[B] Gewesten krijgen meer te zeggen over verkeer

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Gewesten krijgen meer te zeggen over verkeer

Bericht door Vinny » wo 27 feb 2008, 20:52

Stelling is: Vlaanderen zal mogelijk de enige Europese regio zijn waar de uitzondering op 2x1-wegen HOGER ligt dan de standaardsnelheid. 70 is standaard, 90 is uitzondering. In bv. Nederland is 80 standaard, en 60 uitzondering.
Hierin moet ik je corrigeren: De standaardsnelheid in Nederland is 80 km/h, maar op wegen die worden aangeduid met een witte auto op een blauwe achtergrond ('autoweg') mag 100 km/h worden gereden.
In Wallonië zou een algemene beperking tot 70km/h gewoon belachelijk zijn,
Op heel veel wegen in de Ardennen: bochtig, smal, geen fiets- of voetpad, slecht wegdek, slechte verlichting; kan ik me juist heel veel voorstellen bij een beperking tot 70 km/h. Zeker gezien het feit dat de provincie Luxemburg de allerslechtste statestieken heeft mbt. verkeersveiligheid. Kortom, deze opmerking is eerder belachelijk dan de 70 km/h limiet in Wallonië ;)
Nee, mijn insteek was: welk nut heeft het om weer individuele regeltjes uit te vinden als we het huidige verkeersreglement al niet begrijpbaar kunnen houden voor de weggebruiker, en er in de andere landen net een verEuropanisering gebeurd
Ik ben persoonlijk van mening dat er best een Europese wegencode moet komen. Desnoods geef je in de wegencode ook de uitzonderingen aan die per gebied gelden, zodat men in GB ook op basis van de Europese wegencode links blijft rijden. Maar het is erg handig als alle rotonderegels gelijk zijn, en ook dat alle tramregels gelijk zijn. Dit hoeft niet 'morgen' te worden ingevoerd, maar een verdrag dat meer uniformiteit beoogt zal ik zeker toejuichen. Desnoods als dat betekent dat wij in Nederland weer terug naar af moeten m.b.t duurzaam veilig. Wat betreft maximumsnelheden zou ik het gewoon pragmatisch willen oplossen: De door Vinny geadviseerde Europese wegcode zegt: limiet 50 km/h binnen de kom, 80 km/h op wegen buiten de bebouwde kom en 130 km/h op autosnelwegen. Indien een wegbeheerder de maximumsnelheid op een andere limiet wil zetten uit het oogpunt van verkeersveiligheid, doorstroming, milieuregels of wat dan ook, dient deze gewoon een rond bord met een rode rand en de betreffende limiet neer te zetten. Of dat dan 30, 45 of 96 is, zal mij Frankfürter Bratwurst zijn, zolang deze limiet maar reeël is en luid en duidelijk staat aangegeven.
Je kan dit bekijken vanuit verschillende invalshoeken. De meerderheid van de regelgeving zal wel hetzelfde blijven, maar de regio's kunnen nu het beleid nog beter afstemmen op hun eigen noden en behoeften. Ik neem als voorbeeld een snelheidsbeperking tot 70km/h buiten de bebouwde kom met 90km/h als uitzondering in plaats van het huidige systeem. In het dicht- en lintbebouwde Vlaanderen is zo'n beperking zeker op zijn plaats. Waar 70 niet nodig is kan men dan 90 toestaan. In Wallonië zou een algemene beperking tot 70km/h gewoon belachelijk zijn, plus dat daar amper controles plaatsvinden en dus een lege doos blijven. De verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië die er nu eenmaal zijn kunnen best aangepakt worden met beleid dat zich op de problemen van de regio's kan focussen. Om het met een uitdrukking van een N-VA'er te zeggen: "Als twee patiënten een verschillende ziekte hebben, ga je hun toch niet beide hetzelfde medicijn geven!"
Als dit dan tot verschillen leidt tussen de gebieden, des te beter, dit wil zeggen dat de regionalisering op zijn plaats was en de situatie beter aangepakt kon worden.
Ik vind het een leuke analogie, maar niet echt op zijn plaats. In een unitaire staat (zoals Nederland) is het perfect mogelijk om op functionele gronden een ander beleid in diverse regio's te voeren. In een federale staat (of in een situatie met twee of meer (semi-)onafhankelijke landen) zal men constateren dat er een tendens naar diversifiacatie ontstaat op terreinen waar dit minder of niet gewenst is. Als het namelijk wel gewenst zou zijn, dan zou men dit perfect binnen de bestaande bevoegdheden kunnen oplossen. Immers in Nederland kun je ook twee patienten twee verschillende medicijnen geven, bijvoorbeeld: In Groningen kan men beleid voeren dat gericht is op het trekken van bedrijvigheid (goed voor de economie) en in de Randstad op het verminderen van de aantrekkingskracht op bedrijven (om het fileprobleem beheersbaar te houden). Men ziet in Zeeland en Flevoland, twee afgelegen provincies, meer autowegen met een hogere maximumsnelheid, en in drukkere streken op het platteland duiken weer 60 km/h zones op. Om je analogie van de zieke patienten aan te halen: Twee ziektes, twee medicijnen. Prima, dat moet ook; maar ze kunnen ook heel goed in hetzelfde ziekenhuis behandelt worden. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 feb 2008, 21:01

maar ik had liever de overheveling gezien van alle bevoegdheden die met mobiliteit en verkeer te maken hebben. De versnippering blijft in de nieuwe situatie een feit!
Ik vind dit een heel slecht idee. Zo krijg je vanzelf dat de wegcode, de bewegwijzering en het wegenvignet anders wordt in de drie gewesten. Een grotere ramp voor de gewone weggebruiker is bijna ondenkbaar. Drie wegenvignetten op de voorruit plakken. Met het kleine gaatje dat nog over is, is de bewegwijzering niet meer te volgen (want ja, die hoeft niet meer aan een federale norm te voldoen, dus zo klein mogelijk want dat is goedkoper) en daarnaast moet je je aan twee of zelfs drie verschillende wegcodes gaan houden. Want die gaan natuurlijk afwijken. Anders hoef je niet die bevoegdheid over te dragen. En dan? Dan is het op de snelweg Luik - Brussel tussen sommige hectometerpaaltjes gas geven (120 km/h) en afremmen (100 km/h, stel dat Vlaanderen de limiet verlaagd), en dan kom je een tram tegen in Brussel. Die heeft daar voorrang, maar in Antwerpen weer niet, want Vlaanderen vind een tram niets bijzonders en Brussel wel. *Boem*; ook een heel fijne uitwerking van de defederalisatie. Ik zeg: Stop die waanzin: voor het te laat is...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 27 feb 2008, 21:29

Ik ben benieuwd hoe de 'Welkom in België' borden er vanaf volgend jaar gaan uitzien. De gegeven snelheidslimieten zullen immers niet langer voor het gehele land gelden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 27 feb 2008, 21:33

Vinny schreef:
maar ik had liever de overheveling gezien van alle bevoegdheden die met mobiliteit en verkeer te maken hebben. De versnippering blijft in de nieuwe situatie een feit!
Ik vind dit een heel slecht idee. Zo krijg je vanzelf dat de wegcode, de bewegwijzering en het wegenvignet anders wordt in de drie gewesten. Een grotere ramp voor de gewone weggebruiker is bijna ondenkbaar. Drie wegenvignetten op de voorruit plakken. Met het kleine gaatje dat nog over is, is de bewegwijzering niet meer te volgen (want ja, die hoeft niet meer aan een federale norm te voldoen, dus zo klein mogelijk want dat is goedkoper) en daarnaast moet je je aan twee of zelfs drie verschillende wegcodes gaan houden. Want die gaan natuurlijk afwijken. Anders hoef je niet die bevoegdheid over te dragen. En dan? Dan is het op de snelweg Luik - Brussel tussen sommige hectometerpaaltjes gas geven (120 km/h) en afremmen (100 km/h, stel dat Vlaanderen de limiet verlaagd), en dan kom je een tram tegen in Brussel. Die heeft daar voorrang, maar in Antwerpen weer niet, want Vlaanderen vind een tram niets bijzonders en Brussel wel. *Boem*; ook een heel fijne uitwerking van de defederalisatie. Ik zeg: Stop die waanzin: voor het te laat is...
Uniek zal de toekomstige situatie overigens niet zijn, in Amerika zijn de staten ook bevoegd voor de snelheidslimieten op hun eigen wegen. Problemen levert dit naar ik gehoord heb niet op. De weggebruiker zal alleen beter moeten uitkijken waar hij zich juist bevindt. Maar dat is nu toch ook al het geval als een Nederlander België bezoekt?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 feb 2008, 21:39

De Verenigde Staten zijn ook te groot voor één snelheidslimietensysteem. Bovendien zijn veel staten dermate groot, dat je snel een paar uur in dezelfde staat rijdt. In België is dit anders, een klein land met 2 snelheidssystemen is niet handig. Dat is bijna hetzelfde als elke county een eigen regelgeving heeft.

Overigens hoeft in de VS op twee plattelandsstukken snelweg in dezelfde staat niet dezelfde snelheidslimiet te gelden. Dat kan per snelweg verschillen, alhoewel je dat ook wel in Nederland ziet (100 of 120).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 feb 2008, 22:03

De Verenigde Staten zijn ook te groot voor één snelheidslimietensysteem.
Ze hebben wel een federale limiet gehad. Ik meen dat die 90 km/h was ofzo. In ieder geval belachelijk traag voor Europese begrippen. Een aantal jaar geleden is die afgeschaft. Problemen levert dat niet direct op zolang elke maximumsnelheid maar gewoon duidelijk langs de weg staat aangegeven en dat is in de VS zo. Daarnaast is de federale overheid wel bevoegd voor de Interstates (ze heten niet voor niets interstates) en is er volgens mij wel een algemene wetgeving. Maar dat weet jij beter dan ik Chris ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 feb 2008, 22:06

Vinny schreef:Daarnaast is de federale overheid wel bevoegd voor de Interstates (ze heten niet voor niets interstates) en is er volgens mij wel een algemene wetgeving. Maar dat weet jij beter dan ik Chris ;)
While Interstate highways usually receive substantial federal funding and comply with federal standards, they are owned, built, and operated by the states or toll authorities.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 27 feb 2008, 22:11

Vinny schreef:Ik vind dit een heel slecht idee. Zo krijg je vanzelf dat de wegcode, de bewegwijzering en het wegenvignet anders wordt in de drie gewesten. Een grotere ramp voor de gewone weggebruiker is bijna ondenkbaar. Drie wegenvignetten op de voorruit plakken.
Het wegenvignet is al een hele tijd geleden naar de vuilbak verwezen hoor ;)
Met het kleine gaatje dat nog over is, is de bewegwijzering niet meer te volgen (want ja, die hoeft niet meer aan een federale norm te voldoen, dus zo klein mogelijk want dat is goedkoper)
Er zijn natuurlijk ook gewestelijke normen, het is niet dat als het federale niveau wegvalt dat Vlaanderen gaat veranderen in een soort Wilde westen waar iedereen kan en mag doen wat hij wilt. Er zijn nu al heel wat richtlijnen hoor, zie ondermeer het topic dat R4 vandaag opende. Het gaat hier allemaal over Vlaamse regels en richtlijnen!

En daarnaast moet je je aan twee of zelfs drie verschillende wegcodes gaan houden. Want die gaan natuurlijk afwijken. Anders hoef je niet die bevoegdheid over te dragen. En dan? Dan is het op de snelweg Luik - Brussel tussen sommige hectometerpaaltjes gas geven (120 km/h) en afremmen (100 km/h, stel dat Vlaanderen de limiet verlaagd), en dan kom je een tram tegen in Brussel. Die heeft daar voorrang, maar in Antwerpen weer niet, want Vlaanderen vind een tram niets bijzonders en Brussel wel. *Boem*; ook een heel fijne uitwerking van de defederalisatie.
Nu onthou je toch ook de wegcodes van Duitsland, Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg en ik weet niet wat voor landen allemaal nog. Het is niet dat Vlaanderen meteen een compleet nieuwe wegcode gaat opstellen die helemaal afwijkt van alle Europese standaarden en de oude Belgische wegcode hoor! Voor de taalgrensoverschrijdende wegen moeten gewoon goede afspraken gemaakt worden, zo moeilijk is dat niet.

Ik zeg: Stop die waanzin: voor het te laat is...
Voor dat proces te kunnen stoppen moet je ongeveer 40 jaar in de tijd terug gaan en beginnen bij het begin (ok, eigenlijk 1830 dus)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 feb 2008, 22:29

Voor dat proces te kunnen stoppen moet je ongeveer 40 jaar in de tijd terug gaan en beginnen bij het begin (ok, eigenlijk 1830 dus)
Daarom wil ik ook dat de EU lidstaten misschien eens proberen om in de hele EU de verkeersregels wat gelijk te trekken... ;)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 28 feb 2008, 8:25

Bijna alle landen om ons heen hebben de mogelijkheid een Vmax te verhogen mbt de standaard, met name op niet-snelwegen. Duitsland kent zo Vmax 120 op veel 2+1 wegen. Frankrijk heeft iets vergelijkbaars op sommige D/N-wegen, waar lokaal 110 km/h gereden mag worden.

NL kent het alleen maar bij de Vmax 70 Bibeko. Ze je wilt ook bij het autoweg-symbool naar Vmax 100, maar autowegen (ook uniek in Europa) hebben Bubeko een eigen snelheidsregime.

In de VS is een algemene Vmax eigenlijk niet aan de orde. Per staat verschilt het, en staat op iedere snelweg aangegeven. Ook de VS heeft ministaatjes ter grootte van België of kleiner in oppervlak of inwonertal (neem Rhode Island als voorbeeld).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » do 28 feb 2008, 9:35

Peter schreef:Bibeko
Binnen bebouwde kom?
Peter schreef:Bubeko
Buiten bewoubde kom?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 28 feb 2008, 9:42

^^ Ja!

wooter
dorpsstraat

Bericht door wooter » do 28 feb 2008, 10:13

Ik denk niet dat de hogere toegelaten snelheidslimieten dan standaard het grote probleem zijn. Het probleem ligt zich imho eerder in het feit dat men zonder bord 'de normale regel' gaat volgen. Zo zie je Britten 112 km/u rijden op de snelweg, en Nederlanders 80.

Als je daarbij ook nog eens rekening houdt met het feit dat op veel plaatsen de V80 hoger is dan de opgelegde snelheidslimiet, en je vaak ook veilig sneller kan rijden dan de 70 km/u-slakkegang, zie ik er geen voordeel uit om de borden nu weer te verwijderen en 70 km/u als regel in te stellen, behalve om de investering van flitspalen sneller terug te verdienen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 feb 2008, 10:19

Frankrijk heeft iets vergelijkbaars op sommige D/N-wegen, waar lokaal 110 km/h gereden mag worden.
In Frankrijk is het ook een generieke wet: Op wegen met gescheiden rijstroken mag 110 km/h gereden worden tenzij anders vermeld. In Frankrijk wordt de courante maximumsnelheid (90 of 110 km/u) wel op aparte borden weergegeven :)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 28 feb 2008, 11:50

wooter schreef:Ik denk niet dat de hogere toegelaten snelheidslimieten dan standaard het grote probleem zijn. Het probleem ligt zich imho eerder in het feit dat men zonder bord 'de normale regel' gaat volgen. Zo zie je Britten 112 km/u rijden op de snelweg, en Nederlanders 80.

Als je daarbij ook nog eens rekening houdt met het feit dat op veel plaatsen de V80 hoger is dan de opgelegde snelheidslimiet, en je vaak ook veilig sneller kan rijden dan de 70 km/u-slakkegang, zie ik er geen voordeel uit om de borden nu weer te verwijderen en 70 km/u als regel in te stellen, behalve om de investering van flitspalen sneller terug te verdienen.
Buitenlanders worden geacht de wetten te volgen van het land (of het gewest) waar ze zich bevinden. Ik weet overigens niet wat het verschil met de huidige situatie is. Nu is over het gehele land de regel 90 per uur, als een Brit tegen 112 per uur (volgens jouw de 'normale regel') aan komt rijden is hij evenzeer in de fout.

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » do 28 feb 2008, 13:48

In Frankrijk wordt de courante maximumsnelheid (90 of 110 km/u) wel op aparte borden weergegeven
In de VS is een algemene Vmax eigenlijk niet aan de orde. Per staat verschilt het, en staat op iedere snelweg aangegeven.
Beginnen we het verschil met wat Van Brempt voorstelt nu te zien? De vmax in al die landen wordt effectief overal weergegeven, dus: laten staan die C43-handel met 70 km/u.

mvg
JJN

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 28 feb 2008, 21:43

Ieder Europees land bepaald nu toch ook onafhankelijk haar eigen maximumsnelheid. Toch staat de normale regel nergens aangegeven (behalve op die borden langsheen de grenzen). Ik zie dus nogmaals niet in wat het probleem eigenlijk is?

JayBeeke
dorpsstraat

Bericht door JayBeeke » vr 29 feb 2008, 10:43

En is dat nu net het systeem waar we van Lissabon tot Helsinki zoveel mogelijk van af willen? Zoals eerder al gepost: het is perfect mogelijk om "one set of rules" toe te passen op heel rechtsrijdend Europa. Helaas ontbreekt (schon wieder) de politieke wil en competentie.

mvg
JJN

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 29 feb 2008, 12:51

De nationale standaard vervangen door een Europese standaard zou aardig zijn. Voor Bibeko is deze, behalve een afrondingsitem voor miles/hr tot 48 km/h) in alle Europese landen gelijk. Voor de nieuwe landen weet ik dat niet zeker.

Voor de standaard Bubeko wegen zie ik uniformiteit nooit gebeuren. Ter beperking van het aantal borden, wil je de grootste gemene deler later prefeleren. Dat is 100 in Duitsland en 80 in Nederland en 80-90-100 is (bijna?) alle andere landen. Men zal bij een Europse "tenzij anders vermeld limiet" enorm veel wegen moeten beborden. Als Nederland zo door gaat kan de standaard naar 60 en komen er Vmax 80 zones :)

Voor snelwegen en snelwegachtige wegen zou het goed zijn de Vmax (in ieder land) na iedere oprit en minstens iedere 10 km te herhalen. Geen vage termen als in Duitsland (snelwegachtige karakteristieken). Het Vmax 120 bord komt echter in Nederland nergens voor (behalve in het overzichtsbord aan de grens). In Frankrijk worden de 130 (+ 110 bij regen) wel frequent herhaald, ook al mag je nergens sneller. Voor autowegen zouden 100-borden ook behulpzaam zijn. De 2+2 (n11, n31) hebben ze vaak wel, waarschijnlijk omdat de weg teveel op een snelweg lijkt)

Gezien het beperkt aantal opritten, is het aantal te plaatsen borden verwaarloosbaar. En ze zijn zinvoller dan de voorrangsborden en verplichte rijrichtingsborden die nu nog bij iedere Belgische oprit staan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 29 feb 2008, 16:27

Niet enkel in België, maar ook in Frankrijk en op sommige snelwegen in Duitsland, Denemarken, etc...
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 11 mar 2008, 21:24

Hoe verhoudt zich de regionalisering overigens met de "UN Convention on Road Traffic“ van 1949 ?
Die geeft staten het recht om zelf hun verkeersregels te bepalen, voorop gesteld dat er voor het hele staatsgebied maar één regeling geldt.
Als België dit document ondertekend heeft, dan mogen er dus geen afwijkende verkeersregels komen tussen Vlaanderen en Wallonië.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 12 mar 2008, 15:51

Ik ken het document niet uit mijn hoofd. Het hangt er vanaf hoe strikt men de benaming "staat" hanteert. Wanneer een deelstaat hier ook onder valt, dan is er niets aan de hand. In het andere geval zal men, België kennende, wel een creatieve oplossing vinden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » wo 12 mar 2008, 16:57

Rene schreef:Hoe verhoudt zich de regionalisering overigens met de "UN Convention on Road Traffic“ van 1949 ?
Die geeft staten het recht om zelf hun verkeersregels te bepalen, voorop gesteld dat er voor het hele staatsgebied maar één regeling geldt.
Als België dit document ondertekend heeft, dan mogen er dus geen afwijkende verkeersregels komen tussen Vlaanderen en Wallonië.
Heeft de USA dit ook ondertekend? Een deelstaat van Amerika kan toch ook zijn eigen accenten in de locale wetgeving leggen?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 12 mar 2008, 18:58

Anders hef je dit verdrag maar op. Ik denk niet dat er een haan om zal kraaien.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 mar 2008, 19:53

ach een verdrag is maar een verdrag. Aangezien internationale verdragen de waarde vertegenwoordigen van wc-papier vraag ik me soms af waarom al die moeite er in wordt gestoken. Ik denk dat geen enkel land België de oorlog gaat verklaren omdat ze hun wegcode regionaliseren. Hoezeer dat evt. tegen allerlei verdragen in gaat. En anders: Frankrijk verhoogt zijn budget defict wel tot boven de 3% en de Amerikaanse Centrale Bank schijnt weer ongelimiteerd dollarbiljetten te gaan drukken hoorde ik op het RTL-Z zakennieuws; dat zijn zaken die meer wezenlijk zijn, ook tegen verdragen in gaan, en daar hoor je OOK niemand over...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 12 mar 2008, 20:43

Het gaat erom dat een burger van een land dat zoiets doet dit aanhangig kan maken, met als gevolg dat de verdragsstaat de verkeerde regeling moet aanpassen.
Waar het dan vooral aan ligt is hoeveel burgers er op de hoogte zijn van zo'n verdrag en zich geroepen voelen om tijd en geld te steken in zo'n procedure...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 12 mar 2008, 21:11

Het verdrag, gesloten in Genève op 19-9-1949, is in 1968 gewijzigd, en kun je hier lezen.

Interessant zijn deze passages:
(a) The "domestic legislation" of a Contracting Party means the entire body of national or local laws and regulations in force in the territory of that
Contracting Party;
ARTICLE 4
Signs and signals
(a) All road signs, traffic light signals and road markings installed in their territory shall form a coherent system and shall be designed and placed in
such a way as to be easily recognizable;

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 13 mar 2008, 15:53

Dat kan je volgens mij wel vertalen naar deelstaten toe. Zo zijn er in Duitsland ook soms kleine verschillen tussen deelstaten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 13 mar 2008, 16:43

Het gaat erom dat een burger van een land dat zoiets doet dit aanhangig kan maken, met als gevolg dat de verdragsstaat de verkeerde regeling moet aanpassen.
Waar het dan vooral aan ligt is hoeveel burgers er op de hoogte zijn van zo'n verdrag en zich geroepen voelen om tijd en geld te steken in zo'n procedure.
In de praktijk is dit een wassen neus. Ik geloof dat alleen Nederland heel af en toe zijn wetgeving aanpast wanneer dit niet voldoet aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. (EVRM). Mij staat iets bij dat het verschoningsrecht werd uitgebreid om aan betreffend verdrag te voldoen. Kijken we naar een relevant land, zoals de Verenigde Staten: die gaan gewoon in CIA-kampen martelen, verdrag of geen verdrag. Naar mijn mening gaat het hierbij om iets essentielere zaken als een al dan niet in de juiste coherente kleuren geschilderd verkeersbord.

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » vr 02 mei 2008, 10:03

De Redactie schreef:Kritiek van raad van state op hervorming verkeerswet
do 01/05/08 - De Raad van State heeft forse kritiek geuit op de hervorming van het verkeersreglement. Een nieuwe overdracht van bevoegdheden naar de gewesten zou tot nog meer versnippering leiden, aldus de raad.
De Raad van State gaf vandaag een advies over het eerste deel van de hervorming van de verkeerswetgeving.
Daarin zegt de raad dat de overdracht van nieuwe bevoegdheden naar de gewesten zal leiden tot onduidelijkheid en nog meer versnippering.
Zo vreest de raad van de gewestelijke bevoegdheid over de laagste twee verkeersboetes tot nog meer verwarring zal leiden. De raad pleit dan ook voor homogene bevoegdheidspakketten.

In een eerste reactie zegt Vlaams minister van Verkeer Kathleen Van Brempt dat de raad zich uitsluitend moet uitspreken over de juridische correctheid van de teksten. Toch zal ze het advies grondig doorlezen.