Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » wo 14 okt 2015, 0:44

^^
Lijnverlichting saai? Ik vind het juist het boeiendste aan de Nederlandse wegverlichting...geeft meteen een grootstedelijk gevoel, alsof er iets speciaals zit aan te komen ;)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » wo 14 okt 2015, 19:31

^^
Dan vind ik de de Belgische wegverlichting toch een pak meer impressionant en grootstedelijker overkomen. De GSO's in hun welbekend ossenkop-uitvoering vind ik hier zowat het beste voorbeeld van.
https://www.google.be/maps/@50.9314747, ... 56!5m1!1e1

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » wo 14 okt 2015, 19:58


Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Willem » wo 14 okt 2015, 20:50

Belgische snelwegverlichting is dan ook de enige snelwegverlichting die vanaf de maan zichtbaar is.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » wo 14 okt 2015, 21:35

^^
Helaas is die royaliteit aan wegverlichting op de snelwegen ook verdwenen sinds 2011 in Vlaanderen. Zonde en onbegrijpelijk als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mandelsoft » wo 14 okt 2015, 23:03

Ik vind de Belgische wegverlichting nogal lomp, maar dat heeft ook zijn charme. Ik heb dat liever dan kunstzinnig gedoe... 8-)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » wo 14 okt 2015, 23:17

Lambo19 schreef:^^
Helaas is die royaliteit aan wegverlichting op de snelwegen ook verdwenen sinds 2011 in Vlaanderen. Zonde en onbegrijpelijk als je het mij vraagt.
Nu is het amateurisme ten top geworden met lelijke aldi-armaturen die niet eens op de oudere palen passen...ik zie ze nog liever zelfs volledig verdwijnen als dat ook de toekomst wordt op de snelwegen :pukey:

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » do 15 okt 2015, 7:29

^^
De klassieke uitvoeringen blijven inderdaad het beste compromis. Blijf het evenwel zonde vinden dat die uitvoeringen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door RSK » do 15 okt 2015, 9:50

Alles zal een kwestie van smaak zijn, maar ik zie liever een strak wegdek met heldere belijning dan al die verlichting op de snelwegen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » do 15 okt 2015, 17:03

Het is nu definitief gedaan met de typische oranje natriumverlichting op triestigaarts langs rijkswegen (het kenmerkende beeld van België). De palen blijven meestal wel nog staan, maar ook bij sporadische vervanging (1 kapotte lamp) wordt tegenwoordig voor standaardverlichting uit de verlichtingcatalogus (Schreder Evolo / Falco of Philips Iridium) geopteerd. District West-Vlaanderen deed het al een aantal jaar. Maar recent heeft ook district Oost-Vlaanderen die werkwijze overgenomen.

Dat is jammer voor het straatbeeld. Want er is niets lelijker dan afwijkende verlichtingsarmaturen. Vroeger werd er speciaal voor natriumverlichting van het derde type gekozen om het wegbeeld homogeen en rustig te behouden. Hedendaagse wegbeheerders vinden dat blijkbaar niet belangrijk meer.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » do 15 okt 2015, 18:44

RSK schreef:Alles zal een kwestie van smaak zijn, maar ik zie liever een strak wegdek met heldere belijning dan al die verlichting op de snelwegen.
Ik ben van mening dat wegverlichting nog steeds overeen moet komen met het wegtype. Stedelijke en monumentale verlichting kan perfect volledig met LED uitgerust worden. Snelwegverlichting daarentegen mag van mij gerust groots en impressionant overkomen. Daaraan merk je ook meteen dat je je op een snelweg bevindt. Wegverlichting is wat mij betreft het mooiste aan de Belgische snelwegen. :D

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 15 okt 2015, 19:41

Alfa schreef:Het is nu definitief gedaan met de typische oranje natriumverlichting op triestigaarts langs rijkswegen (het kenmerkende beeld van België). De palen blijven meestal wel nog staan, maar ook bij sporadische vervanging (1 kapotte lamp) wordt tegenwoordig voor standaardverlichting uit de verlichtingcatalogus (Schreder Evolo / Falco of Philips Iridium) geopteerd. District West-Vlaanderen deed het al een aantal jaar. Maar recent heeft ook district Oost-Vlaanderen die werkwijze overgenomen.
District Vlaams-Brabant tracht zoveel mogelijk de bestaande triestigaards te behouden en ze bij werken in één rits met de grootste SON-modellen uit te rusten. Op de wegen waar niet specifiek projecten lopen, worden de oude GSO's enkel vervangen door de grootste SON-modellen bij defect. Het gros van die buizen zitten trouwens ook vol met vuiligheid en het is zo dat er veel windschade hebben of zijn gaan doorhangen. Op zich vind ik het dan geen ramp mochten ze verdwijnen. Bij mijn weten wordt de derde generatie ook niet meer geproduceerd.

Ik vind dit zeker en vast niet minder bombastisch.

https://www.google.be/maps/@50.8687766, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » do 15 okt 2015, 23:30

Wimpie25 schreef:
District Vlaams-Brabant tracht zoveel mogelijk de bestaande triestigaards te behouden en ze bij werken in één rits met de grootste SON-modellen uit te rusten.
Dat was ook de werkwijze van district Oost-Vlaanderen. Maar ik zie steeds meer Iridium's langs de gewestwegen. Veel is ook het resultaat van vervanging van de recente grote hagelstorm.
Wimpie25 schreef: Ik vind dit zeker en vast niet minder bombastisch.

https://www.google.be/maps/@50.8687766, ... 312!8i6656
Dat zijn Philips Iridium's denk ik (je ziet weinig verschil tussen al die modellen) . Daardoor worden ze inderdaad massaal vervangen. Opzich inderdaad niet verkeerd. Maar het is lelijk als er slechts 1 armatuur in een rijtje vervangen wordt door zoiets en de rest wel nog natriumverlichting is. De bevestigingsconstructie van die eerste paal op je link is trouwens wel zeer lelijk. gelukkig zie je dat niet veel.

Ik denk trouwens dat het ook aan de aanbestedingsregels ligt. Vroeger had Schreder een monopolie. Maar ik zou nu durven zeggen dat Philips het bulk van de nieuwe verlichting op gewestwegen levert. Philips levert bij mijn weten die buis-natriumverlichting niet.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » vr 16 okt 2015, 7:02

Alfa schreef:
Wimpie25 schreef:
District Vlaams-Brabant tracht zoveel mogelijk de bestaande triestigaards te behouden en ze bij werken in één rits met de grootste SON-modellen uit te rusten.
Dat was ook de werkwijze van district Oost-Vlaanderen. Maar ik zie steeds meer Iridium's langs de gewestwegen. Veel is ook het resultaat van vervanging van de recente grote hagelstorm.
Wimpie25 schreef: Ik vind dit zeker en vast niet minder bombastisch.

https://www.google.be/maps/@50.8687766, ... 312!8i6656
Dat zijn Philips Iridium's denk ik (je ziet weinig verschil tussen al die modellen) . Daardoor worden ze inderdaad massaal vervangen. Opzich inderdaad niet verkeerd. Maar het is lelijk als er slechts 1 armatuur in een rijtje vervangen wordt door zoiets en de rest wel nog natriumverlichting is. De bevestigingsconstructie van die eerste paal op je link is trouwens wel zeer lelijk. gelukkig zie je dat niet veel.

Ik denk trouwens dat het ook aan de aanbestedingsregels ligt. Vroeger had Schreder een monopolie. Maar ik zou nu durven zeggen dat Philips het bulk van de nieuwe verlichting op gewestwegen levert. Philips levert bij mijn weten die buis-natriumverlichting niet.
Ze hebben dan ook geen andere keuze, ook bij schreder worden die armaturen niet meer gefabriceerd en als de stock uit is is het gedaan met dat type van lamp. Ik dacht trouwens ook ergens gelezen te hebben dat dat type van lamp verboden werd door europa en dat er een uitdoof scenario voor bestaat. Hier in zuid-west vlaanderen vindt je vooral de schreder squalo terug op gewestwegen en in mindere mate de shreder saffier en philips iridium.
Ik vind eigenlijk wel dat men een verkeerde keuze maakt om niet direct naar LED over te gaan, een keuze die het waals gewest het laatste jaar duidelijk wel gemaakt heeft, waar je meer en meer LED armaturen op 2x2 wegen zoals de N60 ziet, langs op en afritten van snelwegen en op gewone gewestwegen.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mandelsoft » vr 16 okt 2015, 9:59

Alfa schreef:Ik denk trouwens dat het ook aan de aanbestedingsregels ligt. Vroeger had Schreder een monopolie. Maar ik zou nu durven zeggen dat Philips het bulk van de nieuwe verlichting op gewestwegen levert. Philips levert bij mijn weten die buis-natriumverlichting niet.
Ahum, de SRS201 wordt nog steeds door Phillips verkocht. Je weet wel, dat lamptype waar je in Nederland (en Luxemburg!) mee wordt doodgegooid :roll:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » vr 16 okt 2015, 16:03

Mij maakt men niet wijs dat het écht onmogelijk is om een SON met spiegel in een SOX-armatuur te plaatsen...of om een LED-SOX op de markt te brengen...

Ik word overal misselijk van niet alleen die mengelmoes aan armaturen, maar vooral op de manier van bevestiging op triestigaards :(

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » vr 16 okt 2015, 18:07

Wimpie25 schreef:
Ik vind dit zeker en vast niet minder bombastisch.

https://www.google.be/maps/@50.8687766, ... 312!8i6656
Doet toch afbreuk aan de uitstraling en nostalgie vind ik. Wat mij betreft blijft de wegverlichting op snelwegen zoveel mogelijk behouden. De Schréder Squalo die toepast werd op o.a. de E40 en het viaduct van Vilvoorde vind ik ook zo'n voorbeeld waar de uitstraling compleet verloren is gegaan. Geef mij dan maar Schréder RX.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taurus » za 17 okt 2015, 19:14

Klopt, de SRS201 is nog steeds leverbaar, al is het volgens mij wel het enige armatuur dat nog leverbaar is voor de langere lagedruk natriumlampen. Ik neem aan dat de VTC/VTP toch ook nog wel leverbaar is?

Het is al lang mogelijk om een LED-lamp in een bestaand SOX of SON armatuur te plaatsen:
http://www.saled.nl/nl/retrofit/
Dit heb ik o.a. in de gemeente Nijkerk gezien. Het zou dus zelfs in bestaande GSO's kunnen, al kan ik me voorstellen dat het gezien de leeftijd van de meeste GSO's niet meer lonend is. Overigens bieden de afmetingen van een GSO/GZM/VTP/RX/TXN voldoende mogelijkheden om een nieuw armatuur te ontwerpen waar heel wat LED's in kunnen zodat het karakteristieke Belgische wegbeeld behouden blijft.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » za 17 okt 2015, 20:04

^^
Het wegbeeld blijft dan behouden maar je krijgt wel meteen een compleet ander type verlichting. LED verlichting is prima, alleen zie op gewest- en snelwegen toch nog liever SOX.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » zo 18 okt 2015, 19:51

^^
Daarom dat er nu ook oranje en gele LEDs bestaan. Een monochroom kleurenpalet op doorgaande wegen blijft inderdaad wenselijk.
De intrede van LED gaat overigens wel hard als je kijkt naar de Steden en Gemeenten, daar waar het gewest het met mondjesmaat begint toe te passen. De stad Aarschot is bezig met al haar openbare verlichting te vervangen door LED en wit licht. Als je op een heuvel rond de stad staat, ziet het nachtelijk panorama er vandaag al heel anders uit dan 5 jaar geleden.

UPDATE: VlaBra heeft nu toch nog de taak aangevat om alle GSO's in spoedbestek te vervangen door Schréder SON-verlichting. Op kruispunten komt er witte verlichting.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » ma 26 okt 2015, 1:29

Eindelijk gevonden: de originele armaturen aan de prachtige betonnen triestigaards in Oostende :)
Het lijkt mij zelfs een vrij zeldzaam armatuur ;)

https://www.google.be/maps/@51.2116043, ... 1?hl=nl-BE

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taurus » ma 26 okt 2015, 10:05

Bijzondere vondst! Betonnen triestigaards alleen al worden zeldzaam. Overigens heb ik het idee dat dit Duitse armaturen zijn. Wel een leuke combinatie op een typisch Belgische triestigaard! Als ik het zo bekijk heeft Oostende nog aardig wat betonnen lichtmasten.

Phozagora
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 23 jul 2012, 22:06

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Phozagora » ma 26 okt 2015, 15:17

It could be this one :
http://phozagora.free.fr/?surfpage=Lanterne_REG

But I don't really see on the streetview photo if this is the same lantern.

Phozagora
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 23 jul 2012, 22:06

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Phozagora » ma 26 okt 2015, 15:23

Davy schreef:Nog wat armaturen die ik vandaag aangetroffen heb...

Knesselare, vlakbij de N44:
Afbeelding

Armatuur in Aywaille
Afbeelding
Do you have a bigger picture of the first one please ? This is an A.C.E.C. REM and I saw them exactly in the same place, in Knesselare, one month ago. I didn't have a camera with me. I look for this one for a long time, and I don't have seen any of them elsewhere in Belgium.

The Aywaille lantern is an old lantern from ELSA (ELECTRO-LUMIERES SA), an ex very small company in Luik (Liège). I don't know it's name.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » ma 26 okt 2015, 16:59

^^ No sorry, I haven't. The pictures are original size. But I think you mean the same lantarns...

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MA60 » di 27 okt 2015, 12:49

ACEC REM?? It,s a Schreder GR from the early 50,s.....


De armaturen op de betonnen palen in Oostende zijn idd zeldzame ACEC(CLAREL) REG- armaturen...

Phozagora
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 23 jul 2012, 22:06

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Phozagora » di 27 okt 2015, 21:11

In fact, SCHREDER GR is more like this :

Afbeelding

Below an ACEC REM (this photo has not been taken by me). It should exists in two sizes (like most of ACEC lanterns for LPS lamps or fluorescent tubes). I would like to find some of them to take others photos but they are extreme hard to find...

Afbeelding

Phozagora
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 23 jul 2012, 22:06

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Phozagora » di 27 okt 2015, 21:14

A SCHREDER HR. Very hard to find too. I have seen them 3 times only, always in Wallonia.

Afbeelding

And the SCHREDER DM predecessor, sold in France as PHILIPS NVF 1250. I took this photo in Charleroi. I don't know it's real (SCHREDER) name :

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Jump » di 27 okt 2015, 21:24

Vanaf 2017 led-verlichting langs Vlaamse autowegen
Vanaf 2017 maakt Vlaanderen de overstap naar led-verlichting op de autowegen. Dat zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vandaag bij de opening van een Leuvense fietsverbinding met dynamische led-verlichting.
Bron: Het Laatste Nieuws

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » di 27 okt 2015, 21:39

^^
Als men werkelijk als doel heeft de wegverlichting volledig te vervangen door LED is er nog een lange weg te gaan. Ik zie de prioriteit er niet meteen van alleszins, temeer de verlichting op vele Vlaamse snelwegen toch permanent gedoofd is. Benieuwd of de overgang even snel zal verlopen dan bij de verkeerslichten. Die zijn in een mum van tijd vervangen.

Plaats reactie