Flitspaal redt 1 leven per week

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Jump
autoweg

Re: Flitspaal redt 1 leven per week

Bericht door Jump » ma 06 sep 2010, 21:17

Ik kom er op mijn route van thuis naar het werk waarschijnlijk al meer tegen dan er in heel Wallonië staan :D

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 06 sep 2010, 22:15

^^Expresweg of R4? Beide wegen zijn er inderdaad van verheven. De kruispunten kenden inderdaad heel wat roodrijders, maar er is een groot verschil tussen je nog net even haasten om oranje te halen (met als risico dat je net over de stopstreep rijdt als het licht al een seconde ofzo op rood staat) en werkelijk door het rood rijden. Die camera's kennen dat verschil niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 sep 2010, 22:25

Linksaf door rood is vaak wat gevaarlijker omdat het dan het langst duurt om een kruispunt over te steken. Rechtdoor door rood is vaak gevaarlijk doordat de snelheid het hoogst ligt, maar hoeft met de juiste ontruimingstijd niet direct een probleem te zijn, ontruimingstijden lijken me natuurlijk ook gebaseerd op vrachtverkeer dat langzamer rijdt. Door rood rechts is het minst problematisch; geen directe conflictrichting en je rijdt het kortst over het kruispunt (=conflictzone).

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 07 sep 2010, 9:35

Alfa schreef:O neen. Nog meer van die pokkedingen. :roll: Vooral de roodlichtcamera's zijn vervelend. Soms kan je niet anders dan door oranje rijden. Flitsen ze dan ook?
Neen. De Belgische roodlichtcamera's flitsen niet bij oranje en ook niet de eerste seconde rood! :shock:

(De Gorslaan is Nederland denk ik.)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 07 sep 2010, 10:42

^^ klopt inderdaad

persoonlijk heb ik met de roodlichtcamera's niet zo'n groot probleem, ze dragen toch wel bij aan de veiligheid...
een ander verhaal zijn de snelheidscamera's die ze soms op de meest onzinnige plaatsen neerpoffen als kassalocatie...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 07 sep 2010, 11:05

Tommy schreef: Neen. De Belgische roodlichtcamera's flitsen niet bij oranje en ook niet de eerste seconde rood! :shock:
Wanneer dan wel? Na 3 seconden ofzo?

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 07 sep 2010, 11:19

Naar het schijnt gaan de roodlichtcamera's ook niet af als je snelheid lager is dan 30 km/u.

'k weet niet of dit waar is, ik heb het alleen van "horen zeggen".
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 07 sep 2010, 11:45

Alfa schreef:
Tommy schreef: Neen. De Belgische roodlichtcamera's flitsen niet bij oranje en ook niet de eerste seconde rood! :shock:
Wanneer dan wel? Na 3 seconden ofzo?
Na seconde 1, komt seconde 2. Dan dus. Niet op seconde 3 :)
Dit is voor het feit dat wanneer men oranje ziet het goed kan zijn dat men dan door de eerste seconde rood rijdt.
tovm74 schreef:Naar het schijnt gaan de roodlichtcamera's ook niet af als je snelheid lager is dan 30 km/u.

Ik veronderstel aan 30 door 't rood. Is niet waar. Ze gaan wel degelijk flitsen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 07 sep 2010, 12:44

tovm74 schreef:Naar het schijnt gaan de roodlichtcamera's ook niet af als je snelheid lager is dan 30 km/u.

Dit klopt inderdaad, als je stapvoets door het rood licht rijdt, dan wordt er niet geflitst. Ik kan dit beamen omdat ik het zelf eens voorgehad heb toen ik links af wilde slagen en niet gezien had dat er ook een licht voor links stond.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 07 sep 2010, 16:04

Vanmorgen stond er in de krant hoeveel flitspalen Vlaanderen momenteel telt. Ik verschoot toen ik het aantal van 1395 zag. Ik ging er altijd van uit dat Nederland veel meer flitspalen telt, maar Nederland blijkt er nauwelijks 80 meer te hebben. Heel België telt momenteel 1839 flitspalen. In verhouding met het aantal wegkilometers het hoogste aantal ter wereld. Al moet er wel bij vermeld worden dat in de meeste palen geen camera zit.

Om de duur zou je nog stress krijgen om in een auto te kruipen. :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 sep 2010, 16:08

In Nederland worden flitspalen ook wel eens weggehaald. Omstreeks 2003-2004 zijn alle flitspalen langs provinciale wegen in de provincie Overijssel weggehaald omdat ze niet genoeg geld opleverden en ze regelmatig in brand gestoken werden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 07 sep 2010, 16:17

Wimpie24 schreef:Dit klopt inderdaad, als je stapvoets door het rood licht rijdt, dan wordt er niet geflitst. Ik kan dit beamen omdat ik het zelf eens voorgehad heb toen ik links af wilde slagen en niet gezien had dat er ook een licht voor links stond.
Andere mogelijkheid is natuurlijk dat er op dat moment geen rolletje in de camera zat of dat de camera om andere reden buiten werking was.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 07 sep 2010, 19:36

^^
Dat is natuurlijk ook mogelijk.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 10 sep 2010, 1:21

Chris schreef:In Nederland worden flitspalen ook wel eens weggehaald. Omstreeks 2003-2004 zijn alle flitspalen langs provinciale wegen in de provincie Overijssel weggehaald omdat ze niet genoeg geld opleverden en ze regelmatig in brand gestoken werden.
Ik vraag me nog steeds af waarom ze op bijna de hele A9 (op 5 stuks na als ik goed tel) zijn weggehaald. Die steek je niet makkelijk in brand namelijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Euregio
geband

Bericht door Euregio » vr 10 sep 2010, 7:25

Als ik in Vlaanderen ben, zie ik inderdaad regelmatig flitskasten staan.
Inderdaad meer dan in Nederland, maar volgens mij zijn ze bij jullie wel aangegeven.
Dat is dus een pluspunt.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 10 sep 2010, 10:50

^^ Enkel die op de snelwegen worden aangegeven. Verder staan er in Vlaanderen nu al meer flitspalen dan in heel Nederland.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » vr 10 sep 2010, 13:24

Een klein item in "terzake" van 09/09/10:
FLITSPALEN: PESTPALEN OF CENTENPALEN?

Vooral het laatste stukje van het item is leuk! :D
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 10 sep 2010, 13:45

vynkce schreef:^^ Enkel die op de snelwegen worden aangegeven. Verder staan er in Vlaanderen nu al meer flitspalen dan in heel Nederland.
Die op de gewestwegen worden binnenkort ook aangegeven, dat is namelijk net zo verplicht als op de snelweg.
Men spreekt trouwens van 1 gered leven per week maar ondertussen vinden er in Vlaanderen wel 3 zelfmoorden per dag plaats die misschien voorkomen hadden kunnen worden mocht het in onze cultuur liggen om alles niet zo op te kroppen. Zelfmoordpreventie zoals die in Nederland vind ik op dit moment veel belangrijker dan flitspalen...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 10 sep 2010, 14:12

^^ als je met Zelfmoordpreventie geld zou kunnen verdienen, dan waren ze er al lang mee begonnen...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 10 sep 2010, 14:20

Daar kan je geld mee verdienen. Wat denk je dat verzekeringsgeld kost aan nabestaanden? En het ziekteverzuim doordat eventuele omstanders een trauma hebben opgelopen? En een achterblijvende wees moet ergens worden ondergebracht. Nabestaanden hebben zorg nodig. En die (zelf)moordenaar van 22 heeft de maatschappij alleen maar geld gekost (scholing) in plaats van opgeleverd (arbeid).

Dus als ie 65 is mag ie zelfmoord plegen, economisch gezien. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 10 sep 2010, 15:13

Economisch gezien zou het ook een goede oplossing zijn om alle gepensioneerden tegen een muur te zetten en ze af te knallen, gelukkig redeneert men zo niet...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 10 sep 2010, 15:17

In de DDR mocht je, als je 65 was, naar het Westen toe. Dan hoefden zij geen pensioen te betalen, dat deed dan de Bondsrepubliek.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 10 sep 2010, 15:26

^^
Dat vind ik nu eens een goede oplossing, alle gepensioneerden uitwijzen; "wat is er gebeurd met het bovenste deel van jullie bevolkingspiramide?" "Die zal u in Nederland moeten gaan zoeken!"

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 10 sep 2010, 16:24

Wimpie24 schreef:Economisch gezien zou het ook een goede oplossing zijn om alle gepensioneerden tegen een muur te zetten en ze af te knallen, gelukkig redeneert men zo niet...
Onze prof Macro-economie heeft dit ooit omschreven als de beste injectie in de economie.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 10 sep 2010, 20:22

Oud worden op zich is abosluut niet slecht, het is een overwinning die de mensheid volledig aan zichzelf te danken heeft, hulpbehoevend oud worden daarentegen is de grootste misdaad die je kan begaan, ook al kan je er zelf niet altijd iets aan doen.
Dus je prof heeft volledig gelijk.