Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons...

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons...

Bericht door vynkce » za 05 dec 2009, 10:49

Een nieuw grootschalig onderzoek van de Internationale automobielfederatie laat zien dat België op het vlak van verkeersveiligheid de laatste jaren een flinke inhaalslag gemaakt heeft:

Het Laatste Nieuws 03-12-2009 schreef:Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Ondanks de eeuwige spoorvorming op het rechterrijvak, de talloze putten en wegverzakkingen allerhande, horen de Belgische wegen bij de veiligste van Europa. Alleen de Nederlandse en Zwitserse wegen scoren nog beter.
Dat is de verrassende conclusie van een grootschalig onderzoek van de Internationale Automobielfederatie FIA. "België is er de voorbije jaren in geslaagd om een deel van de gevaarlijke zwarte punten weg te werken", zegt Touring.

De Internationale Automobielfederatie FIA liet 150.000 kilometer autosnelwegen en regionale wegen in kaart brengen in 15 Europese landen. Ook 4.000 kilometer Belgische wegen passeerden de revue. "Het aantal putten werd niet in kaart gebracht", zegt Danny Smagghe van Touring, dat instond voor het Belgische luik van het onderzoek. "Voor elke weg is wel nagegaan hoeveel verkeer er rijdt, hoeveel dodelijke ongevallen en hoeveel ongevallen met zwaargewonden er gebeuren. Aan de hand van die gegevens werden de wegen ondergebracht in vijf categorieën van laag tot hoog risico op ongevallen. De kans op een fataal ongeval is 40 keer lager op de 'groene wegen' met een laag risico dan op de gevaarlijkste 'zwarte wegen'."

Hoog risico
In tegenstelling tot pakweg Polen, Spanje of Italië telt België nauwelijks 'zwarte wegen' met een erg hoog ongevallenrisico. In Vlaanderen gaat het alleen om de N73 in het Limburgse Kinrooi en de N42 tussen het Oost-Vlaamse Nederboelare en het Henegouwse Lessen. Aan de andere kant telt België ook nauwelijks 'groene wegen' die tot de allerveiligste categorie behoren. "Daar hebben Zwitserland en Nederland nog een grote voorsprong", erkent Danny Smagghe van Touring.
Dat België al bij al vrij goed scoort in het FIA-onderzoek, heeft volgens Touring alles te maken met het feit dat ons land er de voorbije jaren in is geslaagd om het aantal 'zwarte wegen' fors terug te dringen. "Vlaanderen en Wallonië hebben de voorbije jaren fors geïnvesteerd in het wegwerken van zwarte punten", zegt Smagghe.

Betonnen middenberm
"In Vlaanderen heeft minister Crevits al meer dan 500 van de 800 zwarte punten aangepakt, bijvoorbeeld door verkeerslichten te vervangen door rotondes of een middenberm aan te leggen op gewestwegen met twee maal twee rijstroken. Op de N8 tussen Brussel en Ninove is er de voorbije jaren zo'n betonnen middenberm gelegd. Er zijn ook aparte afslagstroken aangelegd voor wie links of rechts wil afslaan. Sinds die herinrichting zijn er geen dodelijke ongevallen meer gebeurd. Dat is dus effciciënter dan overal nieuwe flitspalen zetten. Zeker als je weet dat 4 op de 10 dodelijke ongevallen gebeuren na een aanrijding met een obstakel zoals een brugpijler, een boom of een verkeersbord."
FIA en Touring hameren erop dat één op de drie ongevallen vermeden kan worden door een veiligere infrastructuur. "De weginfrastructuur is even belangrijk als het rijgedrag van de chauffeur of de veiligheid van de wagens", zegt Smagghe. "Daar kunnen we nog veel winst boeken."
de voorbije jaren is er fors geïnvesteerd in het wegwerken van 'zwarte punten'.
veel verkeerslichten zijn al vervangen door rotondes
Alleen zwitserse en nederlandse wegen scoren beter
Het Nieuwsblad 03-12-2009 schreef:N73 bij de drie gevaarlijkste wegen van België

BREE/KINROOI - Uit de jongste kaart van het European Road Assessment Programme, een project van Europese automobilistenorganisaties, blijkt België drie zwarte wegen te hebben, waaronder de N73 in Noord-Limburg. Phillip Pergens
Het aantal Belgische wegen met het hoogste ongevalsrisico is tussen 2001 en 2007 teruggelopen van dertien naar drie. De zwarte wegen die ons landje nog telt zijn de N42 tussen Nederboelare (Geraardsbergen) en Lessines, de N617 in Luik en de N73 in Kinrooi en Bree. Dat blijkt uit de jongste kaart van het European Road Assessement Programma, EuroRAP. Dat is een project van Europese Automobilistenorganisaties, wegoverheden en experts. Voor België werkt Touring mee. Ze brachten 140.000 kilometer weg in kaart in vijftien EU-landen en kende elke strook een veiligheidsrisico toe, op grond van het aantal doden en zwaargewonden in relatie met de infrastructuur. In België screende men 4.000 van de 150.000 kilometer wegen, allemaal autosnelwegen en gewestwegen.

Zwart traject
Uit de cijfers blijkt dat de gewestweg N73, die in Noord-Limburg loopt, een zwart traject vormt. Vooral het stuk van Bree naar Kinrooi, de 't Hasseltkiezel, blijkt gevaarlijk. Op de vierbaansweg, waar meerdere kleine wegen op uitkomen, vonden in het verleden al heel wat zware ongevallen plaats, waarbij er ook doden te betreuren vielen. Dit jaar liet er gelukkig nog niemand het leven. Vorig jaar vonden er in enkele maanden tijd wel twee dodelijke ongevallen plaats, tweemaal tegen dezelfde boom (zie kaderstuk).

Snelheidsduivels
Iedereen die de weg regelmatig gebruikt, weet dat snelheidsduivels er hun auto willen testen. De grote open vlaktes met bomen op de middenberm nodigen uit om hoge snelheden te halen. Hier en daar zijn er al beperkingen van 90 km/u, maar op sommige plaatsen mag je er nog 120 km/u rijden. Fietsers komen er terecht in aartsgevaarlijke toestanden en inschattingsfouten kunnen er fataal aflopen. De lokale politie werkt hard aan de verkeersveiligheid en controleert er in de mate van het mogelijke. Dat lijkt stilaan zijn vruchten af te werpen. Toch heeft de verbindingsweg nog altijd geen goede naam.
'Als gemeente kunnen wij weinig acties ondernemen omdat het om een Vlaamse gewestweg gaat', vertelt de burgemeester van Bree, Jaak Gabriëls. 'Toch ijverden we er al voor om de situatie te verbeteren. De administratie Wegen en Verkeer zoekt momenteel naar oplossingen om de zwarte punten aan te pakken, bijvoorbeeld met rotondes en het sluiten van de overgangen bij de middenberm. Daarover heeft men al rond de tafel gezeten. Wij beheren het dossier niet, dus ik kan geen concrete informatie geven, maar het is enkel nog wachten op het voorontwerp. Ik ben er van overtuigd dat de verkeerssituatie in de toekomst verbetert', aldus de burgervader.
Deze studie bevestigt nog maar eens wat al eeuwen bekend is. De zo typische Belgische expresweg met 2x2 rijstroken, al dan niet met middenberm, en gelijkvloerse kruisingen in combinatie met hoge snelheden is een ware aanslag op de verkeersveiligheid. Er is de laatste jaren wel wat vooruitgang te bespeuren, maar in feite zouden de investeringen in het veiliger maken van deze dodenwegen toch wel wat sneller mogen gaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Chris » za 05 dec 2009, 11:09

Zo zie je maar hoe je kan goochelen met statistieken. Wanneer je gaat kijken naar het aantal doden per 100.000 inwoners, per 1 miljoen auto's of per 1 miljard afgelegde kilometers scoort België nog steeds bar slecht.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Kaaiman » za 05 dec 2009, 14:05

Zijn de problemen vooral op de wegvakken of ook op de kruispunten? In dat laatste geval lijken turborotondes me wel een optie. Nog beter is natuurlijk om die expresswegen kruisingsvrij en met ongelijkvloerse aansluitingen te maken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door mavas » za 05 dec 2009, 14:35

Chris schreef:Zo zie je maar hoe je kan goochelen met statistieken. Wanneer je gaat kijken naar het aantal doden per 100.000 inwoners, per 1 miljoen auto's of per 1 miljard afgelegde kilometers scoort België nog steeds bar slecht.
Inderdaad. Deze statistieken worden ook in Nederland gemaakt, maar alleen voor de rijkswegen. In andere landen is dat net zo.
Alle gemeentelijke of waterschapswegen worden dus niet onderzocht in de EuroRAP, en daarom komt Belgie dus redelijk 'goed' eruit. Dat betekent dus ook dat de gemeentelijke wegen in Belgie nog slechter scoren...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Davy » za 05 dec 2009, 14:35

ik hoorde het nieuws gisteren op de radio... ik geef toe, ik keek er wel wat van op.
maar het geeft wel enigzins weer dat er de laatste jaren toch wel veel verbeterd is aan het Belgische wegennet, er zijn vooral veel gevaarlijke kruisingen aangepakt. en elk jaar daalt het aantal slachtoffers in het verkeer, het voornaamste probleem blijft hierin denk ik de vaak zware weekendongevallen.
Men doet volgens mij hard zn best om toch die erfenis van jarenlang Belgisch wanbeheer van de wegen weg te werken...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Davy » za 05 dec 2009, 14:39

heb een (wel enigzins wazige) foto van die N73:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Chris » za 05 dec 2009, 14:43

De N73 heb ik ook wel eens gereden. Ik vond het eigenlijk wel een prettige weg, 2x2 en overzichtelijk. In Nederland was dat een frustratieweg geweest; één rijstrook per richting en vol rotondes.

Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Davy » za 05 dec 2009, 14:51

met de kleine dwarsverbindingen af te sluiten en een Vmax van 90 (vooral omwille van het langzame verkeer die er ook we opzit) kan je al veel bereiken denk ik ;)
en op de drukste kruisingen eventueel VRI's (geen rotondes aub!)...
maar de meest ideale oplossing is natuurlijk alles ongelijkvloers.
maar maak er aub geen "Nederlandse frustratieweg" van zoals Chris dat zo leuk aanhaalt :D

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Kaaiman » za 05 dec 2009, 15:47

Mwah, persoonlijk vind ik ruim aangelegde turborotondes prettige dingen. Prettiger nog dan VRI's en zeker ook veiliger dan VRI's (met het oog op overstekend verkeer en roodrijders). De doorstroming op een turborotonde met gemiddelde intensiteiten is volgens mij vele malen beter dan op een VRI-geregelde kruising.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door mavas » za 05 dec 2009, 17:17

daviedoff schreef:met de kleine dwarsverbindingen af te sluiten en een Vmax van 90 (vooral omwille van het langzame verkeer die er ook we opzit) kan je al veel bereiken denk ik ;)
Dwarsverbindingen afsluiten, ok. Daarmee voorkom je de ernstige flankaanrijdingen. Maar door de snelheid te verlagen bereik je echt niks, zeker niet als het wegbeeld hetzelfde blijft. Een slecht ontwerp maak je niet goed met een bordje.

Voor de veiligheid van fietsers moet je vrijliggende fietspaden hebben, en niks anders dan dat. Ook met 90 km/h kun je nog steeds op het fietspad komen, ook met 50 km/h, ook met 30 km/h. Fysieke afschijding is het enige dat effectief is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Wimpie24 » za 05 dec 2009, 17:47

mavas schreef:
Chris schreef:Zo zie je maar hoe je kan goochelen met statistieken. Wanneer je gaat kijken naar het aantal doden per 100.000 inwoners, per 1 miljoen auto's of per 1 miljard afgelegde kilometers scoort België nog steeds bar slecht.
Inderdaad. Deze statistieken worden ook in Nederland gemaakt, maar alleen voor de rijkswegen. In andere landen is dat net zo.
Alle gemeentelijke of waterschapswegen worden dus niet onderzocht in de EuroRAP, en daarom komt Belgie dus redelijk 'goed' eruit. Dat betekent dus ook dat de gemeentelijke wegen in Belgie nog slechter scoren...
Ik denk dat dat laatste best wel meevalt aan gezien gemeentewegen enkel wijkwegen, centrumwegen of wegen zonder belangrijke doorgaande functie zijn en waar het verkeer dus met een lage gemiddelde snelheid rijdt. Ik kan me allezins maar weinig gemeentewegen voorstellen die frequent dodelijke slachtoffers eisen. In de jaren 70 was dat een ander verhaal, toen hadden de meeste gemeentewegen nog een doorgaande functie en vielen er slachtoffers met hopen, vooral in het weekend.
Nee, ik ben blij dat mijn indruk dat alles fel verbeterd is, eindelijk door een artikel en harde cijfers bevestigd wordt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door mavas » za 05 dec 2009, 19:42

^^ Ik heb meer het idee dat je je mening of gevoel probeert te verkondigen ipv dat je met cijfers komt.
Als ik dan nog even het artikel teruglees in het begin staat er "In België screende men 4.000 kilometer wegen, allemaal autosnelwegen en gewestwegen." Buiten deze 4.000 kilometer wegen (waarvan 1.750 km snelweg) heeft Belgie dus nog 146.000 km aan wegen, waaronder provinciewegen en gemeentelijke wegen, zowel buiten de bebouwde kom als binnen de bebouwde kom. De conflicttypen met zwaarste afloop zijn flankaanrijdingen, frontale botsingen en eenzijdige ongevallen. Op enkelbaanswegen is het risico op deze twee eerste genoemde conflicttypen veel hoger omdat de fysieke scheiding er veelal niet is. Dit type weg ligt dan ook voornamelijk buiten de autosnelwegen en gewestwegen.

Je moet dan niet aankomen alsof er buiten de autosnelwegen en gewestwegen weinig doden of zwaargewonden voorkomen. Even snel zoeken leert mij uit het volgende document: http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/bivv ... lowres.pdf dat het aantal ongevallen binnen en buiten de bebouwde kom vrijwel gelijk ligt. Een andere tabel leert mij dat er buiten de autosnelwegen (dus ook de gewestwegen) 85% van het aantal doden valt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Vinny » za 05 dec 2009, 23:44

Maar ook de autosnelwegen scoren in België consequent slechter qua verkeersveiligheid dan haar buurlanden: Nederland, Frankrijk en Duitsland. Ik kan me niet voorstellen dat dit alleen maar aan knp. Lummen en Cheratte ligt. Er is ook in de basis iets mis denk ik...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Chris » za 05 dec 2009, 23:49

In den beginsel zijn autosnelwegen, die gebouwd zijn volgens post-1960 ontwerpeisen allemaal ongeveer even veilig, of dit nou in Nederland, Frankrijk, België , Brazilië of Zuid-Afrika is. Het verschil moet hem dan vooral in de weggebruikers en in mindere mate wegmeubilair gezocht worden. Ontwerpeisen van moderne snelwegen zijn relatief homogeen, maar bijvoorbeeld in enkelbaans hoofdwegen met tegenliggers kan de situatie per land sterk verschillen, dit is bijvoorbeeld afhankelijk van wegbreedte, obstakelvrijheid en het alignement.

Je kan naar België kijken en enkel de snelwegen nemen en vergelijken, of juist de snelwegen eruit laten en naar de overige wegen kijken, dat is wellicht nog interessanter.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Wimpie24 » zo 06 dec 2009, 0:08

Vinny schreef:Maar ook de autosnelwegen scoren in België consequent slechter qua verkeersveiligheid dan haar buurlanden: Nederland, Frankrijk en Duitsland. Ik kan me niet voorstellen dat dit alleen maar aan knp. Lummen en Cheratte ligt. Er is ook in de basis iets mis denk ik...
Of dat nu zoveel slechter is als op een ander betwijfel ik. Het probleem is dat we met gemiddeldes zitten van heel België en het verschil tussen de verschillende delen van het land blijft tot op de dag vandaag groot en als er niets gedaan wordt blijft dat verschil alleen maar groeien.
Maar zoals Chris al aangeeft, je moet vooral naar het OWN kijken en hoewel met al 500 van de 800 zwarte punten in Vlaanderen weggewerkt heeft, is er nog veel werk naast die 300 andere. Maar het betert. Het probleem blijft dat er voor elk zwart punt in Vlaanderen, zich een bijna exact vergelijkbare situatie bevind in Wallonië en met een budget dat zowat bijna 6 keer lager ligt, is er gewoon geen geld om daar nu ingrijpend iets aan te veranderen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Mikhail » zo 06 dec 2009, 22:43

En een foutje over de N8 tussen Ninove en Brussel rechtzetten!! Er is enkel een betonnen verhoging gekomen op het grondgebied van Dilbeek en geen betonnen Jersey's! En er zijn inderdaad 2 draaipunten aangelegd, een verbreding van de middenberm voor veiliger te draaien. De FIA is toch niet het minste van? het minste om zo'n goede beoordeling over onze wegen te krijgen. Ik vind het raar dat de N4 in Wallonie zo 'goed' scoort?
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door vynkce » zo 06 dec 2009, 23:02

^^ Net zoals dat de N89 een zeer goede score had. Dat lijkt me ook vrij vreemd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door vynkce » wo 06 jul 2011, 11:50

Het Nieuwsblad 06-07-2011 schreef:Belgische wegen onveiligste van West-Europa

Nergens in West-Europa heb je zo veel kans als in België om te sterven in een verkeersongeval. Het aantal verkeersdoden in ons land mag dan wel zijn gedaald, nog altijd is het verkeer in België een van de onveiligste.
Er waren in 2010 in België 44 procent minder verkeersdoden dan in 2001. Het klonk enkele maanden geleden als hoopgevend nieuws. Maar nu de Europese Commissie de cijfers van de 27 Europese landen naast elkaar heeft gelegd, ziet de verkeerssituatie in België er heel wat minder goed uit.
Europa herberekende de cijfers tot het aantal doden per miljoen inwoners. Zo is te zien dat België een eind boven het Europese gemiddelde van 62 verkeersdoden per miljoen inwoners zit: in ons land zijn dat er 76. Onze buurlanden Nederland (32), Duitsland (45), Frankrijk (62) en Luxemburg (64) doen een stuk beter. Over het Kanaal doet het Verenigd Koninkrijk het met 31 doden nog beter. Zweden is koploper met niet meer dan 28 verkeersdoden per miljoen inwoners.

Complex wegennet
In de rangschikking kan België alleen landen met een verkeersonveilige reputatie als Griekenland, Roemenië, Polen, Bulgarije, Portugal en de Baltische staten achter zich laten. En dat terwijl staatssecretaris voor MSobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) al jaren de ene na de andere veiligheidscampagne lanceert en spreekt van een laagterecord voor ons land.
Toch is Schouppe niet verrast door onze plaats in de rangschikking. 'We zijn een klein en dichtbevolkt land met een complex wegennet. Je vindt bij ons geen lange, rechte stukken rijweg zonder huizen', zegt hij. 'Bovendien zijn we een belangrijk transitland: in onze statistieken staan veel buitenlandse vrachtwagenchauffeurs. Die tellen niet mee als inwoners, maar wel als verkeersdoden, waardoor je omhoogschiet in de lijst als je het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners berekent.'
Maar tevreden is hij niet. 'Het wegennet, de ruimtelijke ordening en de historische achterstand kun je niet zomaar aanpassen, maar er vallen in ons land nog altijd te veel weekenddoden. Met de speekseltest hopen we daar effect op te hebben.'

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Chris » wo 06 jul 2011, 11:58

'Bovendien zijn we een belangrijk transitland: in onze statistieken staan veel buitenlandse vrachtwagenchauffeurs. Die tellen niet mee als inwoners, maar wel als verkeersdoden, waardoor je omhoogschiet in de lijst als je het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners berekent.'
Dat is wel een heel slap excuus. In 2009 vielen in Nederland 4 doden onder vrachtwagenchauffeurs (op de 720 in totaal). Altijd makkelijk om het op de buitenlanders af te schrijven. :down:

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Seat » wo 06 jul 2011, 14:31

'We zijn een klein en dichtbevolkt land met een complex wegennet. Je vindt bij ons geen lange, rechte stukken rijweg zonder huizen'
Nog een slap excuus: Engeland en Nederland zijn ook dichtbevolkte landen (dichter bevolkt dan België) en toevallig na Zweden de twee veiligste landen. Daarnaast vallen naar mijn weten relatief veel verkeersdoden juist op rechte, lange wegen buiten de bebouwde kom. Dus ook dit argument: :down:

Als je elk ongeval individueel bekijkt zal het vooral te wijten zijn aan:
- slecht rijgedrag
- gelijkvloerse kruispunten op brede wegen
- veel haakse op- en afritten in de lintbebouwing
- inrijden op files
- onduidelijke verkeerssituaties

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Wimpie24 » wo 06 jul 2011, 15:54

^^
Het eerste kan je niet bewijzen, daar bestaan geen objectieve cijfers over en aan al de rest wordt gewerkt.
Bovendien is België bij mijn weten nog altijd dichter bevolkt dan het Engelse deel van het verenigd koninkrijk en Vlaanderen is zelfs dichter bevolkt dat Nederland.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door boe! » wo 06 jul 2011, 19:33

Bevolkingsdichtheid zegt niets. Als iedereen thuis blijft gebeuren er geen ongelukken.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Wimpie24 » wo 06 jul 2011, 19:35

Waarom zou je op café gaan, thuis kan je toch ook drinken?
Veronderstellingen met "als" zijn altijd geweldig :)
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op wo 06 jul 2011, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door boe! » wo 06 jul 2011, 19:39

De meeste doden in Nederland vallen op 60/80 km wegen. Die liggen nog altijd buiten de bebouwde kom, waar de bevolkingsdichtheid lager is. Er is dus geen relatie tussen bevolkingsdichtheid en verkeersslachtoffers.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Davy » wo 06 jul 2011, 20:50

Chris schreef:
'Bovendien zijn we een belangrijk transitland: in onze statistieken staan veel buitenlandse vrachtwagenchauffeurs. Die tellen niet mee als inwoners, maar wel als verkeersdoden, waardoor je omhoogschiet in de lijst als je het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners berekent.'
Dat is wel een heel slap excuus. In 2009 vielen in Nederland 4 doden onder vrachtwagenchauffeurs (op de 720 in totaal). Altijd makkelijk om het op de buitenlanders af te schrijven. :down:
En toch zit er waarheid in... Het mag hier blijkbaar niet luid verkondigd worden dat die grote groep Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs (die wij nog gewoon oostblokkers noemen) die in veel grotere aantallen op de Belgische snelwegen rondrijden vaak gewoonweg slechte chauffeurs zijn. ook bij ons op het werk zie je heel erg duidelijk het verschil tussen West- en Oosteuropese truckers. Ik durf gewoon te stellen dat door de EU en het opengooien van de grenzen heel de transportsector naar de knoppen is geholpen.

En verder: het grootste probleem in Belgie is de typische weekendongevallen waar nog erg veel doden vallen. Als men zich concentreert op de 2 punten die ik hier vernoemde zal het al erg veel helpen de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal verkeersdoden (fors) te doen dalen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Chris » wo 06 jul 2011, 20:59

Ik vind het niet netjes om je eigen - zeer gebrekkige - verkeersveiligheid af te schrijven op buitenlanders. In Nederland rijden ook grote hoeveelheden oost-Europese chauffeurs, en ja, daar gebeuren ook vaak ongevallen mee, maar toch is het aantal dodelijke ongevallen op snelwegen 2,5 keer zo laag in Nederland dan in België plus er komen gemiddeld maar tussen 4 en 9 vrachtwagenchauffeurs per jaar om het leven, als je de Belgische nieuwsberichten zo leest heb je dat bij jullie al in 2 maanden te pakken... :|

Het probleem gaat echt verder dan "oostblokkers die niet kunnen rijden", sterker nog er zijn genoeg studies die uitgewezen hebben dat bij vrachtwagenongevallen de vrachtwagenchauffeur in de meerderheid niet de veroorzaker is.
Ik durf gewoon te stellen dat door de EU en het opengooien van de grenzen heel de transportsector naar de knoppen is geholpen.
En een beetje respect voor vrachtwagenchauffeurs mag zowieso wel, de havens in West-Europa hebben juist bestaansrecht door die (oost-Europese) chauffeurs. Sterker nog, in West-Europa is een groot tekort aan chauffeurs. Als die oost-Europese chauffeurs hier niet zouden rijden zou niemand dat rijden, en zouden de Rotterdamse, Antwerpse en Zeebrugse havens niet een groei kunnen doormaken.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Davy » wo 06 jul 2011, 21:16

^^ Ik heb altijd veel respect voor vrachtwagenchauffeurs, mijn vader bijvoorbeeld is zelf trucker, en ik werk zelf al jarenlang in de haven en transportsector, dus ik krijg zeer regelmatig te maken met vrachtwagenchauffeurs ;) , maar door die ervaringen meegemaakt met dergelijke truckers versterkt het alleen maar mijn mening...

Ik heb nog net de tijd meegemaakt dat in de transportsector de "oostblokkers" nog een erg zeldzaam verschijnsel waren, en voor mij mag dat gerust terugkomen, we hebben er nog vrijwel nog niets anders dan problemen mee gehad...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Alfa » wo 06 jul 2011, 23:09

Dat Vlaanderen dichtbevolkt is is inderdaad geen argument, maar de rommeligheid wel. Ik val wellicht in herhaling maar je wil niet weten hoeveel verkeersdoden de gebrekkige ruimtelijke ordening jaarlijks eist. Drukke gewestwegen met overal huizen en veel traag verkeer zijn een dodelijke cocktail.

Verder is het grappig dat het laatste artikel het eerste vrijwel tegenspreekt. ;)

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Wimpie24 » wo 06 jul 2011, 23:56

^^
De Vlaamse overheid heeft berekent dat hoe lager de gemiddelde snelheid op een weg ligt, hoe kleiner de kans is op ongevallen met dodelijk afloop. Nog beter, op gewestwegen met weinig bebouwing en bomem langs de weg vallen nog het meeste doden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Bijna nergens rij je zo veilig als bij ons

Bericht door Alfa » do 07 jul 2011, 0:01

Wimpie24 schreef:^^
De Vlaamse overheid heeft berekent dat hoe lager de gemiddelde snelheid op een weg ligt, hoe kleiner de kans is op ongevallen met dodelijk afloop.
Lijkt mij een open deur intrappen. Feit is dat de meeste gewestwegen één lange huizenrij zijn. Puur naar verkeersveiligheid zou dat eigenlijk allemaal bebouwde kom moeten zijn. Uiteraard is dat niet haalbaar maar het betekent wel een voortdurend compromis tussen veiligheid en pragmatisme. Daardoor zullen we altijd het onveiligste verkeersland van West-Europa blijven.
Wimpie24 schreef: Nog beter, op gewestwegen met weinig bebouwing en bomen langs de weg vallen nog het meeste doden.
Als die bomen niet goed afgeschermd zijn kan ik dat goed begrijpen. Op autosnelwegen vallen veel minder doden dan in de gemiddelde bebouwde kom. We je schijnt te suggereren (nl dat bebouwing net in meer doden resulteert) lijkt me dus op zijn zachts gezegd niet op te gaan.

Plaats reactie