Snelheidsrecord op de E34

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Caesar » wo 25 feb 2009, 15:56

gva.be schreef:De wegpolitie flitste zaterdag op de E34 in Turnhout een Duitser die 246 kilometer per uur reed. De zwaarste snelheidsovertreding ooit in de provincie Antwerpen. De 41-jarige Duitser reed zaterdag om 16.30 uur met zijn Mercedes CL 500 over de E34 richting Antwerpen. Hij reed met een snelheid van 246 kilometer per uur, toen hij in Turnhout werd geflitst. De man wilde wellicht testen hoe snel zijn auto kon rijden, want 250 is volgens Mercedes de maximumsnelheid van de CL 500. De flitsploeg seinde de gegevens door naar de ordediensten die een paar kilometer verder stonden opgesteld. De Duitser van de weg plukken was voor hen geen probleem, want hun Yamaha’s halen makkelijk 260 kilometer per uur.
De Duitser, die een jonge vrouw naast zich had, had niet echt een excuus om plankgas te geven. Hij verklaarde dat hij op weekenduitstap naar Antwerpen was. De man moet een boete van minstens 600 euro betalen. Het was de zwaarste snelheidsovertreding die de wegpolitie van Antwerpen ooit heeft genoteerd. Het vorige record stond op naam van radiomaker Guy De Pré. Die werd in 2001 op de E34 in Mol-Postel geflitst, toen hij 241 km per uur reed.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door simon » wo 25 feb 2009, 16:04

Een Duitser die in België gaat uittesten hoe hard zijn auto rijdt :wall:

De bekeuring vind ik nog reuze meevallen. In Nederland had die uit vier cijfers bestaan.

Gelukkig voor de Duitser is de informatie van Mercedes dus behoorlijk correct.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Quattro » wo 25 feb 2009, 17:22

Die heeft dus lekker +260 gereden.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Palance » wo 25 feb 2009, 18:46

260... dan spoor je gewoon niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door waldo79 » wo 25 feb 2009, 19:34

Niet iets om trots op te zijn. Ik vind het sowieso knap om op die weg nog aan die snelheid te kunnen rijden. Het is niet bepaald de beste weg van de Benelux :idea:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Vinny » wo 25 feb 2009, 20:36

Mijn record is 240 op de teller, op de snelweg tussen Leuven en Luik, zo'n 9 jaar geleden. Mijn liftgever had er zin in... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Rene » wo 25 feb 2009, 21:12

Ik heb op de Duitse Autobahn zelf een keer 180 aangetipt, vind ik wel héél erg snel gaan.
260 is pure waanzin. Eén klein inschattingsfoutje en je vernielt het leven van een ander.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Mikhail » wo 25 feb 2009, 21:23

HOe dom moet je zijn als Duitser om in Belgie je auto uit te gaan testen...

600euro boete :schrikreactie: Dat is schandalig, verwaarloosbaar! Voor dat geld koop je nog geen nieuwe band op die auto. Waarom geen zware boetes invoeren van boven de 140km/u en plus? Een boete van 10.000euro, rijbewijs afnemen enzo... het zou de weg veel veiliger maken!!!
****

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Rene » wo 25 feb 2009, 21:41

Mikhail schreef:Een boete van 10.000euro, rijbewijs afnemen enzo... het zou de weg veel veiliger maken!!!
Nee, dat doet het niet.
De mensen die vatbaar zijn voor een boete van 600 euro, doen het namelijk toch al niet.
En de kleine groep die dit om een specifieke reden doen, denken daarbij simpelweg niet na over mogelijke gevolgen.
De maakbaarheid van de maatschappij wordt meestal overschat...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Mikhail » wo 25 feb 2009, 21:44

Dus wat is je punt?
****

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Rene » wo 25 feb 2009, 21:48

Dat ik het niet met je eens ben.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door boe! » wo 25 feb 2009, 21:50

Als je het rijbewijs van iemand afpakt of zijn auto in beslag neemt, dan raak je die persoon op het meest kwetsbare plekje. Ik kan me niet voorstellen dat dat geen effect heeft.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Mikhail » wo 25 feb 2009, 21:52

Rene schreef:Dat ik het niet met je eens ben.
Ok. Dus je zou die persoon rustig laten doorrijden tegen die snelheid, en hem niet berispen of een boete geven, of zelfs zijn rijbewijs niet afnemen, mocht het van jou afhangen?
****

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Rene » wo 25 feb 2009, 22:17

boe! schreef:Als je het rijbewijs van iemand afpakt of zijn auto in beslag neemt, dan raak je die persoon op het meest kwetsbare plekje. Ik kan me niet voorstellen dat dat geen effect heeft.
Die auto en rijbewijs krijgt hij toch binnen een paar dagen weer terug.
Maar zoals gezegd: de beperkte groep die dit soort dingen doet, denkt toch niet na over de consequenties.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Rene » wo 25 feb 2009, 22:20

Mikhail schreef:Ok. Dus je zou die persoon rustig laten doorrijden tegen die snelheid, en hem niet berispen of een boete geven, of zelfs zijn rijbewijs niet afnemen, mocht het van jou afhangen?
Ik zeg niet dat ik niet zou bestraffen, ik zeg alleen dat ik het in dit geval niet eens ben met jouw idee dat een kleine kans op een torenhoge straf voorkomt dat een kleine groep mensen het gaspedaal flink intrapt. De verkeersveiligheid zal er dus niet beter van worden.
Een over-the-top afstraffing is m.i. bij snelheidsovertredingen dus vrij zinloos. Een boete van € 500 tot € 1000 lijkt me afdoende.

Anders wordt het als de chauffeur in kwestie een ernstig dodelijk of letselongeval veroorzaakt. Dan moet je flink straffen.
Maar niet met de verkeersveiligheid als oogmerk, maar simpelweg omwille van een minimale vorm van genoegdoening richting slachtoffers.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door boe! » wo 25 feb 2009, 22:40

Rene schreef:Anders wordt het als de chauffeur in kwestie een ernstig dodelijk of letselongeval veroorzaakt. Dan moet je flink straffen.
Dan ben je dus wel te laat. Dat is leuk voor de nabestaanden: "ja hij reed al eerder 200 kilometer per uur op de snelweg, maar wij hebben dat maar door de vingers gezien".

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Caesar » wo 25 feb 2009, 22:43

Rene schreef:
Mikhail schreef:Ok. Dus je zou die persoon rustig laten doorrijden tegen die snelheid, en hem niet berispen of een boete geven, of zelfs zijn rijbewijs niet afnemen, mocht het van jou afhangen?
Ik zeg niet dat ik niet zou bestraffen, ik zeg alleen dat ik het in dit geval niet eens ben met jouw idee dat een kleine kans op een torenhoge straf voorkomt dat een kleine groep mensen het gaspedaal flink intrapt. De verkeersveiligheid zal er dus niet beter van worden.
Een over-the-top afstraffing is m.i. bij snelheidsovertredingen dus vrij zinloos. Een boete van € 500 tot € 1000 lijkt me afdoende.

Anders wordt het als de chauffeur in kwestie een ernstig dodelijk of letselongeval veroorzaakt. Dan moet je flink straffen.
Maar niet met de verkeersveiligheid als oogmerk, maar simpelweg omwille van een minimale vorm van genoegdoening richting slachtoffers.
Idd, ik denk niet dat mensen die met een auto rijden die 260+ kan, zich zorgen maken om wat voor boete dan ook.
Volgens mij blijven zo'n mensen zelfs doodleuk rijden nadat hun rijbewijs afgepakt is.
Dan blijft de vraag... hoe straf je hen dan?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Rene » wo 25 feb 2009, 22:54

boe! schreef:Dan ben je dus wel te laat.
Dat ben je bij dit type wegmisbruikers altijd.
Want tegen leeghoofdige automobilisten die niet ver genoeg nadenken over consequenties bestaat geen enkele preventieve maatregel.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door denne007 » do 26 feb 2009, 0:42

260 :puh2: nice :d al vind ik zijn plaatskeuze iets minder geslaagd.
mijn record ligt rond de 180 :D valt reuze mee met een auto die volgens de boek maar 156 haalt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door duikgek89 » do 26 feb 2009, 4:34

Stomme oen. 260 is wel heel hard... Ik heb ook ooit even 180 gereden, maar ik vind dat wel wat hard gaan. Je nadert dan vrachtauto's alsof je met 100kmh een stilstaand object nadert... Het is natuurlijk ook afhankelijk van de verkeersdrukte. Soms in het zuiden van DE op de BAB7 waar je alleen een enkele andere auto tegenkomt die 150 rijd dan is het natuurlijk anders dan op de BAB3 in de ochtendspits bij Köln.

Als hij nou naar de BAB57 (Goch - Rheinberg) was gegaan op een zondag(ochtend) dan had hij dit zo uit kunnen proberen... En dan is de kans dat hij iemand anders om zeep helpt ook niet zo heel groot, want zoveel ander verkeer is er dan niet.

@Denne, weet je zeker dat die teller een beetje klopt :shutup:

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door rene154 » do 26 feb 2009, 9:59

Rene schreef:Dat ben je bij dit type wegmisbruikers altijd.
Want tegen leeghoofdige automobilisten die niet ver genoeg nadenken over consequenties bestaat geen enkele preventieve maatregel.
Voor zulke personen moet je als boete een gesloten vorm van ISA verplicht stellen voor een lange tijd. Uiteraard moet de persoon zelf de inbouw- en aanschafkosten betalen, een beetje zoals bij een alcohollock dus. Daarnaast een aantekening op het rijbewijs waaruit blijkt dat de bestuurder alleen auto's mag besturen met ISA, en als hij dat niet doet dat hij zijn rijbewijs voor een half jaar kwijt is.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door simon » do 26 feb 2009, 10:11

Volgens mij is het toch zo dat een rijontzegging alleen geld in het land van overtreding? Dus als een Duitser van de Belgische rechter een rijontzegging krijgt dat hij dan vrolijk in Duitsland rond kan blijven toeren?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Rene » do 26 feb 2009, 13:25

@rene154: zo'n ISA-systeem is uiteraard ook technisch te omzeilen.
Zo'n figuur zal daar zeker zijn geld aan uitgeven.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door rene154 » do 26 feb 2009, 15:53

Rene schreef:@rene154: zo'n ISA-systeem is uiteraard ook technisch te omzeilen.
Zo'n figuur zal daar zeker zijn geld aan uitgeven.
Uiteraard moet er wel op gecontroleerd worden.Het invorderen van de auto als er met het systeem wordt geknoeid of het innemen van het rijbewijs voor bijvoorbeeld een half jaar kan daarbij wel zeer afschrikwekkend werken. Maar ik betwijfel of wat jij stelt werkelijk waar is, hard rijden is in principe slechts een overtreding, het aanpassen van een ISA-systeem is gewoon een misdrijf.

In Amerika werkt men soms met alcolocks, naar ik heb begrepen werkt dat systeem vrij goed en heeft men weinig last van "fraude". Het werkt in ieder geval beter dan wat we nu doen...

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door rene154 » do 26 feb 2009, 15:57

simon schreef:Volgens mij is het toch zo dat een rijontzegging alleen geld in het land van overtreding? Dus als een Duitser van de Belgische rechter een rijontzegging krijgt dat hij dan vrolijk in Duitsland rond kan blijven toeren?
Volgens mij is er een verschil tussen het krijgen van een rijontzegging in een bepaald land en het invorderen van het rijbewijs. Als een duitser in Nederland wordt aangehouden en zijn rijbewijs wordt ingevorderd, mag hij ook niet in Duitsland rijden tot hij zijn rijbewijs terug heeft. Aan de andere kant ken ik een Oostenrijker die in zijn eigen land gewoon mag rijden, maar zich in Italie de komende 3 maanden niet achter het stuur mag vertonen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door simon » do 26 feb 2009, 16:06

In Nederland heb je binnen 10 dagen je rijbewijs weer terug. Vervelend, maar niet onoverkomelijk.

Ik doelde meer op een rijontzegging van enkele maanden die wellicht volgt.

Al zag ik een keer iemand bij wegmisbruikers die twee rijbewijzen had: een Europese (Nederlandse) en Amerikaanse. Haar Nederlandse rijbewijs werd ingevorderd en voor de camera vroeg ze of ze met haar Amerikaanse rijbewijs verder mocht rijden. Het staat me bij (weet het niet meer zeker) dat dat mocht.

Ik heb het volgende op internet opgeduikeld:
De Telegraaf 31-01-2008 schreef:Doodrijder Sammy weer de weg op

AMSTERDAM - De dronken Enschedeër die de Nederlandse Sammy Oosting (16) net over de grens in Duitsland doodreed, mag hier gewoon blijven rijden.
Verkeersovertreders die in Duitsland hun rijbewijs zijn kwijtgeraakt, kunnen in Nederland ongehinderd met hun auto de weg op.
Wanneer de Duitse politie het rijbewijs in beslag neemt, blijkt dit namelijk niet te gelden voor de rijbevoegdheid in een van de andere Europese lidstaten.
Dit bizarre feit kwam aan het licht nadat een 52-jarige vermoedelijk dronken automobilist afgelopen weekeinde het 16 jaar oude meisje Sammichelle Oosting aanreed.

Het meisje, dat vorig jaar vanuit Enschede met haar ouders naar de Duitse grensplaats Gronau verhuisde, werd geschept toen ze haar hondje uitliet. Door de klap werd het slachtoffer weggeslingerd en werd overreden door een tegenligster.

De Duitse politie nam het rijbewijs van de Enschedese automobilist in beslag op verdenking van dood door schuld en drankrijden. Agenten roken bij de man een sterke dranklucht. De uitslag van de bloedproef is overigens nog niet bekend. Ook loopt nog een technisch onderzoek naar de toedracht van het verkeersdrama.

In afwachting van de rechtszaak ligt het rijbewijs nu bij de Duitse justitie, toch mag de man in ons land gewoon de weg op. Ook voor de Nederlandse politie is de zaak even verrassend als gecompliceerd.

Woordvoerder Jan Camphuis van de politie Twente, na navraag te hebben gedaan bij de Almelose verkeersofficier van justitie mr. Damen, in een reactie: ,,Het is inderdaad zo dat deze verdachte in Nederland gewoon mag rijden. Wanneer een rijbewijs in Duitsland in beslag wordt genomen, is dat niet van invloed op de rijbevoegdheid in Nederland.

Let wel: aangezien zijn rijbewijs in beslag is genomen, kan hij dit ‘fysieke document’ dus niet laten zien wanneer hem in Nederland bij een controle hiernaar wordt gevraagd. Daarvoor kan hij dan worden bekeurd. Maar het feit dat zijn rijbewijs dus in Duitsland in beslag is genomen, is strikt juridisch niet van invloed op zijn rijbevoegdheid in Nederland. Wat we hier als politie van vinden? Dat doet niet ter zake: wij hebben te handelen zoals de wet het voorschrijft.”

VVD-Kamerlid Fred Teeven wil de minister van Justitie vandaag om opheldering vragen. „Hier moet Europese regelgeving voor komen, want dit is echt een kwestie van verkeerde prioriteiten stellen”, aldus Teeven. „Bij boetes in het buitenland wordt er altijd heel scherp op gelet dat ze in Nederland geïnd kunnen worden, maar blijkbaar kun je wel slachtoffers maken met een dronken kop en vervolgens gewoon weer de weg op. Hier moet heel snel verandering in komen.”

Intussen rouwen vrienden en vriendinnen om de verongelukte ‘Sammy’, eerstejaars modestudente op het ROC van Twente. Haar Hyves-site staat vol met condoleanceberichten. De school heeft een aparte rouwhoek ingericht. Het ROC stelde een speciaal rouwprotocol op nadat anderhalf jaar geleden een leerlinge zelfmoord pleegde. Ook staat er op Youtube inmiddels een filmpje ter nagedachtenis aan ‘Sammy’.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door duikgek89 » do 26 feb 2009, 17:33

rene154 schreef:Volgens mij is er een verschil tussen het krijgen van een rijontzegging in een bepaald land en het invorderen van het rijbewijs. Als een duitser in Nederland wordt aangehouden en zijn rijbewijs wordt ingevorderd, mag hij ook niet in Duitsland rijden tot hij zijn rijbewijs terug heeft.
En dan? Hij wordt aangehouden en laat z'n paspoort zien. Men kijkt het na en hij heeft echt een rijbewijs. Lijkt mij althans gewoon een gevalletje "sorry meneer vergeten"... En daarmee het niet kunnen tonen van je rijbewijs. Is geen zwaar vergrijp en ik zou het er zeker op gokken.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Quattro » do 26 feb 2009, 18:11

Van wegcode.be
Resultaat van de berekening:

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 246.28


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

* Onmiddellijke inning
630€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

* Minnelijke schikking
640€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

* Rechtbank
55-2750€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Palance » do 26 feb 2009, 19:28

In Nederland ben je boven de 50 te hard je rijbewijs *in principe* voor 10 dagen kwijt, het is dus geen automatisme en je moet er zelf bij de officier van justitie achteraangaan om het terug te krijgen. Bij recidive zal de officier snel geneigd zijn je rijbewijs in te houden tot aan de zitting en dat kan wel eens een paar maanden duren.

Als je in Nederland 260 rijdt waar je 120 mag, dan heb je echt een probleem. Sowieso moet je voorkomen en de eis ter terechtzitting zal niet mals zijn, ik zal die wel eens precies opzoeken.

Mocht je toch gaan rijden met een ingevorderd rijbewijs dan treedt artikel 9 van de WVW in werking, en dan heb je nog een groter probleem. Buitenlanders moeten overigens altijd een rijbewijs tonen, anders kan de politie erg lastig gaan doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Snelheidsrecord op de E34

Bericht door Mikhail » do 26 feb 2009, 19:42

Men zou er beter 3maanden gevangenissstraf opzetten, 5 jaar rijbewijs afnemen, boete van 5.000euro ofzo en mocht hij dan nog rijden de gevangenisstraf altijd zwaarder maken...
****

Plaats reactie