[B] Gewesten krijgen meer te zeggen over verkeer

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x3 autosnelweg

[B] Gewesten krijgen meer te zeggen over verkeer

Bericht door vynkce » ma 25 feb 2008, 12:43

De Redactie schreef:Gewesten krijgen meer te zeggen over verkeer
ma 25/02/08 - Het akkoord over de staatshervorming dat de Raad van Wijzen vannacht heeft bereikt, bepaalt dat een groot deel van het verkeersreglement naar de gewesten wordt overgeheveld. Vlaanderen, Wallonie en Brussel krijgen een aantal hefbomen in handen om een eigen verkeersveiligheidsbeleid te voeren.

Zo worden de gewesten bevoegd voor de verkeersreglementering en met name de snelheidsbeperkingen op alle wegen op hun grondgebied, behalve de grote autowegen.
De gewesten zouden ook de administratieve boetes kunnen opleggen en afhandelen voor alle snelheidsovertredingen tot 30 kilometer per uur boven de toegestane limiet.
Dat zou ook gelden voor minder zware overtredingen van de eerste en tweede graad, zoals verzuimen om de gordel te dragen, bellen met de gsm in de hand of rechts inhalen waar dat verboden is.

Er zou een overgansperiode gelden tot 2010.

Ook de scholing met het oog op het rijexamen wordt een gewestelijke bevoegdheid, net als de belading van vrachtwagens en de veiligheidsnormen in tunnels.
Niet slecht dat de gewesten meer te zeggen krijgen over het verkeers- en mobiliteitsbeleid. De visies van de verschillende gewesten lopen bij dit thema vaak ver uiteen wat ondermeer te verklaren valt door de ruimtelijke verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië en een andere invulling van de prioriteiten.

wooter
dorpsstraat

Re: Gewesten krijgen meer te zeggen over verkeer

Bericht door wooter » ma 25 feb 2008, 12:50

Je kan je evenwel wel de vraag stellen ofdat het nuttig is om ook nog eens drie verschillende verkeersreglementen te ontwikkelen voor een land dat een snotbel groot is.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 25 feb 2008, 18:20

Goede zaak. Naar ik hoop wordt de snelheidsbeperking buiten de bebouwde kom meteen teruggebracht tot 70 km per uur, dat zal dan het einde betekenen van de bordenwouden langs onze gewestwegen. Want de enigen die hier baad bij hebben zijn de bordenboeren.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » ma 25 feb 2008, 21:50

gwn weer meer Vmax90, Hier in oostende is de gistelsesteenweg perfect heraangelegd en breder geworden. ook de scherpe bochten zijn stomper gemaakt. Vroeger was het een oude kasseibaan met een laagje asfalt over en was de weg helemaal aan flarden gereden. Nu is de Vmax 70 op een perfecte baan, vroeger Vmax 90 op een versleten baan.
ABSURDISTAN!!!

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 25 feb 2008, 22:07

Dat is politiek niet haalbaar. Ik zit meer in met de bordenwouden die de '70 per uur'-maatregel met zich meebrengt. En toegeven, 90 is op sommige wegen een beetje snel in het met lintbebouwing geteisterde Vlaanderen.

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » ma 25 feb 2008, 22:13

Alfa schreef:Goede zaak. Naar ik hoop wordt de snelheidsbeperking buiten de bebouwde kom meteen teruggebracht tot 70 km per uur, dat zal dan het einde betekenen van de bordenwouden langs onze gewestwegen. Want de enigen die hier baad bij hebben zijn de bordenboeren.
Dan moet je dus rekening houden met het feit dat als je de taalgrens oversteekt, er plots andere maximumsnelheden van kracht worden. Is het niet van de zotte dat je binnenkort op 30 minuten rijden 4 verschillende verkeersreglementen moet kennen?

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 25 feb 2008, 23:29

^^ Zo speciaal is dat niet, als je in Liechtenstein woont moet je in een straal van 75km zelfs 5 reglementen kennen. (Liechtenstein, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en Italië) Of dichter bij huis, Luxemburgers met België, Duitsland en Frankrijk.

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » di 26 feb 2008, 10:21

Wat houdt Limburg dan tegen een eigen verkeersreglement in te voeren? 70 km/u is op vele wegen in Vlaams-Brabant idd snel genoeg, maar in Limburg heb je nog lange stukken weg zónder bebouwing, waar 90 km/u perfect doenbaar is.

Ik ben alleszins voor een afsplitsing van Limburg :D

Nee, mijn insteek was: welk nut heeft het om weer individuele regeltjes uit te vinden als we het huidige verkeersreglement al niet begrijpbaar kunnen houden voor de weggebruiker, en er in de andere landen net een verEuropanisering gebeurd. Waarom moet België dwars liggen met 70 en 90 km/u, ipv 80 km/u? Waarom moet België dwars liggen met een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens en een collectie uitzonderingen, ipv de klassieke inhaalverboden met borden? Waarom staan er in Vlaanderen 3 keer meer flitspalen per inwoner en per kilometer openbare weg dan in "flitsland" Nederland? Waarom heeft België vervolgens 1/4e van het aantal beschikbare politiewagens op de snelweg dan de ons omliggende landen? Waarom mag in België een brandweerman het verkeer regelen, als enige land in de EU?

Waarom moet België dwars liggen, als ze duidelijk de slechtste leerling van de klas is?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 26 feb 2008, 10:32

Waarom moet België dwars liggen met 70 en 90 km/u, ipv 80
Frankrijk hanteert evengoed oneven tientallen :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 26 feb 2008, 10:37

wooter schreef:Waarom moet België dwars liggen, als ze duidelijk de slechtste leerling van de klas is?
Zolang jullie nog geen Duurzaam Vernaggeld wegennet hebben en de Conventie van Wenen netjes hebben geratificeerd, is een ander klein Noordzeelandje veeleer slechtste leerling van de klas...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » di 26 feb 2008, 13:05

Zo speciaal is dat niet, als je in Liechtenstein woont moet je in een straal van 75km zelfs 5 reglementen kennen. (Liechtenstein, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en Italië) Of dichter bij huis, Luxemburgers met België, Duitsland en Frankrijk.
Dat is appelen met peren vergelijken. 36.000 Liechtensteiners vs. de goed 2 miljoen reguliere gebruikers van het wegennet in en rond Brussel, waar op enkele kilometers van elkaar 4 verschillende reglementen van toepassing worden. De heraanleg van de Ring is er alweer wat ingewikkelder op geworden, en de enigen die er wel bij varen zijn politici en ambtenaren, waarvan we er in dit land al véél te veel hebben.

Ik kan me ook inbeelden dat het verkeersreglement in Liechtenstein serieus afgesteld is op dat van Zwitserland en Oostenrijk. Het fijnste van al is dat het (alweer) de politici zijn die verantwoordelijk zijn voor de verneukerij (lintbebouwing) van gewestwegen, en dat dat proces NOG STEEDS DOORGAAT. Wraakroepend is dat.

Enfin, ik vind het voor 80% een slechte zaak: vooral de signalisatie, regels en sanctionering had federaal MOETEN blijven. Opleidingen e.d. hadden nog kunnen verschillen: het Vlaamse niveau kan daar eenvoudigweg meer geld tegenaan gooien.

Kortom: we gaan nog wat kritischer zijn (zie de discussie over de smogborden). Van zodra er vanaf nu wat fout gaat (niet conform de wetgeving) op gewestwegen is het onmiddellijk een proces-verbaal tegen de wegbeheerder. Het zal ze (hopelijk) leren.

Zoals iemand elders al zei: arm, sloom Vlaanderen.

mvg
JJN

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » di 26 feb 2008, 14:00

Wat moet dat geven voor de WPR Brabant?! Zij moeten de wegcode van Vlaanderen, Wallonië én Brussel gaan moeten kennen!

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 26 feb 2008, 14:18

JayBeeke schreef:Ik kan me ook inbeelden dat het verkeersreglement in Liechtenstein serieus afgesteld is op dat van Zwitserland en Oostenrijk.
Ik veronderstel dat de verkeersreglementen van Vlaanderen, Wallonië en Brussel veel meer overeen zullen komen omdat ze tenslotte al 177 jaar hetzelfde zijn! Het is niet omdat de gewesten nu hun eigen zegje gaan mogen doen dat bijvoorbeeld Wallonië linksrijden gaat invoeren, Vlaanderen vrachtwagens verbiedt tijdens de spits en in het weekend en dat Brussel een wegenvignet gaat invoeren. Verschillen tussen de regio's zullen best wel meevallen hoor ;)

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » di 26 feb 2008, 14:43

en dat Brussel een wegenvignet gaat invoeren. Verschillen tussen de regio's zullen best wel meevallen hoor
Denk jij dat? Ik heb de federalisering van de geluidsnormen van heel nabij weten 'toeslaan', mijn beste. Op het geheel bekeken gaan de drie wegcodes sterk op elkaar blijven lijken, maar het zijn net de kleine verschillen die het klote (kunnen) gaan maken. Kijk maar eens naar de discussies die er nu al zijn over de interpretatie van de huidige wegcode op een ander forum... Ik heb daar ook al eens gezegd, en ik doe het hier nog eens:

"Wat den Duits doet, doet den Duits goed" en "Als den Duits het goed doet, doet ge zoals den Duits." :lol:

= Federaal land, nationale wegcode.

mvg
JJN

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 26 feb 2008, 15:13

JayBeeke schreef:Ik heb de federalisering van de geluidsnormen van heel nabij weten 'toeslaan', mijn beste.
Dat was nu ook niet meteen de slimste zet om die naar de regio's over te hevelen, verschillen tussen regio's zijn totaal overbodig voor de geluidsnormen. Ik vind zelfs dat (voor zover dat nog niet is) geluidsnormen door Europa beslist mogen worden zodat die dan gelden in de hele EU.
Op het geheel bekeken gaan de drie wegcodes sterk op elkaar blijven lijken, maar het zijn net de kleine verschillen die het klote (kunnen) gaan maken.
Je kan dit bekijken vanuit verschillende invalshoeken. De meerderheid van de regelgeving zal wel hetzelfde blijven, maar de regio's kunnen nu het beleid nog beter afstemmen op hun eigen noden en behoeften. Ik neem als voorbeeld een snelheidsbeperking tot 70km/h buiten de bebouwde kom met 90km/h als uitzondering in plaats van het huidige systeem. In het dicht- en lintbebouwde Vlaanderen is zo'n beperking zeker op zijn plaats. Waar 70 niet nodig is kan men dan 90 toestaan. In Wallonië zou een algemene beperking tot 70km/h gewoon belachelijk zijn, plus dat daar amper controles plaatsvinden en dus een lege doos blijven. De verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië die er nu eenmaal zijn kunnen best aangepakt worden met beleid dat zich op de problemen van de regio's kan focussen. Om het met een uitdrukking van een N-VA'er te zeggen: "Als twee patiënten een verschillende ziekte hebben, ga je hun toch niet beide hetzelfde medicijn geven!"
Als dit dan tot verschillen leidt tussen de gebieden, des te beter, dit wil zeggen dat de regionalisering op zijn plaats was en de situatie beter aangepakt kon worden.
De geluidsnormen zijn met de overheveling van delen van de verkeerswetgeving trouwens niet te vergelijken, omdat de impact en het doel totaal anders zijn. Brussel maakt zijn normen strenger om minder vliegtuigen over zijn stad te laten vliegen, dus moeten de vliegtuigen noodgedwongen uitwijken naar de Vlaamse noordrand. Dit komt dus neer op het verplaatsen van de overlast naar een andere regio en mag gewoon sec gezien worden als pesten!
Kijk maar eens naar de discussies die er nu al zijn over de interpretatie van de huidige wegcode op een ander forum
De interpretatie van de wegcode laat ik met plezier over aan de magistraten en de bevoegde rechtbanken ;)
"Wat den Duits doet, doet den Duits goed" en "Als den Duits het goed doet, doet ge zoals den Duits."
De Duitse situatie is naar mijn mening niet te vergelijken met de Belgische, maar er zit wel wat in. Ik vind het persoonlijk geen goed idee dat maar een deel van de verkeerswetgeving en -handhaving geregionaliseerd gaat worden. Oftewel houd je alles federaal oftewel alles regionaal, want de versnippering van bevoegdheden voorkomen en wegwerken was dacht ik een verkiezingspunt in de campagne... (voor het gemak vergeet ik even die 5000 andere punten die ook waren beloofd, maar die we waarschijnlijk ook nooit zullen krijgen)

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » di 26 feb 2008, 16:38

De verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië die er nu eenmaal zijn kunnen best aangepakt worden met beleid dat zich op de problemen van de regio's kan focussen. Om het met een uitdrukking van een N-VA'er te zeggen: "Als twee patiënten een verschillende ziekte hebben, ga je hun toch niet beide hetzelfde medicijn geven!"
NRW versus de rustige delen van Bayern. De Windsor-Quebec corridor vs Manitoba. Eén wegcode, één regelgeving, betere politici, betere infra, betere resultaten dan hier. I rest my case.

mvg
JJN

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » di 26 feb 2008, 16:49

waldo79 schreef:
Waarom moet België dwars liggen met 70 en 90 km/u, ipv 80
Frankrijk hanteert evengoed oneven tientallen :)
Auto's zijn ook gemaakt om op oneven tientallen te rijden want zo rijden ze het makkelijkst volgens hun versnellingen. als je 60 moet rijden zit je in 3e in een redelijk hoog toerental en in 4e zeer laag.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 26 feb 2008, 17:12

JayBeeke schreef:Betere politici
Hier heb je inderdaad een punt!

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » di 26 feb 2008, 17:15

vynkce schreef:In het dicht- en lintbebouwde Vlaanderen is zo'n beperking zeker op zijn plaats.
Rij eens doorheen de Antwerpse Kempen, en zak later eens af naar Limburg. En ga dan wat cruisen door Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. Ik ben er zeker van dat je verschillen gaat zien, in zoverre mate dat Limburg meer met Luik gemeen heeft qua wegendrukte dan met de Vlaamse gebieden.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 26 feb 2008, 17:40

wooter schreef:Rij eens doorheen de Antwerpse Kempen, en zak later eens af naar Limburg. En ga dan wat cruisen door Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen.
Ik woon in de Antwerpse kempen, zit op kot in Limburg en men familie woont grotendeels in Gent en omgeving ;)
Ik ben er zeker van dat je verschillen gaat zien, in zoverre mate dat Limburg meer met Luik gemeen heeft qua wegendrukte dan met de Vlaamse gebieden.
Natuurlijk zijn er ook verschillen in Vlaanderen, en het zou best kunnen dat Limburg meer met Luik gemeen heeft qua wegendrukte, maar de ruimtelijke ordening, ruimtelijke structuur en het landschap (en het beleid hier rond) zijn ook een belangrijke bepalende factor! En daar zijn er wel grote verschillen. Een prachtig maar tegelijk simplistisch voorbeeld is de E313 Hasselt - Luik. Je rijdt in een vrijwel vlak landschap tot na afrit Tongeren en dan heb je de taalgrens en meteen verandert het allemaal. De E313 daalt zeer sterk richting afrit Boirs/Glons om daarna weer steil te klimmen. Rij ook maar eens af de afrit hier en je ziet in het dal meteen duidelijke verschillen met pakweg Tongeren of Riemst.

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » di 26 feb 2008, 18:16

Ik denk dat je de hele streek tussen Tongeren, Riemst en Luik eens moet verkennen. Ze is zowat gelijk hoor.

Waar ik op doelde zijn bv de lange wegen zonder bebouwing in bosrijke gebieden in Noord-Limburg, of de talloze vierbaanswegen met middenberm. Zelfs Hasselt is een unicum want het is de enige provinciehoofdstad met 2 volwaardige ringwegen! Vergelijk dat met enkele steden in de Antwerpse Kempen waar een "ringweg" halverwege rond gebouwd is, met illustere borden zoals "Einde ring!". Rij eens van Turnhout naar Mechelen over de gewone weg, en je zal snel het nut van 70 km/u inzien. Maar rij van Maaseik naar Sint-Truiden, en je vraagt je nog af ofdat er wegen zijn met maar 1 rijvak in elke richting.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 26 feb 2008, 21:38

wooter schreef:Ik denk dat je de hele streek tussen Tongeren, Riemst en Luik eens moet verkennen. Ze is zowat gelijk hoor.
Dat is nochtans niet vreemd. Het één is een natuurlijke voortzetting van het ander...

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 27 feb 2008, 0:07

wooter schreef:Ik denk dat je de hele streek tussen Tongeren, Riemst en Luik eens moet verkennen. Ze is zowat gelijk hoor.
Vind ik niet (ok de verschillen zijn niet enorm, maar je ziet toch wel duidelijke verschillen)
Waar ik op doelde zijn bv de lange wegen zonder bebouwing in bosrijke gebieden in Noord-Limburg, of de talloze vierbaanswegen met middenberm.

Op de vierbaanswegen met middenberm geldt theoretisch een maximumsnelheid van 120km/h maar ik denk dat je dat wel weet ;)
Zelfs Hasselt is een unicum want het is de enige provinciehoofdstad met 2 volwaardige ringwegen! Vergelijk dat met enkele steden in de Antwerpse Kempen waar een "ringweg" halverwege rond gebouwd is, met illustere borden zoals "Einde ring!".
Dat is inderdaad in Turnhout het geval, maar daar is een sluiting van de ring op dit moment helemaal niet nodig en ook niet aan de orde!
Rij eens van Turnhout naar Mechelen over de gewone weg, en je zal snel het nut van 70 km/u inzien. Maar rij van Maaseik naar Sint-Truiden, en je vraagt je nog af ofdat er wegen zijn met maar 1 rijvak in elke richting.
^^ Klopt, maar op de viervakswegen gelden andere wetten en regels he ;) (zie hoger)

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » wo 27 feb 2008, 7:33

Er zijn ook heel wat andere wegen voor doorgaand verkeer waar 90 km/u geen probleem hoeft te zijn in Limburg. Er zijn zelfs wegen waar men de 70 km/u-borden terug verwijderd heeft!

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » wo 27 feb 2008, 10:40

Er zijn zelfs wegen waar men de 70 km/u-borden terug verwijderd heeft!
We kunnen het Gewest natuurlijk maar van slechte wil gaan verdenken op het moment dat men hier in de toekomst géén C43 90 km/u zou plaatsen. Wat mij echter stoort is het volgende: overal in Europa ligt de standaard snelheid op een 2x1 hoger dan de uitzonderingssnelheden, met uitzondering van (in de nabije toekomst) Vlaanderen, dat (alweer?) cavalier seul wil gaan spelen.

Dwz in de buurlanden is de snelheid standaard tenzij lager aangeduid. In Ierland is dat bvb 100 km/u, maar die 100 staat normaal gezien op nationale wegen ook overal aangeduid met signalisatie. Nu lees ik vanochtend in de krant dat er nu al discussie bestaat over het al dan niet laten staan van alle C43 70 km/u. Met de buitenlanders in het achterhoofd zou ik zeggen: laten staan die handel. Of zijn we toch niet alleen? Kenners?

mvg
JJN

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 27 feb 2008, 12:23

Snelheden op de normale wegen buiten de bebouwde kom verschillen toch vrij veel hoor.

70km/h: Zweden
80km/h: Cyprus, Denemarken, Finland, Ierland, Letland, Liechtenstein, Malta, Nederland, Noorwegen, Servië en Zwitserland.
90km/h: België, Estland, Griekenland, Hongarije, Italië, Kroatië, Litouwen, Luxemburg, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië en Turkije.
100km/h: Duitsland, Oekraïne, Oostenrijk en Verenigd Koninkrijk (96km/h - 60mph)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 feb 2008, 12:41

Zweden: 110 (ook op een aantal enkelstrooks wegen).

in Montana en Texas mag je op sommige enkelstrooks wegen buiten de kom zelfs 121km/h. Maar 88 to 105km/h op enkelstrooks wegen zijn gebruikelijker

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 27 feb 2008, 14:38

vynkce schreef:Verenigd Koninkrijk (96km/h - 60mph)
Is dit niet voor expressways (2+2)? 80 km/h-50 mph komt ook voor in het VK.

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » wo 27 feb 2008, 18:23

Snelheden op de normale wegen buiten de bebouwde kom verschillen toch vrij veel hoor.
Dat is naast de kwestie. Stelling is: Vlaanderen zal mogelijk de enige Europese regio zijn waar de uitzondering op 2x1-wegen HOGER ligt dan de standaardsnelheid. 70 is standaard, 90 is uitzondering. In bv. Nederland is 80 standaard, en 60 uitzondering. Voor buitenlanders wordt dit dus een hoogst verwarrende situatie bij ontbreken van C43 70 km/u.

:dontknow: Gaat men dan bij elke grensovergang een opsplitsing maken (zie topic Grensovergangen): op één bord VL 70 km/u W/BXL 90 km/u of gaan de bordenboeren NOG MEER werk krijgen en aan elke gewestgrensovergang van die borden mogen posteren? :lol: :lol:

Kom vyncke, geef dan toe dat het een oerdomme beslissing is. Zelfs al zijn het de laatste werkzoekenden op aarde, dan nog neem ik nooit een (ex-)Vlaams/Belgisch politicus aan in m'n bedrijf... flagrante incompetentie...

mvg
JJN

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 27 feb 2008, 18:59

JayBeeke schreef:Stelling is: Vlaanderen zal mogelijk de enige Europese regio zijn waar de uitzondering op 2x1-wegen HOGER ligt dan de standaardsnelheid. 70 is standaard, 90 is uitzondering. In bv. Nederland is 80 standaard, en 60 uitzondering. Voor buitenlanders wordt dit dus een hoogst verwarrende situatie bij ontbreken van C43 70 km/u.
Ik zie het probleem niet zo goed in hier. Of de regel nu 90km/h is met uitzonderingsborden van 70km/h of net andersom met een reguliere beperking van 70km/h en 90km/h als uitzondering maakt toch geen bal uit? Het voldongen feit is nu eenmaal dat gans Vlaanderen vol staat met 70km borden dus in feite is de maximumsnelheid in Vlaanderen nu al teruggebracht naar 70km/h en is 90km/h de uitzondering geworden! Als de politici nu willen besparen op nog meer 70km-borden om een rustiger wegbeeld te creëren en de bordenwouden te laten verdwijnen dan doen ze dat. Aangezien 70 toch de meest voorkomende is is het dan niet logisch dat de wet aangepast zal worden? Dat Vlaanderen de uitzondering in Europa zal worden maakt niet uit, staat er niets rijd je gewoon 70, staan er 90km-borden wees dan blij en rij 90 op de plaatsen dat het nog mag! Voor buitenlanders geldt net hetzelfde en ik zie niet in waarom ze dat niet zouden snappen. ;)
Gaat men dan bij elke grensovergang een opsplitsing maken: op één bord VL 70 km/u W/BXL 90 km/u of gaan de bordenboeren NOG MEER werk krijgen en aan elke gewestgrensovergang van die borden mogen posteren?

Op de bestaande grenzen van Vlaanderen met de buurlanden kan men gewoon de 90 vervangen door 70, wat Wallonië aan zijn grenzen doet mag het zelf kiezen. Op de belangrijke gewestgrenzen kan men een simpel bord zetten van "opgelet in Vlaanderen buiten de bebouwde kom 70km/h" niks moeilijk aan toch? Hetzelfde soort systeem gebruikt men al in de gemeentes die op hun hele grondgebied 70 invoerden. (Men brengt in die gemeenten het 70km-bord aan boven het oranje gemeentebord)
Kom vyncke, geef dan toe dat het een oerdomme beslissing is. Zelfs al zijn het de laatste werkzoekenden op aarde, dan nog neem ik nooit een (ex-)Vlaams/Belgisch politicus aan in m'n bedrijf... flagrante incompetentie...
Ik blijf erbij dat het een beslissing in de goede richting is, zeker geen oerdomme, maar ik had liever de overheveling gezien van alle bevoegdheden die met mobiliteit en verkeer te maken hebben. De versnippering blijft in de nieuwe situatie een feit!
En het staat jou geheel vrij aan te nemen wie je wilt in je bedrijf ;)