Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » vr 03 mar 2017, 18:49

Lambo19 schreef:Ik vind het geen meerwaarde om de wegverlichting op Vlaamse snelwegen te vervangen door LED. Zeker gezien het feit dat op het grootste deel van de Vlaamse autosnelwegen sedert 2011 de wegverlichting uit blijft. Wat heeft het dan voor zin om de huidige armaturen op grote schaal te gaan vervangen door LED? De vraag is of men van plan is enkel de armaturen te vervangen (als dat technisch mogelijk is?) of dat ineens ook de palen vervangen worden.

Een bedrag van 20 miljoen euro is niet niets. Dat geld kan beter gebruikt worden om te investeren in het onderhoud van wegen of fietspadenprojecten, dat is vele malen nuttiger dan een overbodige vervanging van de verlichting en het komt bovendien de verkeersveiligheid ten goede.

Hieronder nog eens een kaart waarop de huidige situatie te zien is m.b.t. verlichting op de Vlaamse snelwegen:
Afbeelding
Enkel op de groen gekleurde wegen is de verlichting permanent aan, de rood gekleurde wegen zijn nooit verlicht en in de oranje zones wordt de verlichting enkel aangestoken bij ongunstige weeromstandigheden op vraag van het KMI, bij ongevallen, werken of files. In de praktijk brandt de verlichting daar dus meer niet dan wel.

Met de vervanging denkt Weyts jaarlijks 4 miljoen euro te besparen. Na 5 jaar zou de investering dus terugverdiend zijn, althans volgens Weyts.
In realiteit zal het eerder minstens een jaar of 10 zijn, aangezien de meeste snelwegen s' nachts in het donker blijven.

Dit is goed voorbeeld van onnodige vernieuwing en bijgevolg weggesmeten geld.
Het kaartje is niet meer up-to-date of niet correct
De rode zone op de E17 Kortrijk-Gent is in de praktijk een oranje zone maar zelfs dan staat de verlichting meer aan dan uit.
De oranje zone op de E403 moet rood zijn want daar staat helemaal geen verlichting.
Het stuk E40 tussen Gent en Brugge is in de praktijk ook een oranje zone, enkel tussen Brugge en Jabbeke is de verlichting effectief weggehaald.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » za 04 mar 2017, 1:56

In de praktijk wordt de verlichting overal aangestoken als er mist is of slechte weersomstandigheden. Ook in de zones die rood ingekleurd staan op dat kaartje. Zie bv de E34-A11 tussen Zelzate en Antwerpen. De verlichting brandt opnieuw veel meer dan enkele jaren terug. 'Geen verlichting' is dus met een korreltje zout te nemen.

Het is inderdaad niet duidelijk of de verlichting in die zones ook vervangen zal worden door led-verlichting. Ik vermoed van niet gezien het totale budget voor de volledige vervanging van alle armaturen 'maar' 20 miljoen euro is. Dat lijkt me te weinig voor alle momenteel aanwezige armaturen te vervangen. Dat zal dus enkel zijn voor de oranje en groene zones.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » za 04 mar 2017, 2:01

Het is ook interessant bovenstaand kaartje te vergelijken met het oorspronkelijke lichtplan uit 2011. Er zijn veel meer zones als oranje ingekleurd. De E313, E314, E40, ...

2011:
Afbeelding

nu:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Willem » zo 05 mar 2017, 13:34

Het systeem met die dynamische verlichting werkt in de praktijk goed. Zowel vrijdag- als zaterdagavond ben ik over de E40 van Brussel naar Luik gereden. Vrijdagavond met mooi weer stond de verlichting uit terwijl deze zaterdagavond, toen het hard regende, inderdaad aan stond.
Laatst gewijzigd door Willem op zo 05 mar 2017, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » zo 05 mar 2017, 14:04

In Wallonië staat de verlichting trouwens altijd aan ongeacht de weersomstandigheden.
Dat had men in Vlaanderen beter ook zo gelaten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Willem » zo 05 mar 2017, 18:34

^^ Dat viel me vrijdagavond ook op. Maar doordat op de kleine stukjes Vlaanderen die door Waalse trajecten zijn ingeklemd (de E40 passeert immers een aantal maal de gewestgrens) het Waalse regime gevolgd wordt gaat het maar eenmaal van donker naar licht. Dat geeft rust: anders zou het vanwege de vele provinciegrenzen op de E40 een soort knipperlicht worden.

Off-topic even een heel andere vraag uit nieuwsgierigheid: ergens voorbij Landen (gezien vanuit Brussel) zie je links van de weg (vanuit Luik rechts dus) een dorp met een goed verlichte kerktoren. Welk dorp is dat?

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » zo 05 mar 2017, 19:53

^^
Mogelijk is het een van deze dorpjes.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Willem » ma 06 mar 2017, 15:08

^^ Het zal inderdaad Vorsen geweest zijn. Bedankt.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Hensepens » di 07 mar 2017, 19:37

Terugrijdend van wintersport viel mij inderdaad op dat in Wallonie nog veel brandt. maar ook dat LED een opmars maakt. Met name bij de verkeerswisselaars. Ziet er goed uit moet ik zeggen. Over het algemeen is het onder LED beter verlicht dan op de hoofdrijbaan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 11 apr 2017, 9:06

Nog een foto uit het ISS, centraal herkennen we België als de donkeroranje vlek

Afbeelding

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Seat » di 11 apr 2017, 9:32

^^ Dat is met afstand ( ;) ) de mooiste wegenfoto in tijden op dit forum!
Zou met de overschakeling naar LED-verlichting de vlek langzaam witter worden?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wegverlichting in België

Bericht door verfmeer95 » di 11 apr 2017, 16:00

Na de Vlaamse ruit hebben we nu dus ook de Belgische driehoek: Antwerpen-Maastricht-Lille.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Chris » di 11 apr 2017, 16:10

The Golden Triangle. 8-)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » di 11 apr 2017, 19:07

Seat schreef:^^ Dat is met afstand ( ;) ) de mooiste wegenfoto in tijden op dit forum!
Zou met de overschakeling naar LED-verlichting de vlek langzaam witter worden?
In feite wel, je kan het zien aan de 2 grote witte vlekken in de Belgische zee van oranje, dat zijn respectievelijk Antwerpen en Brussel die al gedurende enkele jaren zijn overgestapt op voornamelijk wit licht. Afhankelijk vanop welke hoogte de foto genomen is, komt LED wit tot blauw over (met satellietbeelden het meest blauwgetint)

Hier Milaan

Afbeelding

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » di 11 apr 2017, 22:19

^^ het LED licht kan meer gestuurd worden naar de oppervlakte, dat zie je zeer goed op de bovenstaande foto waar er met het LED licht minder tot geen strooilicht is. Overigens vind ik het witte LED licht nog altijd het beste tot zij recht komen in een stedelijke omgeving.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » za 22 apr 2017, 15:16

Het AWV heeft aangekondigd dat dit jaar het startjaar is voor een "lichtrevolutie". Men heeft een plan in werking gezet waarin alle openbare verlichting zal vervangen worden door LED. Eerst de snelwegen, later de gewestwegen (2018). De steden en gemeenten zullen op eigen tempo hun openbare verlichting vervangen, in Antwerpen en Mechelen bestaat 10% van armaturen al uit LED. Wie nog wil genieten van het oranje waar wij op satellietbeelden zo herkenbaar mee zijn, zal dus snel moeten zijn.

Het Waals gewest heeft vergelijkbare plannen, die later ingaan. Er zal dus gedurende een periode een merkbaar verschil zijn.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mark » za 22 apr 2017, 21:32

Later ingaan? Laatst viel me op dat er al aardig wat LED hangt boven de Waalse (gewest)wegen.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » zo 23 apr 2017, 7:48

^^
Inderdaad, bij vervanging of nieuwbouw word er op waalse gewest- en snelwegen meestal voor led geopteerd, er staat veel meer led in wallonie dan in vlaanderen. Mss moet wimpie eens wat meer buiten zijn geliefde streek komen ....
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » zo 23 apr 2017, 9:27

^^
Gezien een deel van mijn Familie uit het Waalse komt, durf ik wel stellen dat in het gewest ken, gelieve die teentjes in te trekken ;)

Uiteraard hangt er in Wallonië al een een flink deel LED, net zoals in Vlaanderen. Het ging tot nu toe echter over een ad-hoc vervanging bij werken of andere ingrepen, tevens identiek aan Vlaanderen. Het verschil met het nieuwe plan is dat men voor een algemene georganiseerde vervanging gaat. Zowel in het Vlaamse als Waalse gewest, alleen heeft Wallonië de startdatum in 2018 geplaatst en begint Vlaanderen er dit jaar al aan.

Vlaanderen had trouwens al het gros van de SOX verlichting vervangen door SON en incidenteel LED. Steden en gemeenten stonden op het vlak van LED toch al een pak verder.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » zo 23 apr 2017, 11:32

Ik zie geen noodzaak om de huidige wegverlichting op grote schaal te gaan vervangen door LED. Men kan beter werken met een uitdoofscenario waarbij nog uitsluitend nieuwe LED verlichting wordt geplaatst, iets wat vandaag al min of meer het geval. Al blijf ik erbij dat LED verlichting best zijn toepassing vindt binnen de bebouwde kom en steden.

Op autosnelwegen zie ik liever geen LED verlichting. Het is beter dat de gewestwegen eerst worden aangepakt en de snelwegen pas in een later stadium aan bod komen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » zo 23 apr 2017, 11:37

LED vind ik een prachtige technologie, het is enkel bij witte openbare verlichting dat ik gemengde gevoelens hebben. Het kan pure conditionering zijn maar ik heb het gevoel dat oranje/geel iets minder vermoeiend is bij lange afstanden

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » zo 23 apr 2017, 19:03

Er zou zeker een onderscheid moeten zijn tussen binnen de bouwde kom en erbuiten. Binnen is een warme wit-kleur wenselijk (zoals nu het geval is met de traditionele lampen), erbuiten is een oranje-rood-achtige gloed meer op zijn plaats. Dat kan gemakkelijk geïmplementeerd worden.

Wat ik ook niet begrijp is waarom het artikel/AWV (ik weet niet of het van de journalist kwam of van AWV) doet alsof het per se felwit moet zijn. Ledverlichting kan je elk kleurtje geven dat je wil.

Tot slot: eigenlijk keren we nu terug in de tijd. Want in de tijd van de kwiklampen was de verlichting ook felwit.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lambo19 » zo 23 apr 2017, 19:49

^^
Als ik mij niet vergis werd er gezegd dat felwitte (Led)verlichting een positief effect heeft op de verkeersveiligheid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2017, 8:21

Alfa schreef:Er zou zeker een onderscheid moeten zijn tussen binnen de bouwde kom en erbuiten. Binnen is een warme wit-kleur wenselijk (zoals nu het geval is met de traditionele lampen), erbuiten is een oranje-rood-achtige gloed meer op zijn plaats.
Waarom zou er per se een onderscheid moeten zijn?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » ma 24 apr 2017, 11:34

Lambo19 schreef:^^
Als ik mij niet vergis werd er gezegd dat felwitte (Led)verlichting een positief effect heeft op de verkeersveiligheid.
Men rust nu alle kruisingen en rotondes al met wit licht uit dus ik ga er vanuit dat het AWV al reeds tot die conclusie is gekomen :D

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Jump » do 27 apr 2017, 19:52

Er is een vooraankondiging geplaatst voor een openbare aanbesteding voor het volgende:
Het verwijderen van bestaande verlichtingstoestellen met hun bijhorende voorschakelapparatuur en bekabeling tot op het niveau van de klemmenblok in de mast. Het leveren, plaatsen, in dienst stellen en inventariseren van nieuwe led verlichtingstoestellen. Het optioneel leveren, installeren, configureren en in dienst stellen van een module voor individuele afstandsbewaking en bediening. Dit hoofdzakelijk langs autosnelwegen in het Vlaamse gewest. Mogelijks indeling in percelen (onder voorbehoud)
Verdere informatie ontbreekt nog.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » za 29 apr 2017, 21:15

Dan gaan ze het nog allemaal in 1 aanbesteding gieten. Dat betekent dat alle snelwegen dezelfde verlichting zal hebben. Weg diversiteit.
Coen Tunnel schreef:
Alfa schreef:Er zou zeker een onderscheid moeten zijn tussen binnen de bouwde kom en erbuiten. Binnen is een warme wit-kleur wenselijk (zoals nu het geval is met de traditionele lampen), erbuiten is een oranje-rood-achtige gloed meer op zijn plaats.
Waarom zou er per se een onderscheid moeten zijn?
Snelheid onder meer. Maar een warm licht is meer gepast in een dorpscentrum waar algemeen meer mensen op straat zijn. Buiten de bebouwde kom is een licht met een klein kleurenveld zoals enkel oranje of rood wenselijk omdat dat de ogen minder vermoeit.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Tokke1976 » ma 01 mei 2017, 23:08

^^
Maar als je kleuren gaat diversifiëren, wat de leesbaarheid wel ten goede zou komen, ga je dan geen kakafonie krijgen in het algemene beeld? Bibeko en Bubeko wisselen in Vlaanderen zo snel af, even snel als de snelheidszones.
Lijkt me ook niet echt rustiger om te rijden...
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » di 02 mei 2017, 20:05

Dat los je toch makkelijk op? Snelwegen en gewestwegen geef je een gele/oranje tint, eens de gewestweg binnen de bebouwde kom valt dan geef je het een witte tint, de lokale wegen bibeko geef je ook een witte tint en bubeko een gele/oranje tint.

Hier bij mij in de buurt heb je dan wel de gemeente Roosdaal die over het hele grondgebied een zone 50 ingevoerd voor alle bubeko wegen, mij lijkt het het beste om deze wegen ook te voorzien van een gele/oranje tint ipv wit.
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door vynkce » do 04 mei 2017, 8:40

Enkele leuke cijfertjes (2016):

- Het totale vermogen van de verlichting op de snel- en gewestwegen in Vlaanderen bedraagt 22,5 MW
- Het totale verbruik van de verlichting op snel- en gewestwegen per jaar wordt geschat op ongeveer 100 GWh
- De kostprijs van dit jaarlijkse verbruik ligt op ongeveer 13,3 miljoen euro
- Jaarlijks wordt ongeveer 12 miljoen euro voorzien voor onderhoudskosten aan de verlichting op snel- en gewestwegen
- Eind dit jaar start AWV met de ombouw van de verlichting naar LED op de snelwegen
- Deze ombouw zal ongeveer 4 jaar duren en tussen de 16 en 20 miljoen euro kosten
- Tegelijk wordt er 3,7 miljoen geïnvesteerd in de vernieuwing van de centrale aansturing waardoor ook het verlichtingsniveau kan worden aangepast
- De omschakeling naar LED zal zorgen voor een jaarlijkse energiekostenbesparing van ongeveer 4 miljoen euro

Plaats reactie