Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door Wimpie24 » do 14 mei 2009, 20:08

MSN Nieuws schreef:Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Het Agentschap Wegen en Verkeer, samen met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, heeft donderdag het nieuwe "Meldpunt Wegen" gelanceerd. Via de website http://www.meldpuntwegen.be kunnen weggebruikers of omwonenden knelpunten of gevaarlijke situaties op de weg melden.

"Weggebruikers en omwonenden zijn zeer goed geplaatst om gebreken aan de weg op te merken en te melden, maar vaak weten zij niet waar of bij wie ze terecht kunnen. Daarom richtte het Agentschap Wegen en Verkeer het 'Meldpunt Wegen' op", aldus het Agentschap. De website maakt gebruik van een databank met meer dan 80.000 wegen. Elke weg is gelinkt aan een bevoegde instantie, zodat de melding altijd bij de juiste persoon terecht komt. In vier stappen wordt een melding geregistreerd. Weggebruikers kunnen bij het "Meldpunt Wegen" terecht met meldingen over alle wegen in Vlaanderen, zowel gewest- als gemeentewegen. Niet enkel meldingen over de toestand van de weg, zoals gaten, verzakkingen en scheuren worden opgevolgd. Ook met meldingen over hindernissen op de weg, problemen met signalisatie, problemen met de openbare verlichting en de beplanting kan men bij het Meldpunt terecht. (BEH)
Eerst hadden ze een meldpunt per telefoon opgericht maar die lijn werd natuurlijk binnen de korste keren overspoelt met mensen die iets te melden hadden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door vynkce » do 14 mei 2009, 20:57

Het onderwerp staat hier iets beter ;)

Overigens heb ik maar ineens gebruik gemaakt van de nieuwe website, een goed initiatief!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door Wimpie24 » do 14 mei 2009, 23:17

Ik had er ook onmiddelijk al iets mee verstuurd. Ik denk dat ze hiermee nog meer mensen gaan bereiken dan met die telefoonlijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door Mikhail » vr 15 mei 2009, 12:03

Zeer goed initiatief!! Ik vind het goed dat de klachten en suggesties nu gecentraliseerd worden, zodat het direct aan de juiste instantie wordt doorgegeven. Want over dat ene scheve bord wat scheef gereden is, kan persoon X naar de gemeente schrijven, terwijl het eigenlijk eerder voor het gewest is enzoverder...

Als ik wil kan ik mij al enkele uren bezighouden met klachten te melden maar dat is niet echt de bedoeling denk ik... Zou er ook zoiets zijn als een indicator van hoe ernstig de klacht is? Bv een scheef paaltje tegenover een wegverzakking is toch een groot verschil.
****

Angels2
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 14:58

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door Angels2 » vr 15 mei 2009, 13:12

Ik wou vanmorgen ook iets proberen, maar de volgorde van ingave is missschien nog niet ideaal: eerst kies je de provincie en op het volgende scherm een gemeente. Hier wringt het schoentje: als je op een snelweg zit, heb je dikwijls helemaal geen idee in welke gemeente je zit, en je moet een gemeente opgeven. Een aparte manier voor snelwegen zou misschien wel noodzakelijk zijn.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door denne007 » vr 15 mei 2009, 15:39

http://wegen.vlaanderen.be/communicatie ... lefoon.php

Daar kan je terecht voor klachten over snel- en gewestwegen.

Angels2
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 14:58

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door Angels2 » wo 20 mei 2009, 13:55

denne007 schreef:http://wegen.vlaanderen.be/communicatie ... lefoon.php

Daar kan je terecht voor klachten over snel- en gewestwegen.
't Was toch de bedoeling 1 meldpunt te hebben en geen meerdere?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door vynkce » za 20 jun 2009, 10:08

Na een kleine maand heb ik ondertussen antwoord gehad op mijn opmerkingen. Ze hadden een inspecteur ter plaatse gestuurd en er zou opdracht gegeven zijn voor herstelling. Wat voor soort herstelling daar heb ik het raden naar, gaat het hier om putten vullen of beslist men om het wegdek ter plaatse helemaal te vernieuwen (wat eigenlijk zou moeten). Voorlopig ligt de situatie er nog steeds hetzelfde bij...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door Wimpie24 » za 20 jun 2009, 11:11

Ik vind het toch al een verbetering dat je nu als gewone mens tenminste een antwoord krijgt op je vragen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pete
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door Pete » za 20 jun 2009, 15:51

Mijn ervaring is dat op een ernstige melding van een burger wel degelijk wordt gereageerd.

Zo heb ik eens een drietal jaar geleden via mail gemeld dat op een druk kruispunt in Gent een volgens de wegcode onwettelijke combinatie van verkeerslichten werd geplaatst.
Enkele maanden later kreeg ik het antwoord dat dit inderdaad het geval was en de nodige stappen gingen ondernomen worden.
De situatie werd inderdaad aangepast (weliswaar na nog eens een drietal maanden).

Ik ben benieuwd naar de antwoorden op de drie 'problemen' die ik onlangs meldde via de nieuwe site...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door Wimpie24 » za 20 jun 2009, 19:35

Ik heb ooit eens een mail gestuurd met de melding van een onveilige situatie door defecte verlichting. Ik kreeg antwoord:
Wegbeheerder schreef: Beste Meulemans Willem,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : A619396CD2) op volgende locatie :

R25
Aarschot
Vlaams-Brabant

Melden we u het volgende :

Betreft:Defecte straatverlichting ter hoogte van het op- en afrittencomplex Demervalei.



Geachte,

In antwoord op uw melding van 26 mei 2009, kan ik u melden dat deze aangelegenheid valt onder de bevoegdheid van de dienst EMA.

Anna Bijnsgebouw
Lange Kievitstraat 111-113 bus 437
2018 Antwerpen
Tel. 03/224 66 11
E-mail: elektriciteit.mechanica.antwerpen@vlaanderen.be



Gelieve u tot hen te wenden voor verdere inlichtingen.


Hoogachtend,



ir. Tim Lonneux
afdelingshoofd
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door poller1 » do 30 jul 2009, 9:17

Heb de situatie op de Groenendaallaan vanuit Merksem->Metropolis gemeld (rood verkeerslicht verstopt achter viaduct!!! zie je pas op allerlaatste moment) met voorstel om de lichten lager te hangen of horizontaal te plaatsen zoals in buitenland.

Is echt schandalig hoe dat licht daar geplaatst is, en dat dit dus al meer dan een jaar zo is (volgens mij);
getuigt ook van heel weinig verantwoordelijkheidszin vanwege bv. politiediensten die toch ook van die weg gebruik maken... zij hadden dit al lang MOETEN laten oplossen. Punt.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door poller1 » ma 17 aug 2009, 10:27

poller1 schreef:Heb de situatie op de Groenendaallaan vanuit Merksem->Metropolis gemeld (rood verkeerslicht verstopt achter viaduct!!! zie je pas op allerlaatste moment) met voorstel om de lichten lager te hangen of horizontaal te plaatsen zoals in buitenland.

Is echt schandalig hoe dat licht daar geplaatst is, en dat dit dus al meer dan een jaar zo is (volgens mij);
getuigt ook van heel weinig verantwoordelijkheidszin vanwege bv. politiediensten die toch ook van die weg gebruik maken... zij hadden dit al lang MOETEN laten oplossen. Punt.
Heb antwoord gekregen.

Zij gaan niets veranderen, aangezien alles conform de wet is, en je in België geen lichten horizontaal mag hangen.

Apenland.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door Mikhail » ma 17 aug 2009, 19:29

^^Vraag of ze het viaduct willen slopen :dyn_hyp:
****

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door poller1 » di 18 aug 2009, 9:16

Mikhail schreef:^^Vraag of ze het viaduct willen slopen :dyn_hyp:
Ach, er zijn 100 manieren om dat punt te verbeteren, maar volgens hun is het OK.

:D

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Website voor alle klachten over Vlaamse wegen

Bericht door R4 » ma 31 aug 2009, 0:04

Ik ken de situatie ter plaatse niet echt, maar hangt er op voorhand een bord dat waarschuwt voor verkeerslichten?

Verkeerslichten mogen inderdaad niet horizontaal gehangen worden, maar op sommige plaatsen heeft men dat toch gedaan, zoals bijvoorbeeld op de N445 ter hoogte van het kruispunt met de Admiraalstraat in Destelbergen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Plaats reactie