[B] Wegenvignet of kilometerheffing in België ?

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Quattro
verkeersader

[B] Wegenvignet of kilometerheffing in België ?

Bericht door Quattro » ma 20 jun 2005, 19:38

Vlaams minister Kris Peeters wil de autobelasting afschaffen en vervangen door een wegenvignet voor heel Vlaanderen. dat heeft hij gezegd in Wakker op Zondag. het autovignet zou voor zowel het personen- als voor het vrachtverkeer worden ingevoerd.
video

bron: http://www.atv.be

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 20 jun 2005, 21:25

Als je zoeits wil invoeren, doe het dan voor heel Belgie. Anders heb je straks voor een ritje door Belgie er 3 nodig (een voor Vlaanderen, een voor Wallonie en een voor het Brusselse gewest). En Vlaanderen is niet zo groot dat een stukje binnenweg niet de moeite waard is om geld te besparen.

:roll:

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 20 jun 2005, 21:43

Inderdaad, op zich is zo een vignet zeker geen slecht idee, want nu rijdt er veel transitverkeer door België dat niet betaalt voor het onderhoud van de wegen, maar ze wel kapot rijdt. Maar dan direct voor het ganse land, want anders wordt het chaotisch.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 20 jun 2005, 21:55

Luxe wagens vernielen geen asfalt, zelfs niet in grote aantallen. Het zijn de trucks die de schade veroorzaken. Een vignet instellen voor buitenlandse personenwagens vanwege de "schade aan de wegen" is dus totale nonsens.

Een vignet voor vrachtwagens, dat zie ik wel zitten, en dan vooral trucks met één achteras of een intrekbare achteras heel veel meer laten betalen. Want dat zijn de echte veroorzakers van de sporen in het wegdek en schade aan de rijplaten van de viaducten. Maar dan uiteraard wel in Europees verband - niet elk land of elke regio zijn eigen vignetje.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 21 jun 2005, 8:31

De Belgen onderhouden hun wegen pas na 20 jaar.

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 21 jun 2005, 13:20

René schreef:Luxe wagens vernielen geen asfalt, zelfs niet in grote aantallen. Het zijn de trucks die de schade veroorzaken. Een vignet instellen voor buitenlandse personenwagens vanwege de "schade aan de wegen" is dus totale nonsens.
Totale nonsens zou ik het niet noemen, neem als voorbeeld de ring rond Antwerpen, daarop rijdt veel buitenlands vrachtverkeer, maar ook veel buitenlandse personenwagens (vooral Nederlanders dan). Die zorgen er ook mee voor dat die ring sneller zijn capaciteit overschrijdt, waardoor maatregelen nodig zijn: capaciteit verhogen, allerlei verkeersgeleidingssystemen invoeren enzo. Dus zo een slecht idee is het niet om dat ook voor wagens in te voeren, maar dat hoeft dan uiteraard geen duur vignet te zijn. Het is trouwens ook zo dat een vignet dan in zekere mate de verkeersbelasting vervangt, zodat iedereen in "gelijke" mate betaalt voor de wegen. Maar de perfectie bestaat niet natuurlijk.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 21 jun 2005, 13:28

Wanneer rijden die Nederlanders daar in grote getalen: een keer in de zoveel tijd op een vrijdag voor de vakanties. Wegen worden zowiezo gedimensioneerd op een gemiddelde situatie, niet op uitschieters. Kijk eens naar een gemiddelde spits op de Antwerpse Ring, en tel dan de hoeveelheid Nederlandse personenauto's op de totale verkeersomvang. Ik vrees dat het je vies tegen zal vallen, in die zin dat het er heel wat minder zijn dan je wellicht verwacht had. Een paar procent hooguit. Het gros van het verkeer is in de spits regionaal. Buiten de spits maakt het niets uit dat die personenauto's er extra overheen rijden. Daar slijt het asfalt echt niet van, en de doorstroming komt dan ook niet in het geding.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 jun 2005, 13:34

Effe een sprongetje naar Nederland: waarom zijn bij ons de plusstroken dan niet de hele dag open? Omdat het dan te snel slijt is in dit forum te lezen, terwijl er geen vrachtverkeer overheen rijdt! Dus het slijt wel degelijk. Maar vrachtverkeer is natuurlijk #1 qua slijtage, maar das ook logisch. Zou je het laadvermogen van een vrachtwagen in busjes willen laden heb je wel heeel veeel busjes nodig. Dus dan is het logisch dat het vrachtverkeer meer wegdek verslijt. Ik denk dat een Duits systeem niet verkeerd is, maar voer het dan overal in Europa in op de snelwegen. Maar niet op de B/N-wegen want er moet een alternatief blijven voor tol vind ik.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 21 jun 2005, 13:36

Waarom zou je een spitsstrook aanbieden als die uit capaciteitsoverwegingen niet nodig is, als die strook ten koste gaat van de verkeersveiligheid (geen vluchtstrook tijdens openstelling) en als de bewaking ervan extra menskracht en dus geld kost ?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 jun 2005, 13:42

Ik bedoelde juist geen spitsstroken, maar plusstroken! Spitsstroken zou ik ook zo min mogelijk openstellen, maar een plusstrook. Altijd handig. Anders zou je 's nachts op 2x3 snelwegen de 3e strook ook wel dicht kunnen gooien.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 21 jun 2005, 13:53

Bij een plusstrookwegvak zijn alle rijstroken versmald, waaronder de middelste. Wanneer de plusstrook dicht is, dan zal het verkeer op de middelste rijstrook verder naar links in de strook rijden. Als de strook open is, dan zal dat verkeer verder naar rechts rijden, en is de zijdelingse ruimte tussen de voertuigen (in dwarsrichting op de weg dus) beperkter. Dat betekent dat de vetergang van een voertuig minder groot mag zijn. Dit wordt bij een plusstrook bereikt door de maximumsnelheid tijdens de openstelling te verlagen. Het verlagen van de maximumsnelheid is niet iets wat je permanent doet, als dat niet nodig is. (tenminste, zo zou het horen te zijn... :roll: )

Naast deze veilighedisreden is er ook een procedurele reden: dat de openstelling qua tijd begrensd is, is vaak onderdeel van het wegaanpassingsbesluit.
Op de A4 bij Hoofddorp gaat het om een proeftraject, en daar ligt formeel nog altijd een linker vluchtstrook. Permanent openstellen is daar dus strijdig met die bestemming als vluchtstrook.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 21 jun 2005, 14:17

Chrizz schreef: Maar niet op de B/N-wegen want er moet een alternatief blijven voor tol vind ik.
Dan krijg je juist weer die capriolen dat alle vrachtwagens gaan uitwijken naar wegen die daar niet voor bedoeld en op berekend zijn. Dat lijkt me geen goed idee.

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 21 jun 2005, 14:21

Voor alle duidelijkheid: wat ik daarnet zei over Antwerpen is zeker geen aanval tegen Nederlanders hoor ;) . Het was slechts bij wijze van voorbeeld, voor hetzelfde geld gaat het over Fransen in de regio Kortrijk of Belgen in de regio Rijsel. Maar wat telt: ze rijden er wel degelijk en zo weinig zijn het er toch niet hoor. Natuurlijk heb je altijd die pieken wanneer een vakantie begint, dat is normaal, maar ik heb het over het gewone zakenverkeer, en Antwerpen is nu eenmaal een druk bezochte stad door Nederlanders, vooral voor zaken dan, wat uiteraard normaal is. Als je op een doordeweekse dag in Antwerpen rondloopt, dan zie je daar vaak Nederlandse wagens, net als op de ring.

Wat ik eigenlijk vooral wou zeggen is dat ik een vignet in zekere zin een meer eerlijke vorm van belasting vindt: enkel wie effectief gebruik maakt van de wegen, betaalt ervoor, en mensen die geen auto (meer) hebben, wel, die dus niet.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 21 jun 2005, 14:41

R4 schreef:Wat ik eigenlijk vooral wou zeggen is dat ik een vignet in zekere zin een meer eerlijke vorm van belasting vindt: enkel wie effectief gebruik maakt van de wegen, betaalt ervoor, en mensen die geen auto (meer) hebben, wel, die dus niet.
Middels houderschapsbelastingen, accijnzen en de BTW over die accijnzen betaalt de Nederlandse weggebruiker al voor het gebruik. Dat zal in België toch weinig anders zijn ?
Er is m.i. geen reden om er voor personenwagens nog eens een belasting bovenop te doen.

Tenslotte nog even dit: verkeer dat zakelijk in Antwerpen moet zijn, komt de Belgische economie dus direct ten goede. Als het voertuig van die zakelijke rijder in NL geregistreerd staat, krijgt B dus geen vergoeding voor het gebruik van de weg in B. Omgekeerd geldt het echter net zo hard: de Belg zie zakelijk in Rotterdam moet zijn draagt bij aan de NL-economie, betaalt zijn belastingen in België en draagt dus niet direct bij aan zijn gebruik van de weg in NL. De Nederlander betaalt wel voor wegen in oost-Groningen, die hij misschien nooit zal berijden, en de Belg voor wegen in Henegouwen, waar hij misschien nooit zal komen. Zo gaat dat nu eenmaal als je administratieve grenzen trekt.

Ik snap niet dat we problematisch gaan lopen doen over dat gebruik van de weg door buitenlandse personenwagens.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 21 jun 2005, 15:02

Ik snap niet dat we problematisch gaan lopen doen over dat gebruik van de weg door buitenlandse personenwagens
Eerlijkheid? In Zwitserland en Tsjechië moeten buitenlanders wel betalen voor het gebruik van hun autosnelwegen / National strassen. In Frankrijk soms en in Nederland helemaal niet en in België vooralsnog niet. In Nederland en België bestaat een vrij hoge wegenbelasting (dus voor de inwoners), die is in Frankrijk weer niet aanwezig. Dus als Fransman kun je het best in Nederland over de snelweg rijden. Je rijdt dan 'min of meer' gratis, terwijl de Nederlander op de 'route du Soleil' dubbel gepakt wordt; hij betaald enerzijds voor het gebruik van de buitenlandse snelweg, maar anderzijds gaat zijn Nederlandse wegenbelasting gewoon door. Je zou natuurlijk een Europees vignet kunnen invoeren wat grotendeels een eind zou kunnen maken aan deze discrepantie, maar ik denk dat dat luchtfietserij is. Tot die tijd is het aan de landen zelf om te kiezen voor een bepaald systeem. Tolheffing, vignet of belasting. In de eerste twee gevallen betalen buitenlanders ook mee, en misschien is dat eerlijker. Hoewel natuurlijk niet fair t.ov. landen waar ze voor belastingheffing kiezen.

En of zakelijk (buitenlands) verkeer leidt tot een betere economie is ook nog maar de vraag. Je zou ook de stelling kunnen verdedigen dat de binnenlandse arbeidsmarkt omver wordt geholpen, denk bijvoorbeeld maar aan de commotie rondom de Bolkenstein richtlijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 21 jun 2005, 15:14

Nou en, al dat geleuter over eerlijkheid.
Het zal mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn dat een Fransoos hier gratis in Nederland rond rijdt en ik in Frankrijk tol moet betalen. Dat is inherent aan de gekozen systemen van infrastructuur financieren.

Als meer eerlijkheid ertoe leidt dat we een systeem optuigen dat veel geld kost qua exploitatie en handhaving, en daarbij extra lasten oplevert omdat je dan ook voor het eigen wegennet moet gaan betalen, nou, dan "profiteer" ik enorm van de toegenomen eerlijkheid... :roll: Lees: het kost me nòg meer geld. Nee hoor, die Fransoos in zijn personenwagen is wat mij betreft welkom op onze "gratis" wegen.

Per slot van rekening praat je over de marges. Het betreft een minimaal aandeel op alle verplaatsingskilometers.

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 21 jun 2005, 16:28

Welja, in elk geval mag een vignet geen belasting bovenop de bestaande wegenbelasting zijn he, maar een systeem als volgt zou bijvoorbeeld niet slecht zijn: je schaft de wegenbelasting voor een groot stuk af (daarmee bedoel ik het deel dat gebruikt wordt voor autostrades en expresswegen) en je voert verschillende soorten vignetten in, zoals bijvoorbeeld in Oostenrijk. Wie slechts sporadisch eens op de autostrade rijdt (bijvoorbeeld iemand uit het buitenland), die kan een redelijk goedkoop vignet krijgen. Als je zo een biljet koopt als Belg, dan zal je op die manier nog steeds beduidend minder betalen dan de wegenbelasting die je nu jaarlijks betaalt. Mensen die heel vaak op de autostrade zitten, die kopen dan een soort jaarvignet, waarvan de prijs ongeveer overeenstemt met het gedeelte wegenbelasting dat ze nu betalen voor autostrade en expressweg. Dus ook zij betalen niet meer dan wat ze nu betalen. Door tijdelijke vignetten voor sporadisch gebruik, krijgt de overheid ook meer gespreid over het jaar geld binnen voor aanleg en onderhoud van wegen, ipv eenmalig.

Bij mijn weten gebruikt men een soortgelijk systeem nu in Oostenrijk en is men daar, uiteraard op enkele kinderziekten na, wel tevreden van. Hun wegen leden immers steeds meer onder het steeds toenemende vrachtverkeer dat door hun land reed en op die manier kunnen ze bepaalde wegen beter aanleggen, met het oog op de hordes toeristen die elk jaar naar daar trekken, zodat de klassieke knelpunten beetje bij beetje aangepakt kunnen worden. Voorbeeld daarvan is de aanleg van tunnels en de wegverbreding door omvorming tot gedeeltelijke autoweg van het stuk Füssen(D)-Fernpas. Er staan nog steeds files, maar het gaat toch zeker al vlotter dan vroeger. Uiteraard zijn nog niet alle problemen er opgelost.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 21 jun 2005, 16:30

In plaats van de houderschapsbelasting heb ik geen probleem mee. Maar ik vrees dat politici niet denken "in plaats van". Die denken volgens mij in "extra opbrengsten".

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 21 jun 2005, 16:39

René schreef:In plaats van de houderschapsbelasting heb ik geen probleem mee. Maar ik vrees dat politici niet denken "in plaats van". Die denken volgens mij in "extra opbrengsten".
Ah, bij jullie noemt dat houderschapsbelasting, dat wist ik niet, beetje een vreemde naam trouwens.
Voor zover ik weet zou het de bedoeling zijn in België (of toch in Vlaanderen) om een vignet ter vervanging van een deel van de belastingen te creëren. Maar zoals je zegt, René, op dat vlak is de politiek niet steeds even betrouwbaar en de laatste jaren is het in België (maar waarschijnlijk ook bij jullie) een politiek geworden van veel beloven en weinig doen en je er vooral achteraf goed weten uit te praten.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 21 jun 2005, 17:09

Het kan toch niet zo zijn dat wie regelmatig voor vakantie of werk door de EU en omstreken rijdt straks zijn ruiten dicht moet plakken met 25-30 vignetten ?

Ofwel iedereen betaalt per passage of per km zoals in Frankrijk op Payage of bij de toltunnels/ bruggen of zoals in London

Ofwel er komt een internationaal afrekensysteem ala LKW-Maut (maar dan 1 kastje voor de hele EU), ook volgens de vervuiler betaalt

Alle andere systemen zorgen alleen maar voor geld schuiven tussen landen met meestal een laag netto + of - bedrag, waarbij veel administratieve kosten niemand dienen.

Voor Oostenrijk valt te zeggen dat de snelwegen per km relatief duur zijn door bergachtig gebied en dat het land (met name noord-zuid) een zeer hoge transitgehalte heeft, zodat dit land een uitzonderingsstatus heeft. Ook hier zou een tolheffing op m.n. de noord-zuid as ook meer recht doen.
De benzine is ook goedkoper dan in de meeste landen overigens.

Zwitserland is geen EU-lid en Tjechie pas net.

Ik heb de Luxemburgers nog nooit horen mekkeren over het vele transitverkeer, want ze houden dik geld over aan accijnsen, dus dat zal voor de Belgen net zo zijn, hoewel het voor een Nederlander/Belg weinig uitmaakt of hij net in Nederland of net in Belgie zijn tank volgooit qua kosten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 23 jun 2005, 13:32

Dat klopt inderdaad: iemand die nu van Frankrijk naar Oostenrijk rijdt, betaalt eerst péage in Frankrijk, moet dan een (duur) jaarvignet kopen voor Zwitserland (waarom maken die geen vignetten voor kortere duur eigenlijk?) en tenslotte nog eens een vignet in Oostenrijk kopen. Met andere woorden: een uniform systeem voor Europa zou inderdaad wel handig zijn, en dan bedoel ik letterlijk Europa en niet per sé de Europese unie, want anders moet je voor Zwitserland weer een uitzondering gaan maken. Een nadeel is dan wel dat als je een vignet koopt, de prijs daarvan dan waarschijnlijk wel relatief hoog zal zijn, aangezien je eigenlijk een vignet koopt voor heel Europa. Een alternatief zou dan zijn om toch met een soort vignetzones te werken, bijvoorbeeld zone Benelux.

Maar ik vrees dat we daar de eerstkomende jaren niet teveel moeten van verwachten :?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 23 jun 2005, 21:49

Bovendien voorkom je op die manier dat verkeer door andere landen of via andere routes (waar mogelijk) gaat rijden om die tol te vermijden.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » zo 26 jun 2005, 0:04

Tsja, de grens tussen Nederland en België is natuurlijk geen rechte lijn. Ik rij wekelijks een keer van Bergen op Zoom naar Maastricht (en een keer terug). De route door Nederland (A58 en A2) is ongeveer 50 kilometer langer dan de route door België (grotendeels over de E313), en kost een half uur meer. Ik mag toch niet hopen dat ik daarvoor ineens een Belgisch autobaanvignet moet gaan aanschaffen.

Als er per kilometer moet worden beprijsd, dan moet dat in Europees verband, zoals anderen hierboven al hebben bepleit.
Rij met je hart

Chris
Moderator

Vlaanderen wil wegenvignet invoeren

Bericht door Chris » wo 14 dec 2005, 17:02

nu.nl schreef:BRUSSEL - Automobilisten die door de Belgische deelstaat Vlaanderen rijden, moeten een wegenvignet gaan kopen. Vlaams minister Van Mechelen (Begroting) zei dat woensdag. Het wegenvignet helpt niet tegen files, erkende hij. Maar het zorgt er wel voor dat Nederlandse en andere buitenlandse automobilisten die door het gebied trekken gaan meebetalen aan de Vlaamse wegen.

In het kleine landje België rijden relatief veel buitenlandse auto's, bijvoorbeeld op weg naar het Zuid-Frankrijk. Maar alleen de Belgen betalen voor het onderhoud van de wegen, zoals recent bij Antwerpen.

Voor het vignet zijn nog veel voorbereidingen nodig. "Invoering in januari 2008 is optimistisch, per januari 2009 realistisch", zei Van Mechelen. Zo is overleg nodig met Wallonnië, het franstalige deel van België. Die streek wil ook een wegenvignet invoeren. De Vlaamse regering overweegt bovendien kilometerheffing in te voeren. De heffing blijkt echter vrij lastig. Bovendien ontbreekt de steun bij de bevolking,zo staat in een verslag dat de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen woensdag presenteerde.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 dec 2005, 18:06

Ik heb een heel lijvig rapport gelezen hierover van de Vlaamse wegendienst. Tja: ambitieus ik kan niet anders zeggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 14 dec 2005, 18:54

Opzich logisch ja, als je ziet hoeveel buitenlanders daar inderdaad rijden.
Maar dat zul je toch houden, en met een vignet er bij is het slim geld binnenhalen.
Alleen is het nog wel voordeliger voor Vlamingen dan?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 14 dec 2005, 19:04

Deze discussie hebben we al eerder gevoerd.
Waarom zouden toeristen moeten meebetalen aan het wegennet bij de buren ? De belasting en beschadiging van het wegennet door toeristen is nihil. Het is vooral het vrachtverkeer dat ervoor zorgt dat de wegen hun onderhoudsbeurt hard nodig hebben, en dan met name de trucks zonder 2e achteras of met opgetrokken achteras, en overbeladen zandwagens, etc. Nee, toeristen moet je niet bezwaren met vignetten. Het enige wat je ermee bereikt is dat het vliegtuig nòg populairder wordt - en de vakantie-emissies met een veelvoud zullen toenemen... :roll:

Westlander
stadsweg

Bericht door Westlander » wo 14 dec 2005, 19:05

Is opzich zeer logisch.
Dit moeten wij ook maar gaan invoeren. Ieder jaar rijden vele Duitsers, Polen, Belgen e.d. door ons klein landje.
Laat ook kun maar betalen voor het wegenonderhoud.
Nu zullen ook wij een vignet moeten betalen maar dat is misschien beter dan rekening rijden.
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 14 dec 2005, 19:17

René schreef:Deze discussie hebben we al eerder gevoerd.
Inderdaad

En ik zie dan ook nog wel een vignettenplicht verschijnen op het minieme Vlaamse stukje op de A25/E25. Wat zullen de Walen balen
:denk:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 14 dec 2005, 19:38

Als de Belgen overigens doorgaan met dit onzalige plan, is het misschien ook wel een aardig idee om het tegenvoorstel te doen om op alle uitvalswegen van Baarle-Hertog naar België op Nederlands grondgebied vignetplicht in te voeren. Eens kijken of de Belgen dit soort onzin dan nog steeds leuk vinden.