8.000 fietsers op nieuwe fietssnelweg

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

8.000 fietsers op nieuwe fietssnelweg

Bericht door tovm74 » di 02 mar 2010, 10:30

gva.be schreef:8.000 fietsers op nieuwe fietssnelweg

01/03 De Vlaamse gemeenschap legt tegen 2013 twee grote fietssnelwegen aan in onze regio. De ene voert van Antwerpen naar Mechelen, de andere verbindt Antwerpen met Essen.
Fietssnelwegen worden gebouwd langs waterlopen en spoorwegen omdat er gewoonlijk weinig moet worden onteigend om een fietsstrook aan te leggen.

Van de snelweg Antwerpen-Mechelen is het stuk Berchem-Kontich al afgewerkt. Het bewijst al meteen zijn nut, want dagelijks rijden in elke richting 4.000 fietsers over de fietssnelweg.
Dagelijks 4.000 fietsers ? :shock:
Is dat niet een beetje overdreven? Anders zou ik dat wel eens met mijn eigen ogen willen zien ....
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 8.000 fietsers op nieuwe fietssnelweg

Bericht door Chris » di 02 mar 2010, 10:38

Zoiets kan wel. Het fietspad voor mijn huis verwerkt 14.000 fietsers per dag (één van de twee hoofdverbindingen tussen Zwolle-Zuid en Zwolle-Centrum).

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: 8.000 fietsers op nieuwe fietssnelweg

Bericht door kees » di 02 mar 2010, 11:16

@ Chris, ik denk dat je wel een onderscheid moet maken tussen fietsroutes in een stad en fietsroutes tussen steden in.
Het is nogal logisch dat verbindingen in een stad meer fietsers trekt. In 's-Hertogenbosch is er een route die zelfs 23.000 fietsers verwerkt per dag. Ik denk dat je dat aantal wel door 2 moet delen om een reeel beeld te krijgen.

De interstedelijke verbindingen zijn daar niet mee te vergelijken, denk ik. Die zullen altijd minder fietsers bevatten vanwege de afstanden. Maar comfortabele fietspaden maken het wel weer aantrekkelijker om de fiets te pakken. Misschien is het ook een idee om op de een of andere manier het gebruik van ligfietsen te stimuleren?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: 8.000 fietsers op nieuwe fietssnelweg

Bericht door Willem » di 02 mar 2010, 21:03

De afstand van Kontich naar Antwerpen is niet zo heel groot, dus het aantal kan best kloppen. De aantallen zullen dan nog wel toenemen, want in de zomermaanden fietsen meer mensen dan nu tijdens de wintermaanden.
Een aantal Antwerpse voorzieningen (zoals het ziekenhuis) liggen aan de zuidkant van de stad en daarmee al aan de kant van Kontich (en Mechelen).

Is het fietspad voorzien van ongelijkvloerse kruisingen en/of rotondes? In Nederland bestaan dergelijke fietspaden.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: 8.000 fietsers op nieuwe fietssnelweg

Bericht door Mikhail » ma 08 mar 2010, 21:13

^^ Neen op deze route zijn geen ronde punten voor fietsers, en al hemaal geen ongelijkvloerse kruisingen! In tegendeel, er zijn zelfs kruispunten met kruisend gemotoriseerd verkeer (de gewone weg dus). Dat er hier zoveel fietsers rijden is ook te wijten aan de vele scholen in de buurt.
****

Plaats reactie