Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Ds79m » zo 26 jul 2009, 9:59

Wimpie24 schreef:Nee serieus, ik vraag me nu echt af waar men zich zo druk om maakt. Ik heb gedurende een heel schooljaar elke dag 23 km heen en terug afgelegd per wagen en ik ben in heel die periode onderweg maar 2 ongevallen tegengekomen en in 1 was ik zelf betrokken. Dus waar vallen al die dodelijk slachtoffers dan?
Ik neem aan in Wallonië.
Dat valt in de categorie: Mijn buurman rookte dagelijks 2 pakjes sigaretten en die is 96 geworden. Dus zo slecht kan dat roken niet zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door duikgek89 » zo 26 jul 2009, 12:39

Wimpie24 schreef:Met borden in Wallonië heb ik nu juist niets mee te maken en wij rijden veilig genoeg voor buitenlanders om zonder kleerschuren door België door te komen.
Wallonië is ook België, of je dat nou wilt of niet...
En ja, het weggedrag is goed genoeg om in/door B te rijden, zolang je weet waar je heen moet en met het verkeer mee rijd. Maar op punt waar je niet goed weet waar je heen moet en de signalering je niet goed helpt, dan wordt de buitenlander een gevaar, en als men vervolgens vrij lomp voorbij rijd dan is een ongeluk zo gebeurt.
En dan natuurlijk de Belgen die hun rijbewijs cadeau krijgen en niet eens hebben leren inparkeren ;) :P
Het is zoals men al eerde heeft gezegd, een vreemd land, vreemde verkeerssituaties en een andere manier van rijden.
Om ons allemaal gevaarlijke gekken te noemen die niet of amper kunnen rijden in een land waar alles er slecht bijligt en met signalisatie van niveau nul.
Dat gaat toch een beetje te ver en het is niet meer dan normaal dat ik daarmee op mijn tenen getrapt ben 8-).
Dan heb je mijn post wat dramatischer opgevat als ik bedoelde, sorry. Ik wilde slechts aangeven dat het een en ander nog niet optimaal was en dat er nog genoeg dingen kunnen gebeuren om de wegen veiliger te maken. Het was helemaal niet mijn bedoeling om te zeggen dat het allemaal heel erg slecht was, want zo erg is het nou ook weer niet.
Het is niet dat wij niet willen maar degenen die het er daadwerkelijk moeten aanleggen en neerzetten, lijken het pas sinds vorig jaar door te hebben hoe het en moet. En alless dat sinds dan gedaan is is van topietopkwaliteit.
Maar dat maakt voor het aantal ongevallen niet uit.

CafeFresco
dorpsstraat
Berichten: 123
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 20:04

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door CafeFresco » zo 26 jul 2009, 22:48

duikgek89 schreef:Wallonië is ook België, of je dat nou wilt of niet...
Dat is uiteraard waar, maar Wallonië en Vlaanderen hebben op vlak van verkeer wel niets met elkaar te maken. De twee samen gebruiken om met een ander land te vergelijken, is dan ook volstrekt nutteloos. Verkeer is immers een verantwoordelijkheid van de deelstaten. Je gaat toch ook de signalisatie van heel de Benelux niet vergelijken met die van Frankrijk?

pitcher
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 23:32
Locatie: Leuven

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door pitcher » zo 26 jul 2009, 22:55

Chris schreef: Maargoed, België kennende is het natuurlijk allemaal "den schuld van den buitenlander", het liefst ook nog oost-Europeanen.
Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen? :roll:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door duikgek89 » ma 27 jul 2009, 14:15

CafeFresco schreef:
duikgek89 schreef:Wallonië is ook België, of je dat nou wilt of niet...
Dat is uiteraard waar, maar Wallonië en Vlaanderen hebben op vlak van verkeer wel niets met elkaar te maken. De twee samen gebruiken om met een ander land te vergelijken, is dan ook volstrekt nutteloos. Verkeer is immers een verantwoordelijkheid van de deelstaten. Je gaat toch ook de signalisatie van heel de Benelux niet vergelijken met die van Frankrijk?
Sorry, ik meende dat dat artikel op heel België sloeg. Mijn fout.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Vinny » ma 27 jul 2009, 19:06

Ja, want in Wallonié zijn het de Luxemburgers die voor bloed op de wegen zorgen, en in Vlaanderen de Nederlanders.

De Belgen zelf liggen gewoon in hun achtertuin te zonnen... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door tovm74 » di 28 jul 2009, 11:04

Chris schreef: Maargoed, België kennende is het natuurlijk allemaal "den schuld van den buitenlander", het liefst ook nog oost-Europeanen.
:offtopic:

Wil men alstublieft stoppen met zo denigrerend te doen over Belgen en Vlamingen?
Hiervoor heb ik deze thread niet gestart!
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door duikgek89 » di 28 jul 2009, 11:06

Willen de Belgen dan ook stoppen met denigrerend doen tegen alle anderen en de hand in eigen boezem steken?... :roll:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Pino » di 28 jul 2009, 11:10

Ik geloof niet dat deze draad moet eindigen in Belgen-bashing, maar aan de reacties ligt een duidelijke boodschap ten grondslag: voordat de Vlaamse minister en de Vlaamse pers met het vingertje wijzen naar al die stoute buitenlanders op de weg (en dat gebeurt hier niet voor het eerst), moet men toch vooral ook eens kijken naar zichzelf. Waarbij het gaat om de inrichting van de weg (bewegwijzering, gekke situaties) én om het rijdrag van de Belgen zelf.

Die boodschap / dat tegengeluid mag gehoord worden en is alles behalve off-topic.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door tovm74 » di 28 jul 2009, 11:16

duikgek89 schreef:Willen de Belgen dan ook stoppen met denigrerend doen tegen alle anderen en de hand in eigen boezem steken?... :roll:
In mijn originele post staat dat ik dit straffe uitspraken vindt!
Veralgemening is nooit goed.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 11:18

België staat al decennia slecht bekend qua verkeersveiligheid. Nu vrees ik echter (en dat lees je al in de berichten op het web) dat het allemaal de schuld van buitenlanders is. De waarheid ligt echter een stuk genuanceerder.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door tovm74 » di 28 jul 2009, 11:21

In de opmerking van Pino staat dat de media hier een grote verantwoordelijkheid heeft en daar heeft hij gelijk in.
De gemiddelde belg ligt niet wakker van het feit dat er bij een kwart van de ongevallen buitenlanders betrokken zijn,
maar de pers springt erop als een pak hongerige wolven en maakt van een muis een olifant.

Ik heb de laatste tijd zelfs de indruk dat de Gazet Van Antwerpen een nogal vertekend beeld geeft op dit vlak, ze zijn
meestal ook de eerste om dergelijke berichten op hun website te zetten. Correct weergegeven of niet, het komt op de site.

Zoals ik al zei: Stemmingmakerij en het is enkel een klein deel van de Belgische bevolking die zo denkt!
Laatst gewijzigd door tovm74 op di 28 jul 2009, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

pitcher
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 23:32
Locatie: Leuven

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door pitcher » di 28 jul 2009, 11:30

Natuurijk is het volstrekt belachelijk om 'de buitenlanders' met de vinger te wijzen wat betreft de ongevallen en ook niet te kijken naar zichzelf. Let wel dat het een uitstraak is van staatssecretaris Schouppe (en dus niet van 'de Belgen).

Daarom had ik graag wat meer info over volgende uitsrpaak van Chris:
pitcher schreef:
Chris schreef: Maargoed, België kennende is het natuurlijk allemaal "den schuld van den buitenlander", het liefst ook nog oost-Europeanen.
Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen? :roll:

Ik wacht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 11:46

Lijkt me vrij duidelijk, sla de nieuwsberichten er maar op na.

Als er een ongeluk met een buitenlandse vrachtwagen, staan de comments vol van de mensen die menen dat vrachtwagenchauffeurs, vooral uit het voormalig oostblok, vooral TV zitten te kijken, de krant te lezen of andere dingen doen dan rijden.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door tovm74 » di 28 jul 2009, 12:04

Chris schreef:Lijkt me vrij duidelijk, sla de nieuwsberichten er maar op na.

Als er een ongeluk met een buitenlandse vrachtwagen, staan de comments vol van de mensen die menen dat vrachtwagenchauffeurs, vooral uit het voormalig oostblok, vooral TV zitten te kijken, de krant te lezen of andere dingen doen dan rijden.
Over hoeveel comments gaat dit? Het is niet omdat misschien 50 personen hun gal spuien dat iedereen in Vlaanderen zo denkt!
Als jullie dan toch zo'n eenzijdig beeld hebben van Vlaanderen, stel dan tenminste eerst eens een vraag ipv direct te beoordelen!
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 12:22

Comments zijn één ding. Als hier een bericht over een dronken Pool staat die amok maakt, en een bericht over een Zwollenaar die de boel kort en klein slaat, zegt iedereen bij die Pool "zie je wel", en bij die Zwollenaar waarschijnlijk niks.

Het wordt erger, wanneer de media dit overneemt, zoals eerder al in dit topic is aangetoont. "betrokken" wordt dan "veroorzaken". Pure stemmingmakerij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 12:27

Dit bijvoorbeeld

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... elweg.aspx
Het kabinet van Schouppe beweert dat het hoge cijfer te wijten is aan het feit dat buitenlanders te roekeloos rijden op onze wegen. "Al moet onderzoek die conclusie hard maken", klinkt het.
Nog voordat er onderzoek gedaan is, ligt het al aan te roekeloos rijden. Het kwaad is dan al geschied, een onderzoek dat aantoont dat het niet door te roekeloos rijden komt, zal amper in de media komen. En de beeldvorming van buitenlandse chauffeurs wordt er zo dus niet beter op.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Wimpie24 » di 28 jul 2009, 13:01

Pino schreef:Ik geloof niet dat deze draad moet eindigen in Belgen-bashing, maar aan de reacties ligt een duidelijke boodschap ten grondslag: voordat de Vlaamse minister en de Vlaamse pers met het vingertje wijzen naar al die stoute buitenlanders op de weg (en dat gebeurt hier niet voor het eerst), moet men toch vooral ook eens kijken naar zichzelf. Waarbij het gaat om de inrichting van de weg (bewegwijzering, gekke situaties) én om het rijdrag van de Belgen zelf.

Die boodschap / dat tegengeluid mag gehoord worden en is alles behalve off-topic.
Omdat er een paar slechte punten zijn in Vlaanderen wil dat niet zeggen dat het overal kommer en kwel is. Dat raakt niet zomaar op 1,2 3 opgelost.
Er wordt hard gewerkt en daarom voelt al die commentaar des te meer denigrerend aan.
Wegsituaties die jij gek noemt zijn misschien de normaalste zaak van de wereld in België?

Ik snap trouwens niet wat er mis is met zo'n bericht. De cijfers zijn er en daar moet een verklaring voor zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 13:07

Wimpie24 schreef: Wegsituaties die jij gek noemt zijn misschien de normaalste zaak van de wereld in België?
Daarom heeft België waarschijnlijk ook 2,5 keer zoveel verkeersdoden (relatief) dan Nederland. Alhoewel Nederland misschien wat te extreem is om mee te vergelijken, maar België scoort net zo slecht als landen als Tsjechië en Portugal, welke landen zijn die traditioneel slecht scoren. Ik ben wel benieuwd bij hoeveel procent van de dodelijke ongevallen bijvoorbeeld alcohol in het spel is. Als je de Belgische kranten erop naslaat, lijken veel ongevallen in het weekend te gebeuren.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Wimpie24 » di 28 jul 2009, 13:11

Het aantal ongevallen met dodelijk afloop nemen af door de week maar nemen inderdaad in het weekend toe. Ondanks dat er meer gecontrolleerd wordt op het gebruik van alcohol.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Pino » di 28 jul 2009, 14:34

Wimpie24 schreef:Ik snap trouwens niet wat er mis is met zo'n bericht. De cijfers zijn er en daar moet een verklaring voor zijn.
"De cijfers" zijn statistieken die, zoals aan statistieken eigen is, al heel snel uit hun context worden getrokken. Als bij een ongeval een buitenlander "betrokken is" (dat is het cijfer waarover we het hebben), wat zegt dat dan? Iemand in deze draad noemde een kettingbotsing waarbij tien auto's betrokken zijn. Als ergens in het midden van die ketting een buitenlander staat, kwalificeert het ongeval als "buitenlands ongeval". 90 % van de auto's in het incident was Belg, maar die worden voor de statistiek volkomen overgeslagen. Op die manier blaas je het percentage "buitenlandse ongevallen" zwaar op naar een niet realistisch niveau. Verder zegt de statistiek niets over de schuldvraag. Als een buitenlander wordt aangereden door een als een idioot rijdende Belg, gaat het ongeval wederom de statistieken in. Da's leuk om te weten hoeveel buitenlandse slachtoffers je in België hebt, maar het geeft geen enkele richting aan een verkeersveiligheidsbeleid.

Het is dus al met al inderdaad een cijfer dat er is, maar het is een volkomen nietszeggend getal. Alvorens daar conclusies aan te verbinden of naar verklaringen te gaan zoeken, zou je beter met een geschoond getal komen. Tot dat moment is dit getal er eentje in de lijst "lies, damn lies and statistics". Jammer dat de reactie van de staatssecretaris en de Vlaamse media niet die strekking had.

pitcher
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 23:32
Locatie: Leuven

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door pitcher » di 28 jul 2009, 15:13

Chris schreef:Lijkt me vrij duidelijk, sla de nieuwsberichten er maar op na.

Als er een ongeluk met een buitenlandse vrachtwagen, staan de comments vol van de mensen die menen dat vrachtwagenchauffeurs, vooral uit het voormalig oostblok, vooral TV zitten te kijken, de krant te lezen of andere dingen doen dan rijden.
En op baisis van die comments meen jij de 'Belgische volksaard' te kennen? Zo kan ik ook de Nederlanders gaan beoordelen a.h.v.wat ik lees in de comments op telegraaf.nl of -erger nog- geenstijl.nl ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 15:28

Je leest erg selectief, Pitcher, of alleen wat je wilt lezen. Ik heb ook aangegeven dat het in de media (dus de nieuwsberichten zelf) ook niet veel beter wordt weergegeven.

CafeFresco
dorpsstraat
Berichten: 123
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 20:04

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door CafeFresco » di 28 jul 2009, 23:18

Chris schreef:Lijkt me vrij duidelijk, sla de nieuwsberichten er maar op na.

Als er een ongeluk met een buitenlandse vrachtwagen, staan de comments vol van de mensen die menen dat vrachtwagenchauffeurs, vooral uit het voormalig oostblok, vooral TV zitten te kijken, de krant te lezen of andere dingen doen dan rijden.
Heb je wel eens comments bij websites van Nederlandse populaire kranten gelezen? De reacties én artikels die je op sites à la De Telegraaf leest doen Vlaamse media in het niets verdwijnen hoor. Mag ik er ook even op wijzen dat de resulaten van rascistische partijen bij ons al twee verkiezingen lang dalen (en de laatste keer zelfs kelderden), en dat in Nederland net andersom is?

Ik ben het voor de rest ook eens dat Nederlanders vaak op een erg denigrerende manier over Vlaanderen praten. Vaak gaat het over situaties die 10 (of mss zelfs 5) jaren geleden nog wel klopten, maar de laatste jaren enorm veranderd zijn. Ik merk op mijn rit tss thuis en Amstelveen - een trip die ik toch een aantal keren per maand maak - nauwelijks nog een verschil tussen Vlaanderen en Nederland. Integendeel: sommige nieuwere Vlaamse stukken zijn zelfs beter. De elektronische signalisatie op de E313 en Ring (richting Antwerpen) - model voor waar men op dat vlak naartoe wil - is van een kwaliteit die ik in Nederland gewoon nergens tegenkom. En ja, er zijn zeker nog stukken die moeten verbeteren, maar 99% daarvan is ofwel in heraanleg (ik denk aan knp Lummen) ofwel in planning.

Vaak gaat het maar over wat je gewoon bent; ik ben op een Nederlandse snelweg waarschijnlijk ook gevaarlijker dan op een Vlaamse snelweg, net zoals een Nederlander gevaarlijker is op een Vlaamse snelweg dan op een Nederlandse. Dat Vlaamse automobilisten gevaarlijk rijden is pure stemmingmakerij. In Vlaanderen hebben Nederlanders namelijk exact dezelfde naam.

Nederlanders blijken ook te weigeren aanvaarden dat ze Vlaanderen, Brussel en Wallonië niet als één mogen aanzien op wegenvlak. Die zijn helemaal niet één. Meer nog: op wegenvlak hebben die evenveel met elkaar te maken als België en Nederland.

Ik kan me soms niet van de indruk ontdoen dat Nederland die vergane glorie niet kan verwerken. Ja, jullie waren vroeger innovatiever, politiek correcter, infrastructureel beter, enz, als ons. Maar tijden veranderen.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Wimpie24 » di 28 jul 2009, 23:23

Inderdaad, dat en het feit dat je bij ons nog altijd gemiddeld sneller mag rijden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 23:24

Dat Vlaamse automobilisten gevaarlijk rijden is pure stemmingmakerij.
Waarom scoort België dan 2,5 keer meer verkeersdoden per miljoen inwoners dan Nederland?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door duikgek89 » di 28 jul 2009, 23:26

Wimpie24 schreef:Inderdaad, dat en het feit dat je bij ons nog altijd gemiddeld sneller minder langzaam mag rijden.
Hier in Nederland moet je op sommige stukken je best doen om niet in te slaap te vallen. En tel daarbij op de andere stukken waar je alleen maar in de file staat... De infrastructuur in Nederland is SLECHT.
Maar dat maakt nog steeds niet dat je maar klakkeloos alle buitenlanders moet beschuldigen van de ongelukken op de snelwegen in Vlaanderen.

Daarnaast moet je deze statistiek samen zien met de hoeveelheid buitenlandse auto's die in België aan het verkeer deelnemen. Als de betrokkenheid van buitenlandse bestuurders fors hoger is als het aantal dan kun je uitzoeken waarom dat is. Na onderzoek kun je aangeven waarom iets is.
Maar één statistiek zien die op zichzelf niet veel zegt en vervolgens maar klakkeloos gaan schreeuwen en met het vingertje wijzen slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Palance » wo 29 jul 2009, 6:52

CafeFresco schreef:Ik ben het voor de rest ook eens dat Nederlanders vaak op een erg denigrerende manier over Vlaanderen praten. Vaak gaat het over situaties die 10 (of mss zelfs 5) jaren geleden nog wel klopten, maar de laatste jaren enorm veranderd zijn.
Ik denk dat dat een soort 'slachtofferrol' is, waar niet tegenop te boksen is. Ik vind dat namelijk nog behoorlijk meevallen.
Ja, er zijn moppen over de 'domme Belgen', maar die zijn er ook over de 'gierige Nederlander' ("V: Hoe herken je Nederlanders op een camping? A: Dat zijn de tenten waar buiten het WC-papier hangt te drogen").

Denigrerende opmerkingen zullen er heus bestaan, maar het is maar wat je wil horen. In mijn omgeving vind ik dat daar eigenlijk vrijwel nooit sprake van is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Peter » wo 29 jul 2009, 11:43

Mee eens. Als er al (oprecht) lacherig gedaan wordt is dat meestal om het politieke systeem en het bekvechten over taalissues, en niet zozeer om de Vlaamse persoon. De levensstijl en houding van de gemiddelde Vlaming is volgens mij niet zo heel veel anders dan die van de (NLse) Brabander of Limburger. De verschillen in Nederland tussen "boven en onder de grote rivieren" zijn veel groter, hoewel ze langzaam minder worden.

Konden wij al ooit grappen over het Vlaams nationalisme, dan is dat sinds de opkomst van Geert ook volkomen misplaatst....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Buitenlander betrokken bij kwart ongevallen op snelweg

Bericht door Vinny » wo 29 jul 2009, 16:27

Hmmm, ik las gisteren een stukje van nu.nl voor op mijn werk, en gelijk dachten er sommigen dat ik Belgen aan het discrimineren was. Ja kan ik er wat aan doen dat wanneer mensen het vooroordeel dat over hun heerst alleen maar lijken te bevestigen? :PP: (het ging overigens over de zoveelste ontsnapping uit een gevangenis in België)
Waarom scoort België dan 2,5 keer meer verkeersdoden per miljoen inwoners dan Nederland?
Verkeersveiligheid is meer dan alleen maar een verse laag asfalt aanbrengen op de wegen of de bewegwijzering oppoetsen. Infrastructuur is in België vaak minder veilig aangelegd (soepelere normen), controle op weggedrag is minder dan in Nederland, veel 'oudere' weggebruikers hebben nauwelijks rijlessen gehad, er mag op wegen buiten de bebouwde kom 10 km/h harder gereden worden dan in Nederland etc.
Nederlanders blijken ook te weigeren aanvaarden dat ze Vlaanderen, Brussel en Wallonië niet als één mogen aanzien op wegenvlak. Die zijn helemaal niet één. Meer nog: op wegenvlak hebben die evenveel met elkaar te maken als België en Nederland.
99,9% van de wegen die onderdeel zijn van het Belgische wegennet zijn aangelegd toen het wegbeheer nog niet gefederaliseerd was en derhalve onder verantwoordelijkheid van de Belgische overheid viel. De regionale gewesten hebben wel wat anders te doen (gelukkig) dan nutteloos geld van de belastingbetaler over de balk smijten door wegen in een 'huisstijl' te restylen. De nieuwe wegen in Wallonië zien er wel anders uit dan de nieuwe wegen in Vlaanderen (bewegwijzering, markering) maar niet persé slechter. Het onderhoudsbudget is in Wallonië nog wel te laag, maar goed de regio is ook beduidend armer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie