Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » za 16 aug 2014, 14:29

^^
Die zullen wel vervangen worden door nieuwe exemplaren. In Aarschot heeft men vorig jaar op het industrieterrein ook alle verlichting verwijderd en later terug vervangen door LED-exemplaren.

Verder nieuws. Nu Doel 4 na sabotage minstens voor een half jaar uit zal blijven, komt de werkelijkheid van een landelijke stroompanne steeds dichterbij. Eén van de voorgestelde oplossingen (en geen nieuw idee) is om in de koudste en kortste winterdagen, alle openbare verlichting uit te laten. Goed idee of weg ermee?

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België

Bericht door denne007 » za 16 aug 2014, 19:46

Alle wegverlichting vind ik wat kort door de bocht. Binnen de bebouwde kom moeten ze de verlichting toch aanhouden vind ik. Verlichting voor kerken en monumenten en zo mogen ze gerust uitschakelen bij schaarste.
Ik vraag mij af als ze op momenten van schaarste voetbalwedstrijden gaan verplaatsen om zo 's avonds niet alle veldverlichting en zo aan te moeten steken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » za 16 aug 2014, 20:30

^^
Die veldverlichting zal het nu niet echt maken. Ook staat het gewestelijke net los van het gemeentelijke. De gemeenten in Vlaams-Brabant maken zich grootte zorgen over een stroomtekort omdat zij zelf geen controle hebben over wanneer het gewest de voorzieningen naar de gemeenten afsluit. Ik weet dat MC Aarschot al een paar dagen haar noodgeneratoren aan het testen is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door captain007 » za 16 aug 2014, 22:45

Denk dat het weinig zoden aan de dijk zet. Als men een echt tekort heeft werkt alleen nog maar het afschakelen van bepaalde gebieden/steden van elektriciteit. Helaas wordt pijnlijk duidelijk dat de verbindingen met andere landen in het Europese elektriciteitsnet ondermaats zijn en nog liever vandaag dan morgen verdubbelde capaciteit nodig hebben. Alleen is het net zoals bij het aanleggen van een weg niet in een paar dagen opgelost, maar een kwestie van jaren politiek geneuzel, etc. De gevolgen zijn alleen veel desastreuzer dan een weg waar file staat door capaciteitsproblemen, het ganze land ligt dan namelijk letterlijk plat.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wegverlichting in België

Bericht door verfmeer95 » za 16 aug 2014, 22:52

Kan men niet gewoon stroom uit Nederland importeren? Wij hebben hier toch nog een aantal kolencentrales leeg staan, die kunnen we wel voor Belgische stroom gebruiken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door captain007 » za 16 aug 2014, 22:54

^^ De transportlijnen vanuit Nederland hebben een capaciteitsprobleem. Ze kunnen niet de vraag aan vanuit België. Daar zijn al plannen voor om dat aan te pakken, maar het uitvoeren kost nog wat jaren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Palance » zo 17 aug 2014, 9:06

Wimpie25 schreef:Verder nieuws. Nu Doel 4 na sabotage minstens voor een half jaar uit zal blijven, komt de werkelijkheid van een landelijke stroompanne steeds dichterbij. Eén van de voorgestelde oplossingen (en geen nieuw idee) is om in de koudste en kortste winterdagen, alle openbare verlichting uit te laten. Goed idee of weg ermee?
Het is al minder radicaal dan een ander idee dat ik bij de VRT hoorde, namelijk gewoon een hele gemeente afkoppelen van het stroomnet.
Kan er niet iets bedacht worden dat lampen om-en-om uitgaan, ofwel elke tweede lamp aanlaten?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » zo 17 aug 2014, 9:50

^^ Het plan is wel degelijk om in verbruikslagen van 500Mw landelijke gemeenten af te koppelen om zo een volledige black-out te voorkomen.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » zo 17 aug 2014, 11:04

^^
Klopt, vandaar dat gemeenten met <10 000 inwoners de laatste dagen al hun voorbereidingen aan het reffen zijn.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » zo 17 aug 2014, 18:37

^^De media doen nu alsof gemeenten dagenlang zonder elektriciteit zullen zitten. Het is en blijft slechts een veiligheidsplan. Een dat wellicht nooit zal ingezet worden.
Palance schreef:
Wimpie25 schreef:Verder nieuws. Nu Doel 4 na sabotage minstens voor een half jaar uit zal blijven, komt de werkelijkheid van een landelijke stroompanne steeds dichterbij. Eén van de voorgestelde oplossingen (en geen nieuw idee) is om in de koudste en kortste winterdagen, alle openbare verlichting uit te laten. Goed idee of weg ermee?
Het is al minder radicaal dan een ander idee dat ik bij de VRT hoorde, namelijk gewoon een hele gemeente afkoppelen van het stroomnet.
Kan er niet iets bedacht worden dat lampen om-en-om uitgaan, ofwel elke tweede lamp aanlaten?
Dat is mogelijk, zie het gespotte voorbeeld in Lebbeke. Alleen vergt dat losgekoppelde stroomcircuits (twee parallelle circuits die los van elkaar staan). Dat kost geld natuurlijk en ik weet niet of het kosten-baten verantwoord is om zo grote investeringen te doen om het hypothetische geval dat er ooit eens een stroomstoornis zou kunnen voordoen.

nicho32
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 23:16

Re: Wegverlichting in België

Bericht door nicho32 » ma 18 aug 2014, 21:38

ARTIKEL op wtv over de verlichting in Wingene.
http://www.focus-wtv.be/nieuws/kapotte- ... -vervangen

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » zo 24 aug 2014, 16:00

Nog een oude foto (ik schat begin jaren 80) uit Knokke-Heist met mooi in beeld een paar verlichtingsarmaturen, welke zijn dit?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » di 09 sep 2014, 21:48

Leuven binnenkort alleen nog verlicht door ledlampen
di 09/09/2014 - 10:53

De stad Leuven zal alle openbare verlichting vervangen door ledlampen, omdat die minder energie verbruiken.

Het gaat zowel om straatlampen als om de verlichting op openbare gebouwen en monumenten. De nieuwe ledlampen geven evenveel licht als de huidige verlichting, maar ze verbruiken veel minder energie. Op die manier hoopt Leuven de elektriciteitsfactuur te doen dalen.

De nieuwe ledverlichting wordt over enkele maanden overal in de stad geïnstalleerd.

http://deredactie.be/permalink/1.2082590
Zouden enkel de lampen zelf vervangen worden en de armaturen behouden blijven?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » wo 10 sep 2014, 14:32

^^
Hangt er vanaf, niet alle armaturen zijn compatibel met (vaak grotere) LED-lampen. In Aarschot loopt er een proefproject waar er in een kwadrant van de stad alle openbare verlichting is vervangen door LED. Er worden 2 typen van lampen getest, een soort LED "Wafelijzer" en een variant op een bestaand armatuur van Schréder. Geen enkel origineel armatuur is behouden (het betrof dan ook 90 % GSO's).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 10 sep 2014, 14:49

^^Zijn daar foto's van?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » wo 10 sep 2014, 15:03

Die zijn er toevallig wel, ja :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Snelwegenkenner » do 11 sep 2014, 22:36

Dat staat niet. Zo'n hypermoderne lamp aan die klassieke paal. :facepalm:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » do 11 sep 2014, 23:20

De vormgeving van de paal opzich is vrij tijdloos. Een moderne paal zou er niet zoveel anders uitzien. Dat soort palen vind ik juist lelijk als er een minuscuul armatuurtje opzit. De grote ledlichten zijn dus iets meer in verhouding met de paal.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » vr 12 sep 2014, 7:40

Zoals Alfa ben ik ook fan van gebogen paalvormen en dus vind ik het een geslaagde combinatie. Ook de klassiekere Schréder LED-armaturen die gebasseerd zijn op de SON lampen mistaan niet op de GSO-palen.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taurus » za 13 sep 2014, 21:32

Er zou eigenlijk een retro-versie moeten komen van de GSO/GZM met i.p.v. een lagedruk natriumbuis een hele rij ledlampen in het armatuur. Dat zou perfect passen bij de bekende gebogen palen (triestigaards) in België en daarmee hou je het karakteristieke wegbeeld in België in stand. Vandaag reed ik toevallig een stuk over de E34 van Turnhout naar Nederland en bij alle op- en afritten zijn de triestigaards vervangen door rechte palen met daar bovenop Iridium-armaturen. Het leek zo net Nederland...

Ik heb al een ledversie van de PQ gezien, dus waarom niet van de GSO?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Jackbauer1350 » za 13 sep 2014, 21:40

^^Over karakteristiek voor België gesproken, langs de E34 stonden veel betonnen lichtmasten en die zijn allemaal omgehakt. Aan de ene kant toch wel jammer aangezien dat echt een Belgisch kenmerk was.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » za 13 sep 2014, 21:54

^^ Er is nog een stukje R4 bij Zelzate waar die lichtmasten nog te bewonderen zijn ;) .

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » za 13 sep 2014, 23:04

Op de e411 aan het complex Rosieres heb ik ook opgemerkt dat oude de gso lampen vervangen werden door nieuwe led 'wafelijzer' armaturen op de bestaande triestigaards, het staat wel niet zo mooi op zo'n grote oude triestigaards maar het licht straalt heel mooi op de uit en inritstrook die enkel verlicht moet worden.

Off topic: op de heenreis uit vakantie in Catalonie trouwens gemerkt dat daar aan heel veel op en afritten op snelwegen en expresswegen masaal op nieuwe led 'wafelijzer' armaturen op de bestaande verkichtingspalen word ingezet.
****

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Via » vr 19 sep 2014, 18:50

Welke bedoelen jullie met LED-wafelijzer? Die op de foto hierboven?

Dat is namelijk de Teceo van Schréder. ;)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » vr 19 sep 2014, 21:25

Ik maak onderscheid tussen:

1) wafelijzer -> led aramatuur zelf
2) led lamp -> led lamp in een bestaande armatuur waar er vroeger een natriumlamp in zat
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België

Bericht door denne007 » do 25 sep 2014, 19:22

hier kan je het verlichtingsplan voor gewestwegen vinden. Best wel interessant.


http://www.wegenenverkeer.be/images/sto ... us2014.pdf

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 25 sep 2014, 19:58

^^
Zeer interessant, de classificatie onzer wegennet komt er goed uit naar voren en ik vind het ook tof om te zien waar men bewust verlichting met boogarmen gaat plaatsen. Alfa zal dit ook wel interessant vinden, we zijn beiden fan van boogarmen :D

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Santaarnpaal » ma 29 sep 2014, 17:27

Wel grappig dat ze dan Berlijnse lantaarnpalen gebruiken op sommige plaatjes.
Even niks

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » di 30 sep 2014, 19:55

Kent er iemand dit type van verlichtingspaal?
Vroeger stonden er zo'n stuk of 10 langs het viaduct van Gentbrugge en ik dacht dat deze soort volledig "uitgestorven" was, maar onlangs stootte ik op één enkeling langs de R4 ter hoogte van de Fritiof Nilsson Piratenstraat.
Mijn idee is dat ze deze met opzet hebben laten staan als een soort museumstuk.
Het heeft iets weg van de combinatie tussen een Ossenkop en de armaturen van de oude betonnen palen langs de E34.
Kan ik die betonnen palen nog ergens vinden in België of zijn deze wel écht volledig verdwenen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » di 30 sep 2014, 21:12

Die betonnen verlichtspalen zijn bij mijn weten alleen nog te vinden langs de R4 bij Zelzate. :top:

Plaats reactie