Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » vr 29 sep 2017, 21:12

Ssofie schreef:https://www.facebook.com/Belgianroads/? ... page_panel ze hebben nu bij ons in de buurt de 'oude palen' uitgerust met LED. Hoe lelijk kan iets zijn?
Even :offtopic:
Wat voor een gebouwen staan er daar langs de weg :geenlach:
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » za 30 sep 2017, 12:43

Dat is Martelange.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Chrysa » za 30 sep 2017, 18:13

Ik denk dat https://www.facebook.com/Belgianroads/v ... 070686455/ bedoeld wordt.
Wat lelijk zeg...

Ssofie
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 19:43

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Ssofie » za 30 sep 2017, 23:17

^^
Ha dat zijn een paar ugly belgian houses ;)
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 01 okt 2017, 0:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik de "Antwoord" knop om te reageren. Citeren vorige reactie wordt niet gewaardeerd.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » vr 06 okt 2017, 6:31

Ondertussen is dus bekend geworden dat vanaf begin 2018 de Antwerpse ring als eerste snelweg zal uitgerust worden met LED verlichting. Op de Antwerpse en Brusselse ring zal de verlichting altijd aan staan en op de overige snelwegen zal het verlichtingsniveau blijkbaar afhangen van de verkeersdrukte. De hele operatie moet in 4 jaar afgerond zijn. Binnenkort zijn de GSO en TXN dus een zeldzaamheid geworden aangezien de vervanging op het own ook aan een hoog tempo doorgaat.
belgie is zo slecht nog niet

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: Wegverlichting in België

Bericht door juupke » vr 06 okt 2017, 8:12

^^
Je stelling dat de Antwerpse ring als eerste Vlaamse snelweg wordt uitgerust met LED-verlichting, klopt niet. Dat is de E313 bij Hasselt al:
Davy schreef: Afbeelding
Never drink and drive

Lightning-Chris
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 3:34

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lightning-Chris » za 07 okt 2017, 7:49

Dat lijkt mij ook een onjuiste veronderstelling. Led wordt al jaren toegepast voor straatverlichting. Hoeveel Watt verbruiken de nieuwe Led armaturen overigens?

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » za 07 okt 2017, 7:58

juupke schreef:^^
Je stelling dat de Antwerpse ring als eerste Vlaamse snelweg wordt uitgerust met LED-verlichting, klopt niet. Dat is de E313 bij Hasselt]
De E313 word daar compleet gerenoveerd. Het zou krankzinnig zijn om daar nu andere armaturen te plaatsen en die dan binnen het jaar te vervangen door led's. Er is ook al een klein stuk met led uitgevoerd op de E17 net voor de kennedytunnel maar verder niets. Mijn bericht slaat op de aanbesteding die er is geweest om op alle snelwegen in vlaanderen alle armaturen om te schakelen naar led.
belgie is zo slecht nog niet

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » za 07 okt 2017, 20:39

juupke schreef:^^
Je stelling dat de Antwerpse ring als eerste Vlaamse snelweg wordt uitgerust met LED-verlichting, klopt niet. Dat is de E313 bij Hasselt al:
Davy schreef: Afbeelding
Zijn de oude palen hier op de E313 hergebruikt geweest? Ik had al een foto van de E313 zien voorbij komen waren de palen verdwenen waren, dus het lijkt erop dat deze terug geplaatst zijn.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » di 10 okt 2017, 11:39

juupke schreef:^^
Je stelling dat de Antwerpse ring als eerste Vlaamse snelweg wordt uitgerust met LED-verlichting, klopt niet. Dat is de E313 bij Hasselt al:
Andere artikels hadden het over 'volledige snelweg uitgerust met led'. Dat zal juister zijn.

Lightning-Chris
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 3:34

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lightning-Chris » do 12 okt 2017, 6:27

tompie schreef:
juupke schreef:^^
Je stelling dat de Antwerpse ring als eerste Vlaamse snelweg wordt uitgerust met LED-verlichting, klopt niet. Dat is de E313 bij Hasselt]
De E313 word daar compleet gerenoveerd. Het zou krankzinnig zijn om daar nu andere armaturen te plaatsen en die dan binnen het jaar te vervangen door led's. Er is ook al een klein stuk met led uitgevoerd op de E17 net voor de kennedytunnel maar verder niets. Mijn bericht slaat op de aanbesteding die er is geweest om op alle snelwegen in vlaanderen alle armaturen om te schakelen naar led.
Het is toch al krankzinnig, los van het feit of de E313 de eerste is met LED of niet, om ineens alle verlichtingstoestellen op de Belgische snelweg de vuilnisbak in te gooien omdat er zo nodig splinternieuwe Led Armaturen op moeten worden gemonteerd (omschakelen). Hoeveel geld gaat die grap wel niet kosten??

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 12 okt 2017, 10:16

^^
Vergeet niet dat het gaat over een initiatief van de Vlaamse wegbeheerder, over de plannen in Wallonië en het BHG is nog niets gelijkaardig bekend gemaakt.

Voor de rest lijkt men het zoveel mogelijk te combineren met andere werkzaamheden én lijkt men zich vooral te richten op verlichting in de middenberm. De GSO's worden al gedurende enkele jaren vervangen door SON-armaturen terwijl het gros van de TXN's gewoon nog in gebruik is. Het zijn die die men nu en masse gaat vervangen.

De pas vernieuwde R0 tussen Vierarmen en knpt St-St-Woluwe heeft men zopas volledig uitgerust met LED en men gaat dit doortrekken tot aan knpt Zaventem, de TXN's zijn tot daar al verwijderd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Willem » do 12 okt 2017, 10:54

Gaan die grote stadion-achtige lampen bij knooppunt Zaventem dan verdwijnen?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 12 okt 2017, 13:01

^^
Ik vermoed van niet, sommige van die "kroonluchters" staan al enkele jaren op de begane grond geparkeerd. De rest is enkele jaren geleden uitgerust met SON-lampen ipv van de originele SOX armaturen. Men heeft toen ook bij verschillende exemplaren het aantal lampen gehalveerd.

Lightning-Chris
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 3:34

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lightning-Chris » do 19 okt 2017, 5:45

Wimpie25 schreef:^^
Vergeet niet dat het gaat over een initiatief van de Vlaamse wegbeheerder, over de plannen in Wallonië en het BHG is nog niets gelijkaardig bekend gemaakt.

Voor de rest lijkt men het zoveel mogelijk te combineren met andere werkzaamheden én lijkt men zich vooral te richten op verlichting in de middenberm. De GSO's worden al gedurende enkele jaren vervangen door SON-armaturen terwijl het gros van de TXN's gewoon nog in gebruik is. Het zijn die die men nu en masse gaat vervangen.

De pas vernieuwde R0 tussen Vierarmen en knpt St-St-Woluwe heeft men zopas volledig uitgerust met LED en men gaat dit doortrekken tot aan knpt Zaventem, de TXN's zijn tot daar al verwijderd.
Snap ik, maar dit is een discussie forum over straatverlichting, en ik vind het van de wegbeheerder een domme beslissing om verlichtingstoestellen die technisch gezien nog niet op zijn massaal af te danken voor een nieuwer led armatuur. Led is ook gewoon een lichtbron, die net als alle andere lichtbronnen energie verbruikt, maar men lijkt dit vaak te vergeten. Led en SOX, SOX-E liggen qua verbruik niet ver uit elkaar, dan ben je wat mij betreft een dief van je eigen portemonnee. Waarom de nieuwe techniek niet toepassen voor minder zuinigere lichtbronnen (son-T , of TL), fietspaden waar nog geen straatverlichting staat, en de efficiente SOX verlichting nog even laten staan?

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » do 19 okt 2017, 6:44

^^ ik meen ergens gelezen te hebben dat de sox lamp vanaf 2020 niet meer geproduceerd mag worden net zoals met de gloeilamp gebeurd is. Misschien is dit eerder de reden voor de grootschalige vervanging.
belgie is zo slecht nog niet

Lightning-Chris
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 3:34

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lightning-Chris » do 19 okt 2017, 8:14

ik heb dat ook ooit gelezen, ik meende in een bericht naar de Luxemburgse wegbeheerder om de overschakeling naar led te motiveren. Interessant om eens uit te zoeken of dat wettelijk is vastgelegd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 19 okt 2017, 8:30

Er wordt ook nergens gezegd dat men nu massaal ALLE armaturen gaat afdanken ten faveure van LED. De nieuwe SON-armaturen die in de plaats gekomen zijn van de GSO's gaan nog wel enkele jaren in gebruik blijven.
Bovendien zijn veel van de TXN's die nu door LED vervangen worden al sinds eind de jaren 70 in gebruik.
Dat lijkt me toch wel een voorbeeld van 'op'.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » do 19 okt 2017, 14:45

Deze morgen gezien dat alle verlichting in de middenberm op de R0 tussen de Vierarmentunnel en het Viaduct van Vilvoorde door LED is vervangen. Na het viaduct was men dan bezig de oude armaturen te verwijderen

Ook in Wallonië staan ze niet stil, daar is de A54 tussen Arquennes en Luttre ook van LED voorzien.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Wegverlichting in België

Bericht door omNOMNOMNOM » do 19 okt 2017, 15:20

Snelwegenkenner schreef:Op de E42 nabij Doornik staan ook nog betonnen palen.
Ik zag afgelopen maandag dat op de E42 tussen Sambreville (afrit 14) en het knooppunt met de ring van Charleroi (R3, Heppignies) ook nog betonnen lantaarnpalen staan.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in België

Bericht door waldo79 » do 19 okt 2017, 18:12

Lightning-Chris schreef:ik heb dat ook ooit gelezen, ik meende in een bericht naar de Luxemburgse wegbeheerder om de overschakeling naar led te motiveren. Interessant om eens uit te zoeken of dat wettelijk is vastgelegd.
Als wetgever kun je het soort verlichting niet dwingend voorschrijven...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 19 okt 2017, 23:43

Klopt, het is de uitvoerende macht die het beleid verwoord en dan pas is het aan de betreffende wegbeheerder om het in de praktijk om te zetten.

jdb2
verkeersader
Berichten: 995
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Wegverlichting in België

Bericht door jdb2 » vr 20 okt 2017, 18:21

...
Laatst gewijzigd door jdb2 op wo 13 mar 2024, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » vr 20 okt 2017, 20:09

Davy schreef:Deze morgen gezien dat alle verlichting in de middenberm op de R0 tussen de Vierarmentunnel en het Viaduct van Vilvoorde door LED is vervangen. Na het viaduct was men dan bezig de oude armaturen te verwijderen

Ook in Wallonië staan ze niet stil, daar is de A54 tussen Arquennes en Luttre ook van LED voorzien.
Ik heb woensdagavond de LED armaturen in werking gezien die geplaatst zijn op de R0, het is toch een pak helderder en ik kom er dan ook op terug dat ik LED licht te storend vindt op autosnelwegen, het valt al bij al heel goed mee!

Het grootste contrast heb je natuurlijk bij een overgang tussen de oranje SOX lampen en de LED lampen, de overgang tussen de wit/gele SON lampen en de LED lampen is minder zichtbaar maar je ziet toch nog wel het verschil.
****

Lightning-Chris
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 3:34

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lightning-Chris » za 21 okt 2017, 8:20

Wimpie25 schreef:Er wordt ook nergens gezegd dat men nu massaal ALLE armaturen gaat afdanken ten faveure van LED. De nieuwe SON-armaturen die in de plaats gekomen zijn van de GSO's gaan nog wel enkele jaren in gebruik blijven.
Bovendien zijn veel van de TXN's die nu door LED vervangen worden al sinds eind de jaren 70 in gebruik.
Dat lijkt me toch wel een voorbeeld van 'op'.
Dat vind ik echt grote klasse dat de Son-t lamp daar bewaard blijft. Die lamp wordt al sinds 1961 verkocht, maar ergens rondom 2005 kwam de ontdekking dat de lamp gedimd kom worden en meer kleurherkenning gaf en dat kon bij de VTC niet, maar wie houd zich daar mee bezig op de snelweg? Ik vind dat als je een statement maakt over Son of led verlichting, daar argumenten voor moet hebben. Op dit moment is Belgie bezig een van de meest zuinige lampen massaal om te ruilen voor LED, logisch dat de minder zuinige Son-T blijft bestaan omdat de installatie nieuwer is, maar dan vraag je je toch wel eens af waar het mis is gegaan.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door vynkce » ma 30 okt 2017, 12:11

Uit de beleidsbrief 2018 van minister Ben Weyts:
Volgend jaar start ook de ombouw van de wegverlichting op de autosnelwegen. De verouderde NaLP (natirum lage druk) lampen worden vervangen door LED-lampen. Naast energiezuinigheid, biedt deze technologie het voordeel dat het licht beter kan gericht worden waardoor minder verlichtingstoestellen nodig zijn. LED lampen hebben bovendien een langere levensduur waardoor de lichtbron minder frequent vervangen moet worden. De kostprijs van de ombouw wordt geschat tussen de 16 en 20 miljoen euro en zal mede gefinancierd worden door het Vlaams Klimaatfonds. De ombouw zal in totaal 4 jaar duren. De terugverdieneffecten na de ombouw, op vlak van onderhouds- en energiekosten, worden ingeschat op 4 miljoen euro per jaar. Op 6 jaar tijd is deze investering dus volledig terugverdiend.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Wegverlichting in België

Bericht door verfmeer95 » ma 30 okt 2017, 13:20

vynkce schreef:Uit de beleidsbrief 2018 van minister Ben Weyts:
...NaLP (natirum lage druk) lampen...
Staat die spelfout echt in de brief?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Wegverlichting in België

Bericht door vynkce » ma 30 okt 2017, 13:27

Het gaat om gekopieerde delen uit de draftversie (met nog verschillende typefouten in inderdaad). ;)

Lightning-Chris
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 3:34

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Lightning-Chris » di 31 okt 2017, 2:27

Interessant! :top: Ik ga verder zoeken

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » do 02 nov 2017, 22:30

Davy schreef:Deze morgen gezien dat alle verlichting in de middenberm op de R0 tussen de Vierarmentunnel en het Viaduct van Vilvoorde door LED is vervangen. Na het viaduct was men dan bezig de oude armaturen te verwijderen
Ondertussen is de LED verlichting al doorgetrokken tot het knooppunt Strombeek-Bever, ze laten er geen gras over groeien!

Ik ben benieuwd of ze de triestigaards aan de op en afritten ook gaan uitrusten met LED armaturen, of dat men deze gaat vervangen door nieuwe palen.

Ik had het hierboven ook al aangehaald, maar als je van de oude 'oranje' SOX gloed naar het LED licht rijdt, lijkt het alsof je van een niet verlicht stuk naar een supergoed verlicht stuk gaat. Wat een verschil!
****

Plaats reactie