Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 jun 2012, 16:02

Dat is helemaal duur, als je zulke hoekige, pixelachtige palen neer wil zetten... Bovendien zijn deze veel te klein!
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Snelwegenkenner » ma 11 jun 2012, 16:09

Was meer een schets voor indicatie. :)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » ma 11 jun 2012, 16:38

Snelwegenkenner schreef:^^ Het lijkt er niet op. Waarom niet op zo'n manier? Waarom zo'n kunstwerk? :facepalm:
http://img36.imageshack.us/img36/9642/basislamp.png

Uploaded with ImageShack.us
Omdat triestigaards niet meer nieuw geplaatst worden en het knooppunt een redelijk iconische status heeft en omdat men graag ook eens wat nieuws probeert.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Snelwegenkenner » ma 11 jun 2012, 17:47

Die triestigaards bevielen we wel. Waarom zou men iets nieuws proberen als het eerdere al goed werkte en er al goed uitzag?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » ma 11 jun 2012, 19:25

Ja waarom, je hebt gelijk maar denk je niet dat het na 50, 60 jaar niet tijd was voor een ander model? Bovendien zullen we nog lang van de triestigaards mogen genieten, hun levensduur overstijgt alle verwachtingen en Schréder is niet met de productie gestopt ;)

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België

Bericht door denne007 » ma 11 jun 2012, 23:38

^^ op de E34 vanaf ranst richting nederland staan op de eerste op- en afritten al nieuwe verlichtingspalen en armaturen.
Ik denk dat ze gerecupereerde palen zijn. Er hangt zo wat half afgebladderde verf aan en ze zijn nogal erg kort.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » di 12 jun 2012, 5:09

^^ Ook de nieuwe palen op de Brusselse ring in Jette zijn gerecupereerde palen, duidelijk te zien aan de oude nummering die er nog op staat.
belgie is zo slecht nog niet

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door vynkce » di 12 jun 2012, 9:39

denne007 schreef:^^ op de E34 vanaf ranst richting nederland staan op de eerste op- en afritten al nieuwe verlichtingspalen en armaturen.
Ik denk dat ze gerecupereerde palen zijn. Er hangt zo wat half afgebladderde verf aan en ze zijn nogal erg kort.
Normaal zijn dit gloednieuwe kreukelpalen hoor :p

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » di 12 jun 2012, 10:04

Zondag gezien dat op de E313 bij Herentals op het stuk dat richting Antwerpen heraangelegd wordt de verlichting ook is vervangen door Schrèder Squalo-armaturen, dit is het model dat ook te vinden is op de E40 tussen Bertem en Sterrebeek. Wel zijn de masten op de E313 minder hoog.

Toen ik er een tijd geleden passeerde, was men ook de verlichting aan het vervangen op de E40 tussen Barchon en Cheratte (dat stuk krijgt een algemene opknapbeurt), de palen stonden er al, maar nog geen lampen eraan... Ben benieuwd wat daar komt ;) . De E25 ergens tussen Luik en Eijsden zou ook voor een stuk nieuwe verlichting hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wegverlichting in België

Bericht door duikgek89 » di 12 jun 2012, 10:23

Hensepens schreef:Vier of vijf jaar geleden op de E411 richting Brussel.

We reden 's nacht terug van vakantie richting Nederland. Het had (hard) geregend en de weg op dat deel was, laten we zeggen, niet optimaal. Had zelf al een paar keer gevoeld dat er iets teveel water op de weg lag. Vervolgens wordt mijn aandacht rechts getrokken door een auto die vreemd op de pechstrook stond met alarm lichten en koplampen aan. vervolgens merkte ik net op tijd dat aan de linkerkant een auto overdwars tegen de midden berm, stond geparkeerd.

Aquaplaning. Door de wegverlichting merkte ik de auto op tijd op. Vraag mij nu af of ik anders de auto wel op tijd had gezien aangezien door de klap de verlichting voor kapot was en daardoor minder zichtbaar. Ik zou er niet op zijn geknald denk ik, maar wanneer ik een forse ruk aan het stuur had moeten geven om uit te wijken vanwege het later opmerken, was ik wellicht ook alle kanten op gevlogen.

Zoals eerder gemeld. Wanneer er geen verlichting is moet je wel kunnen vertrouwen op een goed wegdek en/of goede reflecties van de belijning. In mijn beleving beiden niet de sterkste kanten van de Belgische snelwegen.
Nee, je moet je snelheid aanpassen. Als je vermoeid in het pikdonker over een verzopen weg met gaten in plaats van lijnen rijdt betekent dat dat je gewoon langzamer moet rijden. Als je weigert om je snelheid aan te passen neem je meer risico. Is net zoiets als met 120 over de sneeuw knallen, brokken maken en dan gaan huilen dat de weg niet schoongemaakt was.
Maar ook in andere landen dan België zie je dat gebeuren. In een pikdonkere nacht (geen maan, dichte bewolking, weinig verkeer en dunbevolkt gebied (strooilicht)) ergens op de Autobahn 250kmh gaan knallen. Ja als er iets gebeurt is en iemand staat onverlicht dwars over de rijbaan knal je er vol in. Had je 130 gereden dan had je kunnen remmen en stel dat je hem dan met 30kmh geraakt had was dat altijd nog veel beter geweest dan met nog 180kmh erin vliegen.

Met lichten is natuurlijk wel comfortabeler omdat je wat makkelijker wat harder kunt rijden. Maar de veiligheid wordt niet gecreëerd door de lampen maar door weggebruikers die zich aanpassen aan de omstandigheden.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mandelsoft » di 12 jun 2012, 13:29

^^ Iets dergelijks gebeurd in Nederland. Men had last van aquaplaning. Om de weg veiliger te maken, paste men ZOAB toe om aquaplaning te verminderen. Gevolg? Doordat er minder aquaplaning was, durfde men harder te rijden, zodat de gewonnen veiligheid teniet werd gedaan...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wegverlichting in België

Bericht door duikgek89 » di 12 jun 2012, 13:45

Klopt. Maar zoals ik het zie heb je een bepaald veiligheidsniveau dat je als acceptabel kunt zien. Blijft je snelheid gelijk wordt je veiligheid groter, maar als je de snelheid vergroot gaat de veiligheid niet omhoog echter het comfort wel. Wat wil je hebben? Dat is al een oude discussie en ergens wil je natuurlijk zo veilig mogelijk maar je moet ook oppassen dat je niet doorslaat.
Veel automobilisten gaan kennelijk akkoord met het risico dat ze (denken te) nemen. Als je x risico wilt nemen dan hangt daar op ZOAB een grotere snelheid aan vast dan op DAB en dat misschien weer groter als een oude betonplatenbaan.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België

Bericht door denne007 » di 12 jun 2012, 23:30

vynkce schreef:
denne007 schreef:^^ op de E34 vanaf ranst richting nederland staan op de eerste op- en afritten al nieuwe verlichtingspalen en armaturen.
Ik denk dat ze gerecupereerde palen zijn. Er hangt zo wat half afgebladderde verf aan en ze zijn nogal erg kort.
Normaal zijn dit gloednieuwe kreukelpalen hoor :p
Ja zijn wel zo'n palen maar ze lijken al gebruikt doordat er precies nog groene verf van af komt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door vynkce » za 23 jun 2012, 16:31

Enkele overzichtskaartjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: Wegverlichting in België

Bericht door GrandmasterE » za 23 jun 2012, 16:44

De Belgische snelweg zal nooit meer hetzelfde zijn 8-). Zal een groot verschil maken voor me bij de grens op de E34.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door keokiracer » za 23 jun 2012, 16:53

Waarom staat er in de legenda van de eerste tekening een rode lijn met zijberm? De enige rode lijn op het kaartje staat in de legenda...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » za 23 jun 2012, 17:02

Waarom heeft men op de E34 nabij Sint-Gillis-Waas dan nog onlangs nieuwe palen geplaatst?

Ik blijf het een bijzonder ondoordacht plan vinden. Zeker de E40 tussen Brussel en Gent zou toch helemaal verlicht moeten worden. Ook op de E17 bij Kortrijk is vreemd dat het compleet donker zal worden. We gaan ook in tegen de internationale trend naar méér verlichting. In de Randstad bv in bijna iedere snelweg verlicht.

Het is gewoon beter om de palen te laten staan. Bij noodweer kan het nog altijd van pas komen.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 23 jun 2012, 17:10, 3 keer totaal gewijzigd.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taurus » za 23 jun 2012, 17:03

Het zou erg jammer zijn als er zoveel verlichting zou worden verwijderd, het hoort gewoon bij de Belgische autosnelwegen 8-)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door captain007 » za 23 jun 2012, 17:04

keokiracer schreef:Waarom staat er in de legenda van de eerste tekening een rode lijn met zijberm? De enige rode lijn op het kaartje staat in de legenda...
Bij Kortrijk is nog een klein stukje rood weergegeven.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » za 23 jun 2012, 17:07

^^Ook bij Halle als je goed kijkt.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België

Bericht door denne007 » zo 24 jun 2012, 1:08

op de E34 staan net nieuwe palen en nu komen ze in aanmerking om te verwijderen.
Hopelijk laten ze op plaatsen zoals het einde van de A10 in Oostende wel te palen of andere verlichting staan.
Ze kunnen alle "jonge" palen en armaturen hergebruiken op de E19

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mandelsoft » zo 24 jun 2012, 11:01

Eenerzijds vind ik het best oké dat er wat palen weg worden gehaald op de Belgische snelwegen. Het gros is slecht onderhouden naar mijn ervaringen op de E19 en E313 (met name halfverroeste palen en vele, vele overdag zichtbaar kapotte lampen). Dit zijn echt trieste beelden:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het zou goed zijn dat ze deze palen, zoals in de volgende posts is voorgesteld, om de oude palen te vervangen met nieuwe palen die anders zouden worden weggehaald. Met minder palen kan meer in de kwaliteit in plaats van de kwantiteit van de verlichting worden geïnvesteerd.

Anderzijds vind ik ook wel dat dit alleen kan gebeuren als er genoeg voorzieningen aanwezig zijn om goed in het donker te rijden: reflecterende markeringen en reflectorpaaltjes en dergelijke. Daarnaast zou ik ook de inwendig verlichte bewegwijzering vervangen door bewegwijzering met reflecterende folie, omdat deze minder faalgevoelig zijn (bijvoorbeeld electriciteitsuitval 's nachts, brand in regelkasten en dergelijke).

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » zo 24 jun 2012, 11:27

^^ Het aparte aan de E19 daar is dat het af en toe een paal is die er echt helemaal verroest uitziet, de meeste palen zien er echter nog goed uit. Trouwens net over de grens tot aan Galder zien de palen er ook niet meer al te fris uit :p .

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Snelwegenkenner » zo 24 jun 2012, 11:38

Dat draagt mooi bij aan de toch al troosteloze sfeer op de E19 ten noorden van Antwerpen.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Santaarnpaal » zo 24 jun 2012, 13:53

Ergens wel jammer. Nu gaat ook wel de langste weg die ik verlicht kan rijden (ik bedoel op een logische manier van A naar B) wel weg. Richting Frankrijk kwam ik van Rotterdam tot voorbij Lille alleen maar verlichte snelwegen tegen.
Ook wel raar dat je vroeger richting Nederland in een donker gat kwam naar de verlichte wegen van België. Nu die wegen ook verlicht zijn in Nederland kan gebeurt het straks misschien wel andersom.
Even niks

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » zo 24 jun 2012, 14:08

Zijn die kaarten eigenlijk gelijktijdig gepubliceerd met de invoering van het lichtplan? Zo ja: misschien is men van gedacht veranderd. Anders kan je die nieuwe palen op de E34 echt niet verklaren.
Snelwegenkenner schreef:Dat draagt mooi bij aan de toch al troosteloze sfeer op de E19 ten noorden van Antwerpen.
Wat is er behalve die paar verroeste palen dan nog troosteloos aan de E19 ten noorden van Antwerpen? Het is niet dat dat een arme regio is.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Snelwegenkenner » zo 24 jun 2012, 14:42

Nouja, niet arm, maar de omgeving is daar vrij kaal ten noorden van St Job in Goor, tezamen met die spoordijk. Niet dat ik op die snelweg veel kom overigens. (gelukkig)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » zo 24 jun 2012, 15:51

^^Je bedoeld gewoon dat je weinig ziet van het landschap door de spoorlijn. Dat kan, maar om het nu armoedig te noemen daardoor lijkt me wat overdreven. Ik zou het dan eerder 'saai' noemen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 26 jun 2012, 10:13

Nog een paar foto's

De bekende kruispuntverlichting
Afbeelding



En verder de bekende snelwegverlichting, de foto is genomen in 1970 op de E40 ter hoogte van Sterrebeek. Vandaag zijn al die bermen bebost.
Foto genomen door het Amerikaanse FHWA.

RIP

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Snelwegenkenner » di 26 jun 2012, 12:05

1970? Het had ook net zo goed 5 jaar geleden kunnen zijn. Prachtige foto. 8-)

Plaats reactie