Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Mikhail » di 21 okt 2008, 14:06

Ik weet zeker dat er op dit forum al een topic loopt, maar na zoeken heb ik het niet gevonden...

Aangezien er een gigantisch groot verschil is tussen Snelwegen en OWN in Vlaanderen en Wallonie zouden sommige mensen denken dat er geen uniformiteit meer is in Belgie, en dat is ook zo. Wat ik mij afvraag na al de opsplitsingen die al gebeurd zijn (zoals nieuwe borden voor afritten op de snelwegen en dergelijke...) is wegverlichting in Belgie een federale of een gewestelijke bevoegdheid?

Want de nieuwe verlichting die je bijvoorbeeld al over een groot stuk van de E40 terugvindt tussen Gent en Aalst, die vind je eveneens ook terug op het stuk snelweg E411 juist voorbij de gewestgrens Wallonie/Vlaanderen, op het waalse stuk tot voorbij Namen = identieke uitvoering. Is dit toevallig, of is dit nog een federale bevoegdheid?
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Alfa » di 21 okt 2008, 14:27

Wegverlichting is 100% zeker een gewestelijke bevoegdheid. De oorzaak dat sommige nieuwe verlichting in Wallonië identiek is met die van Vlaanderen (op de groengeverfde palen na) lijkt mij eerder in de quasi-monopoliepositie van Schréder te liggen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Mikhail » di 21 okt 2008, 17:00

Wel grappig. De palen op de E411 zijn identiek aangepast zoals in Vlaanderen, ze zijn verder uit elkaar gezet (1,5x verder dan vroeger, dus ong. 60m ipv 45m vroeger), en de palen zijn zelfs identiek...
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door denne007 » wo 22 okt 2008, 11:23

tja Schréder is de enige die zo'n armaturen maakt en ik denk dat Vlaanderen en Wallonië de enige zijn die ze gebruiken.

ps: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 5&start=90

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door waldo79 » do 23 okt 2008, 21:11

^^In Noord-Frankrijk (op de A1 en de A3) en rond Groningen tref je dat type verlichting ook aan.

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Wallonië gaat 's nachts alle wegverlichting doven

Bericht door Pete » wo 07 okt 2009, 9:36

Wallonië dooft de lichten 's nachts

De Waalse regering wil ’s nachts ook op de secundaire wegen enkele uren de lichten doven.
Nu gebeurt dat enkel op de autosnelwegen.
De nieuwe maatregel werkt energiebesparend en levert heel wat op.
In Wallonië is het geld meer dan welkom, want het gewest kampt met een immens begrotingstekort.
Dat staat woensdag te lezen in de kranten van 'De Persgroep' en 'Sud Presse'.

Vlaams Mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) heeft geen soortgelijke plannen voor Vlaanderen.
"Wallonië heeft een totaal ander wegennet: daar heb je rechte en verlaten stukken, waardoor verlichting minder belangrijk is. In Vlaanderen heb je om de honderd meter een kruispunt en staat er om de haverklap een bloembak."
Bron: 'De Gentenaar' - 07/10/2009.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door denne007 » wo 07 okt 2009, 12:55

^^ en dat terwijl ze hier in vlaanderen constant meer en meer verlichting plaatsen op de meest onnuttige plaatsen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Vinny » wo 07 okt 2009, 13:59

Kunnen er in Vlaanderen dan nog lichtmasten bij geplaatst worden? :shock: :lol:
In ieder geval vind ik ook in Nederland dat er teveel lichtmasten worden geplaatst, waar dat niet nodig is. Een donkere autosnelweg (zoals de A 73) vind ik juist prettig rijden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Pete » wo 07 okt 2009, 14:04

Vind ik ook, Vinny, maar dan moet men wel meer gebruik gaan maken van ingewerkte reflectoren in de rijbaan, zeker op de Belgische autosnelwegen want bij regen zie je 's nachts nagenoeg geen enkele wegmarkering tussen de rijstroken...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » wo 07 okt 2009, 16:37

Niet op allemaal, bij wegen met een nieuw wegdek zie je die zoals in Nederland nog wel. Wat betreft reflectoren, mijn nachtelijke ervaringen beperken zich vooral tot het OWN, verscheidene ringwegen en de E314 + E313. Op die locaties (vooral de ringwegen en de autosnelwegen) vind ik dat de reflectorpaaltjes allemaal netjes geplaatst zijn en dat de wegmarkeringen voldoende reflecteren.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door denne007 » do 08 okt 2009, 9:56

Pete schreef:Vind ik ook, Vinny, maar dan moet men wel meer gebruik gaan maken van ingewerkte reflectoren in de rijbaan, zeker op de Belgische autosnelwegen want bij regen zie je 's nachts nagenoeg geen enkele wegmarkering tussen de rijstroken...
wel op de N9 tussen brugge en oosende hebben ze zo'n ingewerkte reflectoren geplaatst. en daarna enkele maanden later hebben ze alle rechte stukken verlichting geplaatst, de bochtige stukken dan weer niet en bijna overal de snelheid naar 70 naar beneden gehaald.

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Pete » do 08 okt 2009, 22:14

Welk soort reflectoren zijn daar ingewerkt? Is het niet te gevaarlijk voor motorrijders (glad bij nat wegdek)?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » vr 09 okt 2009, 15:44

Dezelfde soort reflector die men overal gebruikt?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door denne007 » vr 09 okt 2009, 15:50

aan de rand van de rijweg zo rechthoekige reflectoren met aan ene zijde een oranje reflector en andere zijde een witte. tussen de rijstroken in een soort bolvormige reflector die rondom reflecteerd.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » vr 09 okt 2009, 15:53

Die bolvormige kende ik nog niet ik heb ze pas onlangs bij mijn trip naar de Kempen gespot, is dat een nieuwere soort?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door denne007 » vr 09 okt 2009, 17:51

^^ geen flauw idee. Hier zie ik ze ook nog maar voor het eerst.

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Pete » vr 09 okt 2009, 22:45

Wel 'wimpie24', dàt was dus net de reden van mij vraag...

Op (auto)snelwegen gebruikt men praktisch steeds witte plastic katafoorpaaltjes met ingewerkte (wit/oranje) reflectoren buiten de rijweg; sedert enkele jaren gebruikt men 'glazen bolreflektoren' midden in de rijbaan, meestal ter benadrukking van een dubbele witte doorlopende streep die een scheiding van rijrichtingen aanduidt (deze dubbele streep bestaat juridisch niet en moet aanzien worden als het simpelweg naast elkaar liggen van 2 doorlopende witte strepen die beiden de zijkant van een rijbaan aangeven).

In de rijbaan van een snelweg zelf heb ik tot op heden nog geen reflektoren in de rijbaan opgemerkt, wat -zoals ik schreef- zeker geen overbodige luxe is daar tussen pakweg middernacht en 6 uur in de ochtend de openbare verlichting wordt gedoofd en, zeker bij nat wegdek, de aangebrachte wegmarkeringen meestal nagenoeg onzichtbaar zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Rene » vr 09 okt 2009, 22:48

Kattenogen zijn enorm onderhoudsgevoelig.
Ze worden vrij snel kapotgereden of losgereden.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » vr 09 okt 2009, 23:34

Daarom die ronde versies, die gaan langer mee en in combinatie met reflecterende wegmarkeringen is dat 's nachts een echte lust voor het oog.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Pete » vr 09 okt 2009, 23:44

Rene, deze 'glazen bolreflektoren' worden niet op de rijbaan gekleefd, maar letterlijk in de rijbaan (asfalt) aangebracht.

Tot op heden heb ik nog op geen enkele plaats vastgesteld dat zij werden losgereden.
Losrijden is nagenoeg onmogelijk, tenzij de zone rond de reflektor (de asfalt dus) zou loskomen, en gezien de ronde harde vorm is stukrijden eveneens uitgesloten, denk ik.

Ik stel vast dat ze meestal worden gebruikt op op- en afritten naast de rijba(a)n(en), doch niet op de snelweg zelf gezien dit gevaar oplevert voor o.a. motorrijders bij zijdelingse manoevers.
Ook zijn zij niet comfortabel om over te rijden (maar ja, in de VS worden reflektoren reeds jaren gebruikt en vindt men dat de voordelen dit nadeel overheerst), en kunnen ze bij reflekteren enkel een witachtige kleur weergeven.

De vroegere plastic reflektoren, welke op de rijbaan werden gekleefd, zie je praktisch niet meer in ons België-landje, daar zij wél continu werden losgereden of stukgereden.
Misschien had dit laatste te maken met hoe ze bij ons werden aangebracht...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Davy » za 10 okt 2009, 2:32

op de N348 (havenrandweg Zeebrugge) vind je die bolvormige glasachtige dinges ook, ze liggen er al zeker 2 jaar, en ze doen goed hun werk!

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Pete » za 10 okt 2009, 9:49

Zonder voor iets of iemand reclame te maken, ziehier een (Nederlandse) webpagina waar deze 'glazen bolreflectoren' kunnen bewonderd worden: http://www.nieuwsbrief-service.nl/nieuw ... /wylick/19.

Interessant om te lezen: zij mogen enkel en alleen perfect horizontaal geplaatst worden, dit teneinde een ideaal effect te kunnen veroorzaken.

:arrow: Nu nog dit principe kunnen aanpassen om ze tussen rijstroken te kunnen aanbrengen waar mag worden ingehaald, en men heeft de perfecte oplossing om 's nachts zonder openbare verlichting de bestaande wegmarkeringen te accentueren!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Wegverlichting op Gewest en Autosnelwegen

Bericht door Wimpie24 » za 10 okt 2009, 12:07

^^
Dat laatste is al enkele jaren gemeengoed op ringwegen met 4 of meer rijvakken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie