Wegenvignet en kilometerheffing

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 sep 2005, 18:43

R4 schreef:Hangt ervan af he, als je een deel van die belastingen vervangt door zo een vignet, dan is heb je als burger tenminste nog de keuze of je dat wel wil betalen. Nu betaal je het sowieso, ook bejaarden van 80 jaar die geen auto meer rijden.
Bejaarden van 80 die geen auto meer rijden betalen geen accijnzen, geen BPM en geen houderschapsbelasting (="wegenbelasting"). Dat zijn namelijk autobezit- en autogebruik-gekoppelde belastingen.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 17 sep 2005, 20:18

In België betaal je ook een deel van de wegenbelasting via je gewone belastingen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » za 17 sep 2005, 20:25

Wegenbelasting betalen vind ik helemaal niet erg, maar dan moet het geld wel aan wegen aanleg en onderhoud besteedt worden en niet zoals in Nederland dat het meerendeel naar algemene middelen gaat en we ondertussen nog steeds lang in de file staan :evil:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 17 sep 2005, 21:33

het is toch normaal dat je voor attracties entreegeld betaalt? Zo geredeneerd zou het vanzelfsprekend zijn dat je in België tol moet betalen! :P

Mochten ze echt een vignet in gaan voeren, wat volgens het NRC ook echt de bedoeling is, dan lijkt de Oostenrijkse variant mij het meest geloofwaardig, dat je keuze hebt uit 3 verschillende perioden (10 dagen, maand, jaar). Voorwaarde lijkt mij wel dat het (transit-)verkeer op een gegeven moment ook echt ziet dat zijn geld ten goede komt aan de infrastructuur, hoewel je hiermee wel weer mijn bovenstaande redenatie om zeep help...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 17 sep 2005, 21:38

Wouter N14 schreef:het is toch normaal dat je voor attracties entreegeld betaalt? Zo geredeneerd zou het vanzelfsprekend zijn dat je in België tol moet betalen! :P
Maar door België rijden is geen attractie, maar een RAMP. Daarom wil je dus helemaal geen geld gaan betalen voor zulke pauperwegen

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 18 sep 2005, 0:17

Nu ook niet overdrijven, Vlaanderen is de laatste jaren bezig met een serieuze inhaaloperatie, maar zoals ik al eens ergens vermeld heb, zitten we nu eenmaal met een moeilijke situatie op dat vlak, aangezien we eigenlijk overal tegelijk zouden moeten werken en dat gaat nu eenmaal niet. Maar eerlijk gezegd: de vernieuwde Antwerpse ring, de E17, de E313, de E40 Brussel-Brugge-Veurne mogen er wat mij betreft best zijn, meer nog, qua normen worden ze bij de beste van Europa gerekend. Maar omdat de verschillen met andere wegen, zoals de E34, zo groot zijn, hebben de mensen nog steeds een beeld alsof alle wegen in België er heel slecht bijliggen, aangezien mensen nu eenmaal de neiging hebben om enkel het negatieve te onthouden. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 18 sep 2005, 9:58

Ik doelde eigenlijk ook meer op Wallonie, maar dat kon jij niet weten. ;) In Vlaanderen liggen op wat uitzonderingen na, de wegen er wel goed bij. Brussel - Veurne heb ik helaas nog niet ontdekt.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 18 sep 2005, 12:25

Chrizz schreef:Maar door België rijden is geen attractie, maar een RAMP. Daarom wil je dus helemaal geen geld gaan betalen voor zulke pauperwegen
Ik dacht: hier reageer ik maar niet meer op. Het maakt me een beetje moe. :geeuw: Als je een beetje de posts op het forum in het oog houdt, zal je bovenstaande, lichtelijk ongenuanceerde opmerking waarschijnlijk als grapje bedoeld hebben, Chris. Maar laten we het niet tot in het oneindige herhalen...

Je mag niet vergeten: het is niet België dat een uitzonderlijk slécht wegennet heeft, maar eerder Nederland dat zijn wegen uitzonderlijk góed verzorgt.

Tot zover.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 18 sep 2005, 12:48

Rien schreef:
Chrizz schreef:Maar door België rijden is geen attractie, maar een RAMP. Daarom wil je dus helemaal geen geld gaan betalen voor zulke pauperwegen
Ik dacht: hier reageer ik maar niet meer op. Het maakt me een beetje moe. :geeuw: Als je een beetje de posts op het forum in het oog houdt, zal je bovenstaande, lichtelijk ongenuanceerde opmerking waarschijnlijk als grapje bedoeld hebben, Chris. Maar laten we het niet tot in het oneindige herhalen...

Je mag niet vergeten: het is niet België dat een uitzonderlijk slécht wegennet heeft, maar eerder Nederland dat zijn wegen uitzonderlijk góed verzorgt.

Tot zover.
:hap: :mrgreen:

Nouja, het was een beetje overdreven ja, maar de wegen in Wallonië zijn gewoon slecht, en daar moet je niet omheen draaien. Lichtpunt is dat er ook zeker verbeterd wordt. De E25 en de E42 zijn gewoon écht slecht. Dan vind ik het vreemd als je voor dat soort wegen die zelfs in oost-Europa zeldzamer worden tol moet betalen. Aan de andere kant snap ik het wel dat ze geld nodig hebben om die wegen te vernieuwen, wat allang gebeurd had moeten zijn. Het is een beetje slechte planning van de Belgische overheid, want nu moeten eigenlijk alle waalse wegen ineens gerenoveerd worden. Maargoed, de slechtste weg die ik ooit gereden heb is en blijft de A4 in Polen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 18 sep 2005, 12:51

Chrizz schreef:Ik doelde eigenlijk ook meer op Wallonie, maar dat kon jij niet weten. ;) In Vlaanderen liggen op wat uitzonderingen na, de wegen er wel goed bij. Brussel - Veurne heb ik helaas nog niet ontdekt.
Ikke wel; het asfalt voelt als ware het een biljartlaken :o De E25 Moelingen- Cheratte is ook al te vergelijken met de wegen in Nederland, dus dat valt ook wel mee.

hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » zo 18 sep 2005, 14:37

Rien schreef:Je mag niet vergeten: het is niet België dat een uitzonderlijk slécht wegennet heeft, maar eerder Nederland dat zijn wegen uitzonderlijk góed verzorgt.
Dat laatste valt soms ook wel tegen. Er zijn hier bv ook snelwegen met heel diepe vrachtwagensporen op de rechterbaan. Zo'n rechterbaan is dan tijdens een flinke regenbui feitelijk onbegaanbaar.



Edit door IQ[]: even de quote in orde gemaakt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 18 sep 2005, 16:13

De A17 tussen Mouscron en Tournai ligt er ook goed bij!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 18 sep 2005, 22:10

Maargoed, de slechtste weg die ik ooit gereden heb is en blijft de A4 in Polen.
Ja, meestal zijn wegen erg mooi als ze worden aangelegd, en op een gegeven moment slaat het verval en de veroudering toe. Totdat ze weer volgens de laatste normen worden opgeknapt. Dan zien ze er weer als nieuw uit. Zoiets noemt men ook wel een natuurlijk proces. In 2008 is de A 4 weer helemaal tip-top.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Bericht door rbtvdijk » vr 23 sep 2005, 9:44

Zoals eerder al werd aangegeven in dit onderwerp, ben ik ook groot voorstander van een Benelux-Vignet. Iedereen die gebruikt maakt van de snelwegen in België, Nederland en Luxemburg betaalt gewoon in één keer voor het onderhoud van de wegen in de drie landen.

En voor de verre toekomst zie ik één vignet voor alle kleine EU-landen en een tol (peage-systeem) voor de grote landen wel zitten

Overigens moet dan de BPM en de wegenbelasting in Nederland en Denemarken worden afgeschaft.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 23 sep 2005, 17:26

De wegenbelasting kan je niet volledig afschaffen, aangezien het OWN ook onderhouden moet worden. ;) Maar een vermindering is in dat geval uiteraard wel aan de orde.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

poller1
stadsweg
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » wo 09 nov 2005, 11:10

Moet zeggen dat ik aangenaam verrast was over de kwaliteit van het heraangelegde deel E411 Namen - Luxemburg. Het gaat maar over een stuk van geschat 30 km, maar het asfalt ligt er perfect bij, de verkeersborden zijn netjes, reflectoren langs de weg leveren prima werk, en de tankstations+eetgelegenheden verzorgd en ruim.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 09 nov 2005, 18:59

Foto's? :D

poller1
stadsweg
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » do 10 nov 2005, 8:49

ViaHaaren schreef:Foto's? :D
Nee, was op weg naar Italië met 3 kinderen in de wagen... geen tijd jammer genoeg. En't was donker...

geloof je me niet of zo?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » za 11 feb 2006, 0:29

Voor heel belgie een wegenvignet zoals dat in Zwitserland het geval is dat vind ik het beste!!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 04 apr 2006, 16:11

De Standaard schreef:,,Een verplicht wegenvignet op 1 januari 2008''

In een interview met de krant Le Soir, schuift André Antoine (cdH), de vice-minister-president van de Waalse regering, een nieuwe reeks hoofdzakelijk fiscale maatregelen naar voor, waarover hij met de PS in de herfst wil discussiëren. Hij lanceert ook opnieuw het idee van een verplicht autowegenvignet voor alle Belgische en buitenlandse voertuigen.
De Waalse minister van Transport legt uit dat het vignet in België gecompenseerd zou worden door een verlaging van de verkeerstaks en heeft het over een bijna-akkoord tussen het noorden en het zuiden van het land en over ,,een kleine moeilijkheid met Brussel wat het verdelen van de middelen betreft''.

Antoine stelt 1 januari 2008 als streefdatum. Eind april is de volgende vergadering tussen de drie gewesten gepland om een rapport te bestuderen dat de verschillende mogelijkheden voor het vignet uiteenzet.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re:

Bericht door martwout » di 04 apr 2006, 17:57

Bron: Teletekst NOS

Vanaf 2008 tol op snelwegen België

De Vlaamse en Waalse deelregeringen
zijn het eens over tolheffing op de
snelwegen in België.Bestuurders van
personenauto's moeten in principe vanaf
1 januari 2008 tol gaan betalen.

De Vlaamse minister van Mobiliteit laat
weten dat er nog veel geregeld moet
worden en dat de ingangsdatum nog niet
vaststaat.De regio's Vlaanderen,Brussel
en Wallonië moeten het nog eens worden
over de verdeling van de opbrengst.

Zeker is wel dat de tolheffing alleen
gaat gelden voor personenauto's en dat
alleen buitenlanders het volle pond
gaan betalen.De Belgen gaan als
compensatie minder belasting betalen.
Als ze het invoeren, moet je ook de vrachtwagens meepakken (de wegen lijden meer door de zwaarte). Ik hoop verder dat ze een jaarticket als mogelijkheid bieden en dat er in het algemeen meer geld komt waardoor de wegen verbeterd kunnen worden. Maar als meer landen komen, mogen ze van mij weleens een euro-ticket invoeren anders zit straks de voorruit helemaal volgeplakt.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » di 04 apr 2006, 18:06

Ik heb het juist op juize.Fm nieuws vernomen dat ze een wegenvignet gaan invoeren begin 2008, maar de waalse/vlaamse/brusselse regeringen moeten het eerst nog overeen komen waar het geld naartoe gaat gaan :) wegen lijkt mij tog logisch? en dat moet ik dan op de hollandse radio horen :lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 04 apr 2006, 20:05

Ach ach ach wat een stelletje zielige figuren. :neenee: :neenee: :down:

Zet gewoon een taks op het vrachtverkeer, want die vernielen de wegen.
Wees gastvrij naar buitenlandse personenauto's, want hun bijdrage aan de noodzaak het wegennet te moeten onderhouden is nihil.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 04 apr 2006, 20:55

Nog iets dat ik hoorde op de radio: geld gaat naar onderhoud van de wegen én het OV :roll: :(

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 04 apr 2006, 21:13

Zeer verstandige ontwikkelingen allemaal :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 04 apr 2006, 22:29

René schreef:Wees gastvrij naar buitenlandse personenauto's, want hun bijdrage aan de noodzaak het wegennet te moeten onderhouden is nihil.
Dan heb ik slecht nieuws. Buitenlanders gaan de volle mep betalen en de Belgen krijgen korting op de motorrijtuigenbelasting. Tenminste, dat werd op de radio erbij verteld.
De autogordel: een band voor het leven.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » di 04 apr 2006, 23:54

Ik vind vrachtverkeer veel tol, autoverkeer zo weinig mogelijk tol van buitenland, en belgen gratis behalve het vrachtverkeer dan ;)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 05 apr 2006, 16:35

Dit stond vanmorgen in de krant:
De Standaard schreef:Waals minister acht wegenvignet haalbaar tegen 2008

Vlaams minister Van Brempt waarschuwt voor overhaasting en wil eerst een sluitend systeem.


De Waalse vice-minister-president en minister van Transport, André Antoine (CDH), meent dat een wegenvignet voor heel België er tegen 1 januari 2008 kan zijn. Hij zei dat in een gesprek met de krant Le Soir over een nieuw fiscaal beleid in Wallonië. Antoine maakte gewag van een ,,bijna akkoord met de andere gewesten'' over het vignet.

De Vlaamse minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt (SP.A), relativeert dat. ,,Er is een princiepakkoord tussen de gewesten om één wegenvignet voor het hele land te introduceren'', zegt ze. ,,Maar we mogen niet overhaast te werk gaan.''

,,Pas als we zekerheid hebben over de technische en financiële haalbaarheid van een vignetsysteem, kunnen we aan de toepassing beginnen. Januari 2008 kan, maar ik wil me niet vastpinnen op een datum.''

Er loopt een studie naar de kosten en de opbrengsten van alle mogelijke systemen. Vlaanderen prefereert een modernere elektronische versie van het vignet boven de klassieke betaalde sticker.

Eind april vergaderen de ministers van de drie gewesten over het dossier. Daar zal de studie besproken worden.

Een knelpunt is nog de verdeelsleutel tussen de gewesten. Brussel heeft weinig autowegen op zijn grondgebied, maar zegt wel veel verkeerslast te hebben.

Op basis van wat op dat overleg beslist wordt, vertrekt er nadien een nota naar de Vlaamse regering. Die moet dan de knoop doorhakken.

Het wegenvignet zou voor Belgen en buitenlanders gelden en de verkeersbelasting vervangen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » wo 05 apr 2006, 16:48

Het bepalen van de grootte van koffieverpakkingen wordt wel op Europees niveau besloten. Dit soort dingen dan weer niet ?! Het blijkt wel hoe regionaal er nog steeds gedacht wordt en dat Europa nog steeds meer een archipel bestaande uit losse eilandjes is. Stelletje kortzichtige kneuters. Natuurlijk zou ik het ook stom vinden als zoiets in NL zou komen, zolang iedereen voor zijn eigen belangetjes blijft opkomen. :x

'In Aalst rijden mensen uit België door naar Eindhoven, laten we maar een tolvignet invoeren.'

België schijnt meer Europese steun te krijgen voor de infra (blijkt ook wel uit verschillende grootse plannen), dat is dus daaraantoe, ze liggen meer ingeklemt tussen verschillende landen en hebben dus ook meer te maken met interregionaal verkeer, maar met nieuwe plannen aan komen zetten. Erg jammer. In Zwitserland etc moeten ze die dingen ook afschaffen.
Dat dagje dat we meestal naar Brugge, Gent of Antwerpen dat we wel eens maken, zullen we niet zo gemakkelijk meer doen. Ik hoop dan ook dat de concurrentiepositie er onder lijdt en dat mensen het links laten liggen. Bovendien met zo'n vignet: hoe vaker men over de Belgische wegen rijdt, hoe goedkoper de rit relatief wordt = mogelijk tegenstrijdig effect :roll: .
Laatst gewijzigd door praatpaal op wo 05 apr 2006, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Bericht door PatrickOudejans » wo 05 apr 2006, 17:11

Misschien kan je net als in Oostenrijk dan kiezen uit een vignet voor 10 dagen, 2 maanden of 1 jaar.
Groetsels, Patrick

Plaats reactie