Flitspaal redt 1 leven per week

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg

Flitspaal redt 1 leven per week

Bericht door Mikhail » vr 24 okt 2008, 10:29

Dit stond te lezen op HLN.be:

23/10 Flitspaal redt 1 leven per week

Een goed geplaatste snelheidscamera redt één leven per week. Dat blijkt uit recent studiemateriaal van het Vlaams Verkeerscentrum. De proef vond plaats op de E19-Noord, tussen Sint-Job-in-’t-Goor en Brasschaat.

Zonder camera registreerden lussen in het wegdek op die plaats in 2006 een gemiddelde snelheid van 126 km per uur. Amper 69% van de auto’s en 65% van de trucks hielden er zich aan de opgelegde snelheden van respectievelijk 120 en 90 km/u.

Dit jaar werd op dezelfde plek een flitspaal gezet. Hierdoor zakte de gemiddelde snelheid van auto’s tot 117 km/u. En plots reden 89% van de automobilisten en 81% van de truckers in de pas.
Veiligheid

“Dit zijn zeer belangrijke cijfers”, aldus minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp. a). “Want voor het eerst wordt duidelijk aangetoond dat het plaatsen van een flitspaal er voor zorgt dat de snelheid daalt. En dat komt de veiligheid ten goede.”

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat een reductie van 10 km/u het aantal dodelijke ongevallen met 30% doet dalen. Op onze snelwegen vielen vorig jaar 163 doden. Met juist geplaatste camera’s kan je dus 49 levens, of één per week, redden.
Op deze plaats werden de filtspalen onlangs nog uitgetest, er werd hier ook met een testopstelling gewerkt voro nummerplaat detectie... Maar nu werken de palen dus effectief, het zijn geen gatso's, wie ze levert is mij ook een vraag, ik weet wel dat ze infrarood flitsen. Misschien kan R4 hier meer duidelijkheid over geven?

Meer info hierover kan je hier vinden:

camera's testsite: http://www.flitsservice.be/algemeen/ind ... php?id=151

nieuwe flitspaal E19: http://www.flitsservice.be/algemeen/ind ... php?id=159

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Flitspaal redt 1 leven per week

Bericht door Pino » vr 24 okt 2008, 12:40

Als er op één plaats regelmatig dodelijke ongevallen plaatsvinden door snelheidsovertredingen kan een flitser zin hebben. Maar het grootste gedeelte van de camera's staat niet op zulke plekken.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » vr 24 okt 2008, 13:10

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat een reductie van 10 km/u het aantal dodelijke ongevallen met 30% doet dalen.
De vraag is of deze cijfers ook gelden voor snelheden op autosnelwegen (zeg 100+ km/u). Bekend is inderdaad dat een snelheidsreductie binnen de bebouwde kom van 50 km/u naar 30 km/u de kans op ernstig letsel of overlijden bij fietsers en voetgangers zéér sterk (ik dacht 80-90%) vermindert. Maar ik vraag me wel af of een snelheidsverlaging van 125 km/u naar 115 km/u nou echt minder dodelijk is...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » vr 24 okt 2008, 14:23

En blijven ze allemaal zo traag rijden of trekken ze 100 m verder terug op naar 130 Km/u?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 24 okt 2008, 14:53

Ik geloof dat je 2 a 3km verderop al op de eigenlijke Ring om Antwerpen komt, met een Vmax 100 die variabel werkt, maar meestal is het hier wel Vmax 100, en die snelheden worden meestal mooi aangehouden, wegens flitsers op de ring ;o)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 okt 2008, 18:24

Misschien staan ze in Belgie op de echte gevaarpunten en in Nederland op plaatsen waar het 'kassa' is voor de verkeerspolitie? :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 24 okt 2008, 18:29

In Belgie kunnen ze ook op kassa-punten staan, maar ik denk niet zoveel als in Nederland. Je hebt een lang viaduct in de E17, ik meen bij Gent, waar twee keer in beide richting een camera staat. De vmax is daar 90 km/h, vlakvoor en -na is het 120 km/h. Het lijkt me evident dat op dit soort plekken geen levens gered worden door een flitspaal.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » vr 24 okt 2008, 19:14

Schenker schreef:In Belgie kunnen ze ook op kassa-punten staan, maar ik denk niet zoveel als in Nederland. Je hebt een lang viaduct in de E17, ik meen bij Gent, waar twee keer in beide richting een camera staat. De vmax is daar 90 km/h, vlakvoor en -na is het 120 km/h. Het lijkt me evident dat op dit soort plekken geen levens gered worden door een flitspaal.
standaard.be schreef:... De snelheidsverlaging op het viaduct van Gentbrugge kwam er om de geluidshinder voor de omgeving te temperen. Maar de gevolgen zijn vooral gunstig voor de verkeersveiligheid. 'Precieze ongevallencijfers heb ik niet, maar het aantal zware ongevallen is daar drastisch teruggevallen', meldt Van Butseele.

Gentbrugge krijgt in 2009 ook het eerste project van trajectcontrole van het land. Trajectcontrole registreert een voertuig aan een beginpunt en een eindpunt en berekent de gemiddelde snelheid tussenin. Ligt die te hoog dan volgt er een boete.
Ge ziet de politie spreekt dit tegen! :D

Het volledig artikel gaat over Digitale camera's die te goed werken:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=CM2259UI

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 24 okt 2008, 19:15

De kans op een zijdelings ongeval is bij 90 wel degelijk kleiner dan bij 120 en de gevolgen groter onder een viaduct dan elders. Dat is natuurlijk de aangedragen verdediging. Niet dat ik me daarin kan vinden maargoed...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » vr 24 okt 2008, 20:53

ik ben eens benieuwd naar het resultaat van de tellussen die op de N9 liggen bij het binnenrijden van Bredene. Daar gebeuren ook veel ongevallen. Ik geef toe ik rij er ook veel te hard maar de verkeersinrichting is er ook naar. Pijlrechte baan met een flauw bochtje bij het binnenrijden van Bredene, superbrede wegvakken en twee brede fietspaden. Als je er 110 rijdt word je nog ingehaald alsof je stilstaat.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 24 okt 2008, 21:28

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat een reductie van 10 km/u het aantal dodelijke ongevallen met 30% doet dalen.
En als de Vlaamse overheid even zo goed zou willen zijn om het vervolg van dit verhaal ook te willen publiceren ?
Namelijk dat het SWOV (destijds het schoothondje van $p€€) die onzin heeft moeten terugnemen ?
Die onzin was namelijk gebaseerd op het onderzoek van Finch, dat inmiddels als volstrekte lariekoek is bestempeld.

Ergo: flitspalen op snelwegen besparen geen levens.
Ze leveren vooral geld op. Heel veel geld.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 25 okt 2008, 11:28

Paixao schreef:
De vraag is of deze cijfers ook gelden voor snelheden op autosnelwegen (zeg 100+ km/u). Bekend is inderdaad dat een snelheidsreductie binnen de bebouwde kom van 50 km/u naar 30 km/u de kans op ernstig letsel of overlijden bij fietsers en voetgangers zéér sterk (ik dacht 80-90%) vermindert. Maar ik vraag me wel af of een snelheidsverlaging van 125 km/u naar 115 km/u nou echt minder dodelijk is...
Sterker nog, die berekening mag je zo helemaal niet neerzetten zonder een hoop kanttekeningen te plaatsen. Zoals hun hem presenteren klopt het gewoon niet.

Bij stilstaan is de kans op een ongeval 0 (althans, als iedereen stil staat). Dat betekent dat bij een gemiddelde snelheid 33,3kmh de kans op een ongeval 100% bedraagt. Als men gemiddeld 120 rijd dan is er 12*30 = 360% kans op een ernstig ongeval....

Misschien is de richtlijn inderdaad bedoelt voor fietsers en voetgangers, en dan kan het best kloppen, maar kom er dan niet mee aanzetten op de snelweg waar je als het goed is geen fietsers en voetgangers tegenkomt uitgezonderd een paar zuiplappen per jaar.
tovm74 schreef:
Schenker schreef:In Belgie kunnen ze ook op kassa-punten staan, maar ik denk niet zoveel als in Nederland. Je hebt een lang viaduct in de E17, ik meen bij Gent, waar twee keer in beide richting een camera staat. De vmax is daar 90 km/h, vlakvoor en -na is het 120 km/h. Het lijkt me evident dat op dit soort plekken geen levens gered worden door een flitspaal.
standaard.be schreef:... De snelheidsverlaging op het viaduct van Gentbrugge kwam er om de geluidshinder voor de omgeving te temperen. Maar de gevolgen zijn vooral gunstig voor de verkeersveiligheid. 'Precieze ongevallencijfers heb ik niet, maar het aantal zware ongevallen is daar drastisch teruggevallen', meldt Van Butseele.

Gentbrugge krijgt in 2009 ook het eerste project van trajectcontrole van het land. Trajectcontrole registreert een voertuig aan een beginpunt en een eindpunt en berekent de gemiddelde snelheid tussenin. Ligt die te hoog dan volgt er een boete.

Politiefiguren menen dat ze alles weten omdat ze de politieschool af hebben gemaakt. En dan zullen ze best veel weten over gatso neerzetten, laseren, bonnen schrijven, wegpiraten en criminelen vangen en dergelijke. Maar als zo'n figuur bij wegmisbruikers dan aan komt zetten over brede goede spanbanden die gaan knappen omdat ze een paar buizen bij elkaar moeten houden... Met die dingen kun je zware vrachten vast zetten, die knappen echt niet als je er een paar pvc buizen mee vast zet, dan trek je eerder die buizen kapot...
Zo nog wel meer dingen...

En rekenen kunnen ze ook al niet. Nouja, aftrekken dan wel want dan kunnen ze bepalen hoe groot de overtreding was en hoeveel correctie eraf moet (wat volgens hun matsen is, ondanks dat dat een compensatie is voor fouten in hun meetapparatuur).
TOEVOEGING
Niet te geloven, die Vmax 90 daar in combinatie met zoveel camera's...
Is het geen optie om de oostelijke R4 de doorgaande weg te maken (dus E17) en om de E17 dan om te toveren in de R4... dan zijn ze van het geluid af.
Rene schreef:Ergo: flitspalen op snelwegen besparen geen levens.
Mee eens.
Verder zijn er volgens mij best nuttige flitspalen, alleen jammer dat de verhouding zo scheef is en dat ze dan nog menen dat ze goed zijn voor de verkeersveiligheid...
Moet je in NL nou eens kijken, de hele doorstroming en het rijgedrag van de meeste automobilisten is compleet om zeep geholpen... En nou gaan ze in BE dezelfde fout maken?
Beter gaan ze daar zorgen dat ze de struiken uit de borden wegsnoeien en de gevaarlijke punten reconstrueren (waar ze overigens al mee bezig zijn volgens mij)...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op za 25 okt 2008, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 25 okt 2008, 11:40

tovm74 schreef:

Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Op een snelweg met 120mkm/h is het al heel veilig. De cijfers voor Belgie ken ik niet, maar die in Nederland zijn heel gunstig. Met kop en schouders het onveiligst zijn wegen zonder rijbaanscheiding (tussen de 65 en 70% van het totaal aantal dodelijke ongevallen).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 okt 2008, 9:22

In Nederland zijn de cijfers al een pak gunstiger dan in Belgie op autosnelwegen. Als ik in het artikel lees dat 65% van de vrachtwagenchauffeurs zich niet houdt aan een (Europees gezien) ruime limiet van 90 km/h vraag ik me af wat de snelheidsbegrenzer eigenlijk nog doet :shutup:

Zelf denk ik dat vooral de rijstijl op Belgische autosnelwegen voor het relatief hoge ongevalpercentage zorgt. Dat lost men op door meer fysieke controle van de Rijkswacht en automobilisten ook naar de kant te dirigeren en hen op hun fouten te wijzen dan om flitspalen neer te zetten, die slechts een beperkte range van overtredingen kan waarnemen, namelijk alleen overschrijdingen van de Vmax en roodlichtnegatie. Het laatste komt (als het goed is) niet eens voor op een autosnelweg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 okt 2008, 11:24

Vinny schreef:In Nederland zijn de cijfers al een pak gunstiger dan in Belgie op autosnelwegen. Als ik in het artikel lees dat 65% van de vrachtwagenchauffeurs zich niet houdt aan een (Europees gezien) ruime limiet van 90 km/h vraag ik me af wat de snelheidsbegrenzer eigenlijk nog doet :shutup:
Tja, en hoeveel daarvan zullen sneller dan 95 rijden?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 okt 2008, 16:25

Ik heb het gevoel dat er in België een pak meer 'filestaart' aanrijdingen plaatsvinden. De heren chauffeurs voelen zich kennelijk te goed om wanneer de signalisatie af laat weten zelf uit hun doppen te kijken... :evil:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 26 okt 2008, 23:04

Vinny schreef:Zelf denk ik dat vooral de rijstijl op Belgische autosnelwegen voor het relatief hoge ongevalpercentage zorgt. Dat lost men op door meer fysieke controle van de Rijkswacht en automobilisten ook naar de kant te dirigeren en hen op hun fouten te wijzen dan om flitspalen neer te zetten, die slechts een beperkte range van overtredingen kan waarnemen, namelijk alleen overschrijdingen van de Vmax en roodlichtnegatie. Het laatste komt (als het goed is) niet eens voor op een autosnelweg.
Ik denk dat het een combinatie van factoren is.
- Rijstijl
- Slecht onderhoud
- Onduidelijke/overwoekerde borden en bewegwijzering
- Soms (zeer) slecht geconstrueerde wegen/kruisingen/aansluitingen (knooppunt Cheratte is een draak, rechtse invoeger bij Battice, soms korte invoegers)
- Minder elektronische signalisatie dan in de buurlanden terwijl daar men op rekent.

Ik ben er bijna zeker van dat het een combinatie is van vooral kleine dingen die beter kunnen, maar die alles bij elkaar zorgen voor de grotere hoeveelheid ongelukken.

Daarnaast denk ik dat het verschil in de cijfers niet op de autosnelweg gemaakt wordt. Ik weet de exacte cijfers per wegtype niet, maar ik ben bijna zeker dat het verschil grotendeels op de wegen buiten de bebouwde kom gemaakt wordt. Van dit forum blijkt dat er nog driestrookswegen met suïcide lane zijn. Bovendien zijn er bubeko 1*4 wegen. Dan zijn er in Wallonië nog een aantal dorpjes waar je met 70 doorheen mag, rakelings langs de huizen op. Dan heb ik het nog niet over autowegen met daarnaast fietspaden.

Ik denk dat met name op dat vlak veel te winnen is op het gebeid van veiligheid.
Vinny schreef:Ik heb het gevoel dat er in België een pak meer 'filestaart' aanrijdingen plaatsvinden. De heren chauffeurs voelen zich kennelijk te goed om wanneer de signalisatie af laat weten zelf uit hun doppen te kijken... :evil:
Ik denk dat je dat niet helemaal juist ziet.
1: Door signalisatie in andere landen zullen daar minder filestaart aanrijdingen plaatsvinden.
2: Doordat chauffeurs gewend raken aan de signalisatie zijn ze geneigd iets minder op te letten.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 27 okt 2008, 12:13

Rene schreef:

Ergo: flitspalen op snelwegen besparen geen levens.
Tegendeel: De nieuwe digitale flitspalen die ze aan de E19 voor de Craeybeckxtunnel geplaatst heb, dat vind ik zeer positief, aangezien er hier vroeg een analoge camera pas vanaf 160 Vmax flitste, en toen konden ze nog niet alle boetes verwerken....

Ik ben hier 7jaar gepasseerd om naar school te gaan, vooral als passagier dan, en ik heb er al genoeg zware ongevallen gezien, omdat sommige zotten daar met meer dan 160 Vmax de tunnel in scheuren, terwijl de tunnel slalomt over een lengte van 1,7km!! Echt levensgevaarlijk.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 27 okt 2008, 12:20

Dan is zo'n locatie een goede locatie voor een flitspaal.

Echter mag je hier in Nederland 's nachts op de A2 waar je 3 rijstroken vrij hebt nog maar 100kmh, en daar zijn trajectcontrole's...

In de stad zijn ook genoeg wegen waar 70kmh de juiste limiet is, je mag er echter maar 50 en dan zet men daar een flitskast bij...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 27 okt 2008, 12:20

@Mikhail: Ik rij dagelijks net als iedereen op de linkerstrook bijna 150 km/h door de Wijkertunnel. Dat is echt geen probleem.

Het probleem met de Craeybekxtunnel is de vreselijke splitsing van richtingen aan het noordelijke uiteinde. De présignalisatie daarvan vóór de tunnelmond is bar slecht. Zoek daar je probleemoorzaak. Er hoeven er maar een paar te laat of ondoordacht te reageren, en het is feest. En dan kan ook 80 km/h al teveel zijn. Een vaste flitskast voegt wat dat betreft niet veel toe. Goede signalisatie veel meer...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 27 okt 2008, 12:24

Rene schreef:@Mikhail: Ik rij dagelijks net als iedereen op de linkerstrook bijna 150 km/h door de Wijkertunnel. Dat is echt geen probleem.

Het probleem met de Craeybekxtunnel is de vreselijke splitsing van richtingen aan het noordelijke uiteinde. De présignalisatie daarvan vóór de tunnelmond is bar slecht. Zoek daar je probleemoorzaak. Er hoeven er maar een paar te laat of ondoordacht te reageren, en het is feest. En dan kan ook 80 km/h al teveel zijn. Een vaste flitskast voegt wat dat betreft niet veel toe. Goede signalisatie veel meer...
De signalisatie was vroeger slecht, maar nu vind ik ze naar Belgische normen, ZEER GOED. Enkele jaren geleden waren de rijstroken nog niet aangepast op de verkeersstroom, sinds de vernieuwing van de Ring om Antwerpen hebben ze dit ingezien, en als je de tunnel nu inrijdt wordt je er 2x op gewezen dan je via het linkse vak richting Antw-Centrum rijdt, het vak hiernaast naar Gent en Brugge, en de 2 rechtse vakken richting Nederland en Haven.

Op al deze vakken is het dus logisch dat er ook traag verkeer (lees vrachtwagens) voorkomt, zowel richting centrum als richting Ring, om hier dan tegen 160km/u door te racen is levensgevaarlijk (zelf al waargenomen, met de witte doeken over de lijken (of wat er van overschoot...)) Al bij al is de combinatie van slalommen in de tunnel en overdreven snelheid de oorzaak van de meeste ongevallen, dus de snelheid van 100km/u vind ik hier meer dan logisch.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 okt 2008, 12:25

Hm, volgens mij is die signalisatie best duidelijk, ik heb er alleen nu even geen goed voorbeeld van bij de hand, behalve deze vage foto:

Afbeelding

En 150? :schrikreactie: Ik ga ook wel eens harder dan toegestaan, maar 150 vind ik echt veel. Zeker als je er 'gewoon' 120 rijdt is een snelheidsverschil van 30 km/h best hoog). Het is zeker niet zo dat iedereen er 150 rijdt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 27 okt 2008, 12:28

Als je naar beneden rijdt in een riviertunnel loopt de snelheid op, Palance. Prima snelheid trouwens om even in te halen.
130-140 is het meest prettig om te rijden, lekker relaxed maar er gebeurt toch voldoende om je aandacht er continue bij te houden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 okt 2008, 12:30

Ik zie dat in de Botlektunnel ook gebeuren: DIe loopt best steil af, en je vliegt er ook makkelijk met 130 of 140 in. Maar als je niet oplet kruip je er met 80 dan ook weer uit. Met de snelheidsverschillen die je dan kunt krijgen krijg je wel gevaarlijke situaties. Het is niet voor niets dat er in die tunnel regelmatig ongevallen gebeuren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 okt 2008, 14:30

Op al deze vakken is het dus logisch dat er ook traag verkeer (lees vrachtwagens) voorkomt, zowel richting centrum als richting Ring, om hier dan tegen 160km/u door te racen is levensgevaarlijk (zelf al waargenomen, met de witte doeken over de lijken (of wat er van overschoot...)) Al bij al is de combinatie van slalommen in de tunnel en overdreven snelheid de oorzaak van de meeste ongevallen, dus de snelheid van 100km/u vind ik hier meer dan logisch.
Heb je ook het idee dat het aantal ongevallen is gedaald door de flitspalen?

Verder is de wegindeling gebaseerd op het keep-your-lane principe. Eigenlijk zouden alle rijstroken dus op dezelfde maximumsnelheid moeten zitten (90 km/h).

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 28 okt 2008, 12:53

Vinny schreef:
Heb je ook het idee dat het aantal ongevallen is gedaald door de flitspalen?

Verder is de wegindeling gebaseerd op het keep-your-lane principe. Eigenlijk zouden alle rijstroken dus op dezelfde maximumsnelheid moeten zitten (90 km/h).
Of het aantal ongevallen gedaald is is mij niet geweten, als iedereen zich keurig aan de snelheid zou halen, en zich op voorhand voorsorteert zou dit toch tot een minimum herleid moeten worden...

In de tunnel is de snelheid gelimiteerd tot 100Km/Vmax, en uit de tunnel trouwens ook, over de hele ring geld een Vmax van 100. Boven aan de tunnel en naast de tunnel is dit trouwens ook heel goed aangegeven, dan kan het maximale verschil met vrachtwagens nog maar een 10Km/u bedragen...

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 28 okt 2008, 15:03

Mikhail schreef:In de tunnel is de snelheid gelimiteerd tot 100Km/Vmax, en uit de tunnel trouwens ook, ...
Hoe zit het met de vmax in de tunnel richting brussel?

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 28 okt 2008, 16:13

120 VMax

Hier voegt de verkeersstroom zich samen, komende van de ring en de oprit Antwerpen Centrum. Hier lijkt de tunnel ook op een raceparcour, maar daar is nu verandering in gekomen, op het einde van de tunnel, want als je de tunnel verlaat na 100m staat er een digitale flitspaal opgestelt, op welke snelheid weet ik niet...

Ik vind de E19 waar het verkeer samenvoegt richting Brussel in Antwerpen, en richting Antwerpen in Machelen, trouwens 2 gevaarlijke punten, je komt daar dus via knooppunten de snelweg opgereden, en ik ben daar al veel gepasseerd. Je wordt daar als het ware de berm ingedrukt, we hebben al bijna 2x daar een aanrijding gekend... en het lach zeker niet aan onze saxo waar je met veel moeite maar 140Vmax mee haalt... Het ligt eerder aan nonchalante bestuurders (90% bedrijfswagens) die er volle plank gas geven om pakweg 5km later in de zelfde file te belanden, echt gekkenwerk daar!! Je waant je daar in een bond film...

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 28 okt 2008, 16:15

Tiens, ik dacht dat die ook maar 100km/h bedroeg in de tunnel. Het zou kunnen dat ik toch mis ben, want zo vaak kom ik daar niet.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 28 okt 2008, 16:19

vynkce schreef:Tiens, ik dacht dat die ook maar 100km/h bedroeg in de tunnel. Het zou kunnen dat ik toch mis ben, want zo vaak kom ik daar niet.
Officieel hangt er geen snelheid als je de tunnel binnerijdt vanuit de oprit Antwerpen Centrum. En als je van de ring komt hangt er uiterst rechts een wit bord met schuine zwarte streep (ken even de nummer niet van het bord van buiten), wat dus betekent dat alle verboden zijn opgeheven die op de ring geldt, dus ook de Vmax 100. Ik ben er wel voor te vinden om de Vmax 100 te verlengen tot na de tunnel.