Afbeelding

A2-A73: Bewegwijzering knooppunt Sint Joost (Het Vonderen)

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

A2-A73: Bewegwijzering knooppunt Sint Joost (Het Vonderen)

Bericht door Ds79m » di 21 aug 2007, 14:15

Ik weet niet of het al ter sprake was gekomen, maar op de A2 in noordelijke richting staan inmiddels al afritborden voor de A73, naar Roermond, Venlo en Nijmegen. De borden hebben de bies tegen de buitenkant aan, dat wil zeggen zonder een blauwe rand erachter, zoals in Frankrijk gebruikelijk is. Dat vond ik er wel mooi en strak uitzien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Re: A73-zuid: aanleg vordert

Bericht door Pino » di 21 aug 2007, 14:58

Interessant, die bies. Volgde hij echt helemaal de rand, dus ook geen afgeronde hoek? Ikzelf houd wel van strakke biezen (zij het graag wat dikker dan de Franse), maar dit klinkt helaas toch als een ongepast eigen initiatiefje dat nergens in de richtlijnen bewegwijzering terugkomt.

SonicJ
dorpsstraat

Bericht door SonicJ » di 21 aug 2007, 20:25

Er staat nu 8 (!) keer een bord dat je rechtdoor naar Eindhoven - Amsterdam gaat, vanwege 2 afslagen. :roll:

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » ma 27 aug 2007, 10:18

Afgelopen vrijdag was ik ook even naar Roermond en heb de nieuwe borden (in noordelijke richting) boven de A2 zien hangen.

Op een of andere manier wijken ze af van de doorsnee borden.

De borden voor de doorgaande richting:

* Het A2 schildje is anders. De A en de 2 staan verder uit elkaar en de A raakt de rand van het schildje
* De letters lijken kleiner of zijn dunner. Het ziet wel uit als een Ee lettertype, het is in ieder geval geen Uu.
* Er staan 2 bestemmingen op de borden (Eindhoven en Amsterdam), maar er is nog ruim blauwvlak bovenaan om er nog een bestemming boven te kunnen zetten.
* De vallende pijlen zijn spitser aan de uiteinden en staan verder naar binnen. Bovendien lijken ze kleiner.
* Het E25 schildje zit niet vast aan het A2 schildje, maar dat zien we wel vaker.

Op de borden voor de afslaande richting:

* Het wegnummer is niet langen N271 maar N276. Blijkbaar wordt er een stukje omgenummerd. Het laaste bord voor de afslag is echter nog een oud bord en laat nog N271 zien.
* Het voorlaatste bord heeft inderdaad een bies zonder afgeronde hoeken en helemaal op de rand van het bord.
* Ook op deze borden lijken de letters dunner/kleiner
* Net als bij het A2 schildje staan ook bij het N276 schildje de N en het nummer verder uit elkaar.

Op alle borden staat de tekst "Rijkswaterstaat"
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

harry
Wegnummerfotograaf

Re: De aanleg van de A73-zuid

Bericht door harry » ma 27 aug 2007, 15:47

Foto's van gisteren. Van zuid naar noord.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De N271 wordt dus inderdaad opgeheven.
De N276 is de weg (op de hm-bordjes nog N295) naar Sittard. Die komt nu dus eindelijk goed op de wegwijzers te staan!
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 aug 2007, 15:59

Aan alle kanten raar. En overigens ook niet mooi, maar dat is persoonlijk.

- waarom hangen die eerste twee borden er überhaupt; er is nog helemaal geen sprake van een splitsing?!?
- de biezen aan de buitenkant.
- de spatiëring in de wegnummers en op de ruiter van het afritnummer.
- afstanden op de richtingborden van een knooppunt. Is al hoogst uitzonderlijk op rechtdoorborden, maar op afritborden had ik het nog nooit gezien.

In het voordeel van deze borden moet ik zeggen dat ik een stukje blauwvlak tussen A- en E-schildje een vooruitgang vind. Het is wat minder stoplicht dan de varianten elders in het land waar de twee tegen elkaar aan zitten geplakt. Maar het matcht natuurlijk niet met de lijn van Rijkswaterstaat. Al met al doet dit denken aan de eerste borden van Tebodin, maar dan erger. Wie is voor dit broddelwerk verantwoordelijk geweest?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 27 aug 2007, 16:08

Ook opmerkelijk: Amsterdam en Eindhoven zijn een kilometer dichterbij gekomen (zie laatste 2 foto's). :)
Laatst gewijzigd door harry op ma 27 aug 2007, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 27 aug 2007, 16:08

Ik kan d'r niet over roemen :?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 aug 2007, 16:12

Heel aparte bewegwijzering. Ik vind dat "Roermond" zo hoog erg lelijk staan (tegelijk met Eindhoven zo laag). En ik ben voor geïntegreerde wegnummers, maar waarom gescheiden schildjes, terwijl ze elkder 'aanelkaar' zitten?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 27 aug 2007, 16:21

Ik vind het wel beste borden eerlijk gezegd, lekker duidelijk in elk geval. Doordat de witte bies wat weggedrukt wordt, springen de wit-op-blauwe bestemmingen er wat meer uit dan op normale borden. Ook wordt de aandacht minder getrokken door de wegnummers.

Die afstanden op de afslag vond ik ook wel opvallend. Niet echt strikt noodzakelijk naar mijn mening, dat zou het hooguit zijn als er bijvoorbeeld een alternatieve route naar Nijmegen rechtdoor stond aangegeven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 aug 2007, 16:22

Afgezien van de plaatsing van het wegnummer vind ik het nog best geslaagde borden.

Die bies helemaal aan de buitenkant lijkt wel Duits.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 aug 2007, 16:39

Ds79m schreef:Ik vind het wel beste borden eerlijk gezegd, lekker duidelijk in elk geval. Doordat de witte bies wat weggedrukt wordt, springen de wit-op-blauwe bestemmingen er wat meer uit dan op normale borden.
Ik vind de bies op de Nederlandse borden in het algemeen iets te dwingend aanwezig, ja. En dat kun je oplossen door de bies helemaal aan de buitenland te plaatsen, zoals onder meer gebruikelijk op de Duitse snelwegen. Maar dit is een hele gekke bies. Stukje wit helemaal aan de buitenkant, dan weer een lijntje blauw, en dan nog een witte bies. Erg apart, en onrustig bovendien.

Meer in het algemeen, je kunt dit bord "geslaagd" vinden, maar het is in ieder geval niet in lijn met datgene wat onder de Richtlijnen Bewegwijzering de bedoeling is. En dit is ook geen officiëel proefproject, althans dat leid ik dan maar af uit de reactie van René. Alleen al daarom zijn deze grappen ongewenst. Bewegwijzering het nou eenmaal moet hebben van continuïteit en je moet voorkomen dat een bordenboer of een wegbeheerder (de gemeente Almelo bijvoorbeeld) zomaar iets anders gaat doen, omdat hij het nou eenmaal mooier of praktischer vindt zo.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 27 aug 2007, 17:06

He bah, wat een lelijke borden! Dat ALISA is wel mooi, maar dit Duitse materiaal vind ik echt lelijk gedaan, zeker die wegnummerschildjes. Ik ben ook wel benieuwd wie dit heeft gedaan.

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » ma 27 aug 2007, 18:02

Wat is er aan de hand met de Nederlandse bebording? Gaat elke afslag soms zijn eigen type borden krijgen?
Zo langzamerhand begint het hier op een kermis te lijken, qua format dan. Eerst had je redesign. Toen kwamen Velperbroek en Den Bosch met 'Duitse wegwijzers' en nu dit weer. Gaat allemaal ten koste van de eenvormigheid.
Hopelijk is het maar een pilot.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 27 aug 2007, 20:26

Afbeelding

Wordt het niet tijd, dat dit viaduct gesloopt wordt? Of wordt dit een smalle uitvoeger?
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 27 aug 2007, 20:49

Bij een knooppunt horen trouwens geen afstandsaanduidingen achter de doelen. :neenee:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 27 aug 2007, 21:38

Breyten schreef:Wat is er aan de hand met de Nederlandse bebording? Gaat elke afslag soms zijn eigen type borden krijgen?
Zo langzamerhand begint het hier op een kermis te lijken, qua format dan. Eerst had je redesign. Toen kwamen Velperbroek en Den Bosch met 'Duitse wegwijzers' en nu dit weer. Gaat allemaal ten koste van de eenvormigheid.
Hopelijk is het maar een pilot.
Ik wou precies hetzelfde zeggen: WAT EEN ZOOITJE!!!!
Het eens zo goede bewegwijzeringssysteem, geroemd over de hele wereld is met deze borden het topppunt van niet-eenduidigheid... :neenee: :shoot: :booooos:

Zijn die borden nu in Clearview uitgevoerd?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Re: A2-A73: Bewegwijzering knooppunt Sint Joost

Bericht door Wouter N14 » ma 27 aug 2007, 22:30

Het lijkt wel of RWS is begonnen haar districten te privatiseren :( . "Aannemers, hier heb je een paar folders van bordenboeren en zoek wat leuks uit! Als de achtergrond maar blauw is vinden we het best."
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 28 aug 2007, 1:02

:nuts: :hamers: :vervloekt: :kots: :huilen:
(deze tekst is slechts bijgevoegd wegens forumregel 3.3.)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 28 aug 2007, 6:58

Wat heeft die A73 toch met die rare spatiering tussen de "A" en de "73"? Aan het andere uiteinde bij de A73 (bij Kp Neerbosch) zie je ook al zoiets.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 28 aug 2007, 9:12

Die lelijke spatiëring in de nummerschildjes was mij ook al opgevallen. Vooral bij het A2-schildje is het vreselijk...

Afbeelding
Bij het linkerpaneel komt bij mij de vraag bovendrijven waarom dat paneel zo enorm groot is, als alles middenonderin op een hoopje is gepropt.
Ook staat Eindhoven niet bij alle panelen goed gecentreerd (het lijkt erop dat men voor bepaalde panelen alleen de afstandsaanduiding heeft aangepast, zonder de centrering opnieuw te bezien), en horen afstandsaanduidingen pertinent niet thuis op knooppuntborden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 28 aug 2007, 9:21

Waarom zou je eigenlijk geen afstandsaanduidingen op een knooppunt neer mogen zetten?

Er is heus wel wat positiefs te melden aan die foto's: Zoals die mooie oude bak die prominent in beeld is ;)

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 28 aug 2007, 9:27

Palance schreef:Waarom zou je eigenlijk geen afstandsaanduidingen op een knooppunt neer mogen zetten?
In het verleden is bepaald dat de situatie bij knooppunten al zodanig complex is, dat het aantal verwijzingen geminimaliseerd moet worden. Daarom zijn extra aanduidingen voor afstanden en lokale doelen in principe bij knooppunten niet gewenst, want die veroorzaken enkel onrust op het paneel. Aan de lokale doelen wordt heel soms wel eens de hand gelicht, maar dit is de eerste keer dat ik bij een knooppunt ook afstanden geïntroduceerd zie.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » di 28 aug 2007, 9:29

harry schreef: De N271 wordt dus inderdaad opgeheven.
De N276 is de weg (op de hm-bordjes nog N295) naar Sittard. Die komt nu dus eindelijk goed op de wegwijzers te staan!

Volgens mij wordt de N271 niet opgeheven, maar loopt de N271 nu niet meer tot aan het Ei van St. Joost. Gezien het verloop van de weg is het ook logisch dat de N276 doorloopt tot aan het Ei. De N271 zal nu wel beginnen op de splitsing als je vanaf het Ei komt en linksaf richting Roermond rijdt.

Overigens: heet het knooppunt niet Het Vonderen i.p.v. St. Joost?

Mooie foto's Harry. Er reed wel een fraaie klassieker voor je!

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 28 aug 2007, 9:36

René schreef:
Palance schreef:Waarom zou je eigenlijk geen afstandsaanduidingen op een knooppunt neer mogen zetten?
In het verleden is bepaald dat de situatie bij knooppunten al zodanig complex is, dat het aantal verwijzingen geminimaliseerd moet worden. Daarom zijn extra aanduidingen voor afstanden en lokale doelen in principe bij knooppunten niet gewenst, want die veroorzaken enkel onrust op het paneel. Aan de lokale doelen wordt heel soms wel eens de hand gelicht, maar dit is de eerste keer dat ik bij een knooppunt ook afstanden geïntroduceerd zie.
In de praktijk is dit knooppunt zodanig eenvoudig vormgegeven dat ik me niet kan voorstellen dat die afstanden op enige wijze in de weg staan. Het argument "dat is nu eenmaal de regel" vind ik dan ook onnodig, en bij te strikte toepassing alleen maar leidend tot ongewenste situaties, zoals de ZIerikzee'tjes op de bewegwijzering of de welbekende niet te naadloze overgang van de snelweg naar andere wegen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 28 aug 2007, 9:45

Ik vind het rechterpaneel richting A73 anders wel behoorlijk onrustig door al die extra afstanden.
Dat paneel bewijst dat die regel er duidelijk niet voor niets was.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 28 aug 2007, 10:03

:kots: Wat een zooitje! De bies aan de buitenkant vind ik nog redelijk, maar de rest is weer eens broddelwerk eerste klas! Niet goed gecentreerd, te weinig ruimte tussen bies en doelen (rechterbord), afstanden op knooppunten, schildjes (ruimte tussen A en 2 niet goed). Volgens mij zijn deze borden ook lichter van kleur dan de oude, vind ik niet mooi. Het lijkt wel of ze door de zon flets zijn geworden. Wel positief vind ik de vallende pijlen en het uit elkaar halen van de A en E-schildjes, hoewel dat niet eenduidig is met andere bewegwijzering.
Rainier

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 28 aug 2007, 10:10

Matt schreef:Volgens mij wordt de N271 niet opgeheven
Nou ja, het gedeelte beneden Venlo dan. De provinciale weg Nijmegen-Venlo blijft natuurlijk N271.
Matt schreef:De N271 zal nu wel beginnen op de splitsing als je vanaf het Ei komt en linksaf richting Roermond rijdt.
Het lijkt me niet logisch dat de N271 hier blijft bestaan. Er zit dan een groot gat tussen het deel Nijmegen-Venlo en het deel Roermond-St.Joost.
Op de wegwijzers is N271 bij de nieuwe afrit nergens meer te bekennen.
Matt schreef:Overigens: heet het knooppunt niet Het Vonderen i.p.v. St. Joost?
Ik heb geen knooppunt-bord gezien. :)
--Harry.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » di 28 aug 2007, 10:22

Een knooppunt bord heb ik ook nog niet gezien, maar volgens wikipedia gaat het knooppunt "Het Vonderen" heten.

Het gat in de N271 zoals jij het beschrijft is een stuk kleiner: de N271 is eigenlijk alleen verdwenen op het stuk waar de A73 het oude traject van de N271 gebruikt (de voormalige streekweg Tegelen-Beesel). Vanaf Beesel loopt de N271 weer gewoon verder richting Roermond.

Miscchien krijgt de weg door Tegelen en Reuver weer het nummer N271 terug.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » di 28 aug 2007, 10:23

Matt schreef:Volgens mij wordt de N271 niet opgeheven, maar loopt de N271 nu niet meer tot aan het Ei van St. Joost. Gezien het verloop van de weg is het ook logisch dat de N276 doorloopt tot aan het Ei. De N271 zal nu wel beginnen op de splitsing als je vanaf het Ei komt en linksaf richting Roermond rijdt.
Het meest logische lijkt het mij als het nummer 271 wordt afgeschaft vanaf de A67 bij Velden. Tussen Venlo en Het Vonderen zal het niet meer zijn dan een ontsluitingsweg van een lager niveau. Binnen Venlo maakt het nummer nu al allerlei rare kronkels om het nummer aan elkaar te houden. Een bewegwijzerde doorgaande route is het daar al bij lange na niet meer.