Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door sirdanilot » zo 27 jun 2010, 19:00

In navolging van het Nederlandse topic!

Ik ken zelf vooral wegen in Oost-Vlaanderen en rond Antwerpen. In de Ardennen vind ik eigenlijk elke weg wel mooi, dus dat telt niet voor mij.

Lelijk:
R4-Kennedylaan: :kotskots: :kotskots: Veel te veel industrie (silo's, schoorstenen, pijpleidingen), hoogspanningsmasten, een lelijke ouwe spoorweg, en saaie bedrijventerreinen. De weg zelf is ook niet veel soeps met veel verkeerslichten en levensgevaarlijke voorrangskruisingen. Ook kent de weg een gelijkvloerse spoorwegovergang. De weinige bomen langs de weg zien er erg iel en ellendig uit, met alleen bovenaan de toppen wat bladeren en voor de rest kaal. Het lijkt net Oost-Europa, maar dan nog erger (ik ben in Tsjechië geweest en daar was het minder erg...). Dit staat echt met stip op nummer één.
E17 MerksemGentbrugge: kedoenk-kedoenk en lelijke geluidswal met geel en paarse golfjes. 't Is toch geen speeltuin precies...
R1 Antwerpen: De weg loopt in een soort van geul dus het uitzicht is niet bepaald je-van-het. Ook vanaf het viaduct bij Merksem zie je dat lelijke sportpaleis.
E19 Antwerpen - Breda: Saaie HSL-spoorlijn, niks te zien vanaf de weg. Het doet me denken aan de A15 in Nederland, maar nog erger. Dicht bij Breda ook nog van die joekels van windmolens.

Mooi:
R4-west: Niet zozeer supermooi uitzicht maar erg leuk doordat een kanaal als middenberm dient, met bruggen over het kanaal als viaducten. Het uitzicht is wel beter dan aan de Kennedylaan.
A12 Antwerpen-Brussel: Hier vind ik de verdiepte ligging wel wat mooier. Omdat de weg dwars door dorpen loopt valt er vrij veel te zien. Maar om hem nou echt mooi te noemen, nou nee.
De meeste wegen in de Ardennen zijn wel erg mooi. Het is echter nogal een tijd geleden dat ik hier geweest ben dus ik weet zo direct geen wegnummers.
edit:
E25 luik: ik herinner mij hier een mooie brug.
E25 Ardennen: Prachtige route door de Ardennen...

Hmm aja. Ik kan eigenlijk niet zo snel een mooie weg bedenken in Vlaanderen :lol: Maar dit topic is niet bedoeld om België te bashen hoor, ik hoor graag meer suggesties.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Wimpie24 » zo 27 jun 2010, 20:22

^^
Nog een mooie weg, de E314 op het grondgebied van Vlaams-Brabant. Hij loopt over verschillende heuvels en doordat er amper of geen beplanting rond de weg is (enkel een geknipte haag in de middenberm) heb je heel veel vergezichten. Verder ligt hij er kwa wegdek super bij en je eindigt mooi op het knooppunt Heverlee.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Willem » zo 27 jun 2010, 20:24

De E314 is wel een mooie Vlaamse weg: eerst door een lieflijk glooiend landschap en vervolgens door de Limburgse bossen, met zelfs een ecoduct. Tot slot volgt de brug over de Maas.
De A12 door de Antwerpse haven is daarentegen weer geen schoonheid.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door denne007 » ma 28 jun 2010, 9:43

de E34 A'pen - Nederland zelf is een lelijke weg naar mijn smaak maar de omgeving er rond is mooi

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Euregio » ma 28 jun 2010, 10:20

sirdanilot schreef: R4-Kennedylaan: :kotskots: :kotskots: Veel te veel industrie (silo's, schoorstenen, pijpleidingen), hoogspanningsmasten, een lelijke ouwe spoorweg, en saaie bedrijventerreinen. De weg zelf is ook niet veel soeps met veel verkeerslichten en levensgevaarlijke voorrangskruisingen. Ook kent de weg een gelijkvloerse spoorwegovergang. De weinige bomen langs de weg zien er erg iel en ellendig uit, met alleen bovenaan de toppen wat bladeren en voor de rest kaal. Het lijkt net Oost-Europa, maar dan nog erger (ik ben in Tsjechië geweest en daar was het minder erg...). Dit staat echt met stip op nummer één.
Heeft iemand mischien een foto van deze weg?
Want een beeld vormen vind ik nogal lastig, :)
Zelf vind ik inderdaad de wegen in de ardennen geweldig, in het bijzonder de weg van Bouillon naar Poupehan.
Prachtig!!

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door sirdanilot » di 29 jun 2010, 15:36

Tsja, België heeft geen streetview. Ik kan je hooguit bekoren met het stukje dat zichtbaar is vanaf de Nederlandse grens (dit is officieel N432, maar deze N-weg is slechts enkele honderd meters lang en volgens mij staat ze niet op de wegwijzers). Zulke lantaarnpalen en trieste wegdorpen zie je dus langs de route. Maar de lelijke industrie is van hier niet goed te zien.

Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Davy » wo 30 nov 2011, 21:59

ik heb nog een foto van de R4-oost (in spoiler wegens wat grote foto)
SPOILER: TOON

Afbeelding

mooie snelwegen in Belgie:
* de E314 Leuven tot Diest
* de E40 van Gistel tot de Franse grens, beetje atypisch Belgisch leeg polderlandschap
* vrijwel alle snelwegdelen door de Ardennen

Own:
* N60 Oudenaarde-Ronse
* N4 vanaf Namur tot Arlon


Edit: foutje van mij, per ongeluk dit topic "omhooggehaald" :oops: .

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Coen Tunnel » do 01 dec 2011, 11:45

De E42 van Verviers naar de Duitse grens vind ik de mooiste snelweg van België.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Davy » do 01 dec 2011, 11:54

^^ Helemaal met je eens, in de mate van het mogelijke wil ik deze snelweg nog eens op video zetten (of de E25, deze is ook niet onaardig) in een winterse setting. De E411 scoort qua schoonheid minder, ook al loopt deze door de Ardennen, er zitten toch veel saaien stukken in. Ook een zeer fraaie route is de N4 via Marche en Bastogne.
Een van de allerlelijkste hoofdwegen van Belgie heb ik zaterdag nog op video gezet:
Link
De A12 van Brussel naar Antwerpen is eigenlijk ook lelijk, maar ook bijzonder. Een mooi voorbeeldje "mooi van lelijkheid" volgens mij.

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Tommy » do 01 dec 2011, 19:42

Mooiste: A8
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Palance » do 01 dec 2011, 20:24

Absoluut mee eens!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Coen Tunnel » do 01 dec 2011, 22:10

daviedoff schreef:Ook een zeer fraaie route is de N4 via Marche en Bastogne.
Mee eens, een mooie route, maar ik vind het niet zo mooi als de E42.
De A12 van Brussel naar Antwerpen is eigenlijk ook lelijk, maar ook bijzonder. Een mooi voorbeeldje "mooi van lelijkheid" volgens mij.
Ik vind dat een leuke en fijne weg als ik op weg ben richting Frankrijk, het onderbreekt de sleur even en het schiet toch lekker op. :) Ik moet wel zeggen dat ik er alleen 's avonds, 's nachts en 's ochtends vroeg heb gereden, dus telkens als het niet heel druk was. Maar ik rij liever over de A12 richting Frankrijk dan over de E19 via Mechelen of de E17.

De R2 vind ik wel leuk vanwege de tunnels en het feit dat de weg door zo'n industriële omgeving loopt. Mooi is het niet, maar voor de verandering wel leuk.
Tommy schreef:Mooiste: A8
Ja, die is ook mooi. Ik heb die weg een keer genomen op weg naar Lille en ik was blij verrast.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Willem » do 01 dec 2011, 22:45

De A25 is, hoewel in het dal van de Maas gelegen, een nogal lelijke snelweg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Vinny » do 01 dec 2011, 23:59

Ik vind het juist wel een mooie snelweg. Indrukwekkend vooral.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Alfa » zo 04 dec 2011, 15:45

De saaiste snelweg moet de E34 Antwerpen-Knokke zijn. 90% rijdt je door het niets.

danny-1995
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 20:06

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door danny-1995 » di 06 dec 2011, 20:12

er is nu streetview beschikbaar bij belgie bij de snelwegen ook

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door keokiracer » di 06 dec 2011, 20:20

^^ Dat is al behoorlijke tijd het geval en ook bekend :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Tommy » di 06 dec 2011, 23:32

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door Davy » di 06 dec 2011, 23:53

^^ Een paar maandjes geleden daar zelf nog foto's gemaakt.

Dit blijft ook bijzonder natuurlijk, vanmiddag nog overgekacheld: http://g.co/maps/t87pp

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door mavas » wo 07 dec 2011, 22:41

^^ Eigenlijk is Charleroi een walhalla voor infraliefhebbers. Er liggen zoveel kunstwerken voor allerlei soort modaliteiten, dat geeft wel een machtig gevoel, heb ik zelf mogen meemaken dit najaar. 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door kukel360 » wo 07 dec 2011, 23:27


HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Mooiste/lelijkste snelwegen/hoofdwegen van België

Bericht door HAFRABAisfun » vr 16 dec 2011, 19:43

daviedoff schreef:^^ Helemaal met je eens, in de mate van het mogelijke wil ik deze snelweg nog eens op video zetten (of de E25, deze is ook niet onaardig) in een winterse setting. De E411 scoort qua schoonheid minder, ook al loopt deze door de Ardennen, er zitten toch veel saaien stukken in. Ook een zeer fraaie route is de N4 via Marche en Bastogne.
Een van de allerlelijkste hoofdwegen van Belgie heb ik zaterdag nog op video gezet:
Link
De A12 van Brussel naar Antwerpen is eigenlijk ook lelijk, maar ook bijzonder. Een mooi voorbeeldje "mooi van lelijkheid" volgens mij.
Veel Belgische Hoofdroutes zijn jammer genoeg aartslelijk door de lintbebouwing, hierdoor krijg je (bijna) nooit wegen zoals in Frankrijk en Nederland. Het grootste probleem met lintbebouwing zit volgens mij in Vlaams-Brabant. De A12 vind ik verschrikkelijk lelijk en irritant, vooral het stuk ten noorden van Boom

Plaats reactie