Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Mikhail » ma 13 okt 2008, 11:43

DeRedactie schreef:
ma 13/10/08 11:00 (UPDATE) - Vrachtwagen die op de Vlaamse autowegen rijden, zullen voortaan gewogen kunnen worden terwijl ze rijden.
Op negen plaatsen worden er sensorinstallaties in het wegdek geïnstalleerd, die de overladen vrachtwagens eruit pikken.

"Enkel overladen vrachtwagens van de weg"
"Op dit moment krijgt 15 tot 20 procent van de gecontroleerde vrachtwagens een proces-verbaal omdat het voertuig overladen is", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A).

Met het nieuwe systeem zou dat percentage moeten stijgen tot 100 procent. "We willen enkel nog vrachtwagens van de weg halen als ze overladen zijn. De bonafide vrachtwagens kunnen dan rustig doorrijden", aldus Van Brempt.

Het Weigh In Motion of WIM-systeem kost 2,3 miljoen euro per installatie. Er komen ook nog zo'n 10 camera's om de afstand tussen vrachtwagens te meten en 20 extra snelheidsmeters.

"Wegen niet laten stukrijden"
Automobilistenverenigingen VAB en Touring reageren tevreden op de beslissing van minister Van Brempt.

Touring wijst erop dat de investeringen dringend nodig waren. "De wegen laten stukrijden door vrachtwagens die het niet zo nauw nemen met de regels inzake belading, kon niet blijven duren. Versnelde spoorvorming en andere vormen van degradatie van het wegennet verhogen de onveiligheid voor alle weggebruikers", klinkt het.

Volgens VAB kosten overbeladen vrachtwagens Vlaanderen jaarlijks 15,5 miljoen euro aan slijtage aan het wegdek. Een vrachtwagen die overbeladen is, zou evenveel slijtage veroorzaken als 245.000 personenwagens.
Ik ben hier ook wel heel positief over, als je ziet wat voor schade die vrachtwagens aanrichten... Ik heb ook al een antwoord gekregen dat men op de express (semi snelweg) N45, Aalst-Ninove, ook een automatisch weegsysteem gaat invoeren.

Die 10 nieuwe camera's en 9 weegsystemen dat is toch al direct een positief signaal dat ze hierin willen investeren, ik ben benieuwd hoe systeem eruit ziet. Kan R4 misschien meer info verschaffen?
****

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Attietattie » ma 13 okt 2008, 12:41

Goede zaak! In Nederland hebben we dat trouwens toch al heel wat jaartjes?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Mikhail » ma 13 okt 2008, 13:39

Wat moet ik mij voorstellen bij snelheidsmeters voor vrachtwagens? Flitscamera's voor vrachtwagens, wat ik eerder niet denk, of een speciaal systeem met camera's zoals trajectcontrole?
****

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Peter » ma 13 okt 2008, 15:35

Ik neem aan gewone lasers, die snelheid bepalen en verder "blind" kunnen zijn. Als je wilt dat vrachtwagens (of andere voertuigen) voldoende afstand houden, zul je snelheid én onderlinge afstand moeten meten. De toelaatbare afstand in een rijdende file is immers kleiner dan bij volle "legale" snelheid van zeg 85 km/h.

Ik ben trouwens benieuwd of men aslast gaat meten of het gewicht van de hele vrachtwagen. Het eerste is het meest van belang voor wegschade én het makkelijkst te meten. Voor het wegen van een vrachtwagen met aanhanger moet je ofwel wegen over de lengte van een vrachtwagen (en die is variabel) of een optelsom maken van aslasten over één punt, en dan zeker stellen dat je geen zaken optelt die bij 2 verschillende vrachtwagens horen die filerijden.

Als je het meetsysteem alleen gebruikt ter indicatie (en verdachte vrachtwagens later alsnog weegt op een weegbrug), dan hoef je minder nauwkeurig te meten overigens.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Rene » ma 13 okt 2008, 21:05

Ik verwacht iets identieks als de Nederlandse Weight-In-Motion meetpunten.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door vynkce » wo 15 jun 2011, 8:18

Het Nieuwsblad 15-06-2011 schreef:Weegsysteem op snelweg haalt overladen trucks zonder pardon uit verkeer

Afbeelding

Sinds kort worden vrachtwagens al rijdend gewogen op vier plaatsen op de Belgische snelwegen. De eerste resultaten tonen aan dat het systeem bijzonder efficiënt is in de strijd tegen overladen trucks.
Sinds mei houden camera's onder een brug over de E17 in Kruishouten het verkeer in de gaten. Geen flitscamera's, zoals velen denken, maar camera's die trucks met overgewicht helpen zoeken. Ze maken deel uit van het systeem Weigh In Motion, letterlijk: ‘wegen in beweging'.
Op die plek worden vrachtwagens al rijdend gewogen. Dat gaat zo: lussen in het wegdek stellen de lengte van de voertuigen vast, terwijl weegsensoren de assen detecteren en de asbelasting registreren. De camera's boven de rijstrook leggen automatisch de nummerplaat vast, terwijl camera's aan weerszijden van de weg een overzichtsbeeld maken.
Wat verderop kan een patrouille van de wegpolitie en de wegeninspectie intussen continu de doorgestuurde gegevens raadplegen. De agenten en inspecteurs krijgen dus een overzicht van alle mogelijk overladen vrachtwagens die hun richting uit komen. Ze kunnen die trucks dan uit het verkeer halen en naar een vaste weeginstallatie brengen om het exacte (over)gewicht vast te stellen.
Volgens Wegen en Verkeer is het systeem bijzonder efficiënt. Uit de eerste tests blijkt dat liefst 83procent van de afgeleide voertuigen daadwerkelijk overladen is. Controles op zicht haalden een efficiëntie van niet meer dan 15 à 20procent.
Momenteel wordt gewogen op vier plekken: op de E40 richting Gent in Erpe-Mere, op de N16 richting Puurs bij de Scheldebrug, op de E40 richting Oostende in Brugge, en op de E17 richting Kortrijk in Kruishoutem.
De volgende installatie wordt geplaatst op de E17 richting Gent in Deerlijk. Er zijn ook plannen voor een installatie op de E313 in Geel en op de E40 in Tienen. Eén installatie kost ongeveer 200.000euro.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Groningen » za 18 jun 2011, 23:39

^^ In Nederland zijn die er al langer, in ieder geval in de A4 en de A15 (en ik meen ook de A12, maar dat weet ik niet zeker).

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door keokiracer » za 18 jun 2011, 23:41

^^ Dat wist ik helemaal niet, waar zijn die precies op de A4 en A15? Ik gok ergens bij Rotterdam. En kun je die ook echt herkennen als je er overheen/langs rijdt?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Davy » za 18 jun 2011, 23:47

Dit is de installatie op de E40 t.h.v. Brugge richting Kust:
Afbeelding

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Groningen » zo 19 jun 2011, 0:11

keokiracer schreef:^^ Dat wist ik helemaal niet, waar zijn die precies op de A4 en A15? Ik gok ergens bij Rotterdam. En kun je die ook echt herkennen als je er overheen/langs rijdt?
Ja, zie hier: A12 bij Nieuwerbrug. Let op de sensoren in het wegdek.
TOEVOEGING
Op de A15 bij Hardinxveld-Giessendam (komend vanaf Rotterdam) zit er een en op de A4 bij het brugrestaurant (vanaf Den Haag, vlak voor VZP Den Ruygen Hoek). Op de A16 zit er 1 bij Dordrecht.

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door HerZon00 » zo 19 jun 2011, 9:13

Die op de A15 is volgens mij twee kanten op.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Tachi » zo 19 jun 2011, 14:02

Bij mijn weten werken veel weegpunten niet. Ik meende dat de weegpunten in de A12 al jaren stuk zijn.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Mikhail » wo 22 jun 2011, 0:06

daviedoff schreef:Dit is de installatie op de E40 t.h.v. Brugge richting Kust:
Afbeelding
9 systemen moeten operationeel worden in Vlaanderen, op de E40 zijn er al 2 actief, in Erpe Mere richting Gent en in Jabekke richting Brussel.

Ik vind het raar dat deze systemen al wel 'in orde zijn' om bekeuringen uit te delen aan overladen vrachtwagens, de trajectcontrole wacht al bijna één jaar op goedkeuring ... maar de WIM installaties zijn blijkbaar sneller goed te keuren?
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vrachtwagens worden gewogen terwijl ze rijden

Bericht door Mikhail » wo 22 jun 2011, 0:18

Even tussendoor, mijn bericht dat ik in 2008 gepost hebt, vermeld een kostprijs van 2,3 miljoen euro per installatie? Het bericht gepost door Vyncke, heeft het over een bedrag van 200.000euro.

Het bedrag van 2,3miljoen euro zal wel voor de 9 installaties te samen zijn...
****

Plaats reactie