[B] Wegenvignet of kilometerheffing in België ?

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [B] Wegenvignet of kilometerheffing in België ?

Bericht door Vinny » vr 25 feb 2011, 20:08

Als je kijkt naar de transportkosten van producten in hun reeele prijs (het percentage daarvan) dan zie je dat dat de laatste 20 jaar alleen maar is gedaald, met name door efficiencyslagen in de transportwereld en bulktransporten. Vooralsnog neemt de behoefte aan transport sneller toen dan dat de transportkosten stijgen...

Hierbij moet ik wel één kantekening plaatsen, de kredietcrisis heeft de transportwereld wel veel harder getroffen dan andere sectoren. Je kunt het ook zien aan de olieprijs, die is een paar jaar heel erg laag geweest...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 feb 2011, 20:13

Een geleidelijk stijgende dieselprijs lijkt me ook een lastiger door te berekenen factor dan een vaste tolheffing. Bij een geleidelijk stijgende dieselprijs kunnen sommige bedrijven dit doorrekenen langer uitstellen dan anderen, waardoor sommige bedrijven minder goed kunnen concurreren. Bij een tolheffing is dat anders omdat je dat in één keer doet. In bijna alle landen van Europa is er een vrachtwagentol gebaseerd op gereden kilometers, in elk geval voor het snelwegennet. De Benelux en Scandinavië zijn de enige uitzonderingen wat dat betreft.

Duitsland heeft bijvoorbeeld per 1 januari besloten om alle inkomsten uit de LKW-maut terug te laten vloeiien naar het wegennet. Voorheen was dat maar 30 - 40%. Dat is goed beleid, en men ziet er ook wat van terug, want de komende jaren worden er heel veel snelwegen in Duitsland naar 2x3 rijstroken verbreed. Bovendien worden er eindelijk de tienduizenden LKW-stellplatzen gebouwd die zo hard nodig waren.

België heeft dit ook nodig. Als er ergens weinig aan het snelwegennet verbeterd wordt in West-Europa dan komen er maar twee landen bovenaan staan; en dat is onder andere België (de ander is het Verenigd Koninkrijk). België wil graag Antwerpen als belangrijke haven houden, maar dan móét het wegennet echt beter.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 25 feb 2011, 21:01

Vandaar ook de plannen Antwerpen 2020 die het wegennet in en om Antwerpen ingrijpend zullen veranderen. Als men echter tegenwind blijft ondervinden vanuit de andere gewesten (zie verbreding ring Brussel) zal het wegennet niet evenredig kunnen groeien.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 25 feb 2011, 21:18

nederland24 schreef:^^Prima, hoe jij erover denkt, maar de transportbedrijven zorgen voor veel werk in Nederland en de consument wil toch graag dat alles op tijd aankomt in de winkels e.d. Ik ben ook wel een voorstander van beprijzen van het vervoer over de weg, maar alles over het spoor of over het water is geen optie. Je moet de kilometerprijs wel een beetje op een acceptabel niveau houden.
Waar die typische drogredenen. Prima dat de transportbedrijven voor werkgelegenheid zorgen (ik heb daar men twijfels over, tegenwoordig rekruteert men vooral chauffeurs uit Oost-Europa, maar goed). Dat betekent echter niet dat die bedrijven alles mogen. Als zij de schade veroorzaken gaan zij de schade betalen. Zo simpel is dat.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 25 feb 2011, 21:22

mhkamp schreef: Dus, vraag ik me af, wat wil je dan? Die clowns in Den Haag / Brussel / Europa hebben echt niet door wat voor gevolgen het kan hebben. We hebben het Eurovignet en das meer als zat.
Jij stelt het voor alsof de transportsector een liefdadigheidsinstelling is die op goodwill leeft. "Laten we ze niet boos maken anders leveren ze onze goederen niet meer". Zo werkt dat uiteraard niet. De transportsector is een branche zoals een ander. Zelfs al vervijfvoudig je de wegentaks, transport zal er altijd zijn. Vergelijk het met benzine, je zal ook nog blijven tanken als de accijnzen verhogen, gewoon omdat je die benzine nodig hebt.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 25 feb 2011, 21:39

De vervoerder word natuurlijk wel van alle kanten geknepen:

- De verlader, die zijn product goedkoop van A naar B wil hebben
- De brandstofprijs die de pan gaat uitrijzen
- Eurovignet
- En alle kastjes, stickers en weet niet alle rotzooi om op de weg te mogen rijden.

Vindt je het gek dat ze gaan morren? Ik ben niet tegen een beprijzing, maar gooi het op één systeem. Heldere prijzen, waar ook naar mijn mening de consument baat bij heeft. Aan 80-duizend systemen en stickers heeft niemand wat.
We hebben de Euro, waarom niet één tolsysteem voor vrachtwagens, personenauto's en motoren?
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 25 feb 2011, 22:19

Alfa schreef:Waar die typische drogredenen. Prima dat de transportbedrijven voor werkgelegenheid zorgen (ik heb daar men twijfels over, tegenwoordig rekruteert men vooral chauffeurs uit Oost-Europa, maar goed). Dat betekent echter niet dat die bedrijven alles mogen. Als zij de schade veroorzaken gaan zij de schade betalen. Zo simpel is dat.
Ik ben niet tegen betaling van vrachtwagens. Ik ben zelfs een groot voorstander, alleen wel met een acceptable beprijzing.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 25 feb 2011, 22:34

Ik vind betolling van vrachtverkeer ook acceptabel. Maar wat mij betreft wel naar rato van belasting van het wegennet.
Zo moeten trekkers met een enkele achteras of een optrekbare achteras m.i. een veelvoud per kilometer gaan betalen dan trekkers met vaste dubbele achteras. Dit in verband met de schade die ze toebrengen aan de weg. Dan zullen de transporteurs waarschijnlijk niet meer zo snel genegen zijn om omwille van de marginale kosten van een paar bandjes een achteras in te trekken, en daarmee de wegen nodeloos zwaar te belasten met gigantische maatschappelijke financiële gevolgen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 feb 2011, 9:20

Wimpie24 schreef:Vandaar ook de plannen Antwerpen 2020 die het wegennet in en om Antwerpen ingrijpend zullen veranderen. Als men echter tegenwind blijft ondervinden vanuit de andere gewesten (zie verbreding ring Brussel) zal het wegennet niet evenredig kunnen groeien.
Volgens mij komt de tegenwind om het wegennet van Antwerpen ingrijpend te verbeteren voornamelijk uit Antwepren zelf :hm:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 feb 2011, 9:24

We hebben de Euro, waarom niet één tolsysteem voor vrachtwagens, personenauto's en motoren?
Idealistisch standpunt, het is alleen onhaalbaar. Zelf vind ik een kastje in de auto waarmee je én de Franse peage, het Oostenrijkse Wegenvignet en de Italiaanse tol in één keer kunt aftikken terwijl je gewoon 130 kan blijven rijden ideaal (en het geld gelijk bij de concessionaire terecht komt die de betreffende wegen en rustplaatsen onderhoudt).

Maar volgens mij hebben we zoiets in Nederland al eens proberen in te voeren... :dyn_hyp:

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 26 feb 2011, 9:45

^^ Had je dat ook gezegd als je begin jaren '90 had geroepen dat één munt toch wel handig zou zijn als je op vakantie naar Spanje ging?

Die munt is er. Dus waarom wel een munt kunnen invoeren, maar geen algemeen tolsysteem?
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 26 feb 2011, 11:30

Vinny schreef:
Wimpie24 schreef:Vandaar ook de plannen Antwerpen 2020 die het wegennet in en om Antwerpen ingrijpend zullen veranderen. Als men echter tegenwind blijft ondervinden vanuit de andere gewesten (zie verbreding ring Brussel) zal het wegennet niet evenredig kunnen groeien.
Volgens mij komt de tegenwind om het wegennet van Antwerpen ingrijpend te verbeteren voornamelijk uit Antwepren zelf :hm:
Dat kan wel maar in Antwerpen ondervind men vooralsnog geen tegenwind vanuit de andere gewesten ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 feb 2011, 13:24

Dat in het kader van: als er geen tegenwind is, dan moet je zelf maar gaan blazen. Ik snap hem helemaal...
Die munt is er. Dus waarom wel een munt kunnen invoeren, maar geen algemeen tolsysteem?
Dat is de privacy-maffia (vermoed ik).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 26 feb 2011, 14:23

^^de privacy-maffia?
mhkamp schreef: Die munt is er. Dus waarom wel een munt kunnen invoeren, maar geen algemeen tolsysteem?
Omdat het beleid versnippert is. Ik zie ook geen nut om 1 tarief te hanteren. Het ene land is het andere niet.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 26 feb 2011, 15:31

Ook in de VS verschilt het beleid per staat dus ik zie inderdaad niet onmiddelijk een probleem voor Europa.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 26 feb 2011, 16:19

^^In Amerika bestaat er bij mijn weten geen geïntegreerd tolsysteem.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 feb 2011, 16:32

Correct, maar er wordt wel meer naar toe gewerkt, E-ZPass is inmiddels uitgebreid van de oorspronkelijke 3 naar 14 staten. Andere systemen liggen verder uit elkaar (SunPass in Florida, TXtag in Texas en Fastrak in California). In de laatste gevallen zijn de meeste tolwegen alleen voor personenauto's (tolstroken) en niet voor vrachtwagens.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 feb 2011, 18:57

Ik zie ook geen nut om 1 tarief te hanteren
Je hoeft ook geen één tarief te hanteren ;) Wel een éénduidige tariefstructuur, op zich is dat nog niet eens zo dringend noodzakelijk: maar het draagt wel bij aan een open en transparant systeem zodat je niet achteraf verrast wordt, omdat je aanhanger op de A 10 in Frankrijk veel zwaarder wordt aangeslagen dan op de A 81 in hetzelfde land. Maar goed, dat was in het klassieke muntjes aan een tolwachter geven ook al het geval

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 03 apr 2011, 14:11

[url=http://www.nu.nl/economie/2483174/vlaanderen-populair-nederlanders.html]nu.nl[/url] (3-4-'11) schreef:Vlaanderen populair onder Nederlanders

BRUSSEL - Nederlanders waren vorig jaar goed voor 3,7 miljoen overnachtingen in Vlaanderen. Zij waren daarmee evenals voorgaande jaren veruit de grootste groep buitenlandse toeristen in dit deel van België. Dat blijkt uit voorlopige jaarcijfers van Toerisme Vlaanderen. De Nederlandse toeristen boekten dubbel zo veel overnachtingen als de nummer twee op de lijst, Duitsland. Daarna volgden Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Vlaanderen verwelkomde vorig jaar 10,3 miljoen binnen- en buitenlandse toeristen. Zij waren samen goed voor 23,7 miljoen overnachtingen. Bijna de helft (45 procent) daarvan kwam voor rekening van Belgische toeristen.
Vooral doorgaan met discussiëren over dat wegenvignet. Maar dan ook niet achteraf ach en wee schreeuwen als de toeristische sector een veer moet laten... :facepalm:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 03 apr 2011, 14:30

^^Hebben andere landen ook last van een slechte toeristische sector, omdat er voor buitenlanders een vignet is. Nee, zolang het maar binnen de perken blijft.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 03 apr 2011, 14:34

^^ Je zou moeten kijken naar de toerismecijfers van landen waar recent een vignet is ingevoerd en die vergelijken met de periode zonder vignet. Het is goed mogelijk dat landen waar nu een vignetplicht is beter bezocht zouden worden zonder vignetplicht. Echter is het giswerk, aangezien ik niet beschik over cijfers die dit bevestigen of ontkennen.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 03 apr 2011, 14:56

Ik kan mij niet voorstellen dat er nu minder volk in Oostenrijk komt dan in de periode zonder het vignet.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 03 apr 2011, 15:13

Naar Oostenrijk is er geen sprake van weekendtoerisme en midweektoerisme. Daar is de wintersport de grote trekker. Daar ga je niet spontaan/last-minute naartoe, maar gepland. Daar zit een groot verschil met Vlaanderen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 03 apr 2011, 19:16

En daarnaast ligt Vlaanderen voor Nederlanders ook ietsjes dichterbij dan Oostenrijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 apr 2011, 21:33

Erg makkelijk geredeneerd, de Zwitserse steden Basel, Zürich en Geneve zijn ook net zo populair bij de buurlanden als "weekendje weg" als bijvoorbeeld Antwerpen en Luik dat zijn voor Nederlanders. Alleen Geneve kun je zonder vignet bereiken, voor Basel heb je voor welgeteld 1 afrit toch een vignet nodig... :nothanks: , toch lijkt dat de Duitsers niet tegen te houden...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 04 apr 2011, 0:29

^^ Wij rijden altijd in Weil am Rhein van de snelweg, als we naar Bazel willen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 apr 2011, 21:23

Vanuit Frankrijk kun je ook vignetvrij Basel binnenkomen en met een beetje creativiteit lukt dat vanuit Duitsland naar Zürich ook ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 04 apr 2011, 21:54

Met een beetje crativiteit heb je helemaal geen vignet nodig in Zwitserland :lol:

Er zijn een heleboel forensen naar Zurich die hem pas hebben aangeschaft na het openen van de Westumfahrung. Want waarom zou je een vignet aanschaffen als 80% van je dagelijkse route sowieso toch over hauptstrasses voert...

Zwitsers zijn nogal "gevoelig" voor hun portemonnee ;)

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 04 apr 2011, 22:25

^^Nu weet ik waarom je er bent gaan wonen. Je hoeft je behalve de taal toch niet aan te passen. :lol:

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 02 feb 2012, 15:35

De Morgen 02-02-2012 schreef:Wegenvignet pas in 2014 in plaats van 2013?

Het wegenvignet voor personenwagens zal mogelijk pas in 2014 ingevoerd worden en niet in 2013 zoals gepland. Dat heeft Waals minister van Openbare Werken Carlo Di Antonio (cdH) vandaag op de radio gezegd. Volgens Di Antonio is er overleg geweest tussen de drie gewesten en gaan de zaken vooruit, maar rest er nog een reeks technische kwesties die moeten geregeld worden.
"Enkele dagen geleden is er nog overleg geweest. We staan dicht bij een akkoord, maar de discussies zijn soms technisch om te weten of het gaat om een taks of om een heffing, of het zal gaan om een vignet dat we op de ruit moeten kleven en of er controles komen aan de grens. We hopen dat de drie gewesten tegen eind 2012 een akkoord zullen bereiken over het model. Maar de concrete invoering zal eerder in 2014 zijn", aldus Di Antonio.
In januari 2011 was er tussen de drie gewesten afgesproken om het wegenvignet in te voeren vanaf 2013. Voor Belgen zou het wegenvignet deel gaan uitmaken van de hervormde verkeersbelasting. Die verkeersbelasting zou dan enerzijds bestaan uit het bedrag voor het vignet en anderzijds uit een variabel bedrag voor de externe kosten (zoals schadelijke uitstoot) van het voertuig. Voor buitenlanders werd toen gedacht aan een elektronisch vignet.
Waals begrotingsminister André Antoine (cdH) bevestigt vandaag dat het vignet wellicht niet ingevoerd zal worden voor eind 2013 en dat een vertraging tot 2014 niet uitgesloten is.