Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Arnaud
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 21:17

Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bericht door Arnaud » ma 16 feb 2009, 21:20

Ik moet voor school een debat organiseren met als thema 'Tolwegen'.
Ik zou graag willen weten hoeveel het jaarlijks een Belg kost de wegen te gebruiken.

Arnaud
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 21:17

Re: Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bericht door Arnaud » ma 16 feb 2009, 21:23

sorry, ik heb in de slechte categorie gestuurd il heb het namelijk over België

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bericht door vynkce » ma 16 feb 2009, 22:44

^^ Hoe bedoel je je vraag exact?
Want als je het sec bekijkt is het gebruik van alle wegen en snelwegen in België gratis op de Liefkenshoektunnel na. Als je dan met enige uitbreiding gaat kijken betaalt iedere Belg natuurlijk wegenbelasting en wordt er op verschillende trajecten "schaduwtol" geheven. Dit is het geval op de A602 traverse doorheen Luik en op delen van de E429-A8 Halle - Doornik. Vrachtwagens moeten dan weer een Eurovignet hebben en zo kan ik nog wel wat doorgaan...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bericht door Chris » ma 16 feb 2009, 22:46

Hoeveel wegenbelasting betaal je in België eigenlijk? In Nederland wordt je vooral uitgeknepen als je een dieselauto hebt. Een beetje dieselauto kost je € 1300 per jaar aan wegenbelasting, dat is haast een netto maandsalaris voor velen.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bericht door denne007 » di 17 feb 2009, 18:52

dat hangt af van het aantal CC dat de motor is.

http://www.auto55.be/statical/verkeersbelasting.php
hier heb je een mooi overzichtje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bericht door Chris » di 17 feb 2009, 19:15

Wat is een fiscale paardenkracht?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bericht door Mikhail » wo 18 feb 2009, 10:32

De naam zegt het zelf, aan de hand van deze pk mag je gaan betalen... Dus niet je echte pk van de wagen... hoe ze daar zijn opgekomen weet ik ook niet...
****

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bericht door Attietattie » wo 18 feb 2009, 10:49

Wikipedia zegt dit erover. Geen idee of het ook van toepassing is op het systeem van onze zuiderburen.
Cheval fiscal
De paardenkracht moet niet worden verward met de CV (cheval fiscal), een eenheid die door de Franse fiscus wordt gebruikt om het vermogen van een voertuig aan te duiden en die in Nederland vooral bekend is uit de naam van de 2CV. Het vermogen in chevaux fiscaux wordt berekend met Afbeelding. Hierin is C de uitstoot aan CO2 en P het vermogen in kW.
Edit: het Ministerie van Financien zegt dat het niet hetzelfde is:
België:
Per voertuig wordt een grondslag toegekend via een formule waarin aantal cilinders, boring, slag en cilinderinhoud een rol spelen. De grondslag wordt uitgedrukt in fiscale Paardenkracht (HP).

Frankrijk:
Per voertuig wordt een fiscale Paardenkracht (HP) toegekend via een formule waarin aantal CO2 uitstoot en kracht in kilowatt een rol spelen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bericht door Mikhail » wo 18 feb 2009, 11:38

Ik vind de Franse maatregel een leuke maatregel, hoe zwaarder het voertuig (dus een 3liter en meer ...) hoe meer uitstoot = hoe meer betalen. Aan de andere kant van de medaille moeten jonge bestuurders die maar een oudere (vervuilendere) auto kunnen kopen ook wel veel betalen...
****

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Belasting voor het onderhouden van de wegen

Bericht door Peter » wo 18 feb 2009, 11:55

In Nederland gaat het op dit moment alleen op gewicht en brandstofsoort (de €1300 voor diesel is voor een auto van ca 1400 kg, best zwaar dus). Vroeger was dacht ik motorinhoud ook een weegfactor.

Voor nieuwere auto's zou je zuinigheid (en daarmee ook CO2) en uitstoot (roet, NOx) kunnen meewegen (wat vaak overwogen is en ook nog wel zal komen in km-heffing en/of wegenbelasting). Voor oudere auto's is de (gemiddelde) milieuprestatie vaak niet bekend. Zuinigheid en uitstoot hangen natuurlijk feitelijk ook af van lokaal gebruik (lange afstanden met constante snelheden of veel korte stadsritjes met veel optrekken/stoppen en koude motor) en de rijstijl van de gebruiker. Die zijn wat lastig te meten....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie