Vrachtverkeer Liège (Luik) - Luxembourg

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Vrachtverkeer Liège (Luik) - Luxembourg

Bericht door Rien » do 10 mar 2005, 21:23

Even uit de discussie over de Franse A32 geplukt...
Elmo schreef:Misschien gaan ze het doorgaande verkeer verplichten om de tolweg te nemen, dat hebben ze in Luik ook gedaan; doorgaand verkeer (in ieder geval vrachtwagens en auto's met aanhangers) mogen niet meer de oude weg nemen door de stad, en dat wordt inmiddels ook gecontroleerd met camera's. Misschien dat ze dat in Frankrijk ook gaan doen?
Ds79m schreef:Tsja, de A32 is toch wel wat langer dan de weg om Luik heen...
Weet iemand hoe het vrachtvervoer om Luik heen moet? Op KP Loncin staan inderdaad borden die het vrachtverkeer met bestemming Luxembourg en Liège over de E42-A15 sturen, i.p.v. over de E25-A602. Maar waar dat pad verder heen loopt, weet ik niet.

Over de A604 en vervolgens binnendoor naar de E25-A26?
Of over de E42 tot KP Daussoulx (bij Namen) en vervolgens over de E411 naar Luxembourg? Zulke omwegen durft men best wel aangeven!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 10 mar 2005, 21:43

Vrachtverkeer en caravanners moeten vanaf de échangeur van Cheratte via de Boudewijnsnelweg, de A602 en de tunnel van Cointe, en mogen niet meer dwars door de stad langs de Maasoevers naar de A26/E25 (de oude route).

Die verwijzingen via de A15 lijken me meer tijdelijk - wellicht door de werken aan de A26.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 11 mar 2005, 7:50

Dat tijdelijk zal tot september gaan duren. Want als ze het vrachtverkeer niet langs de werkzaamheden op de A26 willen sturen, maar via Namen, dan loopt het alsnog vast in de werkzaamheden op de A4/E411.

En natuurlijk weer tegelijk met de werken aan de R1...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 11 mar 2005, 9:42

René schreef:Die verwijzingen via de A15 lijken me meer tijdelijk - wellicht door de werken aan de A26.
De borden op KP Loncin zien er allesbehalve tijdelijk uit hoor. En inderdaad, zoals Erwin zegt, dan loopt het vrachtverkeer alsnog vast op de E411-A4.

Meer specifiek staan op KP Loncin borden die wagens die 'groter' zijn dan 4 m, over de E42-A15 sturen. Hiermee wordt dus voornamelijk vrachtverkeer aangesproken.
Moest ik er nog eens langskomen een van de volgende weken, dan zal ik proberen er een fotootje van te maken.

DAF_XF
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 22:56
Locatie: Schinnen
Contacteer:

Bericht door DAF_XF » za 30 jul 2005, 23:49

Tja, ik kom er vrijwel dagelijks....
Eerst moet je bij Cheratte zo'n dikke 11 kilometer richting Brussel rijden, om vervolgens links uit te voegen, en weer een bocht richting Luik te maken. (rechts ligt een industrieterrein). Toen ik er voor het eerst kwam dacht ik in een rollercoaster te zijn beland! De weg loopt als het ware als een bak door de stad, om regelmatig in de ene na de andere tunnel te verdwijnen. Schitterend is het als je vanuit de tunnel komt, over het viaduct over de Maas gaat, om vervolgens weer een tunnel in te duiken.
Wees er wel op bedacht als je met een truck met oplegger rijdt, als je de een na laatste tunnel uit komt, gelijk een pittige haarspeldbocht naar rechts voor je kiezen krijgt, en dat het meteen flink bergop gaat, om vervolgens weer in een bocht de laatste tunnel in te duiken, waarna je weer een bocht naar links maakt, en je meteen daarna aan een pittige klim gaat beginnen.... En vervolgens is het voor mij kruipen geblazen....
Want met een vrachtwagen met oplegger vlieg je daar niet zo 123 naar boven.....
Ik ben toch niet maf omdat ik in een DAF rij....
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 31 jul 2005, 11:42

Dus dezelfde weg als de normale voertuigen.

DAF_XF
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 22:56
Locatie: Schinnen
Contacteer:

Bericht door DAF_XF » zo 31 jul 2005, 11:52

Alfa schreef:Dus dezelfde weg als de normale voertuigen.
Klopt. Al kies ik ervoor om als ik met de personenauto ga, toch maar door de stad te rijden. Gaat dan ook tunneltje in, en tunneltje uit. Maar volgens mij gaat het niet alleen sneller, maar is nog korter ook.
Ik ben toch niet maf omdat ik in een DAF rij....
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 31 jul 2005, 14:42

Ik vond het irritant als ik achter een vrachtwagen reed in Belgie op de E25 richting Luxemburg bij de wegwerkzaamheden.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

DAF_XF
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 22:56
Locatie: Schinnen
Contacteer:

Bericht door DAF_XF » zo 31 jul 2005, 14:45

snelwegracer schreef:Ik vond het irritant als ik achter een vrachtwagen reed in Belgie op de E25 richting Luxemburg bij de wegwerkzaamheden.
Het beruchte stuk bergop voor Baraque de Fraiture, tot voorbij Houffalize [afslag 51]). Het is dan inderdaad 21 kilometer hangen achter een vrachtwagen. Helaas kan ik er ook niet veel aan doen dat ik deze helling als het ware op moet kruipen.....
Ik ben toch niet maf omdat ik in een DAF rij....
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 31 jul 2005, 14:46

Maar begrip moeten wel tonen voor vrachtwagenchauffleurs.
En met heuvel op ging ik maar iets van 50. Maar met vakantie heb je alle tijd moet je maar denken.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 31 jul 2005, 14:50

DAF_XF schreef:
Alfa schreef:Dus dezelfde weg als de normale voertuigen.
Klopt. Al kies ik ervoor om als ik met de personenauto ga, toch maar door de stad te rijden. Gaat dan ook tunneltje in, en tunneltje uit. Maar volgens mij gaat het niet alleen sneller, maar is nog korter ook.
Net niet geloof ik. Nu ja, moest je met een truck rijden die minder dan 4 m hoog is, dan mag je de normale weg (d.i. A602 doorheen de stad) volgen. Een truck die hoger is dan 4 m, wordt richting E42-A15 (richting Namen) gestuurd. Let er maar eens op, de volgende keer als je aan KP Loncin passeert. :)

Mijn vraag was dus: welke weg moeten die truckers dan volgen als ze bij KP Loncin de E42-A15 op worden gestuurd?

DAF_XF
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 22:56
Locatie: Schinnen
Contacteer:

Bericht door DAF_XF » zo 31 jul 2005, 14:50

snelwegracer schreef:Maar begrip moeten wel tonen voor vrachtwagenchauffleurs.
En met heuvel op ging ik maar iets van 50. Maar met vakantie heb je alle tijd moet je maar denken.
Kijk, dit noem ik nou nog eens begrip tonen voor vrachtwagenchauffeurs! Als je eens wist hoeveel ik er de berg af zie scheuren met een rotgang, om mij maar voorbij te kunnen voor het punt komt waar de twee rijbanen overgaan in een rijbaan en vervolgens de andere weghelft op gedirrigeerd worden..... En als puntje bij paaltje komt schieten ze er nog niks mee op, want verderop komen ze negen van de tien keer alsnog achter een vrachtwagen te hangen......
Ik ben toch niet maf omdat ik in een DAF rij....
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

DAF_XF
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 22:56
Locatie: Schinnen
Contacteer:

Bericht door DAF_XF » zo 31 jul 2005, 14:52

Rien schreef:
DAF_XF schreef:
Alfa schreef:Dus dezelfde weg als de normale voertuigen.
Klopt. Al kies ik ervoor om als ik met de personenauto ga, toch maar door de stad te rijden. Gaat dan ook tunneltje in, en tunneltje uit. Maar volgens mij gaat het niet alleen sneller, maar is nog korter ook.
Net niet geloof ik. Nu ja, moest je met een truck rijden die minder dan 4 m hoog is, dan mag je de normale weg (d.i. A602 doorheen de stad) volgen. Een truck die hoger is dan 4 m, wordt richting E42-A15 (richting Namen) gestuurd. Let er maar eens op, de volgende keer als je aan KP Loncin passeert. :)

Mijn vraag was dus: welke weg moeten die truckers dan volgen als ze bij KP Loncin de E42-A15 op worden gestuurd?
Euhmmm een truck mag in Europees verband nooit hoger zijn dan 4 meter.....
Ik ben toch niet maf omdat ik in een DAF rij....
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 31 jul 2005, 14:58

DAF_XF schreef:Euhmmm een truck mag in Europees verband nooit hoger zijn dan 4 meter.....
Tjah, ik ken er niks van eigenlijk. Ik zeg gewoon wat op de borden op KP Loncin te lezen staat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76288
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 13 aug 2005, 14:40

DAF_XF schreef:Euhmmm een truck mag in Europees verband nooit hoger zijn dan 4 meter.....
Op veel Franse bruggen zie je vaak onder 4,5 meter al een bordje hangen. Zo staan ze ook in de michelinatlas.

Overigens leuk dat hier ook eens wat truckers komen. Mijn pa is parttime trucker (AH-distributie en TPG), en ik ga wel eens mee.

"Alle brauchen uns, keine will uns"

DAF_XF
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 22:56
Locatie: Schinnen
Contacteer:

Bericht door DAF_XF » za 13 aug 2005, 17:22

Chrizz schreef:Overigens leuk dat hier ook eens wat truckers komen. Mijn pa is parttime trucker (AH-distributie en TPG), en ik ga wel eens mee.
Laat nou die laatste mijn werkgever zijn. Ik mag me verplaatsen in een knalrode (de laatste overigens die nog rood is afgeleverd...) DAF XF 95 met 480 trappelende paardjes onder mijn cabine. Het is trouwens ook de enigste XF bij de post, want de rest zijn of uit de CF serie of Iveco Stralis. Ik heb dus een XF omdat ik anders in de Ardennen geheid problemen ga krijgen dat ik de berg niet opkom :P

Vandaag voor de aardigheid eens een keer geen TPG oplegger achter mijn TPG trekker, maar een nieuwe TNT oplegger :)
Ik ben toch niet maf omdat ik in een DAF rij....
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 16 aug 2005, 16:07

Volgens mij is 4 meter de norm voor internationaal vrachtverkeer. Voor nationaal verkeer en uitzonderingsverkeer (op bepaalde routes) mag volgens mij afgeweken worden per land/deelgebied. Mogelijk dat de Franse norm op 4,5 of 4,6 meter ligt.

In Nederland vind je nog wel eens waarschuwingen of verboden voor 4,0 t/m 4,2 meter, waarschijnlijk rekening houdend met de bestraffingsoverschrijding, die vast ook een 20 cm bedraagt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 16 aug 2005, 18:29

In Tilburg vind je veelvuldig viaducten voor 3,9 en zelfs 3,8 meter. Hoe vaak dat ze daar al niet zijn vastgereden. :lol:

Nu staat er een hele hoop toeters en bellen als waarschuwing, o.a. matrixborden met continuflashers, DG-borden, extra voorwaarschuwingen en omleidingen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76288
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 16 aug 2005, 18:34

Het probleem is dat de meeste viaducten toch 5 á 10cm hoger zijn dan de aangegeven waarde en de chauffeurs weten dat. Toch zijn er uitzonderingen (zoals in Zwolle recent) waar de viaducten wél net zo hoog zijn als aangegeven waarde, met als gevolg: veel aanrijdingen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 16 aug 2005, 18:57

ViaHaaren schreef:In Tilburg vind je veelvuldig viaducten voor 3,9 en zelfs 3,8 meter. Hoe vaak dat ze daar al niet zijn vastgereden.
Een paar tunneltjes voor het doorgaande verkeer bij de Maastunnel zijn zelfs 3,6 meter :!:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 16 aug 2005, 19:47

De laagste tunnel die ik ooit heb gezien, zag ik vorige week in het Franse Cannes. Daar loopt langs het strand een boulevard, met direct daarnaast een spoorlijn. Onder het spoor was een voetgangerstunnel gemaakt, met daarbij een hoogtebeperking van 1,3 meter. Onnodig te zeggen dat het erg rustig was in die tunnel :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 16 aug 2005, 19:54

Jee, hoeveel mensen moeten dan wel niet gebukt lopen? :shock:

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 16 aug 2005, 20:21

Ds79m schreef:De laagste tunnel die ik ooit heb gezien, zag ik vorige week in het Franse Cannes. Daar loopt langs het strand een boulevard, met direct daarnaast een spoorlijn. Onder het spoor was een voetgangerstunnel gemaakt, met daarbij een hoogtebeperking van 1,3 meter. Onnodig te zeggen dat het erg rustig was in die tunnel :)
Ik zat aan de kust bij Cannes maar de tunnel is me nog nooit opgevallen. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 16 aug 2005, 20:26

snelwegracer schreef:
Ds79m schreef:De laagste tunnel die ik ooit heb gezien, zag ik vorige week in het Franse Cannes. Daar loopt langs het strand een boulevard, met direct daarnaast een spoorlijn. Onder het spoor was een voetgangerstunnel gemaakt, met daarbij een hoogtebeperking van 1,3 meter. Onnodig te zeggen dat het erg rustig was in die tunnel :)
Ik zat aan de kust bij Cannes maar de tunnel is me nog nooit opgevallen. ;)
Het is om precies te zijn in de wijk La Bocca, vlakbij treinstation Cannes-La Bocca. Overigens is ongeveer 50 meter voorbij dat tunneltje een loopbrug over het spoor, waar iedereen gebruik van maakt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 16 aug 2005, 20:33

Waarschijnlijk een relekwie (hoe schrijf je dat woord?) uit het verleden. Je ziet dat wel vaker in Frankrijk, bij de spoorlijnen. Zelfs als een wateronderdoorgang. Maar ik zie niet in dat hier een vrachtwagen ooit door zou moeten, eigenlijk :D

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 16 aug 2005, 20:41

Bedoel je relikwie? :mrgreen:

Plaats reactie