Carpool- en snelwegparkings

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Carpool- en snelwegparkings

Bericht door Mikhail » di 03 mar 2009, 23:40

Eerste beveiligde snelwegparking komt aan E40 in Wetteren

De parking langs de E40 in Wetteren wordt de eerste beveiligde autosnelwegparking voor vrachtwagens in Vlaanderen. Er wordt 1,4 miljoen euro uitgetrokken om de veiligheid en het comfort van de autosnelwegparking te verhogen. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits stelde deze ochtend de plannen voor.


De parking langs de autosnelweg in Wetteren wordt vaak gebruikt als rustplaats door truckchauffeurs, maar zij hadden veel kritiek op de veiligheid en het comfort ter plaatse. De chauffeurs kloegen onder meer over een tekort aan staanplaatsen en sanitaire voorzieningen.

Crevits (CD&V) kondigde aan dat het aantal parkeerplaatsen flink zal opgetrokken worden naar 100 tot 115 plaatsen in beide rijrichtingen. Daarnaast komen er extra sanitaire installaties en zullen de uitbaters van de parking voorzien in een verplicht aanbod van gezonde voeding.

Omheining en slagbomen
De veiligheid van de chauffeurs zal beschermd worden door middel van een omheining en slagbomen die de toegang tot de parking regelen. Ook zal er continu toezicht komen op de parking via camerabewaking.

In een volgende fase zal ook de veiligheid van andere parkings langs de Vlaamse snelwegen verbeterd worden. Daarvoor wordt 3.624.286 euro uitgetrokken. Alle parkings langs de E34 worden het eerst onder handen genomen.

Ik vind het wel een tof initiatief om de snelwegparkings te gaan beveiligen in Vlaanderen. Maar de vraag die ik mij stel, is dit dan enkel voor vrachtwagens en dus niet voor de rest van de parking? IN ieder geval, hoe veiliger de parkings worden des te beter en hoe meer vrachtwagenchauffeurs er gebruik van gaan maken, de kostprijs van 1,4 miljoen euro, ik weet niet of het veel of weinig is er staat niet concreet bij wat er allemaal zal gebeuren en aangekocht worden...

Maar als men voor de rest van de parkings in Vlaanderen maar 3,6 miljoen euro gaat uitrekken, dan lijkt het of ze te weinig ingepland hebben voor de andere parkings, of is dit misschien enkel voor de parkings aan de snelweg E34? Of te wel is die parking in wetteren, in beide richtingen dan wel, wel heel duur aanbesteed...
****

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Paixao » wo 04 mar 2009, 8:17

Interessant dat de VZP wordt beveiligd middels slagbomen. Dat geeft een stukje exclusiviteit welke in Nederland niet toegestaan is: de VZP is openbaar dus er is geen mogelijkheid om besloten delen te creëren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Attietattie » wo 04 mar 2009, 8:29

Ik heb er geen verstand van maar ik vind 1,4 mln Euro een hoop geld. Ik hoop dat ik ernaast zit want het is een hoop geld voor twee slagbomen, een omheinig, een bewakingspost, verlichting en wat camera's.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Caesar » wo 04 mar 2009, 8:40

Die 3.6 milj is volgens mij de overschot van het budget van dit jaar.
Ze hebben nu in Wetteren al 2 parkings beveiligd (2 richtingen).
Men pakt nu een voor een de andere parkings aan. Er is nog 3.6 milj over voor dit jaar, en die gaat men al in de parkings van de E34 steken. Daar kan je er dan weer 5 van laten beveiligen.
Voor volgend jaar zal er dan weer een budget zijn van 5milj (3,6 + 1.4).
Stelselmatig worden alle parkings aangepakt

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Paixao » wo 04 mar 2009, 12:51

Attietattie schreef:Ik heb er geen verstand van maar ik vind 1,4 mln Euro een hoop geld. Ik hoop dat ik ernaast zit want het is een hoop geld voor twee slagbomen, een omheinig, een bewakingspost, verlichting en wat camera's.
Als ik het artikel lees dan zie ik een aantal verbeteringen:
- Uitbreiding capaciteit (onduidelijk blijft of het extra aanleg of herinrichting betreft);
- Aanleg dan wel upgrade van de voorzieningen (sanitair en restauratie);
- Aanleg omheining en toegangscontrole middels slagbomen;
- Aanleg camerabewakingssysteem.

Alles zo bij elkaar genomen lijkt 1,4 miljoen mij voor deze werkzaamheden en systemen geen onrealistisch en zelfs prima gewaardeerd bedrag. De aanpak van VZP Lonnekermeer heeft meer geld gekost...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door denne007 » wo 04 mar 2009, 16:33

ik vraag mij af waarom eerst de E34 en niet de E17 of E19? Die zijn toch pakken drukker qua internationaal verkeer.
Eindelijk komt er een goed teken van verbetering voor de truckers en hun lading.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Attietattie » wo 04 mar 2009, 16:40

Paixao schreef:Alles zo bij elkaar genomen lijkt 1,4 miljoen mij voor deze werkzaamheden en systemen geen onrealistisch en zelfs prima gewaardeerd bedrag.
Ik had te snel gelezen. Je hebt gelijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Mikhail » wo 04 mar 2009, 17:37

Caesar schreef:Die 3.6 milj is volgens mij de overschot van het budget van dit jaar.
Ze hebben nu in Wetteren al 2 parkings beveiligd (2 richtingen).
Men pakt nu een voor een de andere parkings aan. Er is nog 3.6 milj over voor dit jaar, en die gaat men al in de parkings van de E34 steken. Daar kan je er dan weer 5 van laten beveiligen.
Voor volgend jaar zal er dan weer een budget zijn van 5milj (3,6 + 1.4).
Stelselmatig worden alle parkings aangepakt
Zou het niet beter zijn, om enkele specifieke parkeerplaatsen te beveiligen voor de vrachtwagenchauffeurs ipv ze allemaal te gaan beveiligen? Men kan misschien de populairste en grootste parkings eerst aanpakken en dit langs grote vrachtwagenroutes (E34, E313, E17, ...). En mocht er dan nog geld zijn dit misschien beter uitbesteden aan betere verlichting en meer plaatsen op de parkings ook voor gewone wagens?

Wat ik ook voor interpretatie vatbaar neem is het volgende:

1) de beveiligde snelwegparking in Wetteren, komt er enkel een camerabewakingssysteem voor de vrachtwagen plaatsen of ook voor de rest van de parking, beter sanitair dat voor iedereen toegangkelijk is of voor vrachtwagenbestuurders enkel? En zoja, wordt het een gratis parking of niet?

2) wordt enkel de infrastructuur voor het vrachtwagengedeelte aangepakt of ook voor de rest van de parking?
****

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Ali » wo 04 mar 2009, 22:38

Waar men ook wat aan mag doen is de capaciteit van de parkings, het kan toch niet zijn dat vele vrachtwagenchauffeurs hun trucks parkeren op pechstroken van de op en afritten van de parkings ???

Vooral de parking in RUmst E19 is problematisch, als oplossing stel ik voor dat de parking in Peutie wordt vergroot met alle nodige faciliteiten zoals die ook in Rumst aanwezig zijn zodat men tussen ANtwerpen en Brussel 2 degelijke parkings op de E19 heeft.

OOk mag men de parking in Rumst verkeersveiliger maken daar men door al de vrachtwagenchauffeurs niet kan opmerken of er iemand van rechts oprit richting snelweg oprijdt ...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Mikhail » wo 04 mar 2009, 23:05

Ali schreef:Waar men ook wat aan mag doen is de capaciteit van de parkings, het kan toch niet zijn dat vele vrachtwagenchauffeurs hun trucks parkeren op pechstroken van de op en afritten van de parkings ???

Vooral de parking in RUmst E19 is problematisch, als oplossing stel ik voor dat de parking in Peutie wordt vergroot met alle nodige faciliteiten zoals die ook in Rumst aanwezig zijn zodat men tussen ANtwerpen en Brussel 2 degelijke parkings op de E19 heeft.

OOk mag men de parking in Rumst verkeersveiliger maken daar men door al de vrachtwagenchauffeurs niet kan opmerken of er iemand van rechts oprit richting snelweg oprijdt ...
Groot gelijk! Die parking in Rumst staat altijd oververzadigd, en van tijd staan de vrachtwagenchauffeurs al op de afrit en oprit van het tankstation geparkeerd... In Peutie mag er gerust een tankstation met alle voorzieningen gebouwd worden, want de parking in Rumst is vorig jaar nog maar helemaal vernieuwd geweest, en zoveel extra plaatsen zijn er nu ook weeral niet bijgekomen...
****

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Caesar » do 05 mar 2009, 10:19

De parking in Brecht op de E19 richting Breda, staat ook altijd overvol. Ook daar staan ze dikwijls tot op de pechstrook.
Is dat geen verschijnsel van alle parkings in Vlaanderen?

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door denne007 » do 05 mar 2009, 19:04

de parking van jabbeke op de E40 staat altijd eivol. Ook de parallelweg van de snelweg staat vol en geregeld ook de op en afritten.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Mikhail » do 05 mar 2009, 21:36

Tjah in Belgie en Vlaanderen dus ook, zijn er gewoon effectief te weinig parkings aangelegd. Oorspronkelijk waren er vroeger meer parkings gepland in theorie, maar nooit uitgevoerd geweest wegens budgettekort of dergelijke... Er moet eens dringend werk van gemaakt worden, en zeker op drukke vrachtwagenroutes! Men kan een puntje zuigen aan de parkings in Zuid-Frankrijk, waar ze heel dik bezaaid liggen.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Alfa » do 05 mar 2009, 22:02

^^Dat laatste geldt ook niet voor alle wegen.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door denne007 » za 07 mar 2009, 18:05

er is dan rond de snelwegen in frankrijk ook veel minder bebouwing. Bijvoorbeeld tussen gent en jabbeke is er geen parking terwijl er zo rond aalter wel 1 zou mogen zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Jeroen » za 07 mar 2009, 18:08

Mikhail schreef:Men kan een puntje zuigen aan de parkings in Zuid-Frankrijk, waar ze heel dik bezaaid liggen.
Dat zegt ook iets over de noodzaak...

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Ali » zo 08 mar 2009, 15:03

denne007 schreef:er is dan rond de snelwegen in frankrijk ook veel minder bebouwing. Bijvoorbeeld tussen gent en jabbeke is er geen parking terwijl er zo rond aalter wel 1 zou mogen zijn.
parkings zijn niet noodzakelijk gecorreleerd met meer of minder bebouwing maar met de hoeveelheid transitverkeer. In Frankrijk zijn er véél snelwegen met weinig transit of interregionaal lange afstandsverkeer, maar toch zijn er nog altijd enkele snelwegen waar véél parkings voorkomen, denk maar aan de A10 verbinding tussen Noordwest-Europa en Zuidwest-Europa/Noord-Afrika op internationaal vlak en verbinding tussen Ile-de-France en Brodeaux op nationaal vlak, ook zo voor de snelweg A6/A7/A8/A9/A31 enzovoort.

Op Belgisch vlak betekent dat bijna elke snelweg nood heeft aan parking op een gemiddelde afstand van 30km vanwege het vele pendelverkeer en internationaal transitverkeer, een snelweg als de E313 Antwerpen - Lummen is goed voorzien met twee parkings op een afstand van min of meer 60km, maar de E314 Leuven - NL heeft op 100km slechts een parking met voldoende faciliteiten. de E19 Brussel - Antwerpen kan best twee grote parkings hebben in Rumst en Peutie en ook liefst een op de A12 ter hoogte van Wolvertem of Londerzeel. De E17 heeft naar mijn mening voldoende parkings op relatief korte afstand, maar kan me geen uitspraken doen over de capaciteit ...

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door denne007 » zo 08 mar 2009, 20:56

^^ parkings zoals op de E17 in gentbrugge noem ik geen parkings. Als je geen faciliteiten hebt kan je zowel geen parking hebben. Op de E313 is er tussen herentals en Luik ook geen deftig servicepunt meer.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door Mikhail » di 10 mar 2009, 22:29

denne007 schreef:er is dan rond de snelwegen in frankrijk ook veel minder bebouwing. Bijvoorbeeld tussen gent en jabbeke is er geen parking terwijl er zo rond aalter wel 1 zou mogen zijn.
In drongen is er ook 1 ...
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Eerste beveiligde snelwegparking

Bericht door denne007 » wo 11 mar 2009, 0:53

^^ ja drongen aanzie ik als gent

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Carpool- en snelwegparkings

Bericht door vynkce » do 05 aug 2010, 13:13

De Standaard 05-08-2010 schreef:Minister Crevits plant 21 bijkomende carpoolparkings

BRUSSEL - Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits plant de aanleg van 21 bijkomende carpoolparkings. Vandaag telt het Vlaams Gewest er 71.
De bezettingsgraad op de meeste carpoolparkings is goed tot zeer intensief. De gemiddelde bezetting in 2009 schommelde rond de 65 procent. De verschillen tussen de parkings onderling lopen echter sterk uiteen. Dat blijkt uit het antwoord van minister Crevits op een schriftelijke vraag van Carl Decaluwe (CD&V).
Van de bijkomende parkings zijn er 4 gepland in de provincie Antwerpen (Geel-West, Herentals-Oost, Rumst-Duffel en Zandhoven), eveneens 4 in Limburg (Halen, Ham, Hasselt-Zuid en Tongeren), 8 in Oost-Vlaanderen (Aalst, Aalter, Destelbergen, Erpe-Mere, Lokeren, Nazareth, Nevele en Wetteren), 2 in Vlaams-Brabant (Meise en Zemst-Hofstade) en 3 in West-Vlaanderen (Deerlijk, Oostkamp en Veurne).
De Redactie 05-08-2010 schreef:Meer beveiligde parkings naast de snelweg

De BTB, de Belgische Transportarbeidersbond, vraagt dat er meer beveiligde parkings komen langs de snelwegen. De belangenorganisatie Logistiek Vlaanderen eist dan weer scherpere controles door de politie. Aanleiding voor de vraag zijn enkele incidenten bij vrachtwagenchauffeurs van de voorbije weken, zoals enkele brandstichtingen, een schietpartij, enkele diefstallen en een ongeval met een dodelijk slachtoffer. "Door het gebrek aan parkings gebeuren allerlei incidenten. Onze kernwoorden van onze zwartboeken zijn al jaren dat er onvoldoende parkings zijn, dat ze onveilig zijn en oncomfortabel voor de vrachtwagenchauffeurs", zegt Tom Peeters van de BTB. "Als hij op de pechstrook moet parkeren omdat de plaatsen vol zijn, kan u zich wel inbeelden dat het zeer onveilig is en dat hij nauwelijks voldoende nachtrust heeft door het voorbijkomend verkeer."
Logistiek Vlaanderen vraagt meer politiecontroles. "We willen dat er meer gerichte politiepatrouilles zouden zijn op en rond parkings aan de snelwegen", zegt Jan Soenen. "De lading van de chauffeurs is zeer gegeerd bij dievenbendes. Door regelmatige politiecontroles kan er meer aan gedaan worden. Het is een Europees probleem en er zal een gecoördineerde aanpak moeten komen om die dievenbendes aan te pakken."

Uitbreiding in aantocht
Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zegt dat vier grote parkings de komende jaren nog uitgebreid zullen worden. Op de parkings aan de snelwegen in Wetteren, Minderhout, Nazareth en Kruishoutem wordt het aantal plaatsen voor vrachtwagenchauffeurs verdubbeld. Er komen ook beveiligingscamera's op de parkings langs de E34.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Carpool- en snelwegparkings

Bericht door Willem » do 05 aug 2010, 22:19

In de toekomst zou er geld gevraagd kunnen worden voor een beveiligde parking, mits de voorzieningen adequaat zijn en goed inspelen op de behoeften van de trucker.
Dan ontstaat er een onderscheid met niet-betaalde parkings van slechte kwaliteit. Dat is eigenlijk hetzelfde principe als met tolwegen, maar dan voor parkings.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Carpool- en snelwegparkings

Bericht door vynkce » di 08 mar 2011, 9:55

Het Belang van Limburg 08-03-2011 schreef:Weinig auto's op nieuwe carpoolparking

Afbeelding

De nieuwe carpoolparking in Hasselt, die gisteren werd geopend, kent voorlopig minder succes. Slechts een handvol automobilisten maakten op de eerste dag gebruik van de grootste carpoolparking van Limburg.
Volgens Jo Lieben van Wegen en Verkeer Limburg komt dat omdat de mensen de parking nog moeten leren kennen en door de krokusvakantie.
Een andere oorzaak kan de bereikbaarheid zijn. Zo is de carpoolparking enkel toegankelijk via de Biezenstraat, waardoor chauffeurs een lus moeten maken om op de E313 te geraken. "Maar we wilden de Sint-Truidersteenweg niet drukker maken", verdedigt Lieben de route.
Later volgt nog een evaluatie van de nieuwe parking.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Carpool- en snelwegparkings

Bericht door Chris » di 08 mar 2011, 14:07

Ik zou zoiets pas na een maand of 3 beoordelen.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 190
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Carpool- en snelwegparkings

Bericht door Cartman » di 08 mar 2011, 22:52

De uitrit langs de Biezenstraat is nogal ongelukkig gekozen. Handig als je vanuit Antwerpen arriveert en richting Alken/Sint-Truiden moet, maar verkeer richting Antwerpen/Brussel moet een serieuze lus maken. Dat zal het succes denk ik toch wel beïnvloeden.

Plaats reactie