België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg

België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen

Bericht door tovm74 » do 04 feb 2010, 15:37

gva.be schreef: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen

Ook vandaag verliep de ochtendspits erg langzaam op de E313 richting Hasselt. De werken evolueerden trager, onder meer omdat een ketel met nieuw asfalt niet warm raakte. Daardoor liep de file opnieuw op tot 9 kilometer.

"De grootste problemen situeren zich rond Herentals-West", zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum. "Daar is de schade aan het wegdek dusdanig groot dat er een aannemer werd aangesteld voor een volledige herstelling. Putten vullen volstaat daar niet meer. Het verkeer kan er slechts over één rijstrook, waardoor er rond 08.15 uur een maximumfile van 9 kilometer stond. Bovendien noteren we ook heel wat drukte op omliggende wegen tussen Grobbendonk, Nijlen en Zandhoven."

"Daarnaast is er nog een tweede mobiele werf die zich verplaatst van Herentals richting Hasselt", gaat hij verder. "Die aannemer pakt de verschillende putten aan met gietasfalt. Daar wordt hinder verwacht tussen Herentals en Geel. Tot waar die aannemer donderdag zal geraken, is nog niet geweten. Hij werkt in elk geval verder tot al het asfalt op is", besluit Beeckman.

Ook Erika De Corte van Wegen en Verkeer weet nog niet wanneer de werken klaar zullen zijn. "Wanneer de rijrichting Antwerpen grondig onder handen wordt genomen, hangt af van de vorderingen richting Hasselt", zegt ze. "Bovendien is het niet zo simpel om in deze periode aan het nodige asfalt te geraken. Voor deze werken moeten we speciaal gaan aankloppen bij een leverancier in Duitsland."

Studie
En asfalt is niet het enige waarvoor de Vlaamse overheid naar het buitenland gaat. Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits wil ook kijken naar hoe onze oosterburen hun wegdek aanleggen, onderhouden en herstellen. De studie zal hetzelfde onderzoeken in Nederland en Frankrijk.

"Regelmatige besprekingen met onze collega's van Nederland en Duitsland hebben ons al lang gewezen op de tekortkomingen in de aanleg en het onderhoud van onze wegen en het gebruik van minderwaardige materialen", reageren ze bij automobielorganisatie Touring, de Belgische vertegenwoordiger van de Internationale Automobielfederatie FIA.

De studie moet over twee maanden klaar zijn.

Spitsstrook
Touring en VAB steunen alvast de beslissing van Crevits voor de aanleg van een vierde rijstrook op de E313. Volgens VAB is die extra rijstrook noodzakelijk om de problemen op de autosnelweg richting Hasselt snel op te lossen.

"Ze wordt bijvoorbeeld enkel opengesteld in functie van de verkeersdrukte", aldus de automobielorganisatie. "Het openstellen van de spitsstrook wordt gesignaleerd met digitale borden boven de rijbaan en over de volledige lengte van de spitsstrook worden camera's gehangen zodat vanuit een verkeerscentrale kan gewaakt worden over de veiligheid van de spitsstrook of dat ze geblokkeerd wordt door een voertuig met pech."

VAB gebruikt de spitsstroken in Nederland als voorbeeld. Daar worden ze gebruikt om knooppunten te ontlasten en zorgen ze ervoor dat files korter worden omdat voertuigen over meer rijstroken gespreid aanschuiven
Hoppa weeral een studie, het mag wat kosten, nu nog hopen dat ze iets gaan doen met de resultaten van deze studies ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

boe!
2x5 autosnelweg

Re: België bestudeert hoe buurlanden wegen aanleggen

Bericht door boe! » do 04 feb 2010, 16:49

Ons wegdek (ZOAB) is in de winter ook niet al te best. Ik heb wel het idee dat de gaten die ontstaan veel sneller worden gedicht als in Vlaanderen.

Scooterguy
dorpsstraat

Bericht door Scooterguy » do 04 feb 2010, 18:03

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » do 04 feb 2010, 18:44

Aangezien het ook over het beleid van wegen aanleg gaat vond ik het opportuun om het hier ook te posten :D

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 04 feb 2010, 20:19

Op dit moment is het wegennet van die kaaskoppen in het noorden ook één grote gatenkaas... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » do 04 feb 2010, 20:22

Ik ben dit weekend naar Schalke 04 gaan zien en de autosnelwegen in Duistland waren niet meer in de allerbeste staat.
Maar ze waren nog altijd beter dan de autosnelwegen in België ...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 05 feb 2010, 11:26

^^
De E313 is bij mijn weten toch de enige die er echt slecht bij ligt hoor. Tenzij je natuurlijk het zuiden van het land erbij neemt maar het gaat hier over een Vlaamse studie.
Overigens ben ik zelf verheugd dat men eindelijk doorheeft dat men zo zelf niet kan verder sukkelen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Caesar
stadsweg

Bericht door Caesar » za 06 feb 2010, 20:39

^^ zoals hierboven al gesignaleerd is: studies bestellen kan men wel, maar daar dan daadwerkelijk conclusies uit trekken, en beslissingen nemen, daar schort het aan in Belgie.

pitcher
polderweggetje

Bericht door pitcher » zo 07 feb 2010, 22:58

Ik ben best wel hoopvol voor de toekomst. Het lijkt erop dat men EINDELIJK heeft ingezien dat er véél meer moet geïnvesteerd worden in wegen, zowel in betere materialen als in het onderhoud. Ook in Wallonie is er nog nooit zoveel media-aandacht voor de slechte wegen geweest.

De publieke opinie is de slechte wegen zat.

pitcher
polderweggetje

Bericht door pitcher » vr 14 mei 2010, 13:37

"Plan routes": Waals megaplan voor verbetering wegen
Pas moins de 575 chantiers représentant un budget total de 885 millions d'euros été identifiés pour remettre en état les autoroutes wallonnes, les axes du réseau transeuropéen et certaines routes régionales dites stratégiques, a annoncé vendredi le ministre wallon des Travaux public Benoît Lutgen à l'occasion de la présentation de son "Plan routes". Ce plan a permis d'évaluer le degré d'urgence des différents chantiers sur base de critères tels que la sécurité (cartographie des zones à haut risque ou risque moyen), la qualité du revêtement, la mobilité, le confort des usagers ou encore l'urgence à réinvestir pour éviter des surcoûts.
C'est sur cette base que les travaux de "rénovation profonde" du réseau dit "structurant" seront planifiés, a expliqué M. Lutgen. A titre d'exemple, les trois chantiers les plus prioritaires sont la réhabilitation de la chaussée de l'A4 à Daussoulx (2,1 millions d'euros) et la réparation des viaducs de Huccorgne sur l'A15 (16,9 millions) et de Wanze sur l'A3 (2,4 millions).
Cette méthodologie sera aussi utilisée pour le réseau secondaire. Sur les 885 millions d'euros nécessaires pour remettre en état le réseau structurant, la Région wallonne en possède 639, soit 72 pc du total. Ces travaux devraient être réalisés sur les cinq prochaines années. Pour Benoît Lutgen, cette nouvelle méthode de travail ainsi que les investissements massifs traduisent une rupture en matière de gestion des routes, ainsi que la fin du sous-localisme.
Daarnet een reportage erover gezien op RTL. Ze schijnen het deze keer ècht te menen: de wegen gaan eindelijk eens degelijk worden aangepakt de komende 5 jaar. Gedaan met oppervlakkige vernieuwingen, maar echt structurele werken en degelijk onderhoud op vastgelegde tijdstippen (dus niet als het al te laat is, zoals nu). Het wordt aangekondigd als een echte breuk met het verleden. Laat ons hopen!

Euregio
geband

Bericht door Euregio » vr 14 mei 2010, 13:53

De volgende keer dat in in Wallonië kom, ziet alles er dus strak uit. :blauweduim:
Ik kan haast niet wachten om Wallonië te zien met een perfecte staat wegen. :shock: :biertjes:

Forumbeheer
dorpsstraat

Bericht door Forumbeheer » vr 14 mei 2010, 13:53

Bij het plaatsen van een Franstalige tekst svp ook de Nederlandse vertaling zèlf geven. :idea: :!:

pitcher
polderweggetje

Bericht door pitcher » vr 14 mei 2010, 18:07

In het Nederlands:
Waalse wegen krijgen grondige opknapbeurt

Afbeelding

De Waalse regering gaat zwaar investeren in de renovatie van haar snelwegen en belangrijke regionale wegen. Voor de komende jaren zijn niet minder dan 575 werven gepland. De hele operatie zou 885 miljoen euro kosten. De Waalse regering maakt tot 2014 alvast 639 miljoen euro vrij. Dat is 4,5 keer zoveel als oorspronkelijk was voorzien.

"Het wegennet is ernstig ziek. Een eenvoudige facelift zal niet volstaan. We hebben nood aan een chirurgische ingreep", verklaarde minister van Openbare Werken Benoit Lutgen bij de presentatie van "Plan routes".

Criteria
In dat plan wordt een evaluatie gemaakt van de staat van de grote assen van het Waalse wegennet. Op basis van criteria als veiligheid, kwaliteit van het wegdek en belang voor de mobiliteit zijn de meest dringende herstelwerken in kaart gebracht. Investeringen op basis van specifieke regionale belangen behoren volgens Lutgen tot het verleden.

Lening
Het budget wordt gefinancierd met een lening van 400 miljoen euro bij de Europese Investeringsbank en 128 miljoen euro van Sofico, de maatschappij die instaat voor bijkomende infrastrucuurinvesteringen. De overige 111 miljoen euro wordt gehaald uit de recuperatie van btw-inkomsten.

Secundaire wegen
De Waalse regering voorziet ook meer fondsen voor de renovatie van de secundaire wegen. Het budget tot 2014 wordt opgetrokken tot 596 miljoen euro. De komende jaren wordt in totaal dus ruim 1,2 miljard euro voorzien voor het herstel van het wegennet. (belga/edp)
14/05/10 17u51

Euregio
geband

Bericht door Euregio » vr 14 mei 2010, 19:15

Dat is echt helemaal top nieuws!
Straks liggen de wegen in Wallonië er nog beter bij dan in Vlaanderen. 8-) Ik zou dan Wimpie's reactie wel willen zien. :lol:
Maar goed, hopelijk houden ze dit echt vast! Want een keer alles opnieuw asfalteren is niet genoeg! Ik hoop dat ze dit volhouden, en niet alles opnieuw asfalteren, en dan weer 100 jaar geen onderhoud. :schrikreactie:

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » vr 14 mei 2010, 21:18

Niet moeilijk, als je als wegbeheerder overstelpt wordt met klachten & schadegevallen... :!:
En dan wordt nog niet gesproken over de geleidelijk aan broodnodige vernieuwing van verkeersborden (en verlichting)...

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 15 mei 2010, 0:03

Het bericht werd vandaag op de radio bij de BRF (de radio van de Duitstalige gemeenschap) genoemd. In dat bericht werd gesproken dat, naast investeringen in de gewestwegen (mede met het oog op het verbeteren van de veiligheid), op de snelwegen de prioriteit lag bij het viaduct van Boirs in de E313, de A15 en nog een derde plaats die me nu niet meer te binnen schiet.
Is die A15 eigenlijk zo slecht dat er snel investeringen nodig zijn?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 mei 2010, 0:05

De A15 (E42) is duidelijk de slechtste snelweg van heel Wallonië. Overigens niet een route die je als Nederlander zo snel rijdt.

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » za 15 mei 2010, 8:17

^^^ de E42 is in nog slechtere staat dan de E313 op sommige plaatsen rond Mons en Tournai
belgie is zo slecht nog niet

Euregio
geband

Bericht door Euregio » za 15 mei 2010, 10:36

Ik schok echt van de wegen in Wallonië.. Maar niet alleen om de kwaliteit, maar vooral hoe onveilig kruispunten en afslagen waren. Ik zag zelfs een fietser op een 2x2 weg, met een VMax van rond de 100. :schrikreactie:
Dat is echt heel gevaarlijk, het was al een beetje donker het was dat ik remlichten zag oplichten, en iedereen ging naar links, ik kende de situatie daar niet dus ging voor de zekerheid ook naar de linker rijstrook. Toen zag ik opeens een racefietser op de weg.. Ik heb ook meegemaakt dat ik op een soort snelweg moest invoegen alsof het een stadsweggetje was.. Zonder invoegstroken. Dus dan kom je de weg op met 0 km per uur. En dan heb je een vrachtwagen achter je die met 110 km op je afstormt..
Ook heb ik een weg gezien met 3 rijstroken naast elkaar, maar op deze weg was ook tegenovergesleld verkeer.. Dus wie mag de 2'e strook gebruiken en wie niet? :shock: Dit soort dingen, kan je gewoon je leven kosten. En ik vind het ook echt zwaar onfatsoenlijk dat dit in België nog kan. Voor de rest ook goede en veilige situatie's meegemaakt. Alleen sommige dingen kunnen anno 2010 echt niet meer door de beugel. En zeker niet in een land als België. Ik snap ook echt niet waarom men dat daar zelf niet inziet. En er wat aan gaat doen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 15 mei 2010, 10:57

Chris schreef:De A15 (E42)... Overigens niet een route die je als Nederlander zo snel rijdt.
Mwah, dat valt nog wel mee. Vanuit het zuiden van NL-Limburg rijden er heel wat mensen via de E42 naar de luchthaven van Charleroi om vanaf daar goedkoop met Ryanair te vliegen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 15 mei 2010, 10:58

Ik heb zelf ooit het stukje Charleroi-Namen gereden. Maar dat is te lang gereden om nog precies te weten of en zo ja, hoe slecht die weg was.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 15 mei 2010, 12:34

Euregio schreef:Ik heb ook meegemaakt dat ik op een soort snelweg moest invoegen alsof het een stadsweggetje was.. Zonder invoegstroken. Dus dan kom je de weg op met 0 km per uur. En dan heb je een vrachtwagen achter je die met 110 km op je afstormt..
Dat klinkt inderdaad erg Belgisch. Maar zulke onlogische situaties kom je ook in bijvoorbeeld Italie of het voormalige Oostblok nog wel eens tegen.
Ook heb ik een weg gezien met 3 rijstroken naast elkaar, maar op deze weg was ook tegenovergesleld verkeer.. Dus wie mag de 2'e strook gebruiken en wie niet? :shock: Dit soort dingen, kan je gewoon je leven kosten. En ik vind het ook echt zwaar onfatsoenlijk dat dit in België nog kan.
Ik heb ook wel eens gezien in Wallonie, op de N7 (Mons - Brussel), verbazingwekkend dat dat soort situaties nog steeds bestaat. Je mag zelf bepalen wie de 2e rijstrook gebruikt, als je bij het inhalen maar je knipperlicht aan laat staan, zodat tegemoetkomend verkeer kan zien dat je met een inhaalactie bezig bent.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 15 mei 2010, 12:55

In volgende excel-file staan alle geplande werken die het Waals gewest dit jaar nog wil uitvoeren:
http://static.lecho.be/upload/routes_2419627-41472.xls

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 15 mei 2010, 17:57

Ik heb ook wel eens gezien in Wallonie, op de N7 (Mons - Brussel), verbazingwekkend dat dat soort situaties nog steeds bestaat.
Vorige week ben ik nog een tegengekomen op de N2 tussen Leuven en Diest. Doordat de weg glooit kun je de tegenlichter pas laat zien :shutup: Heb er overigens wel een geslaagde inhaalmanoeuvre kunnen uitvoeren. Als het iets drukker was geweest had ik het gelaten 8-)

Euregio
geband

Bericht door Euregio » za 15 mei 2010, 18:11

^^

O, oke! Dan is het nog wel te doen, als iedereen netjes zijn richtingaanwijzer gebruikt.
Maar zeker als het heel druk is, of met de avondspits kan ik zo'n situatie niet voorstellen. :shock:
In Nederland hebben we dan weer echt het tegen overgestelde, met langs inhaalverboden, en barrieres die de weg moet scheiden.
Ik denk als ze dit soort 3 strooks wegen vervangen in een 1x2 gewisselt door 2x1 (De N50 variant) verkeersdoden kan schelen. Kweste van een lijn trekken op het asfalt. Maar het doet me al heel goed dat ze nu echt aan het werk gaan met de wegen daar. Ik zag ook al dat ze bij Florenville druk bezig waren met asfalteren. Top!

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 15 mei 2010, 18:36

Euregio schreef: Ik snap ook echt niet waarom men dat daar zelf niet inziet. En er wat aan gaat doen.
Langzaamaan gebeurt er op dat gebied wel wat. Eergisteren reed ik over de N4 naar Aarlen en toen viel het op dat enkele dorpspassages veiliger waren gemaakt door het terugbrengen van de weg van 2x2 naar 2x1 en dat op een enkel stuk er een soort middenbermbeveiliging was gemaakt, met name tegen Aarlen aan.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 15 mei 2010, 22:14

waldo79 schreef:Doordat de weg glooit kun je de tegenlichter pas laat zien
Gelukkig maar, als die de lichten uithad gedaan, was het nog riskanter geweest.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » zo 16 mei 2010, 9:31

Euregio schreef: Ook heb ik een weg gezien met 3 rijstroken naast elkaar, maar op deze weg was ook tegenovergesleld verkeer.. Dus wie mag de 2'e strook gebruiken en wie niet? :shock: Dit soort dingen, kan je gewoon je leven kosten. En ik vind het ook echt zwaar onfatsoenlijk dat dit in België nog kan. Voor de rest ook goede en veilige situatie's meegemaakt. Alleen sommige dingen kunnen anno 2010 echt niet meer door de beugel. En zeker niet in een land als België. Ik snap ook echt niet waarom men dat daar zelf niet inziet. En er wat aan gaat doen.
Ook in vlaanderen vind je soms nog wegen met 3 vakken zoals op sommige stukken van de N9, ik denk dat je reactie voortkomt uit het feit dat jullie dergelijke wegen in Nederland niet kennen. Het hangt af van situatie tot situatie maar op sommige wegvakken moeten deze 3vaksbanen zeker kunnen.
belgie is zo slecht nog niet

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 16 mei 2010, 12:31

^^ Wij hebben ze allemaal meer dan 50 jaar geleden al verwijderd, omdat ze te onveilig waren...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 16 mei 2010, 12:35

ik denk dat je reactie voortkomt uit het feit dat jullie dergelijke wegen in Nederland niet kennen.
Dat is een algemeen probleem met Nederlanders (en niet in de laatste plaats ook beleidsmakers hier). Alles wat anders is dan Nederland is meteen "eng", "raar", "vreemd" en "gevaarlijk". Dus wij doen het altijd overdreven, let maar eens op, 2+1 wegen in Duitsland hebben een zelden een barrier, dat zul je in Nederland altijd met barrier zien. Maximumsnelheid van 100 in Duitsland is vaak 80 of zelfs 60 in Nederland, maximumsnelheid van 70 in België is 60 of 50 in Nederland, etcetera.