Fietsostrades

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Vinny
Voorzitter

Re: Fietsostrades

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2016, 9:42

Maar het probleem is dus juist dat met een helm fietser zich onkwetsbaar wanen en dus nog meer risico's nemen. Bij autogordelgebruik (en later air-bags) is een significante daling van het aantal verkeersslachtoffers (zwaar gewonden, doden) waarneembaar, omdat de extra veiligheid opweegt tegen het riscovollere rijgedrag van de bestuurders. Bij fietsers is dat nog niet onomstotelijk vastgelegd. Bovendien heb je ook een stukje eigen verantwoordelijkheid, ik heb toen ik de elfstedentocht fietstte wel de hele dag mijn helm opgehad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 12 jun 2016, 10:18

^^ Als je eerste constatering juist is, fietsen er hordes mensen rond met een imaginaire helm op. :nahzeg:
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Wimpie25
expressweg
Contacteer:

Bericht door Wimpie25 » zo 12 jun 2016, 12:24

RSK schreef: Volgens mij is het aantal eenzijdige ongevallen ook geen misselijk aandeel tegenwoordig. Dat is mede te danken aan ouderen op de fiets, die natuurlijk bij een gewone val, een stoeprandje of een paaltje een stuk kwetsbaarder zijn dan de doorsnee fietser.
Dat klopt, het aantal onderlinge ongevallen is op tien jaar tijd verveertienvoudigd. En dat zijn dan accidenten die zwaar genoeg zijn om er een ambulance en/of politie bij te halen. De commentaar is nu dat onze fietspaden verzadigd beginnen te raken.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » zo 12 jun 2016, 18:43

^^
De realiteit is dat velen van dat soort ongevallen te wijten zijn aan onoplettendheid of roekeloosheid op de fiets door bv. smartphonegebruik. Natuurlijk zijn er ook ouderen die niet kunnen wachten om hun nieuwe elektrische fiets meteen uit te testen met alle gevolgen van dien...

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 16 jun 2016, 13:48

Minister Weyts (N-VA) trekt 21,7 miljoen extra uit voor de fietsostrades. Zo worden er fietsbruggen gebouwd in Aalst, Dendermonde, Gent, Berchem en Herentals en komen er fietstunnels in Leuven, Gent, Mortsel en Geel.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2685325

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » do 16 jun 2016, 14:21

Hopelijk gaan ze dan het jaagpad langs het kanaal Dessel-Schoten (toch aangeduid als F15) wat opwaarderen want dat is nu soms huilen met de pet op ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » vr 10 aug 2018, 15:45

De aanleg van de fietssnelwegen / fietsostrades gaat gestaag verder. Afgelopen maanden hebben ze langs het Albertkanaal nabij Maastricht nieuwe bewegwijzering geplaatst voor de fietsostrade F72, die van Hasselt naar Riemst moet lopen. Wat ik merk is dat de bewegwijzering nog erg inconsistent is en er op veel plekken nog bordjes missen. Soms staat er een bordje in de ene richting wel, maar in de andere niet. Het afstandenbord staat niet tussen iedere 'afslag' op de route, het systeem daarachter heb ik nog niet ontdekt.

Op onderstaand plaatje heb ik een aantal borden gemaakt die ook langs de Belgische fietsostrades staan. Het gebruikte lettertype op de borden is Arial en VAG-Rounded voor het wegnummer. In de spoiler enkele foto's van de borden zelf.

Afbeelding
SPOILER: TOON

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 1 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 2 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 4 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 5 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 7 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 8 by Etienne M, on Flickr
De laatste foto toont het begin aan van de fietsostrade, met Antwerpen op het bord op de grens met Wallonië. Wallonië heeft een eigen systeem van lange fietsroutes, die helaas niet goed aansluiten op de Vlaamse fietsroutes. De RAVeL 7 begint ongeveer een kilometer verder en heeft een eigen soort bewegwijzering.

Afbeelding

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » vr 10 aug 2018, 18:14

Het is een goede zaak dat ervoor gekozen is om fietsostrades in Vlaanderen op een uniforme manier te bewegwijzeren. Ik vind het geslaagde bewegwijzering met een mooi ontwerp. Veel fraaier ook dan die lelijke wit-rode bewegwijzering die in Nederland wordt toegepast.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 10 aug 2018, 19:55

Als maar het onderscheid met wegwijzers voor auto's duidelijk is. Dan is het prima.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 18 aug 2018, 18:25

Die bordjes zijn toch niet te lezen als snelle fietser?

Robbert297
autoweg
Contacteer:

Bericht door Robbert297 » za 18 aug 2018, 19:08

^^ Het afstandenbord valt volgens mij niet goed te lezen van een afstandje.
Flickr

Nait soez'n moar broez'n

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 21 sep 2018, 21:52

Ik vind de bewegwijzering van de Waalse ‘Ravels’ beter op het punt van afstandsaanduiding, bij de fietsostrades heb je niet na elke afslag een afstandsaanduiding. Voor mij hoeft dit nu ook niet, maar het zou toch fijn zijn moest je op belangrijke plaatsen of na het verlaten van een stad bijvoorbeeld weten hoever het naar de volgende belangrijke plaats/stad nog is.

Plaats reactie