Dynamisch verkeersmanagement

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » wo 18 feb 2015, 23:18

tompie schreef:Vandaag in oostkamp het portiek gezien, het is een portiek zoals die gebruikt bij RSS maar er hangen geen borden aan, wel boven iedere rijstrook en de pechstrook aan de voor en achterkant een vreemde constructie. Het lijkt mij eerder iets om camera's of zo aan op te hangen, misschien voor de electronische tol voor vrachtwagens?
Ik denk dat het de portieken zijn voor de nieuwe vrachtwagen tol die ze gaan heffen na het verdwijnen van het fysieke eurovignet, op de E40 in Middelkerke staat al sinds enkele maanden zo een portiek.
****

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Jump » zo 22 feb 2015, 13:37

Dit is het dus. De portieken zelf zijn hetzelfde, maar er is een ander bevestigingssysteem dan de VMS borden.

Staat in beide richtingen hier. Enkele meters voorbij het 1500 meter bord.
Afbeelding

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door klopgeest » vr 27 feb 2015, 15:56

Ik zou het leuk vinden moest het Vlaams Verkeerscentrum zijn data vrij uitgeven in XML-files. Dit zou voor scholen een enorme extra geven om projecten op te starten met echte (en bijna realtime) data.

Ook voor mezelf zou het leuk zijn om terug in het programmeren te slaan om hier mee aan de slag te gaan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » zo 01 mar 2015, 20:16

Gisteren heb ik gemerkt dat er op verschillende plaatsen op de E314 tussen Lummen en Aarschot leidingen gelegd zijn om nieuwe portalen te installeren. Het betreft portalen met dynamische rijstrooksignalisatie of RSS-panelen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » zo 01 mar 2015, 21:44

Wimpie25 schreef:Gisteren heb ik gemerkt dat er op verschillende plaatsen op de E314 tussen Lummen en Aarschot leidingen gelegd zijn om nieuwe portalen te installeren. Het betreft portalen met dynamische rijstrooksignalisatie of RSS-panelen.
Zou het niet kunnen gaan om wegkantsystemen, de RVMS panelen?
****

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Jump » zo 01 mar 2015, 22:11

Vlak voor het 1600 meter bord voor de afrit Melsele (E34, richting Kust) staat ook de fundering klaar voor een portiek te plaatsen over beide rijwegen. Dit zal vermoedelijk een zelfde soort portiek worden als op de screengrab die ik hierboven geplaatst heb.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » zo 01 mar 2015, 23:17

Mikhail schreef:
Wimpie25 schreef:Gisteren heb ik gemerkt dat er op verschillende plaatsen op de E314 tussen Lummen en Aarschot leidingen gelegd zijn om nieuwe portalen te installeren. Het betreft portalen met dynamische rijstrooksignalisatie of RSS-panelen.
Zou het niet kunnen gaan om wegkantsystemen, de RVMS panelen?
Wellicht niet, die worden door de provinciale Afdeling niet echt meer gebruikt. De fundering ligt ook aan beide zijden van de weg :)

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door tompie » ma 02 mar 2015, 4:19

Jump schreef:Dit is het dus. De portieken zelf zijn hetzelfde, maar er is een ander bevestigingssysteem dan de VMS borden.

Staat in beide richtingen hier. Enkele meters voorbij het 1500 meter bord.
Afbeelding
Volgens HLN gaat het dus wel degelijk over portalen voor de electronische vrachtwagentol die vanaf 2016-2017 invoege gaat komen. Er zouden een 40-tal van deze portalen komen.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Alfa » ma 02 mar 2015, 13:40

Ook op de E34 nabij Maldegem zie je dergelijke fundering staan. Terwijl er enkele meters voordien een nieuw portaal staat.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Jump » ma 02 mar 2015, 13:44

Was het niet "veiliger" geweest om voor kleinere portieken te voorzien? Iemand die geen zin heeft in die tol, of er gewoon tegen is, kan nu gewoon omhoog klimmen en de camera's saboteren. Dit lijkt mij bij de Nederlandse portieken net iets moeilijker.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door captain007 » ma 02 mar 2015, 13:49

Ik vraag mij zowieso af waarom alle portalen voor camera's en signalering ladders en loopbruggen moeten hebben. De gedachte zal wel zijn dat men dan voor klein onderhoud geen hoogwerker nodig heeft, maar in de meeste gevallen als je nieuwe apparatuur gaat plaatsen of verwisselen heb je alsnog een hoogwerker en/of een kraan nodig.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Alfa » ma 02 mar 2015, 13:51

^^Zelfs portalen voor wegwijzers worden tegenwoordig van loopbruggen voorzien. Dat is inderdaad overbodig en maakt het portaal ook onnodig duur. De kleine besparing door standaardisatie weegt daar niet tegenop.
Jump schreef:Was het niet "veiliger" geweest om voor kleinere portieken te voorzien? Iemand die geen zin heeft in die tol, of er gewoon tegen is, kan nu gewoon omhoog klimmen en de camera's saboteren. Dit lijkt mij bij de Nederlandse portieken net iets moeilijker.
De onderste sporten van de loopladder zijn wel naar boven geschoven en niet zomaar toegankelijk.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » ma 02 mar 2015, 14:32

captain007 schreef:Ik vraag mij zowieso af waarom alle portalen voor camera's en signalering ladders en loopbruggen moeten hebben. De gedachte zal wel zijn dat men dan voor klein onderhoud geen hoogwerker nodig heeft, maar in de meeste gevallen als je nieuwe apparatuur gaat plaatsen of verwisselen heb je alsnog een hoogwerker en/of een kraan nodig.
Dat dateert al uit de tijd van de oude lichtbakken en de gedachte daarachter is inderdaad dat men bij klein onderhoud of een periodieke interventie geen hoogtewerkers en signalisatiewagens nodig heeft. Een wegeninspecteur kan als het ware enkel met een inbussleutel de ladder laten zaken en op de loopbrug de nodige verrichtingen uitvoeren. Zoals Alfa aangeeft is dit het gestandariseerde portaal bij keuze van het AWV geworden. Ook bij reflecterende bewegwijzering wordt dit type van portaal inclusief loopbrug geïnstalleerd. Wat heb ik er verder nog zien aanhangen; trajectcontrolecamera's, WIM-camera's, rijstrooksignalisatie, VMS/RSS-paneel, Nummerplaatregistratiecamera's,...

Afbeelding

Afbeelding

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » zo 08 mar 2015, 10:21

Jump schreef:Was het niet "veiliger" geweest om voor kleinere portieken te voorzien? Iemand die geen zin heeft in die tol, of er gewoon tegen is, kan nu gewoon omhoog klimmen en de camera's saboteren. Dit lijkt mij bij de Nederlandse portieken net iets moeilijker.
Ik vraag mij dan wel af, welke gemiddelde vrachtwagenchauffeur het in zijn hoofd gaat halen om deze installatie te saboteren? In Frankrijk gebruikt men bijna identiek dezelfde portalen voor vrachtwagentol.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Alfa » zo 08 mar 2015, 13:15

Er hangt nog steeds niets aan dat nieuw portaal voor afrit Kemzeke. Al zal het inderdaad quasi zeker iets met de vrachtwagentol te maken hebben. Want iets anders is bijna onmogelijk op zo'n 'desolate' plaats.

Slimme plaatsing trouwens, want als je dat bord wil vermijden zal je een grote omtour moeten doen en op die plaats is geen parallelbaan.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » ma 09 mar 2015, 22:56

Ik denk dat de plaatsing van de camera's nog enkele maanden op zich kan laten wachten...
****

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door tompie » di 10 mar 2015, 12:07

^^ Aan het portaal op de E40 in nieuwpoort is de installatie van de cameras al gebeurd.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door tompie » vr 19 jun 2015, 6:56

Ondertussen in de streek van Tournai de eerste portalen voor de km heffing gespot in Wallonie, het zijn identieke als die in Vlaanderen. Voor mij is het de eerste keer dat ik die 'vlaamse' portalen in Wallonie zie opduiken. Ondertussen is men druk bezig met het plaatsen van de apparatuur op de portalen.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » vr 19 jun 2015, 22:41

Ook op de E314 tussen Aarschot en Tielt-Winge is zopas een portaal geplaatst.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door tovm74 » vr 19 jun 2015, 22:56

Op de E34 staat nu ook zo'n portaal, iets voorbij de afslag Turnhout West (als ik me niet vergis).
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door tompie » zo 19 jul 2015, 19:39

Bij de werken op de E40 in merelbeke is mij iets bijzonders opgevallen aan de rss signalisatie, de afgesloten rijstroken waren wel afgekruist maar het bord boven de rijstroken die open waren stond gewoon op zwart. Waarom wordt op die borden de maximumsnelheid van 70 km/h niet getoond? In de richting van Brussel stopten de snelheidsaanduidingen op de rss portieken thv van de wegversmalling.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » zo 19 jul 2015, 20:15

^^
In ditdocument afkomstig van Stadsbader, is op de eerste pagina, een foto te zien waarbij de linkse rijstrook is afgekruist en de twee andere panelen zwart kleuren. Ik veronderstel dat je dit bedoelt?

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door tompie » zo 19 jul 2015, 20:20

^^ klopt, dit ging de volledige werf zo door , ook in de andere richting. Ik heb dit eerder ook al gezien op een andere werf op de E17 in Gentbrugge. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze het doen om de kruisen beter te laten uitkomen.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » zo 19 jul 2015, 20:29

Volgens mij is het zelfs voldoende om die rijstrook enkel af te kruisen bij het begin van de werfzone. Het is nogal overdreven om dat op elk portaal weer te geven tot op het einde van de werfzone. Zeker aangezien die rijstrook fysiek afgescheiden van het verkeer. Vreemd ook dat de panelen volledig zwart kleuren, misschien waren die buiten dienst?

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Tokke1976 » ma 20 jul 2015, 12:13

Aangezien de snelheid op deze portieken wordt geprojecteerd op basis van tellussen was dit tijdens de werken niet mogelijk. Hiervoor werden alle snelheden van de borden gehaald.
Ook nu staan de borden in de werfzone richting Brussel nog uit, omdat de lussen pas worden herslepen na de heraanleg van de linkerrijstrook medio augustus.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » ma 20 jul 2015, 12:16

^^
Is het dan niet mogelijk om vanuit het Verkeerscentrum handmatig snelheden in te stellen?

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Tokke1976 » ma 20 jul 2015, 12:19

Dat kan, maar er werd voor geopteerd dit niet te doen.
Zoals voorzien in de Wegcode stonden in de werfzone ook vast snelheidsborden.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » wo 22 jul 2015, 20:16

Tokke1976 schreef:Aangezien de snelheid op deze portieken wordt geprojecteerd op basis van tellussen was dit tijdens de werken niet mogelijk. Hiervoor werden alle snelheden van de borden gehaald.
Ook nu staan de borden in de werfzone richting Brussel nog uit, omdat de lussen pas worden herslepen na de heraanleg van de linkerrijstrook medio augustus.
Toch hebben ze het al voor elkaar gekregen om de lussen voor de trajectcontrole te herslijpen op het rechtste en middelste vak. Ik vraag me dan ook af of de trajectcontrole enkel (voorlopig) op deze vakken werkt en dus niet op linkse rijstrook...
****

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Lambo19 » wo 22 jul 2015, 20:20

^^
De lussen op de linkerrijstrook zijn toch niet opgebroken?

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Tokke1976 » do 23 jul 2015, 9:37

De lussen op de linkerrijstrook zijn inderdaad niet opgebroken, maar de verbinding met de voetpadkast in de zijberm is wel weg. De draden van de lussen lopen immers over de 3 vakken tot de voetpadkast.

Trajectcontrole verloopt niet via lussen, wel via camera's.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Plaats reactie