Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Vinny » zo 05 dec 2010, 9:40

Beide takken van de R4 worden bij mijn weten omgebouwd tot "primaire weg I". Nu moet ik even naar mijn Vlaamse collega^s kijken, maar dit is toch het wegtype direct onder de autosnelweg?
Kortom: Gescheiden rijbanen, ongelijkvloerse kruisingen, geen langzaam verkeer maar ook geen autosnelwegstatuut?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 05 dec 2010, 9:56

Vinny schreef:Beide takken van de R4 worden bij mijn weten omgebouwd tot "primaire weg I".
De R4-west is een primaire type 1, de R4-oost is een primaire type 2. Beide wegen worden de komende jaren inderdaad langzaam maar zeker omgebouwd tot 2x2 met ongelijkvloerse kruisingen. Verwacht wel niet dat dit voor 2015 klaar is allemaal...

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » zo 05 dec 2010, 14:54

En ik verwacht ook geen autosnelwegstatuut hoor...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 06 dec 2010, 17:01

sirdanilot schreef: De R4 west is bovendien voor een groot deel al 2x2 ongelijkvloers
Als je de 8 VRI-kruispunten negeert wel ja. ;) Maar volgens de plannen zullen zowel de R4-Oost als -West volledig ongelijkvloers worden. Autosnelwegen zullen het niet zijn, maar het zal alleszins een statuut zijn dat er dicht bij ligt. Ik denk dat dit een politieke beslissing is want er is eigenlijk maar weinig verschil tussen een primaire weg categorie I en een autosnelweg. Misschien zijn de ontwerpeisen iets minder zwaar.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 22 dec 2010, 19:33

Alfa schreef:
sirdanilot schreef: De R4 west is bovendien voor een groot deel al 2x2 ongelijkvloers
Als je de 8 VRI-kruispunten negeert wel ja. ;) Maar volgens de plannen zullen zowel de R4-Oost als -West volledig ongelijkvloers worden. Autosnelwegen zullen het niet zijn, maar het zal alleszins een statuut zijn dat er dicht bij ligt. Ik denk dat dit een politieke beslissing is want er is eigenlijk maar weinig verschil tussen een primaire weg categorie I en een autosnelweg. Misschien zijn de ontwerpeisen iets minder zwaar.
De R4-Oost is net zo breed als een autosnelweg en ook voorzien van karakteristieke wegmarkering voor een autosnelweg. De R4-west heeft niet overal vluchtstroken, en het deel dat ook nu al 2x2 ongelijkvloers is, zal nooit een autosnelweg kunnen worden (geen vluchtstroken, véél te krappe afritten, scherpe bochten). Daarentegen bevat de R4-Oost wel meer kruisingen die zouden moeten worden omgebouwd. Totdat de allerlaatste kruising weggewerkt is verwacht ik geen autosnelwegstatuut. En dan praten we over 2050 of zo, vrees ik...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 22 dec 2010, 20:45

Het is dan ook nooit de bedoeling geweest dat dat een autosnelweg zou worden maar eerder een primaire weg type 1.

Het belangrijkste deel van de R4 (rond het oosten van de stad) heeft al een autosnelwegstatuut.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » do 23 dec 2010, 17:29

sirdanilot schreef:De R4-Oost is net zo breed als een autosnelweg en ook voorzien van karakteristieke wegmarkering voor een autosnelweg.
^^ De wegmarkeringen zijn van de afmetingen van een gewone weg,niet die van een snelweg
belgie is zo slecht nog niet

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 04 jan 2011, 21:24

De Standaard 04-01-2010 schreef:Alle filerecords gebroken in 2010

Het zal u wellicht niet verbazen, maar in 2010 zijn alle filerecords in ons land gesneuveld. De vijf dagen met de langste files van de voorbije drie jaar dateren allemaal uit 2010. Twee strenge winters hebben daar veel, maar niet alles mee te maken. Dat meldt de vrt en wordt bevestigd door een woordvoerder van Touring.
In 2010 heeft de automobilistenvereniging Touring Mobilis gedurende 49 uur meer dan 300 kilometer file gemeten op de snelwegen. In 2009 was dat slechts 24 uur. In 2008 haalden we niet eens 8 uur. Touring Mobilis spreekt van een file op een snelweg wanneer auto's trager rijden dan 50km/u.
De filelengte was zelfs hoger dan 400 kilometer voor een dikke 17 uur. In 2009 was dat 4 uur.
Touring Mobilis maakte ook een lijst van de tien dagen in de voorbije drie jaar waarop er de langste files stonden (zie tabel hieronder). Daaruit blijkt dat de vijf dagen met de langste files uit de voorbije drie jaar, allemaal in 2010 vielen. Slechts twee van de tien dagen vielen niet in 2010. Op 10 februari stond er op de Belgische wegen in totaal een file van 948 kilometer lang, een absoluut record.

Sneeuwfiles en meer wagens
In de meeste gevallen was sneeuw de oorzaak van de verkeersellende (namelijk in negen op de tien). Opvallend is dat op 19 oktober een treinstaking aan de oorzaak lag van de file.
Volgens Touring-woordvoerder Danny Smagghe zijn de filerecords te wijten aan het strenge winterweer, maar ook aan de stijging van het aantal voertuigen op onze wegen en het feit dat automobilisten aangeraden wordt om zo veel mogelijk gebruik te maken van de hoofdwegen.
Touring Mobilis publiceert de 'filelengte' op de 3.000 kilometer Belgische snelwegen sinds het najaar van 2007.

Tabel:
1. 10 februari 2010: 948 km file op woensdagochtend, oorzaak sneeuw
2. 20 december 2010: 697km file op maandagochtend, oorzaak sneeuw
3. 2 december 2010: 647 km file op donderdagochtend, oorzaak sneeuw
4. 19 december 2010: 546 km op zondagavond, oorzaak sneeuw
5. 1 december 2010: 523 km op woensdagavond, oorzaak sneeuw
6. 17 december 2009: 513 km file op donderdagavond, oorzaak sneeuw
7. 24 december 2010: 508 km file op vrijdagochtend, oorzaak sneeuw
8. 19 oktober 2010: 465 km file op dinsdagochtend, oorzaak treinstaking
9. 23 december 2010: 457km file op donderdagavond, oorzaak sneeuw
10. 23 november 2008: 412 km file op zondagavond, oorzaak sneeuw

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 04 jan 2011, 23:05

Verkeerskundig gezien zijn dat interessante cijfers maar klimatologisch gezien eigenlijk nog meer. 8 plaatsen van de tien worden ingevuld door filerecords van dit jaar. In 7 van die 8 gevallen lag sneeuw aan de oorzaak. In 5 van die 7 gevallen werd dat record 's morgen gebroken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 jan 2011, 23:08

Sinds hoe lang worden er überhaupt files op lengte bijgehouden? Ik kan me van vroeger niet herinneren dat de filelengte consequent vermeld werd.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 04 jan 2011, 23:10

De lengtes worden zolang ik al bewust naar het radionieuws luister vermeldt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 jan 2011, 23:11

Hmm, ik kan me vooral zinnen als "vertraagd verkeer tussen hier en daar" herinneren.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 04 jan 2011, 23:14

Ja, dat was omdat er vroeger gewoon minder file stond, het kwam zelden voor dat er meer dan 200 km stond. En verkeer dat vertraagt is nog geen file ;)

In geen enkel van deze nieuwsuitzendingen tussen 1976 en 1998 wordt echter van lengtes gesproken. Begrijpelijk want pas eind jaren 90 begonnen files problematische proporties te ontwikkelen. In de jaren daarvoor kwam het voor dat bij erg druk verkeer de rijkswacht in de ochtendspits blokrijden toepaste.

[youtube]gcKuXJVYhw0&feature=player_embedded[/youtube]

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 05 jan 2011, 10:57

Wimpie24 schreef:De lengtes worden zolang ik al bewust naar het radionieuws luister vermeldt.
Neen. Vroeger werd dit niet vermeld. Dat is iets van de laatste jaren.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 05 jan 2011, 12:39

Zoals ik al zei, zolang ik al bewust naar het radionieuws luister en dat zal iets van een jaar of 5, 6 zijn ;)

FIK
dorpsstraat

Bericht door FIK » wo 05 jan 2011, 14:12

Wimpie24 schreef:Zoals ik al zei, zolang ik al bewust naar het radionieuws luister en dat zal iets van een jaar of 5, 6 zijn ;)
Iets minder lang.
De Standaard 04-01-2010 schreef:Touring Mobilis publiceert de 'filelengte' op de 3.000 kilometer Belgische snelwegen sinds het najaar van 2007.
De VRT heeft een overeenkomst met Touring om hun filelengtes te mogen gebruiken in de verkeersbulletins. Een goede 3 jaar bestaat dit systeem (op basis van de Touring-info) al, niet langer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 jan 2011, 14:30

Slechts ruim 3 jaar dus (najaar 2007 en het is nu winter 2011). Geen wonder dat de top dan gevuld is met spitsen uit 2009 en 2010. 2007 was een zeer beperkte winter en 2008 was ook niet bijzonder.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 05 jan 2011, 16:42

Chris schreef:Hmm, ik kan me vooral zinnen als "vertraagd verkeer tussen hier en daar" herinneren.
Ik herinner me dat ik als kind de 'Welriekende Dreef' wel een bijzondere naam vond. Ze viel dan ook heel geregeld te horen op de verkeersbulletins...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 05 jan 2011, 16:47

^^ Ja herinner ik me ook nog! En nu hoor je het nooit meer...
Ik weet zelfs niet precies waar het ligt, het enige wat ik weet is dat het ergens tussen Tervuren en Waterloo moet zijn...

EDIT: er bestaat een Wikipedia-pagina over:

De Welriekende Dreef, de bekendste dreef van België, is een boomrijke weg aan de rand van het Zoniënwoud nabij Brussel. Deze weg werd tot voor enkele jaren geleden gebruikt door de VRT-verkeersredactie als referentiepunt voor de aanduiding van de dagelijkse files op de Brusselse Ring R0.

De Welriekende Dreef vormt de verbinding tussen de woonkern Jezus-Eik van de gemeente Overijse en de woonkern met paardenrenbaan Groenendaal behorend tot de gemeente Hoeilaart. Deze weg werd veel gebruikt als sluipweg tussen afrit nummer 2 van de autosnelweg A4/E411 (Jezus-Eik) en de Brusselse Ring R0. Het invoegende verkeer op de Brusselse Ring zorgde steevast voor files. Daarom is enkele jaren geleden besloten om het kruispunt met de Brusselse Ring te sluiten.

Vandaag gebruikt men bij de VRT-verkeersinformatie enkel nog gemeentenamen als referentiepunt zodat de naam Welriekende Dreef niet meer gebruikt wordt.

Aan de weg ligt de kapel van Welriekende. In 1477 werd de eerste steen gelegd van de deze kapel. Onze-Lieve-Vrouw van Welriekende werd aanroepen om bijstand af te smeken tegen koortsaanvallen.

Waar de naam Welriekende vandaan komt is een raadsel. Sommigen vermoeden dat de naam verwijst naar de heerlijke geuren die het bos verspreidt dankzij de goedheid van Onze-Lieve-Vrouw van Welriekende.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 jan 2011, 16:18

Chris schreef:Slechts ruim 3 jaar dus (najaar 2007 en het is nu winter 2011). Geen wonder dat de top dan gevuld is met spitsen uit 2009 en 2010. 2007 was een zeer beperkte winter en 2008 was ook niet bijzonder.
Daarvoor had je al op de website van de federale politie een filekaartje met de files in rood aangegeven. Die rode kleur was bijna altijd langer dan het "aanschuiven voor" deed vermoeden. Overigens als de files langer dan 5, 6 kilometer waren werd dat meestal wel aangegeven. Althans ik herinnner me zinnen als: Op de Grote Brusselse Buitenring is het aanschuiven ter hoogte van het viaduct van Vilvoorde over een lengte van 5 kilometer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » do 20 jan 2011, 18:50

^^ Een 5 kilometer lang viaduct. :schrikreactie:
Is dat nu de Vilvoordse Westrandweg/Rue du bord de ouest vilvordaise ? ;)

Je moet files gewoon aangeven met tussen xdorp en ystad of in sommige gevallen voor de xtunnel/ybrug
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 20 jan 2011, 23:40

Dat wordt altijd zo aangegeven, ter hoogte van en/of tussen A & B.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » do 20 jan 2011, 23:42

^^ Maar is "ter hoogte" nou kop of staart van de file?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 21 jan 2011, 12:21

Het zwaartepunt van de file, zo heb ik het altijd geinterpreteerd.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 27 jan 2011, 19:56

De Standaard 27-01-2011 schreef:Aantal files is sterkst gestegen in Antwerpen

Tussen 2007 en 2010 is het aantal files het sterkst gestegen in en rond Antwerpen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) donderdag gaf in het Vlaams parlement, waar ze van Dirk De Kort (CD&V) en Marino Keulen (Open Vld) vragen kreeg over de filecijfers die Touring Mobilis begin dit jaar verspreidde.
Volgens Touring werden vorig jaar alle filerecords verbroken. Zo stond er in 2010 op de Belgische snelwegen gedurende 49 uur meer dan 300 kilometer. In 2009 was dat nog 24 uur en in 2008 amper 8 uur.
Crevits kon de cijfers van Touring bevestigen op basis van de gegevens van haar administratie. Uit de cijfers van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken blijkt dat de filezwaarte in Vlaanderen sinds 2007 toenam met 10 tot 20 procent naargelang het deel van de dag.
De regio Antwerpen is een uitschieter, met een stijging van 20 tot 35 procent naargelang het dagdeel. Ter vergelijking: in Brussel steeg het aantal files met 0 tot 20 procent. Dat is opmerkelijk, want vóór 2010 gold Brussel als filekampioen, maar Antwerpen steekt Brussel nu voorbij.
De grote oorzaak van het toenemende aantal files is de toename van het verkeer. Mensen doen meer verplaatsingen met de auto, er zijn almaar meer auto’s en almaar meer mensen hebben een rijbewijs.
Crevits gaf aan dat de Vlaams regering deze vaststellingen meeneemt in haar werkzaamheden rond een nieuw Mobiliteitsplan Vlaanderen.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 03 mar 2011, 16:32

Iets nieuws van het Vlaams Verkeerscentrum. De actuele filelengte wordt afgezet tegen de geregistreerde filelengte per minuut uit 2010. Hieruit kan dan bepaald worden of de actuele situatie uitzonderlijk is of niet, enzovoort.

Afbeelding

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 05 apr 2011, 17:21

Volgens het aantal voertuigen per dag en rijrichting, op een werkdag buiten de schoolvakantie. Blauwe cijfers: gemiddeld aantal voertuigen per wegsegment op dagbasis in 2010. Bron: Vlaamse overheid, departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 apr 2011, 13:13

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... deo-2.aspx

Volgens het GVA rijden er 260.000 voertuigen per etmaal op de R1 bij Berchem. Dat lijkt me een foutje? Die eerder gequote 130.000 lijkt me dan weer aan de lage kant overigens. Ik zou dit deel zelf op zo'n 200.000 voertuigen schatten.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 06 apr 2011, 14:22

^^ 130.000 per rijrichting = 260.000 totaal.....
Of de cijfers kloppen is een tweede....

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 apr 2011, 14:29

Ter vergelijking: in 2007 werden op dit wegvak ongeveer 145.000 voertuigen geteld. Er waren toen wel werkzaamheden volgens mij, maar zo'n enorme toename lijkt mij niet plausibel.