Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Willem » do 25 apr 2013, 21:16

Heel strikt genomen klopt het. Omdat het in meervoud staat (in het Engels trouwens standaard, maar dat terzijde) gaat het om de Nederlanden. En dan is het juist: Antwerpen ligt niet in Nederland, maar wel in de (zuidelijke) Nederlanden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Ds79m » do 25 apr 2013, 22:15

^^ Ik zou dat niet al te enthousiast gaan roepen in Antwerpen zelf :)

Voor wat de cijfers betreft, dat zijn vrijwel zonder uitzondering steden met een flinke economische activiteit, waar vrij weinig rijstroken per inwoner liggen en waar al tientallen jaren nauwelijks in het wegennet is geïnvesteerd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Willem » do 25 apr 2013, 22:41

^^ Plus het feit dat al het verkeer tussen de oostelijke en westelijke helft van het land een van die twee steden moet passeren.

Turbo Express
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 20:40
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Turbo Express » za 01 jun 2013, 20:47

Ds79m schreef:^^ Ik zou dat niet al te enthousiast gaan roepen in Antwerpen zelf :)

Voor wat de cijfers betreft, dat zijn vrijwel zonder uitzondering steden met een flinke economische activiteit, waar vrij weinig rijstroken per inwoner liggen en waar al tientallen jaren nauwelijks in het wegennet is geïnvesteerd.
Deel van Antwerpen wil gerust terug naar Nederand zenne, absoluut geen probleem mee

er is een reden waarom Antwerpen pas 4j later dan de rest van Belgie werd opgegeven door Willem Van Oranje :)

Het hoofd van het huis van Oranje Nassau is nog steeds de Burggraaf van Antwerpen, Willem Alexander dus momenteel
Geen zorgen, geen stress, das werken met Koerier Turbo Express

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door tovm74 » zo 02 jun 2013, 11:09

^^ speek voor jezelf, maar ik wil niet terug bij Nederland horen.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » zo 02 jun 2013, 13:32

Hier zie je de reden:
Het katholieke Vlaanderen en vooral de geestelijkheid bezagen de protestantse koning met grote argwaan. Vrijwel alleen in en rond Antwerpen was er steun omdat door de vereniging de Schelde weer opengesteld was.
De jaren twintig zag echter een verbetering van de economische omstandigheden, waardoor vooral onder de antiklerikalen en industriëlen in het Zuiden de waardering voor de politiek van Willem I toenam. Antwerpen wist uit te groeien tot de belangrijkste havenstad van het koninkrijk.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » do 08 jan 2015, 17:52

Minder grote, maar meer structurele files

Het aantal grote files op de Belgische wegen is vorig jaar afgenomen ten opzichte van 2013. Het aantal structurele files, niet veroorzaakt door slecht weer of incidenten, nam daarentegen toe. Dat meldt de automobielclub Touring op basis van de filebarometer van Touring Mobilis.

(lees hele artikel: http://deredactie.be/permalink/1.2202539)
Er staat ook een overzichtje bij met de zwaarste filedagen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » do 08 jan 2015, 18:56

^^
Verbaasd me niets eerlijk gezegd. Zolang men niets onderneemt aan de knelpunten in ons wegennet zal de structurele file alleen maar toenemen. Vroeger centraliseerde de file zich enkel op de echte knelpunten zoals de RO of de Kennedytunnel op de R1. De files hebben zich de afgelopen decennia uitgebreid tot de snelwegen die 20 tal kilometers verwijdert zijn van de snelwegen die een knelpunt zijn. Als er vandaag een groot ongeval gebeurd op de R0 of de R1 slibben alle omliggende snelwegen al meteen dicht tot ver buiten de stad. Dat was vroeger veel minder het geval dan nu, als er vandaag een ongeval gebeurt in de Kenneytunnel staat er al gauw file vanaf SIint-Niklaas. De afgelopen decennia, jaren is er ook amper capaciteit bijgekomen op onze (snel)wegen. Met het verlengen van een op- of afrit en het aanleggen van spitsstroken ga je echt geen files oplossen hoor en dat moet men ook dringend gaan inzien. Nu beperken de files op de E313 en E314 zich nog in de spits. Tegenwoordig zijn files van de R0 tot op de E314 in Leuven niet uitzonderlijk te noemen. Een verbreding van de E313 van Lummen tot Ranst lijkt me dan ook noodzakelijk op korte termijn. Verwacht wordt dat de Haven van Antwerpen de komende jaren zal blijven groeien waardoor er dus ongetwijfeld meer vrachtwagens aanwezig zullen zijn op de R1, E17 en E313. Een verbreding voor de E314 van Heverlee tot Lummen lijkt me op dit moment minder noodzakelijk al zal dat over enkele decennnia niet meer het geval. Ik zou graag de volgende projecten gerealiseerd zien worden:
- Oosterweelverbiening ( sluiting van de R1 )
- Herinrichten R0
- verbreden E313 van Ranst tot Wommelgem
- Verbreden E313 van Lummen tot Ranst
- N31 volledig ongelijkvloers maken
- Oplossing voor de verbinding Ieper-Veurne
- Verbreden E314 van Heverlee tot Lummen
- Noor-Zuid verbinding Limburg
Laatst gewijzigd door Lambo19 op do 08 jan 2015, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » do 08 jan 2015, 18:58

Vooral die gevallen met "Geen specifieke aanleiding" baren mij zorgen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door RSK » do 08 jan 2015, 21:43

^^ Vanmiddag familieleden aan de telefoon gehad op de terugweg uit Frankrijk. Bij Brussel en Antwerpen stond het muurvast, maar vanaf Namen naar de regio Rotterdam heb je eigenlijk al geen keus meer. Met name de R0 en de R1 zijn 'incontournable' als je België doorkruist. Al zou men enkele alternatieven voor deze ringen aanleggen, dan denk ik dat het al enige verlichting kan bieden. Zeker aangezien 10% minder verkeer op piekmomenten het verschil kan maken tussen file en geen file.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door waldo79 » do 08 jan 2015, 22:19

Konden jouw familieleden niet de E25 route doorheen Wallonië volgen? Lijkt me een stuk rustiger.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door RSK » do 08 jan 2015, 23:05

Hadden ze kunnen doen, maar dan had ik eerder moeten bellen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » vr 09 jan 2015, 7:18

Er waren verschillende noord-zuid verbindingen gepland maar met de besparingen in de jaren 70 en de gewijzigde publieke opinie, hebben deze als snelweg nooit het licht gezien.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » vr 09 jan 2015, 15:37

En zoals vaak gesteld: het probleem zijn de gebrekkige oost-westverbindingen, niet zo zeer de noord-zuidverbindingen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Ds79m » vr 09 jan 2015, 15:49

^^ Het is meer een algemeen probleem dat bijna alle snelwegen naar Antwerpen en Brussel leiden. Bepaalde verbindingen als Geel-Aarschot of Mechelen-Leuven zouden toch een stuk soepeler gaan als er ook wat anderssoortige snelwegen zouden liggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » vr 09 jan 2015, 17:28

En die hebben dus ooit in de plannen gestaan. Tussen Geel en Nederland is de verbinding relatief goed uitgebouwd met 2x2 expresswegen. Tussen Geel en Aarschot ligt echter nog een enkelbaansgewestweg die tot kort nog in slechte staat was.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door verfmeer95 » vr 09 jan 2015, 23:17

Mij lijkt een snelweg Sint-Niklaas-Mechelen-Aarschot handig. Of eventueel wat zuidelijker Zelzate-Dendermonde-Mechelen-Aarschot. Maar dat zou wel verlichting moeten brengen voor dat doorgaande verkeer, volgens mij is het vanaf Aarschot en Sint-Niklaas wel weer redelijk doorrijden.
Voor Brussel zou je dan eventueel nog Halle-Leuven kunnen aanleggen, zodat ook de Brusselse ring wordt ontlast.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » di 17 feb 2015, 17:17

Files op Belgische wegen steeds langer

In de eerste zes weken van 2015 is de filelengte op de Belgische snelwegen sterk toegenomen, zo blijkt uit metingen van Touring Mobilis. Dat meldt De Zondag. "In tegenstelling tot begin 2014, werden we in het begin van 2015 al enkele keren geconfronteerd met sneeuwfiles. Ook het aantal structurele files blijft toenemen in 2015", aldus Steven Logghe van Touring.

( lees volledige artikel: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... les.dhtmln)

Filmpje: http://nieuws.vtm.be/binnenland/128513- ... eds-langer

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » di 21 apr 2015, 19:28

Het bedrijf Be-Mobile heeft het verkeer op het Vlaamse en Brusselse OWN geanalyseerd en het rapport vandaag bekend gemaakt. Het is hoofdzakelijk in en rond de Leuvense regio dat de verkeersproblemen het grootst zijn in de spitst. Naast de gebruikelijke files op de E314, verloopt het verkeer ook moeizaam op de op- en afritten van de E314 in Herent en Wilsele. De N26 die Leuven met Mechelen verbindt heeft ook te leiden onder de files. Dat is hoofdzakelijk te wijten aan de rotondes die de N21 op de N26 aansluiten.

Opvallend is dat het hele complex aan Kampenhout-Sas nog niet zo lang geleden volledig is heraangelegd, net om een oplossing te bieden voor de files. De files op de N21 komende van Haacht zijn eigenlijk simpel op te lossen door de huidige busstrook om te vormen tot een tweede rijstrook.

Verder staan er ook geregeld files op de R25 in Aarschot en op de R27 in Tienen.

Artikels: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kamp ... -a2293498/
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-rots ... -a2293491/

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tommy » di 21 apr 2015, 22:37

^^

Ik rij vaak tot heel vaak in die buurt (Kampenhout Sas)... De files hebben ook te maken met de onkunde van de chauffeurs:
Volgens mij mag je vanaf dit punt wel degelijk de tweede strook gebruiken. Er zijn gewone markeringen en geen opschrift 'BUS' te zien. Ikzelf ga er geregeld op gaan rijden - als ik richting Leuven moet (3/4 draaien).
Echter moet ik vaststellen dat weinigen het beseffen dat deze rotondes twee rijstroken heeft, waardoor ik helaas soms gecoupeerd wordt.
Ook vanuit Brussel, neem ik de binnencirkel vanaf de tweede rijstrook vòòr de rotonde om richting Mechelen (/Haacht) af te draaien.

In de plaats van de mensen het aan te leren, besliste men ooit het omgekeerde: http://www.autofans.be/nieuws/overheid/ ... -rijvakken
Eerlijk? Ik kan me daar heel hard in opjagen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » wo 22 apr 2015, 13:55

Kampenhout-Sas rammelt dan ook nog eens langs alle kanten. Het project liep vertraging op, de kwaliteit van het uiteindelijk opgeleverde bouwwerk was discutabel en men zit daar nog altijd met een ongebruikte tak op één van de twee rotondes.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » wo 22 apr 2015, 14:03

Tja, eenderzijds is het wel te begrijpen dat men niet graag gebruik maakt van de linkse rijstrook op tweestrookrotondes. Vooral als er veel vrachtverkeer aanwezig is op de rotonde dat quasi heel de rotonde in beslag neemt, zullen weinig mensen zich links begeven. Anderzijds denk ik ook dat het ook te maken heeft met hoe ruim de rotonde is vormgegeven. Om een simpel voorbeeld te geven: op deze ruime rotonde zal het verkeer eerder gebruik maken van de linkse rijstrook dan bv. deze krappe tweestrookrotondes.

Echter vind ik dat zo'n krappe tweestrookrotondes hun doel compleet voorbij. Je kan dan beter enkele bypasses aanleggen i.p.v. een tweestrookrotonde aan te leggen. Sowieso stroomt het verkeer tijdens de spits slechter door op een rotonde dan een VRI. Een tweestrookrotonde kan nuttig zijn in bepaalde gevallen, je moet er dan alleen wel dat je de rotonde ruim genoeg aanlegt zodat het verkeer veilig gebruik kan maken van beide rijstroken. Hoe dan ook vind ik het ronduit belachelijk om de huidige tweestrookrotondes te gaan omvormen tot enkelstrooksrotondes.

Opvallend genoeg is men onlangs begonnen met de aanleg van een zeer ruime dubbelstrooksrotonde in Westkapelle, in kader van de aanleg van de A11.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » wo 22 apr 2015, 17:30

^^
Dat is alleszins al goed nieuws! In Geel lag de ring vroeger ook vol met rotondes allerhande. Die zijn allemaal - op de grootste na - terug vervangen geweest door met VRI-geregelde kruispunten. De grootste rotonde dewelke een dubbelstrooks is, is uitgerust met vrije-rechtsaffers. Nu heeft men op die rotonde zelf ook VRI's aangebracht en actief het gebruik van de 2e rijstrook aangemoedigd. De rotonde waarvan ik spreek, valt in volgende video vanaf 1:34 te bewonderen. De file's zijn daar trouwens grotendeels verdwenen.

https://youtu.be/5PqMto7TBcg?t=1m34s

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Mikhail » wo 22 apr 2015, 21:56

De meeste tweerijstrookrotondes zijn gewoon te klein opgebouwd zodat vrachtwagens de 2 rijstroken nodig hebben om over te manouvreren en voor de rest waar ze wel ruim.genoeg aangelegd zijn durven mensen ze gewoon niet te gebruiken en daar erger ik mij ook mateloos aan.
****

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » wo 22 apr 2015, 22:04

Bwa, ik heb toch de indruk dat het verkeer zoals bij de zeer ruim opgezette rotonde in Oostende het linkse rijvak intensief benut. Nu is het inderdaad wel zo dat vele tweestrooksrotondes veel te krap zijn, zeker bij vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » do 23 apr 2015, 23:35

Lambo19 schreef:Hoe dan ook vind ik het ronduit belachelijk om de huidige tweestrookrotondes te gaan omvormen tot enkelstrooksrotondes.
Beter worden ze omgevormd tot turborotondes. Zo ingewikkeld kan dat ook niet zijn. Hier heb ik in paint van de geplande tweestrooksrotonde in Knokke een turborotonde gemaakt. Kwestie van de belijning wat anders te tekenen. Dit is natuurlijk geen turborotonde volgens het boekje, maar dat zal ook wel werken en is veel beter dan een standaard tweestrooksrotonde, laat staan een omvorming naar een kleine enkelstrooksrotonde.

Afbeelding

Origineel:
SPOILER: TOON

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door RSK » vr 24 apr 2015, 8:55

^^ Opzet is aardig, daar niet van. Maar ik wil van de weg onder in beeld naar de weg boven in beeld. Hoe doe ik dat?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » vr 24 apr 2015, 22:38

Je hebt gelijk, het moet eigenlijk zo:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op di 14 jul 2015, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door RSK » di 14 jul 2015, 8:34

België heeft nu al een recordjaar als het op files aankomt.

http://m.deredactie.be/#!/p/1.2390639

Er wordt met name verwezen naar het toenemend aantal structurele files. Ik vind het toch wel verbazend dat er niet op korte termijn grootschalige aanpassingen gepland staan. Men is aan het bakkeleien over Oosterweel en de verbreding van de R0, maar dat is het voor mijn gevoel ook wel zo'n beetje.

In Nederland is het fileprobleem met name in de periode 2009-2012 flink afgenomen door een aantal wegverbredingen. De crisis speelde weliswaar mee, maar de totale verkeersvraag is maar een ruime 5% afgenomen terwijl de filedruk met bijna 35% is teruggelopen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » di 14 jul 2015, 9:52

^^
Blijkbaar heeft men nog altijd niet door, dat structurele uitbreiding van de permanente capaciteit noodzakelijk is. Algemeen bekeken zijn er maar écht twee grote knelpunten in het Belgisch wegennet, de R0 en de R1, het is ook in die regio (Vlaamse Ruit) dat je het meeste stilstaat. Zolang er geen structurele oplossing komt voor deze twee centrale verkeersaders, zullen de files er niet korter op worden. Hoogtijd ook om de E314 en E313 te verbreden naar 2x3.

Plaats reactie