Onduidelijke situaties bij dienstwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Onduidelijke situaties bij dienstwegen

Bericht door Charles » do 11 aug 2005, 2:19

Afgelopen dinsdagnacht was de E40 bij Luik -komend vanuit Brussel- vanaf de verknoping met de E313 afgesloten voor het verkeer richting Aken/Maastricht en was ik helaas één van de ongelukkigen die hiervan niet op de hoogte was ;). Aangezien ik naar Zuid-Limburg moest besloot ik daarom de E313 te nemen tot aansluiting 32 (Tongeren) en vervolgens de N79 naar Maastricht. Wat ik bij die aansluiting meemaakte is ronduit schandalig; net nadat ik de snelweg had verlaten moest ik op het laatste moment flink op de rem trappen om niet over de parallelbaan terug naar de snelweg te rijden, evenals mijn twee voorgangers die zelfs al een eindje verder op de parallelbaan zaten en al achteruit reden, en dus -net als mij- door de typisch Belgische slordigheid op het verkeerde pad waren gestuurd. Het was dan wel nacht waarbij je natuurlijk gemakkelijker een vergissing maakt dan overdag, maar dit vond ik toch wel erg extreem, om te :huilen: zelfs!

Wat was nou precies de reden waardoor dit gebeurde?: het volledig ontbreken van bewegwijzering bij de afsplitsing van de parallelbaan en geen doorgetrokken kantstreep die mij duidelijk maakt dat rechtsaf de rijrichting is en het zelfs verboden is om die parallelbaan op te rijden, wat daar slechts wordt aangegeven met een verkeersbord ("C1") dat midden op deze splitsing was geplaatst (waardoor het dus ook leek alsof het verboden was om rechtsaf te gaan). Dit is iets dat ik al heel vaak op de Belgische snelwegen ben tegengekomen en anno 2005 eigenlijk onaanvaarbaar vind, bovendien begrijp ik het nut van deze parallelbanen niet. In Nederland kenden wij zoiets vroeger dan wel als 'vergissingsbanen', maar van de aanleg daarvan is gelukkig nooit een gewoonte gemaakt en kom je dan ook nog zelden tegen. Dergelijk onduidelijke, en soms zelfs gevaarlijke situaties zie ik graag als verleden tijd.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 11 aug 2005, 10:21

Vreemd. Meestal zit er een kronkel in de 'parralelbaan' met de aanduiding 'Verboden in te rijden uitgez. Diensten'. Ik denk dat Rien er meer over kan vertellen. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 11 aug 2005, 10:25

Vinny schreef:Vreemd. Meestal zit er een kronkel in de 'parralelbaan' met de aanduiding 'Verboden in te rijden uitgez. Diensten'. Ik denk dat Rien er meer over kan vertellen. ;)
Ik heet weliswaar geen Rien, maar ik reageer toch ;)
Een kronkel zit er meestal juist niet in. Soms staan er wel betonblokken. Dat met uitgezonderd diensten staat er ook niet altijd, meestal alleen een soepbord. Als er onderhoud op een traject gepleegd wordt, worden meestal dit soort situaties ook enigzins aangepast.

Autopalya
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 13:01
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Bericht door Autopalya » do 11 aug 2005, 14:44

Ik wil nu niet betweterig overkomen, maar als je een beetje logisch nadenkt bevindt de afrit van een autosnelweg zich rechts van de weg. Het zou dan ook nooit in mijn hoofd opkomen om de parallelbaan op te rijden. Mocht het toch een splitsing zijn geweest, dan zouden richingaanwijzers aanduiden waar je heen moet.
wat daar slechts wordt aangegeven met een verkeersbord ("C1") dat midden op deze splitsing was geplaatst (waardoor het dus ook leek alsof het verboden was om rechtsaf te gaan).
Het bord C1 zal er naar mijn mening niet gestaan hebben, maar wel C3: "Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder." met daaronder het onderbord uitgez. diensten. Het bord hoort ook op het midden van de splitsing te staan. Borden die rechts van je staan zijn rechtsgeldig, borden die links van je staan zijn niet voor jou bedoeld. Je hebt op die splitsing dan ook geen andere keus dan rechtsaf te gaan.

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » do 11 aug 2005, 15:31

Ik neem aan dat je deze afrit bedoeld:

Afbeelding

Inderdaad niet erg duidelijke belijning.

Voor duidelijker plaatje klik hier

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 11 aug 2005, 15:33

Edit: link doet het wel nu.
Idd erg onduidelijk :?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 11 aug 2005, 16:42

Het heeft ook te maken met de lange bocht hier, daardoor zie je inderdaad moeilijker dat de effectieve afrit naar rechts gaat, maar anderzijds zouden er wel betonblokken en/of een verkeersbord moeten staan, zoals reeds aangehaald waarop duidelijk staat dat je er niet in mag. Een tip: volg gewoon de lichtmasten, dan zit je zeker op de afrit. De parallelwegen worden immers (bijna) nooit verlicht. Vroeger dienden ze eigenlijk voor vanalles en nog wat, o.a. voor zoutstrooiers in de winter, als tijdelijke opslagplaats voor wegenwerken, plaatsen om verkeer af te leiden voor politiecontroles, om bij ongevallen verkeer langs de snelweg te leiden, etc. Nu worden ze vaak niet meer gebruikt, tenzij op plaatsen waar men gsm-masten geplaatst heeft of soms nog in de winter voor zoutstrooiers.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 11 aug 2005, 18:03

Ik zag laast nog allemaal betonblokken van verkeerspalen en plastic barriers op zo'n baan gedumpt liggen. :roll:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 11 aug 2005, 18:58

Is heel goed mogelijk, bij afbraakwerken en wegenwerken is het immers de bedoeling de weg zo kort mogelijk te moeten afsluiten, dus de eerste de beste plaats waar men dan het afval kwijt kan, is dan zo een parallelweg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 11 aug 2005, 21:22

Al die 'restfuncties' zijn verdwenen? Of verplaatst naar een ander deel van het wegennet?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 12 aug 2005, 0:41

Die functies zijn niet allemaal verdwenen hoor, zoals ik zei maken bijvoorbeeld zoutstrooiers er nog wel eens gebruik van (op sommige plaatsen staan er nog zout- en zandsilo's). En ook bij wegenwerken bijvoorbeeld komen ze nog wel eens van pas, maar in het algemeen is het gebruik ervan sterk afgenomen. Zo zal men voor politie- en/of douanecontrolers nu eerder gebruik maken van een rustplaats langs de snelweg omdat dat meer mogelijkheden biedt. Daarom ook dat men veel van die parallelbanen nu gaat afsluiten met betonblokken, omdat ze toch niet vaak meer gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 12 aug 2005, 14:40

Volgende stap zal wel het opruimen van die banen zijn, denk ik. Misschien bij groot onderhoud o.i.d?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 12 aug 2005, 14:53

Daar ben ik nog niet zo zeker van: waarschijnlijk zal men redeneren dat het opbreken van die parallelwegen duurder uitkomt dan ze te laten liggen, dus veel kans dat men ze laat liggen, zeker omdat ze sporadisch dus nog wel eens gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » vr 12 aug 2005, 15:04

R4 schreef:Daar ben ik nog niet zo zeker van: waarschijnlijk zal men redeneren dat het opbreken van die parallelwegen duurder uitkomt dan ze te laten liggen, dus veel kans dat men ze laat liggen, zeker omdat ze sporadisch dus nog wel eens gebruikt worden.
En dat is nu het grote verschil tussen België en Nederland. :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 12 aug 2005, 15:19

Is in die berekening de kost van (bijna)ongevallen aan de zijde van weggebruikers meegecalculeerd ? :? :roll:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 12 aug 2005, 15:41

Die kosten zijn bijna onbestaande: als er al eens een ongeval gebeurt aan de inrit van zo een parallelweg (eigenlijk onderhoudsweg genaamd, parallelwegen zijn wegen zoals je ziet langs de A12), dan is dat hoofdzakelijk door mensen die zich niet aan de snelheid houden, met te grote snelheid de afrit binnenkomen en daar door de betonblokken vliegen. Dat heeft dus niets met die onderhoudswegen te maken, want indien die weg er niet lag, dan waren ze gewoon door de betonnenrad de berm ingevlogen. Dat is dan ook bijna het enige moment waarop de betonblokken/signalisatie aan zo een inrit weg zijn, als er net een ongeval gebeurd is of als er bijvoorbeeld een zoutstrooier staat. Als je als chauffeur een afrit neemt die je niet kent, dan weet je dat je steeds extra waakzaam moet zijn, omdat je het verloop van die afrit niet kent, dus pas je je snelheid aan. Als je dat doet, zal je tijdig de nodige signalisatie zien en dus geen probleem hebben met die afrit. Bovendien is de regel dat indien er geen specifieke bewegwijzering staat bij de afrit, je steeds rechts houdt en op die manier kom je steevast op de eigenlijke afrit. Het is dus ook een kwestie van waakzaamheid bij de chauffeur, en dan valt dat allemaal heel goed mee, Belgische afritten zijn niet echt complexer dan buitenlandse . ;)
Wat er bij Charles en de 2 chauffeurs voor hem aan de hand was, zou hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd zijn als de eerste chauffeur zich niet bijna vergist had, want je hebt nu eenmaal de logische neiging om de wagens voor je te volgen op een afrit. De eerste vergist zich, en dus volgt de rest, vandaar dat je dus steeds waakzaam moet zijn. Ik vermoed dan ook dat men toen dus die betonblokken en/of signalisatie aan die onderhoudsweg tijdelijk verwijderd had om een of andere reden, misschien onderhoud van een schakelkast ofzo. Maar dan nog weet je dat de meest logische richting voor een afrit rechts is, tenzij specifiek anders aangeduid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 12 aug 2005, 15:48

Ben ik niet met je eens. Zonder aanduidingen is op een autosnelweg rechtdoor de gebruikelijke rijrichting, ook bij rangeerbanen.

Vergissingsweggetjes zijn echt uit de tijd. Ze stammen uit de oertijd van de autosnelwegbouw, en waren bedoeld om op de nog vluchtstrookloze snelwegen te voorzien in plaatsen waar veilig geparkeerd en gerepareerd kon worden.
De vergissingsweggetjes werden vooral populair toen de Deutsche Reichsbahn bij de Autobahnen de aansluitingen vorm gaf als Autobahnhöfe. De vergissingweggetjes dienden toen vooral het halteren van de buslijnen die de Reichsautobahnen bedienden.
Al deze functies zijn -voor zover nog van toepassing zijnde- inmiddels overgenomen door andere voorzieningen.

Als iemand verkeerd rijdt en vervolgens achteruit steekt, dan kunnen de gevolgen rampzalig zijn. Dat achteruitrijden kun en mag je niet zomaar afschuiven op de weggebruiker, omdat het te voorkomen was geweest met een verkeersveilig wegontwerp - zonder vergissingsweggetje dus.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 12 aug 2005, 16:19

De vergissingsweggetjes waarover jij het hebt, René, die stammen inderdaad uit een ver verleden, maar in plaats van ze zomaar af te breken heeft men ze daarna een nieuwe functie gegeven, vandaar de naam onderhoudswegen. Nu vermindert ook die functie, alhoewel er door het plaatsen van gsm-masten en schakelkasten op sommige plaatsen weer een nieuwe functie gecreëerd wordt. Bovendien kennen de Belgen die weggetjes en letten er bijgevolg niet meer op, aangezien ze die gewoon zijn. Vandaar dat er daar zo goed als geen ongevallen gebeuren, toch niet om de reden dat er daar een inrit naar zo een weggetje ligt. Die wegen zijn trouwens wel degelijk aangeduid, zodat een ietwat oplettende automobilist ze zeker zal zien, en dat blijkt zo te zijn want tot hiertoe zijn er aan die wegen nog maar heel zelden ongevallen gebeurd met buitenlanders, de laatste jaren zelfs geen bij mijn weten. Daarbij is het zo dat als een automobilist dan toch op zo een weggetje terecht zou komen, hij toch wel op zijn minst een beetje gezond verstand + kennis van het verkeersreglement moet hebben om te beseffen dat hij niet achteruit terug de afrit op mag rijden. Je bevindt je op een autostrade, dus is het verboden achteruit te rijden. Dat heeft niets te maken met iets afschuiven op een weggebruiker, dat is gewoon logica. Als je daar toch achteruit zou proberen rijden, dan ben je het niet waard dat je een rijbewijs hebt. Die afritten zijn trouwens wel degelijk verkeersveilig ontworpen, toch voor de automobilist die een minimum aan oplettendheid heeft. Het kan steeds gebeuren dat er door omstandigheden eens ergens een markering ontbreekt en dat daardoor de situatie wat gevaarlijker wordt, maar dat gebeurt overal in de wereld, en dat wordt normaal gezien steeds zo snel mogelijk verholpen (indien het gesignaleerd wordt, want mensen die wegen onderhouden kunnen niet steeds overal zijn).
Het grootste deel van ongevallen aan afritten heeft trouwens niets te maken met het ontwerp van die afrit maar -en dan vooral de laatste jaren- met het steeds toenemende roekeloze en foutieve rijgedrag van weggebruikers. Vooral in België is dat een van de grootste oorzaken, dat er in Duitsland eens iemand door de bocht gaat op een afrit omdat die bocht heel scherp (op zijn Duits dus) is aangelegd, is al veel begrijpelijker, maar zelfs daar heeft het dan in de eerste plaats te maken met niet-aangepaste snelheid.
De rijrichting op autosnelwegen is inderdaad rechtdoor, en ook op afritten, maar het principe is dat je wel rechts houdt! Dus ook op afritten. Tenzij dat zo een afrit zich zelf ook nog eens splitst in richtingen die voor het verkeer bereikbaar zijn , maar dan moet er signalisatie staan, staat die er niet, dan hou je rechts.
Laatst gewijzigd door R4 op vr 12 aug 2005, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 12 aug 2005, 16:24

R4 schreef:maar dan moet er signalisatie staan, staat die er niet, dan hou je rechts.
Juist dat is het probleem. In Nederland geldt een andere regel: Als er geen signalisatie/bebording staat rij je rechtdoor. Misschien toch gewoon een verschil in benadering van de landen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 12 aug 2005, 16:56

Ik ben het niet meet je eens R4.

Maar mochten jullie die ondingen in België willen handhaven, zorg er dan wel voor dat de ingang volledig wordt voorzien van een gemarkeerd verdrijvingsvlak. Een wegwijzer die duidelijk de richting wijst kan ook geen kwaad. Aanvullende bebording uitgevoerd in retroreflectie klasse III kan ook geen kwaad.
Bedenk dat België als transitland niet alleen Belgen als verkeesrdeelnemer kent. In andere landen (waaronder in elk geval buurlanden Duitsland en Nederland) geldt de regel dat als je geen bijzondere bebording/bewegwijzering ziet, je op een splitsing de rechtdoorgaande richting aanhoudt.

De doelen waarvoor die wegen nu nog worden gebruikt zijn bovendien ook uiterst discutabel. Rotzooi van wegwerkzaamheden moet je niet bij een aansluiting dumpen - want een aansluiting kent viaducten. Wat rotzooi gooien van viaducten oplevert weten we tegenwoordig in Nederland (A4 Rijswijk). Je moet als wegbeheerder in elk geval geen aanleiding geven door in hoge mate rommel achter te laten op de openbare weg.
Strooizout kan ook prima op aparte terreinen opgeslagen worden. Die terreinen kun je ook gebruiken als uitruklocatie voor strooimaterieel.

Als het zuiver gaat om een GSM-mast of regelkast te kunnen bereiken, of voor de hulpdiensten om even als calamiteitendoorsteek langs een file te kunnen schieten via af- en toerit: wel eens gehoord van grasbetontegels ?
Als je goed kijkt kun je die in Nederland op veel plaatsen zien bij halfklaverbladen. Door het gras en de doorlopende markering richting afrit zijn ze voor de weggebruiker echter volledig onopvallend.

Kortom: er zijn verkeersveiliger alternatieven.

De Belgische verkeerscode, noch het Nederlandse RVV of het Duitse StVO geven je overigens m.i. als wegbeheerder het mandaat om een in internationaal opzicht onveilige situatie af te schuiven op de weggebruiker :!:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 12 aug 2005, 17:35

René schreef:Ik ben het niet meet je eens R4.

Maar mochten jullie die ondingen in België willen handhaven, zorg er dan wel voor dat de ingang volledig wordt voorzien van een gemarkeerd verdrijvingsvlak. Een wegwijzer die duidelijk de richting wijst kan ook geen kwaad. Aanvullende bebording uitgevoerd in retroreflectie klasse III kan ook geen kwaad.
Zoiets maakt het uitzicht van een afrit alleen maar drukker en verwarrender, en is dus zeker af te raden. Het huidige systeem voldoet, aangezien het aantal ongevallen dat daardoor ontstaat, zo goed als nul is
René schreef: Bedenk dat België als transitland niet alleen Belgen als verkeesrdeelnemer kent. In andere landen (waaronder in elk geval buurlanden Duitsland en Nederland) geldt de regel dat als je geen bijzondere bebording/bewegwijzering ziet, je op een splitsing de rechtdoorgaande richting aanhoudt.
Kan je hier ook perfect doen trouwens, aangezien de enige rechtdoorgaande richting die je daar kan volgen (m.a.w. die dus NIET versperd is) de afrit zelf is. Uiteraard is België een transitland, maar dat wil niet zeggen dat wij ons daarom moeten gaan aanpassen aan de gewoontes van iedere automobilist uit gans Europa. Als vreemdeling weet je dat in een ander land vaak andere gewoontes (daarom niet per sé reglementen) gelden dan in je eigen land.
René schreef: De doelen waarvoor die wegen nu nog worden gebruikt zijn bovendien ook uiterst discutabel. Rotzooi van wegwerkzaamheden moet je niet bij een aansluiting dumpen - want een aansluiting kent viaducten. Wat rotzooi gooien van viaducten oplevert weten we tegenwoordig in Nederland (A4 Rijswijk). Je moet als wegbeheerder in elk geval geen aanleiding geven door in hoge mate rommel achter te laten op de openbare weg.
Strooizout kan ook prima op aparte terreinen opgeslagen worden. Die terreinen kun je ook gebruiken als uitruklocatie voor strooimaterieel.
Die doelen zijn voor jou misschien discutabel, voor de overheid hier niet. Het afval en/of ander materiaal van werkzaamheden wordt slechts tijdelijk op die onderhoudswegen geplaatst (en dan nog niet steeds) en later door vrachtwagens opgehaald. Bovendien gaat het dan over afval dat men gewoon niet onmiddellijk kan transporteren omwille van de aard van het afval: zoals bijvoorbeeld een hele reeks verlichtingsmasten. Het gaat dus om afval dat moeilijk verplaatsbaar is (en dus zeker niet door 1 persoon verplaatst kan worden). Bovendien geraak je er als gewone automobilist niet zomaar aan, aangezien die wegen afgesloten zijn.
René schreef: Als het zuiver gaat om een GSM-mast of regelkast te kunnen bereiken, of voor de hulpdiensten om even als calamiteitendoorsteek langs een file te kunnen schieten via af- en toerit: wel eens gehoord van grasbetontegels ?
Als je goed kijkt kun je die in Nederland op veel plaatsen zien bij halfklaverbladen. Door het gras en de doorlopende markering richting afrit zijn ze voor de weggebruiker echter volledig onopvallend.

Kortom: er zijn verkeersveiliger alternatieven.
Voor veel zaken op de wegen in de hele wereld bestaan er verkeersveiliger alternatieven, maar een wegennet heeft nu eenmaal zijn geschiedenis. De huidige oplossing is zeker verkeersveilig genoeg, aangezien (en ik ga het nogmaals zeggen) ze geen problemen oplevert. De kost voor het opbreken van die wegen en vervangen door iets anders zou trouwens heel hoog oplopen (geld dat je veel nuttiger kan investeren) en zou niet echt veel uithalen, behalve dan het definitief uitsluiten dat die wegen in de toekomst nog een bijkomende functie zouden krijgen (een mogelijke optie is een soort wachthaven voor pechverhelping te creëren daar).
René schreef: De Belgische verkeerscode, noch het Nederlandse RVV of het Duitse StVO geven je overigens m.i. als wegbeheerder het mandaat om een in internationaal opzicht onveilige situatie af te schuiven op de weggebruiker :!:
Die situatie is helemaal niet onveilig "in internationaal opzicht", zelfs niet in Belgisch opzicht, en wordt helemaal niet afgeschoven op de weggebruiker, aangezien die situatie al jaren zo is en nog geen problemen opgeleverd heeft, ook niet bij buitenlanders, tenzij die geen gepast rijgedrag vertonen, maar dan is zelfs de meest veilig uitgebouwde weg nog niet voldoende.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 12 aug 2005, 17:57

Iets wat ik net zie: het onderwerp van deze discussie is veranderd en de term vergissingsweggetjes is erin verschenen. Dat is een heel subjectieve benaming en de meeste Belgen zullen niet uit het onderwerp kunnen opmaken wat ermee bedoeld wordt, dus een verandering naar "onderhoudswegen" lijkt me aan te raden, aangezien dat een officiële benaming is en bovendien herkenbaar is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 12 aug 2005, 18:19

Ik stel de benaming 'dienstwegen' voor. Ik kan mij vaag herinneren dat dit als zodanig was aagegeven op de Belgische bordjes. 'Dienstweg' of 'Route de service'; iemand met een bevestiging?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 12 aug 2005, 18:20

Uitgezonderd diensten onder het verbodsbord. Dus dat is idd een juiste benaming.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 12 aug 2005, 19:47

Dirk, ik vind je argumentatie niet sterk. Omdat dat asfalt er eenmaal ligt, is het het goedkoopste om er definitief een paar betonblokken (of van die typische Belgische wit/rode gevulde kunststofblokken) op te kieperen. Daar komt het zo ongeveer op neer.

Ook materialen kun je prima elders opbergen. Bij Rijkswaterstaat bijvoorbeeld heb je vaak een aantal speciaal hiervoor in beheer zijnde terreintjes. Lichtmasten worden in Noord-Holland bijvoorbeeld opgeborgen op een terreintje oostelijk van de A9, net ten zuiden van de brug over Zijkanaal C. De dienstweg er naartoe staat haaks op de hoofdrijbaan en is met een slagboom afgesloten.

Ook in Nederland lagen bij halfklaverbladen veel van die dienstwegen c.q. vergissingsweggetjes. Ze raakten echter zonder feitelijke functie. Vrijwel allemaal zijn ze opgebroken, omdat de ongevalskans weliswaar niet schrikbarend hoog was, maar de verwijdering gewoonweg de kans naar nul terugbracht. Dat kost geld, zonder dat het direct wat op lijkt te leveren. Dat is achteraf ook lastig meetbaar. Toch denk ik dat het de juiste beslissing is geweest. Je praat namelijk niet over echt hoge kostenposten.

Natuurlijk kun je niet alles tegelijk netjes op orde te maken - dat kost jaren, uitgaande van een beperkt budget. Dat er dus tijdelijk her en der betonblokken staan is begrijpelijk. Maar een totaalplan om langzaam maar zeker al deze dienstweggetjes op te doeken, of te vervangen door grasbeton, is zeker geen luxe. Een dergelijke lange-termijn visie is wat ik verkeersveiligheidsbeleid noem.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 12 aug 2005, 20:01

René schreef:Ook materialen kun je prima elders opbergen. Bij Rijkswaterstaat bijvoorbeeld heb je vaak een aantal speciaal hiervoor in beheer zijnde terreintjes. Lichtmasten worden in Noord-Holland bijvoorbeeld opgeborgen op een terreintje oostelijk van de A9, net ten zuiden van de brug over Zijkanaal C. De dienstweg er naartoe staat haaks op de hoofdrijbaan en is met een slagboom afgesloten.
Maar.. dan moet je die oude lichtmasten er eerst zien te krijgen. In België liggen ze dus tijdelijk op die dienstweg, tot er vervoer beschikbaar is. Of in afwachting van bijvoorbeeld nog meer oude masten, zodat alles in eens kan worden verwijderd en verwerkt. Simpel toch?
Btw, op de terugweg uit Zwitserland zag ik trouwens dat ze ergens aan de A1 in een afrit een nieuw opslagterrein gemaakt hadden. Hierop lagen metershoog betonnen (metalen?) afscheidingen opgeslagen voor wegwerkzaamheden. Niet helemaal hetzelfde als in België, maar het komt op t zelfde neer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 12 aug 2005, 20:04

Ik heb in Frankrijk heel veel van die depots gezien langs de tolwegen en de RN. Het kan dus wel degelijk dat je die spullen achter slot en grendel legt.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 12 aug 2005, 20:27

René schreef:Dirk, ik vind je argumentatie niet sterk. Omdat dat asfalt er eenmaal ligt, is het het goedkoopste om er definitief een paar betonblokken (of van die typische Belgische wit/rode gevulde kunststofblokken) op te kieperen. Daar komt het zo ongeveer op neer.
Toch niet, want zoals ik zei is het dus niet de bedoeling om ze definitief af te sluiten. Die betonblokken zijn daarvoor handig aangezien ze redelijk makkelijk opnieuw verwijderd kunnen worden.
René schreef: Ook materialen kun je prima elders opbergen. Bij Rijkswaterstaat bijvoorbeeld heb je vaak een aantal speciaal hiervoor in beheer zijnde terreintjes. Lichtmasten worden in Noord-Holland bijvoorbeeld opgeborgen op een terreintje oostelijk van de A9, net ten zuiden van de brug over Zijkanaal C. De dienstweg er naartoe staat haaks op de hoofdrijbaan en is met een slagboom afgesloten.
Uiteraard kan je materiaal ook op andere plaatsen opbergen, dat gebeurt hier ook hoor en ook daarvoor zijn specifieke plaatsen voorzien naast de snelwegen en langs hoofdwegen, maar daarnaast behoudt men ook die dienstwegen (om het met die andere officiële term te zeggen) omdat die op dat vlak al praktisch gebleken zijn. Dat is gewoon een keuze van de overheid en daar houdt men zich aan, vooral omdat die keuze tot nu toe steeds positief in plaats van negatief gebleken is.
Een dienstweg die haaks op de hoofdrijbaan van een autosnelweg uitkomt, zal men hier zeker niet snel aanleggen, wegens veel te gevaarlijk, of je zou een speciale invoegstrook moeten voorzien en in dat geval komt die weg dus al niet meer haaks op de hoofdrijweg uit. Zonder invoegstrook is het echter veel te gevaarlijk om bijvoorbeeld een grote vrachwagen volgeladen met materialen ineens een bocht van 90° te laten maken om de autosnelweg op te zwenken, terwijl hij nog eens moet beginnen accelereren ook. Bij onze dienstwegen kan een vrachtwagen via de gewone afrit op de snelweg invoegen, daarbij hoeft hij enkel rekening te houden met het verkeer dat ook de afrit oprijdt op het ogenblik dat hij de dienstweg verlaat.
René schreef: Ook in Nederland lagen bij halfklaverbladen veel van die dienstwegen c.q. vergissingsweggetjes. Ze raakten echter zonder feitelijke functie. Vrijwel allemaal zijn ze opgebroken, omdat de ongevalskans weliswaar niet schrikbarend hoog was, maar de verwijdering gewoonweg de kans naar nul terugbracht. Dat kost geld, zonder dat het direct wat op lijkt te leveren. Dat is achteraf ook lastig meetbaar. Toch denk ik dat het de juiste beslissing is geweest. Je praat namelijk niet over echt hoge kostenposten.

Natuurlijk kun je niet alles tegelijk netjes op orde te maken - dat kost jaren, uitgaande van een beperkt budget. Dat er dus tijdelijk her en der betonblokken staan is begrijpelijk. Maar een totaalplan om langzaam maar zeker al deze dienstweggetjes op te doeken, of te vervangen door grasbeton, is zeker geen luxe. Een dergelijke lange-termijn visie is wat ik verkeersveiligheidsbeleid noem.
In België liggen die kosten al meteen stukken hoger, wegens veel meer van die wegen + dat het niet direct iets oplevert weet men hier ook, maar aangezien het wel of niet uitbreken van die wegen niet echt merkbaar verschil zou uitmaken is dat dus absoluut geen prioriteit. Je zal wel merken dat men bij nieuwere autosnelwegen minder vaak of zelfs geen van die dienstwegen gaat aanleggen. De bestaande worden nog gebruikt, zij het dus in beperkte mate. Die langetermijnvisie waarover je het hebt, is hier ook, maar daar maken die dienstwegen nu niet direct deel van uit, aangezien er veel belangrijker zaken zijn om te realiseren op vlak van verkeersveiligheid. Mochten, om een of andere gekke reden, die dienstwegen nu plotseling toch grote problemen gaan veroorzaken, dan zullen die zo snel mogelijk aangepakt worden, maar het ziet er niet naar uit dat het nodig zal zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 12 aug 2005, 20:34

Ik ga er niet verder over discussieren - ik ben alleen blij dat in Nederland al die nodeloze stukjes asfalt zijn opgedoekt.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 13 aug 2005, 1:33

En we waren net zo goed op dreef. :P ;)
Nee hoor, je hebt gelijk, we zouden er nog een tijdje over kunnen doorbomen. Weeral komt het hier neer op een verschil in beleid en visie tussen onze landen denk ik. Maar dat heeft zijn charmes, anders zou dat een saai forum opleveren.

Plaats reactie