Ik ken zelf vooral wegen in Oost-Vlaanderen en rond Antwerpen. In de Ardennen vind ik eigenlijk elke weg wel mooi, dus dat telt niet voor mij.
Lelijk:
R4-Kennedylaan: :kotskots: :kotskots: Veel te veel industrie (silo's, schoorstenen, pijpleidingen), hoogspanningsmasten, een lelijke ouwe spoorweg, en saaie bedrijventerreinen. De weg zelf is ook niet veel soeps met veel verkeerslichten en levensgevaarlijke voorrangskruisingen. Ook kent de weg een gelijkvloerse spoorwegovergang. De weinige bomen langs de weg zien er erg iel en ellendig uit, met alleen bovenaan de toppen wat bladeren en voor de rest kaal. Het lijkt net Oost-Europa, maar dan nog erger (ik ben in Tsjechië geweest en daar was het minder erg...). Dit staat echt met stip op nummer één.
E17 MerksemGentbrugge: kedoenk-kedoenk en lelijke geluidswal met geel en paarse golfjes. 't Is toch geen speeltuin precies...
R1 Antwerpen: De weg loopt in een soort van geul dus het uitzicht is niet bepaald je-van-het. Ook vanaf het viaduct bij Merksem zie je dat lelijke sportpaleis.
E19 Antwerpen - Breda: Saaie HSL-spoorlijn, niks te zien vanaf de weg. Het doet me denken aan de A15 in Nederland, maar nog erger. Dicht bij Breda ook nog van die joekels van windmolens.
Mooi:
R4-west: Niet zozeer supermooi uitzicht maar erg leuk doordat een kanaal als middenberm dient, met bruggen over het kanaal als viaducten. Het uitzicht is wel beter dan aan de Kennedylaan.
A12 Antwerpen-Brussel: Hier vind ik de verdiepte ligging wel wat mooier. Omdat de weg dwars door dorpen loopt valt er vrij veel te zien. Maar om hem nou echt mooi te noemen, nou nee.
De meeste wegen in de Ardennen zijn wel erg mooi. Het is echter nogal een tijd geleden dat ik hier geweest ben dus ik weet zo direct geen wegnummers.
edit:
E25 luik: ik herinner mij hier een mooie brug.
E25 Ardennen: Prachtige route door de Ardennen...
Hmm aja. Ik kan eigenlijk niet zo snel een mooie weg bedenken in Vlaanderen