Nieuwe wegweizer voor Harry (geen foto).

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Nieuwe wegweizer voor Harry (geen foto).

Bericht door mavas » do 23 jun 2005, 22:08

Ik heb wel een opvallende gevonden vandaag. Ik kom al 3 jaar langs dat punt zo ongeveer, maar nu viel het me pas op (ik let natuurlijk veel beter op door het forum :) ).

In Alkmaar staat op de Helderse Weg, een voorwegwijzer met aanduiding linkaf N245, en rechtdoor N245 wit op geel.
Dat klopt niet, na het kruispunt rechtdoor is niet de N245, zelfs na het afslaan is de N245 nog niet. N245 had dus wit op blauw moeten staan.

Mocht iemand er langs komen, zou die dan een foto kunnen maken, want ik weet niet wanneer ik er langs zal komen.

Afbeelding
Ter hoogte van de X staat de wegweizer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Nieuwe wegweizer voor Harry (geen foto).

Bericht door Seat Ibiza » vr 24 jun 2005, 0:27

mavas schreef:In Alkmaar staat op de Helderse Weg, een voorwegwijzer met aanduiding linkaf N245, en rechtdoor N245 wit op geel.
Wit op geel?? Je bedoelt toch zwart op geel denk ik zo... Anders is het wel een ENORME blunder!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 jun 2005, 0:51

Volgens mij heb ik die wegwijzer ook gezien. Helemaal fout is hij natuurlijk niet, want zo´n kruising wordt over het algemeen als één geheel gezien door de Nederlandse wegbeheerders. Kijk maar naar de nummering van de A 17/A 59 via locale wegen voordat Klaverpolder helemaal klaar was. Ik ben het overigens niet eens met de keuze die de wegbeheerders maken, maar dat is een andere discussie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 24 jun 2005, 10:57

Ik kan me hier goed iets voorstellen bij de zwart-op-geel-verwijzing. Immers, je komt aanrijden vanuit het centrum van Alkmaar en je wilt de N245 op, richting N9. Als je de N245 dan maar in één richting in zwart op geel verwijst en de andere kant wit op blauw, dan loop je de kans dat veel verkeer per ongeluk linksaf slaat. Dat is ongewenst. Want het mag dan wel een rare combinatie van kruispunten zijn - in de praktijk ervaart vrijwel iedereen het als een soort halfklaverblad. Het geheel wordt dus als één complexe aansluiting ervaren.

Ik ben niet zo kapot van een tè consequente doorzetting van het wit-op-blauw vermelden van wegnummers. Wat mij betreft is "een beetje smokkelen" geen drama, wanneer dat het begrip van de verwijzing richting weggebruiker ten goede komt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 jun 2005, 11:01

Als je dus richting de N 9 wil kun je nog het allerbest rechtdoor rijden volgens mij. In ieder geval richting Den Helder.

Punt 2:
Wat mij betreft is "een beetje smokkelen" geen drama

Ik vind een A route over locale wegen sturen WEL een drama. Vooral omdat het een verkeerde suggestie doet omtrent het wegtype. (Daar hebben we het op het oude forum overigens ook al over gehad)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 24 jun 2005, 11:12

Vinny schreef:Punt 2:
Wat mij betreft is "een beetje smokkelen" geen drama
Ik vind een A route over locale wegen sturen WEL een drama. Vooral omdat het een verkeerde suggestie doet omtrent het wegtype. (Daar hebben we het op het oude forum overigens ook al over gehad)
Ik vind het geen enkel probleem. Elke automobilist zal aan de hand van het wegtype bepalen wat voor soort weg het is, en wat voor snelheid daar gerechtvaardigd is (vandaar ook dat de kassa's van de politie altijd rinkelen bij controles op 3+3 wegen binnen de bebouwde kom). Wanneer je bij het zien van een rood A-nummer als een kip zonder kop 120 km/h gaat rijden op een landweggetje, heb je wat mij betreft helemaal geen recht op een rijbewijs.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 24 jun 2005, 12:55

Een A-weg mag alleen worden toegekend aan Autosnelwegen. Dus het is onzin om een A-weg aan een lokale weg mee te geven. In het geval van de oude situatie bij Klaverpolder had de routing als N59 moeten worden weergegeven. N = Niet-Autosnelweg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 24 jun 2005, 14:56

René schreef:Ik ben niet zo kapot van een tè consequente doorzetting van het wit-op-blauw vermelden van wegnummers. Wat mij betreft is "een beetje smokkelen" geen drama, wanneer dat het begrip van de verwijzing richting weggebruiker ten goede komt.
Inderdaad. Maar ik kom toch steeds vaker tegen dat men wel erg veel smokkelt. Ergens middenin de Haarlemmermeer staat al een bordje N205 zwart-op-geel, terwijl de N205 een paar kilometers (en 2 kruispunten) verderop ligt. (Nee, nog géén foto. :) )
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 24 jun 2005, 15:01

Ik kan me wel in je argument vinden Rene, maar het deed mij sterk denken aan een situatie op de N508, zie foto.

Afbeelding