Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 22 apr 2007, 10:41

Ik persoonlijk vind die Nederlandse armaturen het heel lelijke armaturen. Ben blij dat men tegenwoordig hier weer is overgestapt op iets dat ik wel mooi vind ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 22 apr 2007, 10:43

Ik zit me wel eens af te vragen of het niet mogelijk is om een nieuw type lijnverlichtingsarmatuur te ontwikkelen dat helemaal up to date is met de huidige lichttechnieken.
Tuurlijk wel. Kijk eens in Amsterdam. Daar struikel je over lijnverlichting. Het is wel anders dan op autosnelwegen. De lijntjes hangen namelijk dwars ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 22 apr 2007, 10:45

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 29 jun 2007, 17:05

Het Laatste Nieuws schreef:Lichten op middenberm blijven uurtje langer uit
Vanaf 1 juli worden de lichten op de middenberm van de Vlaamse autosnelwegen een uur langer gedoofd. Dat heeft de Vlaamse regering vandaag formeel beslist. De lichten gaan voortaan een halfuur vroeger uit, om middernacht, en gaan pas om 6 uur terug aan, een half uur later dan nu. De maatregel zorgt voor een energiebesparing van 2,72 miljoen kWh per jaar en zorgt voor een jaarlijkse financiële besparing van 340.000 euro. De verlichting blijft wel de hele nacht branden aan op- en afritten, aansluitingen en ringwegen uit veiligheidsoverwegingen. Ook bij mist, ongevallen of werken kunnen de lichten weer ingeschakeld worden. (belga/hln)
De centrales worden momenteel reeds ingesteld.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Bericht door denne007 » vr 29 jun 2007, 20:46

Ik vind het een goed idee vooral omdat ze bij mist, ongevallen of werken aanblijven.
Het optimale zou zijn indien de verlichting aangepast is aan het aantal voertuigen. Niet dat de lampen constant aan en uit hoeven te gaan maar bijvoorbeeld door gebruik van detectielussen meten hoeveel voertuigen er passeren en als er meer dan X aantal voertuigen passeren de verlichting aanlaten en anders uitschakelen. Dat zo bijvoorbeeld om het uur meten en de centrale dan laten beslissen: aan of uit.

Of is dit niet zo'n goed voorstel?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 30 jun 2007, 0:11

Goh, ik zie er niet meteen de voordelen van in.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 jun 2007, 10:13

Maar als die lampen nu toch uitgaan sneuvelt jouw argument van de kosten en energiecentrales toch wel, Dirk. Eigenlijk zijn dus veel van die palen hartstikke overbodig.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 30 jun 2007, 17:23

Dat argument was destijds de reden om de verlichting te plaatsen. Hoewel je niet mag vergeten dat enkel op de snelwegen de lichten 's nachts uitgaan en dan nog zeker niet overal. Op alle andere wegen blijven ze branden. Dat maakt eigenlijk nauwelijks verschil voor de energiecentrales, dus dat argument blijft overeind. Wat de kosten betreft: die besparing is mooi meegenomen. Het laten staan van de palen is trouwens de interessantste optie om ervoor te zorgen dat er steeds verlichting is wanneer die nodig zou zijn. Veel goedkoper dan tijdelijk verlichting plaatsen zoals jullie doen. ;)

Overigens, heb je mijn PB'tje ontvangen? ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » za 30 jun 2007, 21:24

Wat ik tegenwoordig in Nederland niet meer zie, maar in Belgie en op overige plaatsen in de wereld zijn van die enorme zuilen bij knooppunten die vanaf een hoog punt het gehele plein verlichten. In Nederland heeft tegenwoordig elke aansluiting zijn eigen rits verlichting.

Vroeger had je dat op het Brienenoordplein [onder], maar vandaag de dag geloof ik enkel nog op het Kleinpolderplein. In Belgie wordt het nu nog op veel meer plaatsen zo verlicht (bij Zaventem weet ik het in ieder geval zeker).

zoiets dus:
Afbeelding Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » za 30 jun 2007, 22:33

Voor lichtzuilen moet je in Thailand wezen :D Daar worden ze niet alleen bij knooppunten toegepast maar ook op drukke verbindingswegen. Dit soort lichtmasten ben ik in Europa tot nu toe nog niet tegengekomen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 30 jun 2007, 23:50

Nog in grote aantallen op de containerterminals in de Rotterdamse Haven, oa langs de A15 bij KP Beneluxplein.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 01 jul 2007, 14:24

Lichtverspilling. Vandaar dat het in Nederland niet meer zo vaak wordt toegepast.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door JayBeeke » wo 07 nov 2007, 17:56

Om dit topic nog maar es op te rakelen. Ik reed vandaag van de E40 de E314 op in de richting van Leuven - of beter: gisteren stond ik stil op die aansluiting en had ik de tijd om op te merken dat alle nieuwe verlichting op dat knooppunt wel ERG snel defect is geraakt. Men heeft op de oude palen nieuwe armaturen aangebracht, en daarvan zijn er al een pak meer defect dan van de oude verlichting die overal elders op de E40 en E314 is blijven staan. Zelfs op de aansluiting zelf staan, nog aan de E40, drie oude lampen die perfect werken, met errond defecte verlichting. Was dit een proefproject dat fout is gelopen...?

mvg
JJN

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door R4 » do 08 nov 2007, 16:28

Neen, er blijken productiefouten te zitten in die armaturen, waardoor er bij een aantal spanningsproblemen optreden. Daarom zijn er preventief een aantal uitgeschakeld. De producent is verantwoordelijk gesteld en heeft beloofd het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Op de verkeerswisselaar van de E17 met de R4 in Destelbergen speelde hetzelfde probleem, maar daar is het intussen zo goed als volledig verholpen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door denne007 » vr 28 mar 2008, 17:21

vraagje: Waarom wordt er op de E40 luik-brussel op de oprit van de parking iets voor tienen nieuwe verlichting geplaatst. Die parking ligt vlak op de taalgrens (afrit in wallonie - oprit in vlaanderen) en is al zeer lang gesloten. Dan zie ik het nu er niet van in om er nieuwe triestigaards en nieuwe armaturen te plaatsen. Weet iemand de reden hiervan?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door R4 » zo 30 mar 2008, 1:08

Ik weet er het fijne niet van:
- ofwel overweegt men de parking opnieuw te openen
- ofwel wil men ze gebruiken voor controles
- ofwel had men armaturen te veel
- ofwel is men simpelweg vergeten doorgeven dat die parking gesloten is, door het feit dat ze net op de gewestgrens ligt (pas op, dit is heel goed mogelijk!)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door denne007 » zo 30 mar 2008, 1:12

- de parking is zeker niet in staat om heropend te worden
- de palen en de armaturen zijn dezelfde zoals overal op de E40 daar. Zo'n korte triestigaards met witte armaturen eraan.

Ergens vind ik het wel gewoon verspilling. Misschien dat je het kan doorgeven en die ergens anders een beter nut kunnen krijgen?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door R4 » zo 30 mar 2008, 1:24

Dat de parking nu niet in staat is om heropend te worden, betekent daarom natuurlijk nog niet dat men die plannen niet kan hebben. ;) En dat kan dus verklaren waarom men nu reeds de verlichting vervangt.

Ik zal mijn :lampje: eens opsteken. (wel toepasselijk in dit onderwerp :P )
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door denne007 » zo 30 mar 2008, 1:31

:p ok bedankt, ben wel benieuwt naar de reden. Misschien omdat er een aanbesteding is geweest die bijvoorbeeld zegt alle verlichting aan op en afritten vervangen waardoor ook daar alles vervangen werd.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door Rien » zo 30 mar 2008, 15:24

Die parking is aan de noordzijde van de E40 volledig in beheer van het Waals Gewest; de oprit is wel onder Vlaams beheer. Die parking moet zeker opnieuw opengaan. Er zal hierover wel tussen beide administraties zijn gecommuniceerd, waarop Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant moet beslist hebben om de verlichting op de oprit alvast te vervangen... In ieder geval: ik ben ook benieuwd naar wat R4 te weten komt.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door denne007 » ma 31 mar 2008, 23:42

als je zo wat rondrijdt zie je duidelijk het verschil tussen wat beheerd wordt door EMA (antw., limb, en V-brabant) en wat door EMG (West-Vl en Oost-Vl)

EMA gebruikt vooral korte triestigaards met armaturen met een vlak glas voor op- en afritten.
EMG gebruikt vooral rechte palen met armaturen met een bol glas.

Toch blijf ik die korte triestigaards een groot voordeel vinden, de armaturen hangen dan boven de pechstrook dus makkelijk te onderhouden, veel minder kans dat de armatuur ingesloten raakt door het groen en minder licht in de berm.
Ook die armaturen met vlak glas zijn beter, het licht kan beter afgestemd worden en het glas wordt niet rap vuil.

teaser
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 19:55
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door teaser » za 05 apr 2008, 20:45

De laatste weken rij ik tussen 23 en 0u regelmatig van Leuven naar Antwerpen en het valt me telkens op hoe donker de aansluiting van de E314 met de E40 is. Zelfs de lichtbakken boven de rijbanen die de richting aangeven blijven pikdonker! Ik heb er daar al enkelen nog op het laatste moment voor de splitsing Luik/Brussel van rijstrook zien veranderen, gelukkige kan zoiets zonder veel risico op dat late uur.

Is dat daar allang zo?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door R4 » zo 06 apr 2008, 20:14

Dat komt doordat de circuits van de lichtbakken en de wegverlichting daar nog niet gesplitst zijn. Daar wordt momenteel nog volop werk van gemaakt op verschillende plaatsen in Vlaanderen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door Ali » ma 07 apr 2008, 0:02

R4 schreef:Dat komt doordat de circuits van de lichtbakken en de wegverlichting daar nog niet gesplitst zijn. Daar wordt momenteel nog volop werk van gemaakt op verschillende plaatsen in Vlaanderen.
daar wordt op dit moment (af en toe) werk van gemaakt, volop is een beetje te optimistisch. Die lichtbakens staan zoals op zoveel plaatsen vaker uit dan aan, zoals bijvoorbeeld tussen bertem en heverlee ...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door R4 » ma 07 apr 2008, 15:36

Het is niet omdat je op het terrein niet overal mensen ziet werken, dat er daarom achter de schermen niet aan gewerkt wordt. En in dat kader is de term "volop" zeker wel correct hoor. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door Ali » ma 07 apr 2008, 18:46

R4 schreef:Het is niet omdat je op het terrein niet overal mensen ziet werken, dat er daarom achter de schermen niet aan gewerkt wordt. En in dat kader is de term "volop" zeker wel correct hoor. ;)
Sorry r4, hiermee overtuig je me niet. Het beheer van de Vlaamse snelwegen kan vele malen beter, zelden zie ik mensen op het terrein aan het werk. Je gaat me toch niet zeggen dat er alleen maar een administratie back-office is, hoe je het draait of keert, mannen op het terrein blijven noodzakelijk. Het kan toch niet zijn dat al vijf jaar op vele snelwegen vele borden maar niet vervangen blijven, lichten vaak niet worden vervangen, ik weet waarover ik spreek. Ik neem de E314 Brussel - Genk minstens 1x in de week, neem de E19 Brussel - Antwerpen minstens 3x per week heen en terug en neem de E313 Antwerpen - Hasselt minstens 1x in de maand. Ik merk dat wanneer bijvoorbeeld vijf zes zeven lantaarnpalen achter mekaar uitstaan dag en nacht piekuur en daluur men ze pas vervangt na meerdere weken, soms een week of tien. Hoe je het draait of keert in het buitenland wordt infrastructuur naar mijn mening beter beheert. En nee, Wallonië is geen ijkpunt, net zoals Vlaanderen zich op vlak van werkloosheid of scholingsniveau zich graag vergelijkt met de top zoals Scandinavië, dient het op het vlak van infrastructuur beheer met de top te vergelijken zoals de Franse snelwegen onder concessie, of Duitsland of Spanje, ...

Wat betreft de Vlaamse regering, dat is een praatbarak die geen beslissingen neemt. Ik kan me tal van snelwegprojecten herinneren die van de ene legislatuur worden verschoven naar de andere, de noord-zuid verbinding, nog steeds studie werk, gaan we oost, gaan we west of gaan we dwars. De A102 Wijnegem Merksem, zelfs nog geen studie, de sluiting van Brussel oe lala, daar raken we een gevoelige communautaire snaar. En zo verder ...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door R4 » di 08 apr 2008, 15:42

Het beheer van de Vlaamse snelwegen kan zeker nog beter, maar het is ook al veel verbeterd. Dat is een proces dat je niet op 1-2-3 afwerkt.

Over mensen op het terrein: ik zit ook bijna dagelijks op (snel)wegen en ik zie regelmatig mensen op het terrein aan het werk, voor verschillende zaken. In de winter wat minder vaak, in de zomer wat frequenter. Het vervangen van kapotte of versleten borden gaat soms misschien nogal traag, maar we rekenen ook op de burger om dit te melden via de wegentelefoon. Het is onmogelijk om overal ogen te hebben, of we zouden op elk bord een camera moeten richten.
Om een voorbeeld te geven: in de regio Gent is de voorbije jaren veel vervangen, zowel wat borden als verlichting betreft. Daar staat nu veel nieuw materiaal. Vlaams-Brabant hinkt op dat vlak wat achterop en dat heeft te maken met budgetten: ze krijgen veel geld, maar daarvan gaat een heel groot deel naar de Brusselse ring. De afdeling daar kan extra volk en geld dan ook goed gebruiken.
Maar wanneer iets je stoort, bel dan gerust naar de wegentelefoon, een gratis nummer. Zeker defecte verlichting kan je best langs die weg melden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door Frits » di 08 apr 2008, 19:18

Toch heb ik het idee dat het langzamerhand wel de goede kant op gaat in België. Het verval was groot en zo'n achterstand werk je niet in twee jaar tijd weg. De afgelopen twee jaar heb ik regelmatig in België gereden en zie dat het beter wordt.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door Alfa » di 08 apr 2008, 21:34

Precies, alleen jammer van dat engschrift op de nieuwe borden.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting in België (II)

Bericht door denne007 » di 08 apr 2008, 22:48

^^ ik meld wekelijks enkele defecten en na een tijdje krijg je ook de betrokken mensen hun persoonlijk e-mailadres, zo werkt het ook sneller en beter. Ze zijn altijd heel beleefd (behalve district oostende dan) en je krijgt een goede feedback. Vooral met de mensen van EMG heb ik regelmatig contact voor meldingen of vraagjes en ze zijn altijd paraat met een volledig antwoord. :klappen: Keep up the good work :klappen:

Plaats reactie