Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Hensepens » do 05 mar 2015, 9:42

Afgelopen weekend via Luxemburg-Brussel-Antwerpen weer huiswaarts gereden na de wintersport. Wat opvalt is dat op de E411 in Wallonië vrijwel alle verlichting aan was. In Vlaanderen is het beeld wisselend. Ook omdat her en der (en dan met name tussen Brussel en Antwerpen) er of lichtmasten staan die het niet doen, of helemaal geen lichtmasten meer staan, of nieuwe lichtmasten die het niet doen of nieuwe lichtmasten die het wel doen.... Wat dat betreft kwam het voor mij in Vlaanderen minder consequent en over dan in Wallonië. En soms ziet het er ook niet uit, met dan wel een paal en dan weer niet. Eeuwig zonde....


Wat ik wel zag is dat (volgens mij nog in Wallonië) zijn op en afritten voorzien van ledverlichting. Zag er goed uit. In elk geval beter dan het in mijn ogen trieste verlichtingsniveau met led bij knooppunt Ridderkerk.


Ook in Vlanderen (E19) zie ik her en der op nieuwe lichtmasten staan. Is het nu de bedoeling de hele E19 van nieuwe masten te voorzien? Of alleen bij verkeerswisselaars en op/afritten?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 05 mar 2015, 12:30

^^
In Vlaanderen werken we met een zeer specifiek toegespitst verlichtingsplan. Er zijn plaatsen waar verlichting definitief wordt weggenomen, plaatsen waar verlichting nog wel blijft staan maar per definitie niet zomaar meer zal aangaan. Er zijn plaatsen waar de verlichting volgens het klassieke nachtplan zal werken en dus gedoofd zal zijn in de nachtelijke daluren. Daarnaast wordt er ook dynamisch ingespeeld op de weersomstandigheden, bij regen of andere neerslag zal dus op plaatsen waar de verlichting normaal gedoofd is (hetzij via nachtplan, hetzij definitief) toch nog kunnen aangaan om aan de veiligheid bij te dragen. Deze plannen staan los van het feit of de palen en armaturen al dan niet nieuw zijn.

Ook kan het voorkomen, dat op een weg waar de verlichting normaal weg zal genomen worden, deze soms uitzonderlijk nog aangaat. Voor regen of om bijvoorbeeld een zwaar ongeval of wegenwerken bij te lichten. Als die aangaan, kan je zien hoe snel die armaturen zonder onderhoud de geest geven.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » do 05 mar 2015, 12:32

Ik zal de gekende afbeelding hier nog eens posten:

Afbeelding

Hieruit begrijp ik dat het toch de bedoeling is om langs heel de E19 verlichting te plaatsen. Op de oranje segmenten zal ze weliswaar meer uit zijn dan aan en slechts in uitzonderlijke omstandigheden branden (wegenwerken, ongevallen, mist, ..)
Wimpie25 schreef: Als die aangaan, kan je zien hoe snel die armaturen zonder onderhoud de geest geven.
Ik vind het eigenlijk vrij kwalijk dat die zones waar er met dynamische verlichting gewerkt wordt (en waar de verlichting standaard uit staat) niet meer onderhouden worden. Sowieso zou je verwachten dat de lampen juist langer meegaan omdat ze bijna nooit meer branden. Het duurt erg lang op die manier eer een lamp aan haar maximaal aantal branduren komt ipv iedere nacht 10 uur branden.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 05 mar 2015, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Bericht door Davy » do 05 mar 2015, 12:39

De E34 richting Knokke klopt ook niet, afgelopen zondagavond stond daar de verlichting gewoon aan, nog steeds met die apart uitziende "zigzag" tussen Melsele en Moerbeke.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » do 05 mar 2015, 12:42

^^Die verlichting daar is standaard uit en brandt slechts uitzonderlijk. Hoewel de verlichting soms ook brandt in omstandigheden waar dat niet echt vereist is, het is soms onvoorspelbaar of ze zal branden of niet. De grens is alleszins de brug nabij Wachtebeke, vanaf daar is ze (richting Knokke) altijd aan en wordt ze ook beter onderhouden.

Trouwens: door die zigzag gecombineerd met gebrek aan onderhoud brandt soms maar 1 lamp op de 5 op het segment Wachtebeke-Vrasene. Zeer treurig.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegverlichting in België

Bericht door paolie » do 05 mar 2015, 13:11

Alfa schreef:Klopt, die typische kwiklampen met witachtig licht. Ik vond het vroeger altijd heel opmerkelijk dat de lamp er gewoon in 'open lucht' inzit en geen beschermglas heeft zoals andere armaturen. Ik denk zelfs dat dit in steden vroeger de meestvoorkomende armatuur was, meestal hangend aan een draad bevestigd aan beide gevels. En als ze bevestigd worden op een paal hebben ze ook vaak een kenmerkende ophanging met een klein boogje boven de armatuur (omdat het ophangpunt bovenaan zat en niet aan de zijkant). Dat is ook iets dat je niet veel meer ziet.

Hier zie je een op de achtergrond (over de leeftijd van de foto moet je niet te lang raden zeker? ;)
Afbeelding

Soms zag je ze ook zo op oudere palen:
Afbeelding
Wimpie25 schreef:Dit type armatuur heb ik nooit gekend. Ik heb ze ook nog nooit in het echt gezien.
Hier vind je ze nog in het wild (Camping Halliru, Bouillon): Afbeelding

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Jump » do 05 mar 2015, 13:43

Alfa schreef:^^Die verlichting daar is standaard uit en brandt slechts uitzonderlijk. Hoewel de verlichting soms ook brandt in omstandigheden waar dat niet echt vereist is, het is soms onvoorspelbaar of ze zal branden of niet. De grens is alleszins de brug nabij Wachtebeke, vanaf daar is ze (richting Knokke) altijd aan en wordt ze ook beter onderhouden.

Trouwens: door die zigzag gecombineerd met gebrek aan onderhoud brandt soms maar 1 lamp op de 5 op het segment Wachtebeke-Vrasene. Zeer treurig.
Of opeens branden op drie masten alle twee de lampen om dan een paar niks te branden. Ik heb er eens proberen op letten, maar er wit niet echt een logica in. Het verspringt niet mooi van links naar rechts en terug. Soms twee keer links om dan terug rechts links rechts te gaan en zo.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 05 mar 2015, 14:47

Alfa schreef: Ik vind het eigenlijk vrij kwalijk dat die zones waar er met dynamische verlichting gewerkt wordt (en waar de verlichting standaard uit staat) niet meer onderhouden worden. Sowieso zou je verwachten dat de lampen juist langer meegaan omdat ze bijna nooit meer branden. Het duurt erg lang op die manier eer een lamp aan haar maximaal aantal branduren komt ipv iedere nacht 10 uur branden.
Er wordt nog regelmatig onderhoud gepleegd om de dynamische stukken. Het is op de stukken die volgens de lichtvisie, geen verlichting meer gaan hebben, dat men er eigenlijk geen geld meer in lijkt te steken. Hoewel men ze dus nog laat branden bij calamiteiten. Dat gecombineerd met het feit dat SOX zeer gevoelig is aan klimatologische verschijnselen, zorgt er dus voor dat de klassieke snelwegverlichting relatief snel defect geraakt.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Hensepens » do 05 mar 2015, 20:49

Jump schreef:....

Of opeens branden op drie masten alle twee de lampen om dan een paar niks te branden. Ik heb er eens proberen op letten, maar er wit niet echt een logica in. Het verspringt niet mooi van links naar rechts en terug. Soms twee keer links om dan terug rechts links rechts te gaan en zo.
Dit is eigenlijk de situatie waar ik naar refereer. Metname de E19 is momenteel (in mijn ogen) een zooitje. Maar op basis vanhet lichtplan veronderstel ik dat de hele E19 van nieuwe armenturen worden voorzien.

Overigens dien ik wel op te merken toen wij op vrijdagavond 20 feb richting wintersport in Frankrijk reden er inderdaad meer verlichting branden in Vlaanderen door de vele regen die toen neerviel. Maar ook dan zie je eigenlijk nog duidelijker hoe incompleet het verlichtingsplan is geworden. Eeuwig zonde. Belgie was wat snelwegverlichting betrof altijd een plaatje.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Jump » do 05 mar 2015, 20:56

Hensepens schreef:
Jump schreef:....

Of opeens branden op drie masten alle twee de lampen om dan een paar niks te branden. Ik heb er eens proberen op letten, maar er wit niet echt een logica in. Het verspringt niet mooi van links naar rechts en terug. Soms twee keer links om dan terug rechts links rechts te gaan en zo.
Dit is eigenlijk de situatie waar ik naar refereer. Metname de E19 is momenteel (in mijn ogen) een zooitje. Maar op basis vanhet lichtplan veronderstel ik dat de hele E19 van nieuwe armenturen worden voorzien.

Overigens dien ik wel op te merken toen wij op vrijdagavond 20 feb richting wintersport in Frankrijk reden er inderdaad meer verlichting branden in Vlaanderen door de vele regen die toen neerviel. Maar ook dan zie je eigenlijk nog duidelijker hoe incompleet het verlichtingsplan is geworden. Eeuwig zonde. Belgie was wat snelwegverlichting betrof altijd een plaatje.
Ik ben zondag langs de E19 richting Brussel gereden en op verschillende plaatsen staat er al nieuwe verlichting, en lagen de nieuwe palen al klaar om verder te doen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » di 10 mar 2015, 19:54

Die nieuwe verlichting op de E19 is een 2 jarenplan wat eind of midden 2013 begonnen is, als ik niet mis ben. De op en afrit complexen krijgen ook allemaal nieuwe verlichtingsarmaturen en/of palen.
****

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Hensepens » di 10 mar 2015, 22:44

^^ Mooi. Ik heb die nieuw masten zien staan. Wanneer op het gehele traject komen dan komt het met de verlichting daar wel goed (gelukkig).

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door sven_engelen » wo 11 mar 2015, 10:10

Wat van die nieuwe masten zijn al te zien op streetview:
https://www.google.nl/maps/@51.10025,4. ... D-K0bg!2e0
Svenlo

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 11 mar 2015, 12:31

Is dat ook de Philips Iridium?

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taurus » do 12 mar 2015, 8:20

Op de E19 wordt de Schréder Evolo 3 gebruikt. Hetzelfde armatuur wordt in Nederland nu gebruikt bij de verbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en knooppunt Ridderkerk.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mandelsoft » do 12 mar 2015, 20:13

Wel een afwijkend beeld, maar ik ben blij dat ze voor een no-nonsense ontwerp hebben gekozen in plaats van iets kunstzinnigs. :top:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » do 12 mar 2015, 20:20

Ik vind de 'ossenkoppen' toch iets typisch Belgisch, nostalgisch en machtigs uitstralen, jammer genoeg met uitsterven bedreigt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » za 14 mar 2015, 12:32

Verlichting op de E314 bij Aarschot. Staat er al zo lang als ik mij kan herinneren maar heb er nog echt bij stilgestaan.

https://www.google.be/maps/@50.951747,4 ... yK5tkQ!2e0

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door sven_engelen » za 14 mar 2015, 20:58

^^ SRS 201 in België das nieuw voor mij
Svenlo

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » za 14 mar 2015, 21:26

Zowel het armatuur als de paal zijn typisch Nederlands lijkt mij.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mandelsoft » zo 15 mar 2015, 0:15

Niet helemaal: in Nederland lopen gebruikelijk de armen van de palen horizontaal. Hier staan ze 10-20 graden uit het lood...


Maar inderdaad, het lijkt meer Nederlands dan Belgisch.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » zo 15 mar 2015, 0:43

Als je om je as draait en in de andere richting kijkt...

http://maps.google.com/maps?layer=c&pan ... 2C4.794087

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » zo 15 mar 2015, 6:03

^^ Er staan ook nog steeds een aantal nederlandse verkeersborden, vroeger meer dan nu. Het ESSO station zal waarschijnlijk door Nederlandse aannemers gebouwd zijn of in het beheer van ESSO Nederland geweest zijn.
belgie is zo slecht nog niet

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taurus » zo 15 mar 2015, 13:22

De lange versie van de SRS201 op soortgelijke palen is ook veel in Luxemburg te vinden, daar doen ze me nog eerder aan denken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » zo 15 mar 2015, 15:24

tompie schreef:^^ Er staan ook nog steeds een aantal nederlandse verkeersborden, vroeger meer dan nu. Het ESSO station zal waarschijnlijk door Nederlandse aannemers gebouwd zijn of in het beheer van ESSO Nederland geweest zijn.
Het tweelingstation aan de andere kant van de snelweg lijkt dan weer totaal niet in Nederlands beheer te zijn. Het is een identiek gebouw met identieke winkel op een identiek ingericht perceel. Er is geen gremel van de Nederlandse toebehoren te vinden :D

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » zo 15 mar 2015, 21:28

Lambo19 schreef:Zowel het armatuur als de paal zijn typisch Nederlands lijkt mij.
Is volgens mij ook op de enigste plaats waar je ze tegenkomt in Vlaanderen, heb ze ook altijd uniek gevonden.

De opbouw van deze VZP lijkt mij ook meer naar Nederlands profiel gemaakt, zeer kleine afrit en je komt direct uit aan het tankstation, Belgische gewoonte is het veel breder en is er een grotere uitloopstrook voorzien naar het tankstation.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » ma 16 mar 2015, 7:21

^^

De toe- en uitrit zijn ook zeer lang opgezet.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » di 17 mar 2015, 15:38

Ik trok deze foto voor de kruisende hoogspanningslijnen op de achtergrond. Maar de armaturen op het industrieterrein in Eeklo zijn eigenlijk ook uniek. Ik heb dit type nog niet veel elders gezien.
Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 17 mar 2015, 21:05

^^
Dat zijn eigenlijk gewone TL's, die kwamen vroeger veel voor op fabriekstereinen en aan aan de buitenkant van hangars, loodsen en gelijkaardigen allerhande.

Zie deze antieke, verlaten loods

https://www.google.be/maps/@50.977294,4 ... -rAxoA!2e0

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door captain007 » di 17 mar 2015, 22:02

Alfa schreef:foto
Die foto komt mij bekend voor van een ander forum :mrgreen:
Lijkt mij inderdaad een geknutseld iets wat niet standaard is.

Plaats reactie