nergens op provinciale wegen voorkomt. Ook zijn op de twee rechtse panelen duidelijk verborgen wegnummers te zien.

Sjef

Bericht door Sjef » do 16 jun 2005, 20:15

René, nu we het toch over bordtypen hebben...zou jij mij kunnen vertellen welke diverse soorten in de loop der jaren zijn gebruikt?
• Donkerblauwe type (donkerblauw)
• Tussentype (lichter blauw)
• Diamond Grade (donkerder blauw)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 16 jun 2005, 20:38

Mag ik je wel even op deze al bestaande discussie wijzen over de verschillende bordtypen? Dat scheelt namelijk allemaal topics.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 16 jun 2005, 22:20

ViaHaaren schreef:Dat is trouwens ook te zien aan het portaal, dat verder bijna nergens op provinciale wegen voorkomt. Ook zijn op de twee rechtse panelen duidelijk verborgen wegnummers te zien.
Daar zal in de tussentijd ook nog wel N225 op hebben gestaan.

Op zich vind ik het altijd wel een geinig effect geven, die 'rijksweguitstraling van de N237. Een paar jaar terug fietste ik er nog dagelijks 2x langs, toen ik studeerde in Utrecht-Centrum maar woonde in Zeist (bij de Slotlaan).