Nederlandse prioritaire voertuigen op Belgische wegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Nederlandse prioritaire voertuigen op Belgische wegen

Bericht door Caesar » vr 24 apr 2009, 21:24

Vandaag heb ik een aantal opmerkelijke voertuigen gezien.
Niet dat de voertuigen op zich zo opmerkelijk waren, maar vooral dat ze van Nedeland kwamen...
Moment, ik verduidelijk me even :)

Vanochtend op de E19 Breda - Antwerpen zag ik een VEOLIA- bus rijden.... waarschijnlijk bestaat dit al langer, maar ik vond het raar een Nederlandse openbare bus in Belgie te zien rijden. Zijn er zo veel diensten?

's avonds, bij het terugkeren reed ik langs de E34. Ter hoogte van Wommelgem kwam er achter mij een zwarte BMW 4x4 met blauwe zwaailichten en sirene aangestormd. Ik ben uiteraard opzij gegaan, maar vroeg me eigenlijk wel af of ik aan een buitenlandse politie (noem het prioritair voertuig) voorrang moet verlenen?
Ik hoorde vroeger regelmatig verhalen van politievoertuigen die een achtervolging moesten staken omdat ze de grens overgingen (in de periode nadat de grenzen opengegaan zijn uiteraard).... vandaar dat ik me afvroeg of buitenlandse prioritaire voertuigen eigenlijk wel voorrang hebben...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door Wouter N14 » vr 24 apr 2009, 22:12

Er is wel een overeenkomst tussen Nederland en België over het voortzetten van politietaken over de grens, maar ik weet niet hoe dat precies zit ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door Quattro » vr 24 apr 2009, 22:48

In Zandhoven (E313 Massenhoven in Antwerpen) zie ik af en toe een Nederlandse auto van politie, brandweer of een ambulance...
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door tsov » vr 24 apr 2009, 22:51

Caesar schreef:Vanochtend op de E19 Breda - Antwerpen zag ik een VEOLIA- bus rijden.... waarschijnlijk bestaat dit al langer, maar ik vond het raar een Nederlandse openbare bus in Belgie te zien rijden. Zijn er zo veel diensten?
Voor alle grensoverschrijdende busdiensten kun je kijken op http://www.grensbus.nl. Op de E19 rijdt lijn 19 Breda - Antwerpen - Hulst :)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door Attietattie » vr 24 apr 2009, 23:27

Ik denk dat je die BMW gewoon voorrang moet verlenen. Ze zijn op dat moment met speciaal vervoer bezig en niet met een opsporingstaak. Ik neem aan dat de betreffende chauffeur bevoegd is om ook over de grens de verkeersregels te mogen overtreden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door boe! » za 25 apr 2009, 8:25

Ik neem aan dat in België de regels ten aanzien van voorrangsvoertuigen hetzelfde zijn als in Nederland: als ze licht- geluidsignalen voeren (blauw zwaailicht in combinatie met sirene) dan moet je die auto's voorrang verlenen. Volgens mij is nergens gedefinieerd van welk merk deze voertuigen moeten zijn of uit welk land ze moeten komen. Dat betekent dat alle voertuigen met blauw zwaailicht en sirene als voorrangsvoertuig behandeld moeten worden.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door Wimpie24 » za 25 apr 2009, 10:29

En er is ook geen wet die zegt dat Belgen enkel naar Belgische sirenes moeten luisteren ofzo dus op dat vlak denk ik dat het niet uitmaakt uit welk land het voertuig nu komt.
Wat betreft de regels, die zijn normaal gezien hetzelfde als in Nederland, het enige verschil is dat de prioritaire voertuigen geen gebruik mogen maken van de pechstrook, dus je kunt ze altijd tussen het verkeer zelf verwachten.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door Palance » za 25 apr 2009, 15:48

In de Nederlandse wet is dit als volgt gedefineerd:
RVV, artikel 29 schreef:1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.


2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.

3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht en de knipperende koplampen
Er staat dus nergens dat het Nederlandse brandweer, politie of ambulance moet zijn, dus moet je in Nederland ook Belgische voorrangsvoertuigen voor laten gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door duikgek89 » za 25 apr 2009, 16:55

Als die Belg toestemming heeft van de minister (zal wel het Ministerie mee bedoelt worden). Dat is echter niet zomaar te controleren en dan laat je ze dus maar beter voor.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door Palance » za 25 apr 2009, 17:14

Bij die extra toestemming moet je eerder denken aan bv. iets als de Dierenambulance (hoewel ik die nog nooit met blauwe zwaailichten heb gezien)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door Paixao » za 25 apr 2009, 19:49

De aanvullende diensten zijn o.a. de KMar, de sectie 'binnen zonder kloppen', de sectie 'stiekem', de EOD, sommige milieudiensten (bijvoorbeeld die van Rijnmond) en sommige crisis- en calamiteitendiensten.

Een zwarte BMW/Audi/Mercedes behoort in de meeste gevallen tot de sectie 'binnen zonder kloppen' of de sectie 'stiekem' ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door DjIdee » zo 26 apr 2009, 9:42

Kwam ik laatst ook 2 van tegemoet tegen op de A32, denk DKDB (tak van het KLPD dacht ik officieel, verzorgt beveilging van koningshuis en andere personen), of wellicht een transport van DV&O (justitie transporten).. 2 zwarte wagens (geloof een BMW5serie en een Merc Eklasse), voorste met blauwblauw helemaal links op de linkerbaan, die andere er heel dicht achter en zover mogelijk rechts op de linkerbaan erachter, en zelfs beide rijstroken afdekkend wanneer er ruimte voor was.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door waldo79 » zo 26 apr 2009, 10:51

Past dit onderwerp wel in het Belgische subforum?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door Wimpie24 » zo 26 apr 2009, 12:23

^^

Mischien de titel veranderen in "Nederlandse en Belgische prioritaire voertuigen?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen op Belgische wegen

Bericht door Vinny » zo 26 apr 2009, 12:46

Ik heb even de topictitel verduidelijkt
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door Caesar » wo 29 apr 2009, 9:19

boe! schreef:Ik neem aan dat in België de regels ten aanzien van voorrangsvoertuigen hetzelfde zijn als in Nederland: als ze licht- geluidsignalen voeren (blauw zwaailicht in combinatie met sirene) dan moet je die auto's voorrang verlenen. Volgens mij is nergens gedefinieerd van welk merk deze voertuigen moeten zijn of uit welk land ze moeten komen. Dat betekent dat alle voertuigen met blauw zwaailicht en sirene als voorrangsvoertuig behandeld moeten worden.
Ja, dat wij prioritaire voertuigen voor moeten laten lijkt me duidelijk. Maar mijn vraag was eerder: mogen buitenlandse politievoertuigen in Belgie hun signalen gebruiken om voorrang te krijgen?
Dat was dus die vraag over achtervolgingen die gestaakt worden aan de grens.

Als zo'n buitenlands prioritair voertuig geflitst wordt, wat gebeurt er dan?

Geldt dit enkel voor EU landen? (al snap ik heel goed dat hier niet snel politiediensten zullen rondrijden van landen als bijv Griekenland ofzo, hahaha.)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen op Belgische wegen

Bericht door Wimpie24 » wo 29 apr 2009, 15:09

^^
Meestal passen die voertuigen hun signalen dan aan, aan de gebruikelijke signalen in het land van aanwezigheid.
Wij gebruiken tegenwoordig vooral Wail & Yelp sirene's voor de politie, maar als die de grens overgaan zetten ze hun 2-toon op omdat die de gebruikelijke signalen zijn in al onze buurlanden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen (ea)

Bericht door Hajo » wo 29 apr 2009, 15:31

Caesar schreef:Ja, dat wij prioritaire voertuigen voor moeten laten lijkt me duidelijk. Maar mijn vraag was eerder: mogen buitenlandse politievoertuigen in Belgie hun signalen gebruiken om voorrang te krijgen?
Ja, mits de meldkamer daar toestemming voor heeft gegeven. Net zoals met Duitsland heeft Nederland ook met België een verdrag gesloten waarin is bepaald dat Nederlandse politie voertuigen (opvallend en onopvallend) ook op Belgisch grondgebied mogen opereren. Maar: politionele acties (bijvoorbeeld iemand aanhouden, fouilleren of arresteren) mogen alleen door een Belgische agent worden verricht.
Caesar schreef:Dat was dus die vraag over achtervolgingen die gestaakt worden aan de grens.
Dat gebeurt dus niet meer. Stel, enkele personen plegen een misdaad in Nederland en tijdens een in Nederland begonnen achtervolging rijdt het voertuig met de verdachten de Belgische grens over. De Nederlandse politie auto mag dan gewoon de grens over en de verdachten blijven achtervolgen. Blauw en geluid mag ook. Maar de Nederlandse agenten zijn wel verplicht, via de meldkamer, hun Belgische collega's te waarschuwen. De Belgische agenten zullen dan de achtervolging overnemen en alleen zij mogen de verdachten op Belgisch grondgebied aanhouden, fouilleren enzovoort. Al zijn de verdachten Nederlanders, de Nederlandse agenten zijn op dat moment alleen nog maar waarnemer en het zijn de Belgische collega's die de Nederlandse verdachten arresteren. Daarna begint er een heel proces waarin Nederland België formeel om de uitlevering van de verdachten moet vragen, enzovoort.
Caesar schreef:Als zo'n buitenlands prioritair voertuig geflitst wordt, wat gebeurt er dan?
Niets. :) In de kentekenbestanden van Nederland, België en Duitsland staan ook de kentekens van politie voertuigen geregistreerd. Verder worden eventuele boetes geïnd door het land waaruit het voertuig afkomstig is. Een Nederlander die in België geflitst wordt, krijgt gewoon een acceptgiro van het Nederlandse CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau: een Nederlandse overheidsinstantie belast met het innen van boetes) op de mat. Op de beschikking staat dan dat de overtreding in België heeft plaatsgevonden, maar dat de overtreder toch moet betalen.

Het CJIB komt achter het adres van de overtreder omdat zij toegang hebben tot de Nederlandse kentekenregistratie van het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). In die kentekenregistratie staan ook de kentekens van alle Nederlandse politie voertuigen vermeld. Zodra nu het CJIB een kenteken bij het RDW opvraagd, kunnen zijn meteen zien of het een Nederlands politievoertuig betreft. Als dat het geval is wordt er geen bekeuring verstuurd, immers: de politie heeft een ontheffing.
Caesar schreef:Geldt dit enkel voor EU landen? (al snap ik heel goed dat hier niet snel politiediensten zullen rondrijden van landen als bijv Griekenland ofzo, hahaha.)
Nee. Elk individueel land mag met zijn buurlanden een apart verdrag sluiten over hoe te handelen bij grensoverschrijdende overtredingen en misdaden. Zo heeft Nederland met zijn buurlanden Duitsland en België verdragen hierover gesloten. Maar ik weet dat bijvoorbeeld Duitsland geen soortgelijk verdrag heeft met Polen. Misdadigers die vanuit Duitsland, achtervolgd door de Duitse politie, erin slagen Polen binnen te komen, hoeven niet bang te zijn dat de Duitse agenten de achtervolging in Polen voortzetten: dat mogen ze niet en ze moeten de achtervolging dan ook bij de grens staken. Wat uiteraard wel gebeurt is dat de Duitsers de Poolse collega's zullen waarschuwen: die sluiten dan tijdelijk de grens zodat de misdadigers niet naar Polen kunnen ontsnappen en zich bij de grens klemrijden.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen op Belgische wegen

Bericht door Caesar » wo 29 apr 2009, 15:41

voila, dat was een zeer verhelderend antwoord!
Dankjewel! :D

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen op Belgische wegen

Bericht door Peter » wo 29 apr 2009, 17:14

Men zal waarschijnlijk wel in het buitenland iemand mogen staande houden (aanhouden zonder verhoor of arrestatie). Maar dat mag eenieder.

Gisteren bij Blik op de Weg dat ze vaker in het grensgebied met gemengde teams rijden (Duitser + Nederlander in dit geval). De achtervolging en aanhouding kan dan altijd plaatsvinden, ook op flinke afstand van de grens, onder formele leiding van de "autochtoon". De herkomst van de auto doet kennelijk niet ter zake.

Goede zaak.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen op Belgische wegen

Bericht door Wimpie24 » wo 29 apr 2009, 17:36

De drie politiediensten van de Benelux doen om de zoveel jaar oefening samen en de Belgische en Nederlandse apart elk jaar.
Een paar jaar terug hebben de Belgische, Nederlandse en Franse Politie (Nord-Pas-De-Calais) trouwens ook samen een hele hoop manoeuvers samen gedaan in verband met het terrorisme.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Brammetje
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 02 okt 2019, 12:09

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen op Belgische wegen

Bericht door Brammetje » wo 02 okt 2019, 12:14

Volgens mij worden hier nogal wat zaken door elkaar gehaald. De oorspronkelijke vraag was of Nederlandse prioritaire (in Nederland voorrangs-) voertuigen in België optische en geluidsignalen (OGS) mogen voeren. Vervolgens wordt de discussie gevoerd over de vraag of de politie uit Nederland in Belgié verdachten mag achtervolgen. Dit is echter een andere vraag , hier gaat het immers over opsporing en vervolg in het buitenland en niet meer over het voeren van OGS. De verdragen en afspraken die worden genoemd gelde voor het opsporen en vervolgen, niet voor het al dan niet voeren van OGS.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nederlandse prioritaire voertuigen op Belgische wegen

Bericht door Chris » wo 02 okt 2019, 12:24

^^ Let wel, je reageert op een discussie van 10 jaar geleden. Ik weet niet hoe actueel die statements van destijds nu nog kunnen zijn.

Plaats reactie