Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 27 jan 2016, 19:38

^^Juist daarmee, de klassieke GSO's zijn nu massaal de geest aan het geven en nu is het moment waarop veel wegbeheerder besluiten die te vervangen. Een beter moment voor de introductie van ledverlichting is er niet. Die Saffiers en Philips Iridiums en andere lampen die nu massaal opduiken als vervanging van de GSO's lijken dan een vreemde tussenstap.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6916
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » wo 27 jan 2016, 19:40

^^
Je merkt dat LED-verlichting vooral op grotere schaal toegepast wordt op wegen en lanen binnen de bebouwde kom of wegen gelegen nabij de kom. Blijkbaar wil men nog uitsluitsel of LED ook geschikt is voor op het hoofdwegennet. We zitten zoals je zegt een beetje in een tussenfase.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 27 jan 2016, 19:41

^^Elders is al bewezen dat het kan. Zie Nederland waar ledverlichting stilaan de standaard is voor nieuwe projecten, ook buiten de bebouwde kom.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6916
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » wo 27 jan 2016, 19:46

^^
Het vreemde is dat dat in Vlaanderen ook al bewezen is, LED wordt al op grote schaal toegepast, ook op grote wegen. Ik ben echt benieuwd naar wat men precies wil onderzoeken. Ik vermoed dat het gaat om armaturen van een gans ander kaliber dan we tot nu toe hebben gezien. De koning Boudewijnlaan in Leuven is uitgerust met gedimde dieporanje SON's. Ook al een proefproject.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » wo 27 jan 2016, 20:04

Waarschijnlijk wilt men nog onderzoek verrichten naar het aantal keer dat een defect optreedt en zaken zoals energiebesparing. Bij mij in de buurt hebben verschillende gemeenten ook massaal LED-verlichting uitgerold en die blijkt vaak defecten te vertonen. Dat is natuurlijk erg lastig wanneer zulke zaken zich voordoen op bv. snelwegen. LED-verlichting vervangen schijnt ook erg complex te zijn.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 27 jan 2016, 20:11

De vele testprojectjes komen eerder over verschillende projectjes die willekeurig losgelaten worden zonder algemene visie als een soort bezigheidstherapie. Misschien ook profileringsdrang.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6916
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » wo 27 jan 2016, 20:21

^^
Het feit dat men tot nu toe altijd een uniform LED-armatuur toepast, lijkt mij dat toch tegen te spreken.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » wo 27 jan 2016, 21:12

Is het echt nu zo moeilijk om simpele LED-strips in de oude en mooie armaturen te proppen of op sommige plaatsen strips als lijnverlichting toe te passen?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 27 jan 2016, 23:04

Wimpie25 schreef:^^
Het feit dat men tot nu toe altijd een uniform LED-armatuur toepast, lijkt mij dat toch tegen te spreken.
Die armaturen komen van de fabrikant. Niet van AWV. Die vele testprojecten lijken dus toch een soort koudwatervrees om er de standaardverlichting van te maken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6916
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 28 jan 2016, 15:49

^^
Natuurlijk ben ik op de hoogte van het feit dat AWV zelf geen armaturen produceert :)
Het is wel opvallend dat men tot nu toe steeds voor hetzelfde armatuur heeft gekozen.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Tokke1976 » za 30 jan 2016, 12:09

Archeopendra1234 schreef:Is het echt nu zo moeilijk om simpele LED-strips in de oude en mooie armaturen te proppen of op sommige plaatsen strips als lijnverlichting toe te passen?
Wat brengt het op als:
- de lampenhouder niet geschikt is?
- de palen einde leven zijn?
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MA60 » di 02 feb 2016, 5:09

Gewoon de VTC meer toepassen ipv die kleine iele LED rotzooi. Die mislukte douchekoppen noemen overigens Schreder Teceo,s.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Taurus » di 02 feb 2016, 10:11

Of nog beter, maak een LED-versie van de VTC/VTP met LED. Dat sluit veel beter aan bij de bestaande palen en triestigaards. Het mooiste zou natuurlijk een retroversie van de GSO met LED verlichting zijn. Ik weet dat een ander bekend oud armatuur, de PQ bestaat met LED-verlichting.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6916
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 02 feb 2016, 11:09

Zoals al gezegd, dat heeft buiten het nostalgische aspect nul-komma-nul meerwaarde. De armaturen hebben vandaag een groter lichtbereik met een fractie van de grootte, materiaal en het benodigde vermogen. De VTC -als spirituele opvolger van de GSO en TXN - was bij zijn introductie al voorbijgestreefd door efficiëntere SON-techniek en is dus nooit grootschalig ingevoerd geweest.

Ik vind de klassieke verlichting iconisch en erg mooi. Dat is echter geen reden waarom de gewesten die verouderde Belgische ijzerwinkel in leven moeten houden.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MA60 » di 02 feb 2016, 19:19

Gewoon terug herfederaliseren. Het voormalige unitaire agentschap ''Bruggen en Wegen'' konden blijkbaar veel beter wegen onderhouden dan de huidige gewesten die steeds geld tekort hadden.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » di 02 feb 2016, 20:01

^^
Destijds was er amper geld voor handen om onze wegen deftig te onderhouden laat staan nieuwe realisaties.
Het afgelopen decennium is het budget inzake onderhoud en nieuwe projecten aanzienlijk gestegen waardoor de onderhoudsachterstand die we hadden opgelopen volledig is weggewerkt.
De budgetten voor onderhoud en realisatie van nieuwe wegen waren nog nooit zo hoog dan de afgelopen jaren.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » di 09 feb 2016, 16:03

Tokke1976 schreef:
Archeopendra1234 schreef:Is het echt nu zo moeilijk om simpele LED-strips in de oude en mooie armaturen te proppen of op sommige plaatsen strips als lijnverlichting toe te passen?
Wat brengt het op als:
- de lampenhouder niet geschikt is?
- de palen einde leven zijn?
-Het merendeel van de palen zelf zijn nog intact, meestal vervangt men enkel de armaturen.
-Eens ik een paar ACEC-EMH's in mijn bezit heb zal ik eens kijken hoe "ongeschikt" die lampenhouders zijn voor LED-strips (eentje komt in mijn kamer).
-LED-strips als lijnverlichting valt toch op zijn minst eens te proberen...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6916
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 09 feb 2016, 19:12

^^
De diodes in huis tuin en keuken LED units zijn bijlange niet fel genoeg op een weg van op tien meter hoogte te verlichten. Het lijkt mij in zo'n geval veel efficiënter om er SON lampen in aan te brengen ;)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » di 09 feb 2016, 19:33

^^
Het veel voorkomende argument bij LED is dan meestal ook 'duurzaamheid' en 'energiezuinig'. Los daarvan kan je je afvragen of het wel slim is om meteen de huidige verlichting en masse te gaan vervagen door LED.
Zeker aangezien de kostprijs hiervan ook lang niet goedkoop is en defecten moeilijker te herstellen zijn.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Archeopendra1234 » di 09 feb 2016, 20:20

Wimpie25 schreef:^^
De diodes in huis tuin en keuken LED units zijn bijlange niet fel genoeg op een weg van op tien meter hoogte te verlichten. Het lijkt mij in zo'n geval veel efficiënter om er SON lampen in aan te brengen ;)
Er zijn varianten die we op ons werk als schachtverlichting gebruiken in soms hele grote liftschachten...en licht geven doen ze...geloof me maar ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6916
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 09 feb 2016, 22:31

Lambo19 schreef:^^
Het veel voorkomende argument bij LED is dan meestal ook 'duurzaamheid' en 'energiezuinig'. Los daarvan kan je je afvragen of het wel slim is om meteen de huidige verlichting en masse te gaan vervagen door LED.
Zeker aangezien de kostprijs hiervan ook lang niet goedkoop is en defecten moeilijker te herstellen zijn.
Ik vermoed inderdaad dat de echt geschikte en performante LED's nog verder doorontwikkeld kunnen worden.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Wegverlichting in België

Bericht door MrL » vr 19 feb 2016, 17:24

Proeftraject van 8,5 kilometer autosnelwegverlichting met led
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) startte eind 2014 met het plaatsen van ledverlichting op de A12 in het kader van een proefproject. Nu de eerste resultaten van deze proef positief zijn zal de ledtechnologie ook een langer traject worden uitgetest. De verlichting langs de R1 en de E17 ter hoogte van het knooppunt Antwerpen-West zal daarom worden uitgerust met led.

http://wegenenverkeer.be/node/2477

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » vr 19 feb 2016, 22:54

Zouden het hier dan 'witte' of 'gele' lees worden? Liever de gele...
****

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mandelsoft » za 20 feb 2016, 12:05

^^ Wees blij dat jullie überhaupt overwegen om gele LEDs toe te passen. Hier is alles wit (en ik vind dat lelijk).
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mark » za 20 feb 2016, 12:54

^^ Zoals het uitgevoerd is met witte LEDs bij KP Ridderkerk vind ik het bijzonder prettig en rustig voor de ogen 's nachts.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » za 20 feb 2016, 13:51

Mandelsoft schreef:^^ Wees blij dat jullie überhaupt overwegen om gele LEDs toe te passen. Hier is alles wit (en ik vind dat lelijk).
Bij de herinrichting van de N61 hebben ze overal oranje leds geplaatst. Dat ziet er net als natriumverlichting uit.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6916
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » za 20 feb 2016, 14:57

Mark schreef:^^ Zoals het uitgevoerd is met witte LEDs bij KP Ridderkerk vind ik het bijzonder prettig en rustig voor de ogen 's nachts.
Velen zullen net voor geel of oranje kiezen als het op de kleur van verlichting aankomt. Wit wordt buiten de kom of buiten knelpunten niet als wenselijk ervaren gezien wit er voor zorgt dat je 's nachts met het volledige kleurenspectrum geconfronteerd wordt, bij een suboptimaal helderheidsniveau. Kort gezegd, wit licht wordt als veel vermoeiender ervaren. In Vlaanderen wordt het door het gewest op rotondes en kruisingen toegepast, gemeenten gebruiken het op hun historisch centrum op te fleuren.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mandelsoft » zo 21 feb 2016, 0:14

Ik merk vooral dat de lichtbronnen zelf een heel stuk feller zijn 's nachts met LEDs, wat onprettig kijkt. Ze hebben hier alles massaal vervangen met witte LEDs, ook op de hoofdwegen waar je 70 mag en praktisch oogt als een Bubeko weg. Ik vind witte verlichting gewoon niet passen op hoofdwegen. Ik kan dan 's nachts moeilijk de hoofdwegen van zijwegen onderscheiden (dat vond ik nou wel zo prettig met oranje verlichting: kon je dat makkelijk zien aan het lichtbeeld op wat voor soort weg je zat) en ik vind zo'n vol kleurenspectrum 's nachts ook vrij vermoeiend kijken.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door RSK » zo 21 feb 2016, 21:52

Wimpie25 schreef:Wit wordt buiten de kom of buiten knelpunten niet als wenselijk ervaren gezien wit er voor zorgt dat je 's nachts met het volledige kleurenspectrum geconfronteerd wordt, bij een suboptimaal helderheidsniveau. Kort gezegd, wit licht wordt als veel vermoeiender ervaren.
Dit kan ik beamen. Ik heb recent voor het eerst doorheen de nacht autogereden en kreeg bijzonder pijnlijke ogen van de felle, doorgaans witte lampen van tegenliggers. Na het opzetten van een zonnebril waren de klachten over. Ja, je rijdt misschien voor gek met een zonnebril midden in de nacht, maar dat liever dan pijnlijke ogen.

Overigens ligt de discussie voor wegverlichting wat mij betreft iets anders. Daar kijk je onder normale omstandigheden immers niet recht in, dus dat mag van mij best een tint witter dan de oude geel/oranje lampen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 feb 2016, 22:49

RSK schreef:Dit kan ik beamen. Ik heb recent voor het eerst doorheen de nacht autogereden en kreeg bijzonder pijnlijke ogen van de felle, doorgaans witte lampen van tegenliggers. Na het opzetten van een zonnebril waren de klachten over. Ja, je rijdt misschien voor gek met een zonnebril midden in de nacht, maar dat liever dan pijnlijke ogen.
Daarom zijn er ook speciale nachtbrillen met gele glazen te koop. ;)
Overigens ligt de discussie voor wegverlichting wat mij betreft iets anders. Daar kijk je onder normale omstandigheden immers niet recht in, dus dat mag van mij best een tint witter dan de oude geel/oranje lampen.
Inderdaad, witte wegverlichting vind ik juist wel fijn. Bij Cheratte is er op de E25 een stukje met zulke verlichting, prachtig. :)

Plaats reactie