Ik zie niet in hoe een kilometerprijs voor vrachtverkeer ervoor zou zorgen dat de zaken niet op tijd in de winkels liggen.
We hebben het Eurovignet en das meer als zat.
Momenteel betalen buitenlandse vrachtwagens € 8 voor onbeperkte kilometrage op één dag in het Eurovignetgebied (Benelux, Denemarken en Zweden). Dat is echt een schijntje, in Frankrijk rij je als vrachtwagen amper 80 kilometer voor zo'n bedrag. Meer dan zat, laat me niet lachen.
Wat ik ook probeer duidelijk te maken is, dat wanneer de transportbranche wél het werk neerlegt, en de consument geen brandstof meer kan tanken, de dagelijkse boodschappen bij de buurtsuper niet meer kan kopen en dat het afval voor de stoep niet opgehaald wordt men ineens begint te piepen van: "Hellup!!"
Ah, bangmakerij, ook wel chantage genoemd. Van € 0,15 per kilometer worden de zaken echt niet anders. Per truckload is de tol echt verwaarloosbaar op de waarde van de vervoerde goederen. Daar staat echter wel tegenover dat er meer zaken gefinancierd kunnen worden waar truckers ook weer van profiteren; bredere snelwegen, betere parkeerplaatsen, minder vertraging en brandstofverspilling. Zeker in België waar het investeringsniveau in het wegennet erg laag ligt zijn er veel kansen als de transportsector meer bijdraagt.
De transportsector in Duitsland is ook niet ingestort na het invoeren van € 0,25 per kilometer. Ik zeg ook niet dat we Zwitserse tol moeten handhaven (meer dan € 0,70 per kilometer)