Flitspaal redt 1 leven per week

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg

Re: Flitspaal redt 1 leven per week

Bericht door tovm74 » di 28 okt 2008, 16:58

Mikhail schreef:...Ik ben er wel voor te vinden om de Vmax 100 te verlengen tot na de tunnel.
VMax 100km/u vlak voor de tunnel, waar de verkeersstromen samen komen, ok, daar is het zeker geen slecht idee, dit zelfs tot een paar honderd meter in de tunnel.
Maar verderop in de tunnel is er volgens mij geen reden om een vmax 100 aan te houden.

En daarenboven, zolang er in de tunnel geen camera's geplaatst gaan worden zal volgens mij niet veel volk zich houden aan deze beperking.
Mag dit eigenlijk wel, camera's in een tunnel?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 28 okt 2008, 20:00

Waarom niet?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 28 okt 2008, 21:20

tovm74 schreef:Mag dit eigenlijk wel, camera's in een tunnel?
De Nederlandse Westerscheldetunnel heeft trajectcontrole met camera's in de tunnel. Heeft menige ter plekke onbekende Belg al een flinke boete opgeleverd..
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » wo 29 okt 2008, 10:53

Attietattie schreef:Waarom niet?
Qua drukte en staat van de weg zie ik geen reden tot beperking tot VMax 100

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 29 okt 2008, 11:12

tovm74 schreef:
Ik zou eerder een Vmax 100 willen zien voor de gevaarlijke toeren die de mensen uithalen in deze tunnel. Gemiddeld word er op de linkse rijstrook tegen 140km/u gereden...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 okt 2008, 11:14

Ja, èn... ?

Het is een misvatting te denken dat verkeersveiligheid alleen in km/h wordt uitgedrukt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 okt 2008, 11:18

In welke eenheid dan wel? Naar dat antwoord ben ik namelijk al langer op zoek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 okt 2008, 11:18

doden per miljard voertuig kilometers
doden per 100.000 inwoners
doden per x voertuigassen

etc.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 okt 2008, 11:23

Als er iemand zit te bumperkleven (zelfs al zit ik boven de Vmax) voel ik me flink onveilig. Dat is ook iets dat niet uit te drukken is. Het feit dat jij al meerdere voorbeelden geeft, geeft aan dat je verkeersveiligheid niet zomaar in iets kunt uitdrukken.

En dus ook niet zomaar kunt zeggen of iets verkeersveilig dan wel -onveilig is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 okt 2008, 11:42

^^ Dat is subjectieve onveiligheid.Wat mensen denken. Net zoals "iedereen rijdt met 50 door mijn 30-straat en dat is levensgevaarlijk". Ga je een objectieve meting houden blijkt de V85 op 35 km/uur te liggen ofzo.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » wo 29 okt 2008, 12:21

Als ze al eens zouden beginnen met de herinrichting van de situatie vlak voor de tunnel waar drie verkeersstromen samen komen.
De traagste stroom zit hier aan de linker kant, dat is toch vragen om ongevallen. Eigenlijk gaat dit ook op voor de aansluiting van de ring met de E34/E313, met die linkse oprit vanuit de stad. Hoeveel keer dat daar mensen vol in de remmen moeten gaan omdat er een bus of een trage auto invoegt?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 29 okt 2008, 12:25

tovm74 schreef:
Ik vroeg me af waarom er geen camera's in een tunnel zouden mogen hangen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 okt 2008, 12:50

Chris schreef:^^ Dat is subjectieve onveiligheid.Wat mensen denken. Net zoals "iedereen rijdt met 50 door mijn 30-straat en dat is levensgevaarlijk". Ga je een objectieve meting houden blijkt de V85 op 35 km/uur te liggen ofzo.
Maar dat is zoveel doden per zoveel inwoners ook. De één vindt het afgrijselijk veel, de ander vindt dat (bv. in vergelijking met het buitenland) best meevallen. Bijvoorbeeld omdat je zoiets zelf wel/nog nooit in je directe omgeving hebt meegemaakt. Dit is dus zeker niet objectief te meten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 okt 2008, 12:55

tovm74 schreef:De traagste stroom zit hier aan de linker kant, dat is toch vragen om ongevallen. Eigenlijk gaat dit ook op voor de aansluiting van de ring met de E34/E313, met die linkse oprit vanuit de stad. Hoeveel keer dat daar mensen vol in de remmen moeten gaan omdat er een bus of een trage auto invoegt?
Nou, dat is dan waarschijnlijk de echte veroorzaker van de onveiligheidsaspecten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 okt 2008, 12:55

Daar gaat het niet om, je moet verkeersveiligheid bij voorkeur rationeel bekijken en niet emotioneel. Statistieken kun je eenvoudig met elkaar vergelijken en op basis van een meetmethode die je het meest aanstaat een conclusie trekken. Vroeger ging men dood aan honger of ziekten, tegenwoordig aan luxedingen als overgewicht of auto-ongelukken bijvoorbeeld.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 29 okt 2008, 12:59

Palance schreef:
Chris schreef:^^ Dat is subjectieve onveiligheid.Wat mensen denken. Net zoals "iedereen rijdt met 50 door mijn 30-straat en dat is levensgevaarlijk". Ga je een objectieve meting houden blijkt de V85 op 35 km/uur te liggen ofzo.
Maar dat is zoveel doden per zoveel inwoners ook. De één vindt het afgrijselijk veel, de ander vindt dat (bv. in vergelijking met het buitenland) best meevallen. Bijvoorbeeld omdat je zoiets zelf wel/nog nooit in je directe omgeving hebt meegemaakt. Dit is dus zeker niet objectief te meten.
Mwah je kan dat wel objectief maken. Als ergens significant meer verkeersdoden dan in een ander demografisch en economisch vergelijkbaar land vallen kan je dat denk ik objectief als onveilig bestempelen. Andersom kàn je het in ieder geval niet als veilig bestempelen. En dat kan met hoe je een weg of verkeerssituatie ervaart wel. En dan spreek je over subjectieve (on)veiligheid.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 okt 2008, 13:00

Palance schreef:Maar dat is zoveel doden per zoveel inwoners ook.
Nee, zo'n getal is altijd objectiever dan de inwoner in de straat die wat schreeuwt. Het biedt een vergelijkbare referentiewaarde, in tegenstelling tot subjectieve uitspraken. Als blijkt dat er in jouw wijk gemiddeld veel minder ongevallen gebeuren per inwoner dan in andere wijken en het landelijk gemiddelde, dan zijn maatregelen niet echt hard nodig. Verkeer heeft nu eenmaal risico's, en daar moet op een pragmatische manier mee omgegaan kunnen worden. Daarvoor zijn vergelijkingsmaten meer dan handig. Als het gaat om drukke wegen, is een vergelijkingsmaat op basis van voertuigkilometers een goede referentie. Als het gaat om woonwijken met weinig verkeer, dan kun je denken aan een referentie op basis van inwoners en/of oppervlakte.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 okt 2008, 13:20

Dan praat je dus over lokale of regionale (on)veiligheid. En dus kun je nog altijd nooit en te nimmer een perfectsluitende definitie geven van wat veiligheid nou is. Boven of onder een gemiddelde zitten, dat is een begin. Maar ook niet objectief: Als het landelijke gemiddelde in het buurland bv. vele malen lager is, dan ben je regionaal gezien veiliger af, landelijk gezien scoor je nog altijd slechter dan de buurlanden.

Je hebt dus geen objectieve eenheid waarin je iets in kunt uitdrukken. Juist omdat er, behalve de cijfers, zoveel meer factoren meespelen die bijdragen aan het gevoel van veiligheid of onveiligheid.
Mijn wijk kan bv. wel 'onveiliger' zijn volgens de statistieken, als ik er als bewoner zelf niks van merk, zal ik vinden dat het met die onveiligheid wel meevalt. Dus kan ik een andere beleving hebben dan mijn buurman. En beleving is in geen enkele eenheid uit te drukken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 okt 2008, 13:27

Dus moet je die 'beleving' elimineren, want die is voor iedereen anders. Het is hetzelfde als dat je aan 10 mensen vraagt wat ze van een schilderij vinden...

De enige manier is en blijft gebruik te maken van harde cijfers, en af te zetten naar meetbare grootheden. Dan kan vastgesteld worden of er werkelijk sprake is van een probleem. Hoe de individuele burger dat beleeft, doet dan weinig meer ter zake. Als je het iedereen naar de zin wilt maken dan moet je eerst het gelijkvloerse autosnelwegerf uitvinden. ;)

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 29 okt 2008, 13:46

Van Dale schreef:1 ob·jec·tief bn, bw; -tiever, -st zonder zich door eigen voorkeur te laten beïnvloeden; onbevooroordeeld, onbevangen (tegenst subjectief)
Van Dale schreef:sub·jec·tief bn, bw persoonlijk, volgens eigen mening; partijdig (tegenst objectief): een ~ oordeel
De definities in Van Dale zeggen in principe al genoeg. Ongeacht je persoonlijke mening, kun je direct meten hoeveel ongevallen er plaats vinden, hoeveel doden er vallen, hoeveel inwoners er zijn, hoeveel kilometers er worden afgelegd, hoeveel auto's er zijn, hoeveel assen een voertuig heeft, enzovoort. Dat zijn feiten, waar iedereen het over eens is. Feiten zijn objectief, dus kun je ze met elkaar vergelijken.
Op punt A vallen 3 doden, op punt B vallen 10 doden. Dus op punt A vallen minder doden dan op punt B. Op punt A rijden 15 auto's langs, op punt B rijden 300 auto's langs. Dus op punt A rijden minder auto's dan op punt B. Op punt A valt 1 dode per 5 auto's, op punt B valt 1 dode per 30 auto's. Relatief gezien vallen er dus minder doden per auto op punt B dan op punt A.

Een persoonlijke mening kan niet direct worden gemeten. Iedere persoon heeft bij exact dezelfde situatie een andere perceptie. Persoon A vindt 3 doden misschien weinig, persoon B vindt 3 doden al veel. Maar misschien is deze mening op een andere locatie wel omgedraaid. Hoewel een perceptie dus wel indirect kan worden bepaald aan de hand van bepaalde variabelen (middels enquete), is het niet mogelijk om dit resultaat te generaliseren, en dus kan ook geen vergelijk gemaakt worden (je kunt niet zeggen: het is op punt A veiliger dan punt B).

Wat niet wegneemt dat subjectieve veiligheid geen rol hoeft te spelen in beleidsvorming. Een breed gedeeld gevoel van onveiligheid op een bepaald, goed ingekaderd punt, ook al blijkt het objectief gezien heel veilig, kan best reden zijn om maatregelen te treffen. Voorbeeldje: een oversteekpunt juist voor een lagere school. Stel dat de oversteekbaarheid heel goed is (veel hiaten), de V-85 snelheid ligt op 25 km/u, de intensiteit is 50 vtg/u, enz., maar dat iedere leerling het als een heel onveilig punt ervaart en bang is om over te steken, bv. door de breedte van de weg. Het is dan niet onlogisch om tóch een vluchtheuvel in het midden te plaatsen, zodat de oversteek in twee keer gemaakt kan worden, met als gevolg dat de kinderen de situatie weer veilig vinden. Of het inzetten van twee verkeersbrigadiers... Objectief gezien verandert er niks, maar subjectief gezien wel.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 29 okt 2008, 14:35

Rene schreef:Ja, èn... ?

Het is een misvatting te denken dat verkeersveiligheid alleen in km/h wordt uitgedrukt.
Dat zeg ik ook niet, in de Craeybeckxtunnel gaan er heel veel tegen 140km/u op de linkerrijstrook, en dan worden zij nog van de baan gereden door bumperklevers ...

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 29 okt 2008, 14:39

tovm74 schreef:Als ze al eens zouden beginnen met de herinrichting van de situatie vlak voor de tunnel waar drie verkeersstromen samen komen.
De traagste stroom zit hier aan de linker kant, dat is toch vragen om ongevallen. Eigenlijk gaat dit ook op voor de aansluiting van de ring met de E34/E313, met die linkse oprit vanuit de stad. Hoeveel keer dat daar mensen vol in de remmen moeten gaan omdat er een bus of een trage auto invoegt?
KLopt, de linkse stroom is de traagste omdat hier vrachtverkeer en bussen moeten invoegen, maar het is dan toch juist wel veiliger om de Vmax naar bv. 100Km/u te verlagen (ideaal 90km/u) zodat het traag verkeer rustig kan invoegen naar de rechterrijstrook. En nadien de Vmax terug op te trekken naar de gewone 120Vmax indien de weg het toelaat.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 okt 2008, 14:44

Rene schreef:Dus moet je die 'beleving' elimineren, want die is voor iedereen anders. Het is hetzelfde als dat je aan 10 mensen vraagt wat ze van een schilderij vinden...
Correct, precies mijn punt.
De enige manier is en blijft gebruik te maken van harde cijfers, en af te zetten naar meetbare grootheden. Dan kan vastgesteld worden of er werkelijk sprake is van een probleem. Hoe de individuele burger dat beleeft, doet dan weinig meer ter zake.
Maar dan gaat het uiteindelijk om de conclusies van die cijfers. DIe moeten worden geïnterpreteerd. Als je vergelijkt met andere cijfers (bv. 5000 doden < 10.000 doden), dan heb je iets meetbaars. Maar de vraag is dan of je kunt concluderen of het veiliger is geworden. Er vallen minder doden. Maar als men desalniettemin harder blijft rijden (of langzamer op een snelweg!), gaat bumperkleven, etc. dan kan de beleving toch onveiliger zijn. Want wat betekent een daling van het aantal doden nu precies? Dat de wegen veiliger zijn geworden? Dat er harder opgetreden wordt tegen verkeersmisdrijven en -overtredingen? Of betekende het cijfer van 10.000 doden dat het gevoel van onveligheid dusdanig is toegenomen dat er minder verkeersdeelnemers zijn gekomen (bang om de straat op te gaan) en dat er door die daling minder doden zijn gevallen (want minder deelnemers kan leiden tot minder verkeersconflicten)?
En juist dát gevoel van veiligheid kan je niet meten, maar speelt wel degelijk een rol mee. Mijn conclusie: Je kan "de" verkeersveiligheid niet meten, omdat het geen eenheid heeft want het bestaat uit gevoelens. Er bestaan immers nog geen veiligheidseenheden het Nederlandse verkeer.
Als je het iedereen naar de zin wilt maken dan moet je eerst het gelijkvloerse autosnelwegerf uitvinden. ;)
Dat heet toch stadsboulevard? :)

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » wo 29 okt 2008, 14:53

Mikhail schreef:KLopt, de linkse stroom is de traagste omdat hier vrachtverkeer en bussen moeten invoegen, maar het is dan toch juist wel veiliger om de Vmax naar bv. 100Km/u te verlagen (ideaal 90km/u) zodat het traag verkeer rustig kan invoegen naar de rechterrijstrook. En nadien de Vmax terug op te trekken naar de gewone 120Vmax indien de weg het toelaat.
Inderdaad, zoals ik al zei, op de plaats waar de verkeersstromen samenkomen kan men best de Vmax verlagen naar 100. Maar verderop in de tunnel is dit toch niet meer nodig.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 29 okt 2008, 14:55

tovm74 schreef:
Mikhail schreef:KLopt, de linkse stroom is de traagste omdat hier vrachtverkeer en bussen moeten invoegen, maar het is dan toch juist wel veiliger om de Vmax naar bv. 100Km/u te verlagen (ideaal 90km/u) zodat het traag verkeer rustig kan invoegen naar de rechterrijstrook. En nadien de Vmax terug op te trekken naar de gewone 120Vmax indien de weg het toelaat.
Inderdaad, zoals ik al zei, op de plaats waar de verkeersstromen samenkomen kan men best de Vmax verlagen naar 100. Maar verderop in de tunnel is dit toch niet meer nodig.
Voor deze bochtige tunnel vind ik dit wel noodzakelijk..

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 29 okt 2008, 15:58

Je moet de verantwoordelijk bij de automobilist durven leggen. Hier in het Meetjesland liggen dozijnen landweggetjes waar de snelheid theoretisch 90 km/h is (er staan geen borden), maar iedereen die een beetje verstand heeft maximum 60-70 rijdt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 okt 2008, 18:12

@ Alfa: op zich ben ik het met je eens, maar linkse invoegers passen niet in het standaard-patroon van de weggebruiker. Daar zijn extra maatregelen in de zin van een beperking van de maximumsnelheid en/of aanvullende signalisatie gewoon nodig!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 okt 2008, 19:48

@Vinny: ik rij dagelijks 2x een linkse invoeger, en ben dat niet met je eens.
Wat vooral van belang is, is dat bij invoegende vrachtwagens men niet rechts gaat inhalen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 29 okt 2008, 20:03

Als men daadwerkelijk vanaf links in moet voegen in een rijbaan vind ik het ook niet handig.
Echter, als er een extra rijstrook bij komt met dat verkeer is het niet erg, die hebben dan in principe ruimte zat om weer de goede baan op te zoeken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 okt 2008, 20:27

ik rij dagelijks 2x een linkse invoeger
Jij doet het ook dagelijks en ik ken dat punt (iets met schade en schande) tegenwoordig ook :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.