Gras maaien

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gras maaien

Bericht door Chris » vr 05 nov 2010, 15:05

Tractors mogen nu al op 120 km/h wegen in België.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Gras maaien

Bericht door Wimpie24 » vr 05 nov 2010, 15:09

^^
Niet op allemaal en dat zijn absoluut geen autosnelwegen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Onderweg
dorpsstraat
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 23:09
Locatie: Herent (Vlaams-Brabant)

Re: Gras maaien

Bericht door Onderweg » vr 05 nov 2010, 16:41

^^ Of een speciale rijstrook voor tractors.

WAT EEN GOED IDEE :top:
Een weg bevat veel plezier :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gras maaien

Bericht door Palance » vr 05 nov 2010, 17:42

Middelburg heeft al een tractorenverkeerslicht.
Afbeelding

Afbeelding

En op de N247 wordt gewaarschuwd voor tractoren op de rijbaan (die m.i. beter op de busbaan gezet kunnen worden, maar dat terzijde).

Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Gras maaien

Bericht door kees » vr 05 nov 2010, 23:18

Palance schreef:Middelburg heeft al een tractorenverkeerslicht.

Afbeelding
:hahaHAHA:
Ik voel een topic 'Vreemde verkeerslichten aankomen.
Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een licht voorbij komen.

Onderweg
dorpsstraat
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 01 nov 2010, 23:09
Locatie: Herent (Vlaams-Brabant)

Re: Gras maaien

Bericht door Onderweg » za 06 nov 2010, 12:02

^^ Zelfs een uitzondering dat tractors op de weg mogen :mrgreen:

Wel veilig die tractorverkeerslichten :top: Alleen moeten tractoren een keertje apart rijstrook krijgen :ongeduldig:
Een weg bevat veel plezier :D

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gras maaien

Bericht door simon » za 06 nov 2010, 15:58

Wimpie24 schreef:Dat is inderdaad 1 van de onveiligste dingen die je kunt doen. Liever zou ik een periodebeperking zien over wanneer die tractoren de openbare weg mogen betreden. Vaak zie je buiten het oogstseizoen boeren rondrijden met hopen zand voor werken in hun laadbak. Ze klussen dus bij als transporteur.
In Nederland heb je buiten de agrariërs een hoop andere bedrijven die met tractoren rijden. Een loonbedrijf bij mij in de buurt heeft ook een serie tractoren die worden gebruikt voor grondverzet. Ik ken ook wel wat hoveniers met (kleine) tractoren. Het weren van tractoren is grote onzin - wat is de volgende stap, invalidenvoertuigen verbieden op de weg te rijden? Een verbod op vrachtwagens in de ochtendspits?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Gras maaien

Bericht door Wimpie24 » za 06 nov 2010, 19:37

^^
Wij hebben al een inhaalverbod voor vrachtwagens. Er gebeuren verhoudingsgewijs veel meer dodelijke ongevallen waarbij auto's tegen tractoren rijden/
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Gras maaien

Bericht door Groningen » zo 06 mar 2011, 10:27

Rein schreef:Sinds wanneer hebben Nederlandse tractoren (kenteken)platen? In NL is voor tractoren namelijk helemaal geen kentekenplicht. Of moeten ze platen hebben als ze in Belgie rijden (omdat ze daar wellicht wel verplicht zijn)?
*Schop*

Je ziet af en toe wel Nederlandse tractoren rijden met kentekenplaten, in de combinatie 88-GV-88. GV staat voor Grensverkeer, je ziet ze dan meestal ook alleen maar in de grensgebieden met Nederland en Duitsland. Quote van Wikipedia:
GV = Landbouwvoertuigen die in Nederland geen kenteken nodig hebben, maar die ook in het buitenland worden gebruikt. Dit kenteken wordt alleen verstrekt als wordt aangetoond dat de eigenaar landbouwgrond in het buitenland moet bewerken.

GSX750F1998
polderweggetje
Berichten: 37
Lid geworden op: di 21 sep 2010, 13:01
Locatie: Tienen (België).

Re: Gras maaien

Bericht door GSX750F1998 » do 24 mar 2011, 13:26

Bij ons in België zijn nummerplaten dus wel verplicht op traktoren. Maar wat betreft de aanhangwagens die er achter hangen, hebben die voldoende aan een (identiek) duplicaat, en dus geen zogenaamde U- of Q-plaat, ongeacht het gewicht. Ze mogen zelfs meerdere aanhangwagens gelijktijdig trekken, zolang hun totale lengte niet boven een bepaald aantal meters komt (ik dacht dat het om 21m ging, maar ben daar niet meer zeker van).

Wat ik wel correct vind, is dat je hier tegenwoordig wel een rijbewijs nodig hebt voor het besturen van die dingen. Gezien het feit wat voor immense 'gedrochten' er de dag van vandaag op de baan komen. (niet verkeerd verstaan aub, ik heb er geen enkel probleem mee dat die op de baan mogen hoor).

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gras maaien

Bericht door simon » za 26 mar 2011, 20:28

In Nederland bestaat nog altijd geen kenteken- en rijbewijsplicht voor landbouwvoertuigen. En zolang het CDA regeert, zal dat niet gebeuren ook. Ik zou een rijbewijsplicht voor dergelijke voertuigen volkomen logisch vinden. Ik heb in Blik op de Weg wel eens gezien dat een net 16 jarige op een grote tractor met zwaarbeladen aanhanger rondreed. Dat mag zonder rijbewijs, maar als diezelfde bestuurder op een Spartamet wil rijden, heeft hij wel een rijbewijs nodig :facepalm:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Gras maaien

Bericht door keokiracer » za 26 mar 2011, 20:39

^^ klopt, iemand uit mijn klas (16 jr) rijdt ook vaak op de tractor over de N259 (tussen Steenbergen en Dinteloord). Lijkt me beter als je daar een rijbewijs voor nodig hebt, zeker als je degene die ik bedoel ook echt kent, wil je echt dat ze een rijbewijs moeten halen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie